Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
argument är påståenden som inte behöver vara sanna (det kan vara vinklade)
Här skulle man ändå med sunt förnuft kunna klaga om det som presenteras verkar riktigt.
(alltså en sanity-check utan faktakunskaper utan enbart magkänsla)
Kan man säga att en elbil kräver 20 år tid för att betala sin energiskuld? (det är i princip mer än en vanlig bils livslängd och man insinuerar därmed att en elbil kommer aldrig bli lika miljövänlig som en dieselbil). Känns det påståendet som riktigt och rimligt?
OK att man vet att det kräver stor energi och att återvinning av batterier inte existerar, men 20 år. det känns inte rimligt. Enligt mig så känns en mer rättvis siffra vara i spannet 1-2 år. titta på en elbil , titta på en dieselbil. skulle en elbil vara sämre för miljön?
Vad skulle en worst-case vara?

Där skulle man kunna ha en poäng för svt att kolla på.(och kanske följa upp med annan forskning som kan ge en annan syn på saken)
Varför Wost-case? Det är ju det som är problemet, elbilen ska ha worst-case medan fossilben ska ha best-case. Kommer ihåg ett exempel här på forumet då en XC90 skulle jämföras med en Model X för att se vilken som kom in i hens garage. Det visade sig att XC90 var betydligt smalare än Model X. Naturligtvis möttes XC90 med backspeglarna infällda och Model X i worst-case, alltså backspeglarna utfällda.
Samma här dieseln kör med Miljödiesel medan elbilen körs på fossilel, bägge bränslena finns inte i Sverige utan extrem ansträngning. Rimligare vore att tanka bilarna med det som finns i pumpar och elnätet.
Sedan ska ju bägge bilarna tillverkas, inte bara elbilen.

Men trots detta worst-case, från Volvo-lobby, så är min bil bättre efter 3000mil (typ) och en Model S efter typ 8000mil. Svårt att hitta bättre bevis för elbilens överlägsenhet egentligen.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Torkel »

Var kommer själva jämförelsen ifrån? I IVLs rapport kan jag bara läsa att man analyserar batteritillverkningens utsläpp. Jag kan inte hitta att man nämner eller jämför med andra sorters fordon/drivmedel alls.

Det skulle ju kunna vara däri problemet ligger. Att rapporten är ok men jämförelsen är "från höften".
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

Torkel skrev:
Var kommer själva jämförelsen ifrån? I IVLs rapport kan jag bara läsa att man analyserar batteritillverkningens utsläpp. Jag kan inte hitta att man nämner eller jämför med andra sorters fordon/drivmedel alls.

Det skulle ju kunna vara däri problemet ligger. Att rapporten är ok men jämförelsen är "från höften".
Precis så är det. Det är en manlig projektledare på IVL som gjort sina egna jämförelser baserade på genomsnittsutsläppet för nya fossilbilar i Sverige enligt NEDC-körcykeln vilket innebär:

* Inte tagit hänsyn till utsläppen för tillverkningen av de delar i fossilbilar som inte finns i en en elbil (tex avgassystem och motor).
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.

Detta kan endast bero på ren och skär onintelligens eller att han har en hidden agenda av något slag. Tyvärr har viss media (SVT tex) valt att helt okritiskt vidarerapportera hans jämförelser.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Stefan »

tias skrev:
Torkel skrev:
Var kommer själva jämförelsen ifrån? I IVLs rapport kan jag bara läsa att man analyserar batteritillverkningens utsläpp. Jag kan inte hitta att man nämner eller jämför med andra sorters fordon/drivmedel alls.

Det skulle ju kunna vara däri problemet ligger. Att rapporten är ok men jämförelsen är "från höften".
Precis så är det. Det är en manlig projektledare på IVL som gjort sina egna jämförelser baserade på genomsnittsutsläppet för nya fossilbilar i Sverige enligt NEDC-körcykeln vilket innebär:

* Inte tagit hänsyn till utsläppen för tillverkningen av de delar i fossilbilar som inte finns i en en elbil (tex avgassystem och motor).
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.

