Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Moderator: Redaktion
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Nu har Breitbart snappat upp "nyheten". Härligt att svenska skattepengar används så Sverige kan agera nyttig idiot åt fossilindustrin
https://twitter.com/elonmusk/status/877740365217882113
https://twitter.com/elonmusk/status/877740365217882113
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Nu när man kommer behöva tillbringa midsommarhelgen med att förklara för alla ovetande hur saker och ting ligger till gjorde jag nedan punkter med avseende på studien. Stämmer dessa tycker ni? Finns det andra saker jag inte tänkt på?
* Antagit att batteritillverkning sker med 50-70% fossil energi och utgått från energitillgång vid "småskalig" batteritillverkning.
* Utgått från en väldigt stort batteristorlek på 100kWh för Tesla Model S.
* Inte tagit hänsyn till utsläppen för tillverkningen av de delar i fossilbilar som inte finns i en en elbil (tex avgassystem och motor).
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Tagit utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel vilka är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.
* Räknat med utsläpp för recycling, vilket inte fullt ut ska belasta bilen då batterierna går att använda i andra hand som stationär energilagring.
* Antagit att batteritillverkning sker med 50-70% fossil energi och utgått från energitillgång vid "småskalig" batteritillverkning.
* Utgått från en väldigt stort batteristorlek på 100kWh för Tesla Model S.
* Inte tagit hänsyn till utsläppen för tillverkningen av de delar i fossilbilar som inte finns i en en elbil (tex avgassystem och motor).
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Tagit utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel vilka är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.
* Räknat med utsläpp för recycling, vilket inte fullt ut ska belasta bilen då batterierna går att använda i andra hand som stationär energilagring.
Senast redigerad av tias, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Oavsett vad man tycker så finner jag att det är fel att påstå att de kommer med alternativa fakta, dvs lögner. Det är på gammal data allt bygger på och eftersom det är få elbilar som byggdes då så får varje bil ett högre värde, vilket är fullkomligt förståeligt.
Jag tycker förslaget att ha en energimärkning vore bra(precis som det är lag att det måste finnas på kylskåp och ex hus man köper) tycker även man borde koppla det till fordonsskatten. För att styra utvecklingen mot lägre energikonsumtion och att folk inte släpar runt på större batteri än vad de behöver.
Jag tycker dock inte att co2 är så intressant utan det är det som faktiskt är skadligt lokalt för hälsa och miljö som man borde jämföra mot. Ex no2
Jag tycker förslaget att ha en energimärkning vore bra(precis som det är lag att det måste finnas på kylskåp och ex hus man köper) tycker även man borde koppla det till fordonsskatten. För att styra utvecklingen mot lägre energikonsumtion och att folk inte släpar runt på större batteri än vad de behöver.
Jag tycker dock inte att co2 är så intressant utan det är det som faktiskt är skadligt lokalt för hälsa och miljö som man borde jämföra mot. Ex no2
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Sålänge det drabbar alla kan man strunta i det? Bara det som drabbar lokalmiljön spelar roll?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Bra lista. Går nog lägga till följande:tias skrev:Nu när man kommer behöva tillbringa midsommarhelgen med att förklara för alla ovetande hur saker och ting ligger till gjorde jag nedan punkter med avseende på studien. Stämmer dessa tycker ni? Finns det andra saker jag inte tänkt på?
* Antagit att batteritillverkning sker med 50-70% fossil energi.
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Tagit utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel vilka är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.
* Inte räknat med andrahandsanvändning av batterierna (energilagring).
* Räknat med utsläpp för recycling, vilket minskar utsläppen markant inför nytillverkning av de återvunna batteriernas material.
*Räknat på "småskalig" och mindre effektiv produktion av battericeller.
