Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

Nu har Breitbart snappat upp "nyheten". Härligt att svenska skattepengar används så Sverige kan agera nyttig idiot åt fossilindustrin :roll:

https://twitter.com/elonmusk/status/877740365217882113
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

MIT:s analys av koldioxidutsläpp baserat på fordons hela livscykel.

http://carboncounter.com
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

Nu när man kommer behöva tillbringa midsommarhelgen med att förklara för alla ovetande hur saker och ting ligger till gjorde jag nedan punkter med avseende på studien. Stämmer dessa tycker ni? Finns det andra saker jag inte tänkt på?

* Antagit att batteritillverkning sker med 50-70% fossil energi och utgått från energitillgång vid "småskalig" batteritillverkning.
* Utgått från en väldigt stort batteristorlek på 100kWh för Tesla Model S.
* Inte tagit hänsyn till utsläppen för tillverkningen av de delar i fossilbilar som inte finns i en en elbil (tex avgassystem och motor).
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Tagit utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel vilka är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.
* Räknat med utsläpp för recycling, vilket inte fullt ut ska belasta bilen då batterierna går att använda i andra hand som stationär energilagring.
Senast redigerad av tias, redigerad totalt 1 gånger.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Mickep »

Oavsett vad man tycker så finner jag att det är fel att påstå att de kommer med alternativa fakta, dvs lögner. Det är på gammal data allt bygger på och eftersom det är få elbilar som byggdes då så får varje bil ett högre värde, vilket är fullkomligt förståeligt.
Jag tycker förslaget att ha en energimärkning vore bra(precis som det är lag att det måste finnas på kylskåp och ex hus man köper) tycker även man borde koppla det till fordonsskatten. För att styra utvecklingen mot lägre energikonsumtion och att folk inte släpar runt på större batteri än vad de behöver.

Jag tycker dock inte att co2 är så intressant utan det är det som faktiskt är skadligt lokalt för hälsa och miljö som man borde jämföra mot. Ex no2
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av bylund »

Sålänge det drabbar alla kan man strunta i det? Bara det som drabbar lokalmiljön spelar roll?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Svenssons »

tias skrev:
Nu när man kommer behöva tillbringa midsommarhelgen med att förklara för alla ovetande hur saker och ting ligger till gjorde jag nedan punkter med avseende på studien. Stämmer dessa tycker ni? Finns det andra saker jag inte tänkt på?

* Antagit att batteritillverkning sker med 50-70% fossil energi.
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Tagit utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel vilka är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.
* Inte räknat med andrahandsanvändning av batterierna (energilagring).
* Räknat med utsläpp för recycling, vilket minskar utsläppen markant inför nytillverkning av de återvunna batteriernas material.
Bra lista. Går nog lägga till följande:
*Räknat på "småskalig" och mindre effektiv produktion av battericeller.
*Inte tagit hänsyn till CO2-utsläppen för avgasbilen (i alla fall inte produktion av de delar som inte finns i en BEV som avgassystem och motor)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av mati »

* De räknar med framtidens batteristorlek på 100kWh, vilket redan ligger i överkant för vad man behöver, medan de samtidigt baserar beräkningen på gammal produktionsteknik (småskalig, inte klimatsmart osv).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av AGCF »

tias skrev:
Nu när man kommer behöva tillbringa midsommarhelgen med att förklara för alla ovetande hur saker och ting ligger till gjorde jag nedan punkter med avseende på studien. Stämmer dessa tycker ni? Finns det andra saker jag inte tänkt på?

* Antagit att batteritillverkning sker med 50-70% fossil energi.
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Tagit utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel vilka är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.
* Inte räknat med andrahandsanvändning av batterierna (energilagring).
* Räknat med utsläpp för recycling, vilket minskar utsläppen markant inför nytillverkning av de återvunna batteriernas material.
Angående den sista, återvinning av material borde INTE vara en del av den livscykeln utan ingå i den efterföljande livscykeln på det nya batteriet. Men det förutsätter att återvinning sker. Vilket jag trodde var lag på. 95% av bilens vikt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Jerker »

En brasklapp om återvinning av batterierna. Enligt vad jag har läst så finns det idag fortfarande ingen effektiv och storskalig återvinningsmetod som tar vara på just litiumet. Man jobbar på det, men ännu är man inte där. Men å andra sidan så har vi ännu inte kommit dit att batteripack skrotas i nån större omfattning heller. De får väl fortfarande i första hand ett andra liv, antingen i andra bilar eller som stationär energilagring.