Detta kan endast bero på ren och skär onintelligens eller att han har en hidden agenda av något slag. Tyvärr har viss media (SVT tex) valt att helt okritiskt vidarerapportera hans jämförelser.
Var hittar man hans jämförelser?
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Kalle »

Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Torkel »

tias skrev:
Torkel skrev:
...
Det skulle ju kunna vara däri problemet ligger. Att rapporten är ok men jämförelsen är "från höften".
Precis så är det. Det är en manlig projektledare på IVL som gjort sina egna jämförelser baserade på genomsnittsutsläppet för nya fossilbilar i Sverige enligt NEDC-körcykeln vilket innebär

...

Detta kan endast bero på ren och skär onintelligens eller att han har en hidden agenda av något slag. Tyvärr har viss media (SVT tex) valt att helt okritiskt vidarerapportera hans jämförelser.
Jag tror inte han är ointelligent. Jag tror NyTeknik pressade honom på siffror till en jämförelse. Dessa är då ganska ogenomtänkta. I SVT verkar projektledaren vara ganska positiv till elbilar (eftersom SVT frågar rakt ut om elbilar är dåliga för miljön). NyTeknik är ju däremot fientligt inställda till elbilar sedan länge.

Det som SVT gör fel är ju att de inte kan låta bli att göra partipolitik av det.
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

I min värld är så ogenomtänkta jämförelser ett tecken på ointelligens om något. Särskilt om man forskar och är påläst i sakfrågan.

Varför är Ny Teknik negativa till elbilar?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av LarsL »

Tänk på att journalister aldrig(!) lyckas ta fakta korrekt från den de intervjusvar. Det vet alla som har varit med i en artikel eller vet lite mer ön allmänheten om en händelse. Det behöver alltså inte alls vara så att objektet i artikel inte är ointelligent eller inte vet tillräckligt eller har en agenda för den delen.
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

Så kan det naturligtvis vara, men det är ändå inte intrycket man får. Och om så skulle vara fallet skulle åtminstone jag i den situationen åtgärda missförståndet ASAP.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Daoops »

från di idag, från hon som gjorde studien:
"Jag tycker nog att sådana rubriker är missvisande och vi är absolut inte emot elbilar, som har stora miljöfördelar speciellt när det gäller lokala utsläpp", säger Lisbeth Dahllöf, som är en av forskarna bakom rapporten."

Hela texten:

Av KIM LUNDIN
Publicerad: 25 juni 2017, 14:15
Nya larm om klimatutsläpp från elbilsbatterier är inget hot mot Northvolts planer på en batterifabrik för 40 miljarder. Det hävdar vd Peter Carlsson som ser Nordens elförsörjning som en avgörande konkurrensfördel, och även regeringen ser fortsatt ljust på elbilar och batteritillverkning i Sverige.
"Vi har ett av världens bästa elgenereringssystem med mycket låga klimatutsläpp. Det gör att våra utsläpp kommer att bli mycket lägre jämfört med många konkurrenter. Det är också därför vi ser en av de största komparativa fördelarna med att etablera batteritillverkning just här", säger Peter Carlsson, vd för Northvolt, i en kommentar till nya uppgifter om stora klimatutsläpp från tillverkning av batterier.
Det handlar om en ny forskningsrapport från IVL Svenska Miljöinstitutet som fått stort medialt genomslag och där elbilarnas batterier uppges kunna vara riktiga klimatvärstingar.
"Jag tycker nog att sådana rubriker är missvisande och vi är absolut inte emot elbilar, som har stora miljöfördelar speciellt när det gäller lokala utsläpp", säger Lisbeth Dahllöf, som är en av forskarna bakom rapporten.
Läs mer
Klimatmiljoner till laddstationer för elbilar
"Men vår studie visar att tillverkningen av batterier är energikrävande och kan ha betydande utsläpp som åtminstone delvis förtar elbilens klimatnytta. Variationerna är samtidigt stora bland annat beroende på vilka råvaror och el som används liksom återvinningen."
Studien, som har gjorts på uppdrag av Energimyndigheten och Trafikverket, visar att utsläppen av växthusgaser från tillverkningen av ett typiskt elbilsbatteri motsvarar utsläpp vid körning i en vanlig fossildriven bil med förbränningsmotor i 2-7 år.
"Och ju större batteri desto större blir utsläppen. Därför bör man som köpare tänka på att inte välja en elbil med större batteri än nödvändigt", säger Lisbeth Dahllöf.
Och tillsammans med medförfattarna anser hon att fordonsindustrin nu måste ställa krav på sina batterileverantörer att kraftigt minska användningen av fossila bränslen och underlätta återvinningen, som hittills är begränsad. Samtidigt bör EU ta fram regler så att bra återvinning säkras. De svenska skatterna på fordon och bilförmåner behöver också ta hänsyn till utsläppen i tillverkningsledet.
Northvolt, som aviserat planer på att de närmaste åren bygga en av världens största batterifabriker, anser inte att de nya uppgifterna om klimatutsläpp från batteritillverkning undergräver mångmiljardprojektet.
"IVL säger också i rapporten att om man lägger tillverkningen i Sverige kan utsläppen minska med 60 procent jämfört med snittet. Vi jobbar hårt för att minimera utsläppen och tror att vi kan visa en ännu större förbättring än så", säger Peter Carlsson.
Läs mer
Bensinförsäljningen dyker
Regeringen har hittills varit positivt inställd och näringsminister Mikael Damberg har öppnat för att det även kan bli aktuellt med ekonomiskt stöd till en etablering i Sverige. Miljöminister Karolina Skog välkomnar också satsningen.
"Det är väldigt positivt både för sysselsättningen men även för klimatet, eftersom Sverige har en så hög andel förnybar energi att elkrävande produktion kan ske med lägre utsläpp än i många andra länder."
Hur ser du på IVL:s rapport?
"Den bekräftar tidigare uppgifter om att batteritillverkning kan ge upphov till stora utsläpp. Och det är viktigt att utsläppen reduceras", säger Karolina Skog.
Och trots uppgifter om batteriernas klimatbelastning så ser regeringen fortsatt elektrifieringen av transportsektorn som en mycket viktig åtgärd för att klara målet att Sverige ska bli fossilfritt.
"Utvecklingen går rasande fort, men batterierna behöver bli effektivare. Här kan staten också vara delaktig som partner för fortsatt teknisk utveckling och lägre miljöbelastning."
KIM LUNDIN
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av +46 »

Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

Skönt att IVL ändå verkar ha tagit hänsyn till vissa självklara faktorer (större utsläpp än billtiverkarnas angivna värden samt tillverkning och distribution av bränslen). De har däremot inte tagit hänsyn till nedan punkter vilket fortfarande gravt snedvrider deras jämförelser.

* Antagit att batteritillverkning sker med 50-70% fossil energi och utgått från energitillgång vid batteritillverkning för åren 2011-2016.
* Utgått från en väldigt stort batteristorlek på 100kWh för Tesla Model S.
* Räknat med utsläpp för recycling, vilket inte fullt ut ska belasta bilen då batterierna går att använda i andra hand som stationär energilagring.
* Inte tagit hänsyn till utsläppen för tillverkning och återvinning av de delar i fossilbilar som inte finns i en en elbil (tex avgassystem och motor).
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Jerka »

Bra svar av Powercircles och vettig replik från IVL också. Ungefär där borde debatten ha legat hela tiden.

Gissa hur många procent av de som såg SVT-inslaget som kommer läsa de debattinläggen, ta till sig och låta bli att använda ursprungsrubrikerna som slagträ i kommande kommentarsfält...
Skriv svar