*Inte tagit hänsyn till CO2-utsläppen för avgasbilen (i alla fall inte produktion av de delar som inte finns i en BEV som avgassystem och motor)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
* De räknar med framtidens batteristorlek på 100kWh, vilket redan ligger i överkant för vad man behöver, medan de samtidigt baserar beräkningen på gammal produktionsteknik (småskalig, inte klimatsmart osv).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Angående den sista, återvinning av material borde INTE vara en del av den livscykeln utan ingå i den efterföljande livscykeln på det nya batteriet. Men det förutsätter att återvinning sker. Vilket jag trodde var lag på. 95% av bilens vikt.tias skrev:Nu när man kommer behöva tillbringa midsommarhelgen med att förklara för alla ovetande hur saker och ting ligger till gjorde jag nedan punkter med avseende på studien. Stämmer dessa tycker ni? Finns det andra saker jag inte tänkt på?
* Antagit att batteritillverkning sker med 50-70% fossil energi.
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Tagit utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel vilka är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.
* Inte räknat med andrahandsanvändning av batterierna (energilagring).
* Räknat med utsläpp för recycling, vilket minskar utsläppen markant inför nytillverkning av de återvunna batteriernas material.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
En brasklapp om återvinning av batterierna. Enligt vad jag har läst så finns det idag fortfarande ingen effektiv och storskalig återvinningsmetod som tar vara på just litiumet. Man jobbar på det, men ännu är man inte där. Men å andra sidan så har vi ännu inte kommit dit att batteripack skrotas i nån större omfattning heller. De får väl fortfarande i första hand ett andra liv, antingen i andra bilar eller som stationär energilagring.
Bara så att vi inte själva kommer med osanna påståenden. Man kan ju stöta på nån som faktiskt är påläst i frågan!
Bara så att vi inte själva kommer med osanna påståenden. Man kan ju stöta på nån som faktiskt är påläst i frågan!
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
jerker, uppdaterad signatur, sagt det många gånger till folk, med det skulle va fräckt som dekal på bakrutan,
ms 76132 "Eleamore"
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Har ju hört den förut men den upprepades i dokumentären Fossilbranschens sista strid (eller vad den heter) och då tänkte jag att jag skulle använda mig av den lite mer. Den är ju så bra!12man skrev:jerker, uppdaterad signatur, sagt det många gånger till folk, med det skulle va fräckt som dekal på bakrutan,
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Har uppdaterat med era synpunkter:
* Antagit att batteritillverkning sker med 50-70% fossil energi och utgått från energitillgång vid "småskalig" batteritillverkning.
* Utgått från en väldigt stort batteristorlek på 100kWh för Tesla Model S.
* Inte tagit hänsyn till utsläppen för tillverkningen av de delar i fossilbilar som inte finns i en en elbil (tex avgassystem och motor).
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Tagit utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel vilka är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.
* Räknat med utsläpp för recycling, vilket inte fullt ut ska belasta bilen då batterierna går att använda i andra hand som stationär energilagring.
* Antagit att batteritillverkning sker med 50-70% fossil energi och utgått från energitillgång vid "småskalig" batteritillverkning.
* Utgått från en väldigt stort batteristorlek på 100kWh för Tesla Model S.
* Inte tagit hänsyn till utsläppen för tillverkningen av de delar i fossilbilar som inte finns i en en elbil (tex avgassystem och motor).
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Tagit utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel vilka är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.
* Räknat med utsläpp för recycling, vilket inte fullt ut ska belasta bilen då batterierna går att använda i andra hand som stationär energilagring.
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Jag tycker att den är fantastiskt bra. Har använt den flera gånger de senaste dagarna.Jerker skrev:Har ju hört den förut men den upprepades i dokumentären Fossilbranschens sista strid (eller vad den heter) och då tänkte jag att jag skulle använda mig av den lite mer. Den är ju så bra!12man skrev:jerker, uppdaterad signatur, sagt det många gånger till folk, med det skulle va fräckt som dekal på bakrutan,
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Man kanske skulle utveckla den:mati skrev:Jag tycker att den är fantastiskt bra. Har använt den flera gånger de senaste dagarna.Jerker skrev:Har ju hört den förut men den upprepades i dokumentären Fossilbranschens sista strid (eller vad den heter) och då tänkte jag att jag skulle använda mig av den lite mer. Den är ju så bra!12man skrev:jerker, uppdaterad signatur, sagt det många gånger till folk, med det skulle va fräckt som dekal på bakrutan,
Stenåldern tog inte slut för att det tog slut på stenar.