Bara så att vi inte själva kommer med osanna påståenden. Man kan ju stöta på nån som faktiskt är påläst i frågan!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av 12man »

jerker, uppdaterad signatur, sagt det många gånger till folk, med det skulle va fräckt som dekal på bakrutan,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Jerker »

12man skrev:
jerker, uppdaterad signatur, sagt det många gånger till folk, med det skulle va fräckt som dekal på bakrutan,
:D Har ju hört den förut men den upprepades i dokumentären Fossilbranschens sista strid (eller vad den heter) och då tänkte jag att jag skulle använda mig av den lite mer. Den är ju så bra!
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

Har uppdaterat med era synpunkter:

* Antagit att batteritillverkning sker med 50-70% fossil energi och utgått från energitillgång vid "småskalig" batteritillverkning.
* Utgått från en väldigt stort batteristorlek på 100kWh för Tesla Model S.
* Inte tagit hänsyn till utsläppen för tillverkningen av de delar i fossilbilar som inte finns i en en elbil (tex avgassystem och motor).
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Tagit utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel vilka är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.
* Räknat med utsläpp för recycling, vilket inte fullt ut ska belasta bilen då batterierna går att använda i andra hand som stationär energilagring.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
12man skrev:
jerker, uppdaterad signatur, sagt det många gånger till folk, med det skulle va fräckt som dekal på bakrutan,
:D Har ju hört den förut men den upprepades i dokumentären Fossilbranschens sista strid (eller vad den heter) och då tänkte jag att jag skulle använda mig av den lite mer. Den är ju så bra!
Jag tycker att den är fantastiskt bra. Har använt den flera gånger de senaste dagarna. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
12man skrev:
jerker, uppdaterad signatur, sagt det många gånger till folk, med det skulle va fräckt som dekal på bakrutan,
:D Har ju hört den förut men den upprepades i dokumentären Fossilbranschens sista strid (eller vad den heter) och då tänkte jag att jag skulle använda mig av den lite mer. Den är ju så bra!
Jag tycker att den är fantastiskt bra. Har använt den flera gånger de senaste dagarna. :)
Man kanske skulle utveckla den:

Stenåldern tog inte slut för att det tog slut på stenar.
Sluta bränna olja och kliv på tåget in i framtiden!


Eller nåt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Jerker »

Eller kanske:

Stenåldern tog inte slut för att det tog slut på stenar.
Sluta bränna olja och rulla med mig in i framtiden!

Om man ska ha den på en bil.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Teslaspolen »

Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Elmil »

.
En bra och balanserad replik från bl.a Nevs och Fortum:

https://www.nyteknik.se/opinion/nu-blir ... re-6855970
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Haha... Det var en sågning som heter Duga!
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

En mycket nyanserad och saklig genomgång av de felaktiga slutsatser som dragits utifrån IVL:s studie. Beklämmande att en av studiens upphovsmän är så okunnig/naiv/indoktrinerad att han gör sådana huvudlösa och direkt felaktiga jämförelser.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av mati »

Det är jättebra att studien och SVT sågas överallt. Tyvärr läser vanliga svenskar inte dessa källor. Jag har de senaste dagarna tillbringat min tid med att förklara för alla jag träffar att jag inte är ett miljösvin och att SVT är fullkomligt ute och cyklar. Den där fruktansvärda anti-elbils-propagandan i värsta Göbbels-maner kan ställa till det ordentligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Stefan »

Verkar vara ett beställnings jobb från Volvo för att bromsa utvecklingen så att de hinner göra sina elbilar... Båda kvinnorna som har skrivit rapporten har kopplingar Volvo! Den ena verkar jobba både för Volvo och IVL. Den andra jobbade där innan hennes nuvarande jobb på IVL.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av LarsL »

Något för uppdraggranskning?

SVT måste rätta sig själva det är ju lag på att försörja dessa journalister.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av bonath »

Vad är det det står på svts sida om deras uppdrag...
https://www.svt.se/nyheter/sa-arbetar-vi-pa-svt-nyheter

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av bonath »

Är det lönt att klaga?

"Om du tycker att vår rapportering har brister och kan peka på felaktigheter har du rätt att få snabb respons från oss. Om kritiken är korrekt är det vårt ansvar att så snart som möjligt publicera en rättelse. Har SVT och den person som uppfattar att vi inte lever upp till vårt regelverk skilda uppfattningar kan en formell anmälan göras till Granskningsnämnden, som är en del av Myndigheten för press radio- och tv".
Anmälan görs här: http://www.radioochtv.se/sv/att-anmala/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av LarsL »

Tror de kommer hävda att de har gjort rätt eftersom de bara rapporterat vad ett institut har skrivit inget annat. Felet ligger ju i att de som skrivit rapporten haft felaktiga/gamla uppgifter. Att de verkar ha varit avlönade av Volvo är ju den stora skandalen men det är ju knappast SVTs fel, skulle de hävda. Det är så "alternativ fakta" sprids.
Skriv svar