Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter Tesla

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
i3?
Den klarar inte det heller. Inte utan REX.
Det finns bara en bil som klarar 15 mil på riktigt. Vi vet vilken. Och jag har inte råd med en till.
Jo det gör den. Alla dagar utom kanske de allra kallaste. Men då kanske hon kan få ta Teslan? Eller så tar ni en Rex och kör nån mil på den när det är kallt. Blir inte många liter soppa per år ändå.

Nu på sommaren klarar min 20-22 mil i Comfort-läget och med hastigheter runt 90 km/h (dvs med full klima osv) och då släpar jag på 150 kg REX också. En BEV klarar nog uppåt 25 mil. Fick min i slutet av mars och när det var minusgrader på morgnarna så klarade den ändå 15-16 mil. En BEV har säkert ett par mil till att ge. Går man ner på Eco+ läget så får man ytterligare några mil.

Har även gjort två vändor till Stockholm med ca 14 mil motorväg med 115 km/h på farthållaren plus några mil stadskörning och det gick utan problem. Totalt 17-18 mil. Var dock gränsfall när det bara var 7-8 grader varmt. När det var runt 20 grader så var det dock helt lugnt.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Torkel »

Liten fundering:

Elbilar är dyra. De är dyra framförallt för att deras kostnader ska bäras av liten volym.

Varför är det ingen av de ordinarie bilföretagen som slår ut elbilarnas utvecklingskostnader på sitt ordinarie sortiment? Det hade ju rimligtvis tillåtet t.ex. Nissan att sälja Leaf till samma pris som en vanlig bil i golfklassen +/- 10%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av LarsL »

Därför att de inte vill sälja billiga elbilar. Eftersom det hade varit självmord.
Skriv svar