Sluta bränna olja och kliv på tåget in i framtiden!
Eller nåt.
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Eller kanske:
Stenåldern tog inte slut för att det tog slut på stenar.
Sluta bränna olja och rulla med mig in i framtiden!
Om man ska ha den på en bil.
Stenåldern tog inte slut för att det tog slut på stenar.
Sluta bränna olja och rulla med mig in i framtiden!
Om man ska ha den på en bil.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
CleanTechnia skrev om den här. https://cleantechnica.com/2017/06/22/sw ... udy-sucks/
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
.
En bra och balanserad replik från bl.a Nevs och Fortum:
https://www.nyteknik.se/opinion/nu-blir ... re-6855970
En bra och balanserad replik från bl.a Nevs och Fortum:
https://www.nyteknik.se/opinion/nu-blir ... re-6855970
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Haha... Det var en sågning som heter Duga!Teslaspolen skrev:CleanTechnia skrev om den här. https://cleantechnica.com/2017/06/22/sw ... udy-sucks/
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
En mycket nyanserad och saklig genomgång av de felaktiga slutsatser som dragits utifrån IVL:s studie. Beklämmande att en av studiens upphovsmän är så okunnig/naiv/indoktrinerad att han gör sådana huvudlösa och direkt felaktiga jämförelser.
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Det är jättebra att studien och SVT sågas överallt. Tyvärr läser vanliga svenskar inte dessa källor. Jag har de senaste dagarna tillbringat min tid med att förklara för alla jag träffar att jag inte är ett miljösvin och att SVT är fullkomligt ute och cyklar. Den där fruktansvärda anti-elbils-propagandan i värsta Göbbels-maner kan ställa till det ordentligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Verkar vara ett beställnings jobb från Volvo för att bromsa utvecklingen så att de hinner göra sina elbilar... Båda kvinnorna som har skrivit rapporten har kopplingar Volvo! Den ena verkar jobba både för Volvo och IVL. Den andra jobbade där innan hennes nuvarande jobb på IVL.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Något för uppdraggranskning?
SVT måste rätta sig själva det är ju lag på att försörja dessa journalister.
SVT måste rätta sig själva det är ju lag på att försörja dessa journalister.
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Vad är det det står på svts sida om deras uppdrag...
https://www.svt.se/nyheter/sa-arbetar-vi-pa-svt-nyheter
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
https://www.svt.se/nyheter/sa-arbetar-vi-pa-svt-nyheter
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Är det lönt att klaga?
"Om du tycker att vår rapportering har brister och kan peka på felaktigheter har du rätt att få snabb respons från oss. Om kritiken är korrekt är det vårt ansvar att så snart som möjligt publicera en rättelse. Har SVT och den person som uppfattar att vi inte lever upp till vårt regelverk skilda uppfattningar kan en formell anmälan göras till Granskningsnämnden, som är en del av Myndigheten för press radio- och tv".
Anmälan görs här: http://www.radioochtv.se/sv/att-anmala/
"Om du tycker att vår rapportering har brister och kan peka på felaktigheter har du rätt att få snabb respons från oss. Om kritiken är korrekt är det vårt ansvar att så snart som möjligt publicera en rättelse. Har SVT och den person som uppfattar att vi inte lever upp till vårt regelverk skilda uppfattningar kan en formell anmälan göras till Granskningsnämnden, som är en del av Myndigheten för press radio- och tv".
Anmälan görs här: http://www.radioochtv.se/sv/att-anmala/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.
Tror de kommer hävda att de har gjort rätt eftersom de bara rapporterat vad ett institut har skrivit inget annat. Felet ligger ju i att de som skrivit rapporten haft felaktiga/gamla uppgifter. Att de verkar ha varit avlönade av Volvo är ju den stora skandalen men det är ju knappast SVTs fel, skulle de hävda. Det är så "alternativ fakta" sprids.