E-golf eller i3 som andrabil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Johnalm »

OBS! Båda alternativen är med de nya batterierna, i3 utan REX. Kommer leasas på mitt bolag, i3 något billigare per månad men inget som avgör.

För- respektive nackdelar? Erfarenheter?

Tack på förhand!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av mati »

Rent spontant skulle jag säga att i3 är det bättre valet. Den är konstruerad för att vara elbil, alltså inte en konverterad bensinbil. Dessutom byggs den i en fabrik som drivs enbart av vindkraft. VW driver sin fabrik med ett eget kolkraftverk från 30-talet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av jonas »

I3an känns rymligare med sitt plana golv, men endast 3 passagerare. STORT Minus.
i3an roligare att köra, bättre vid stadskörning och mycket smidig att parkera. Om man inte har bilar bredvid när bakdörrarna skall öppnas fungerar dessa också mycket bra med bra access till baksätet eftersom B-stolpe saknas, gillar det skarpt.
i3:an är dock väldigt vindkänslig med sina smala däck.

Fördelen med Golfen är nog att den är tystare och kan ta 4 passagerare, vilket jag behövde men som andrabil vägde det andra över för mig ändå.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Johnalm »

Kanske ska tillägga att vi är två vuxna och två små i familjen, en 1-åring och en som snart är 4 (och därmed snart kan sitta framåtvänd).

Samtidigt tror jag att vi 999 gånger av 1000 kommer välja X:en om hela familjen ska iväg samtidigt.
Det blir nog snarare frun med en eller två små som är normalfallet med en bakåtvänd och en framåtvänd bilstol.

Plats för vagn går att lösa med små resvagnar om det måste tas med.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Anders77 »

Varför just nån av dessa två bilar?
Finns ju andra mindre elbilar som Mercedes B-klass eller Kia Soul som exempel. Sällan någon pratar om dem, men de är faktiskt lite rymligare än typ Zoe, men ändå små och bra i städerna.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av LarsL »

B-klass går ju bort pga att den inte går att snabbladda.

Nissan Leaf är ju också en rymlig bil med små yttermått, om man nu vill ha det.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
B-klass går ju bort pga att den inte går att snabbladda.

Nissan Leaf är ju också en rymlig bil med små yttermått, om man nu vill ha det.
Är snabbladdning viktigt i en andra bil?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Cay »

+1 på det Mati skriver ovan.

Det enda som talar för Golfen är dess mer konventionella utseende - en del (min sambo t ex) - har lagt in veto för i3:an pga dess utseende...
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Johnalm »

Tack för era synpunkter!
Snabbladdning nödvändigt? Kanske inte, men jag tror att andrahandsmarknaden (nästa ägare) vill ha tillgång till det om 24 mån..?

Leaf är ju så (imho) förskräckligt ful :lol:

Zoe kan vara ett alternativ...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av HelectriC »

Vi körde både i3 och eGolf innan vi bestämde oss för eGolfen och det var för att i3 hade så många nackdelar med sina märkliga bakdörrar, smala däck som är hopplösa på vintern, vindkänslig mot sidovind, väldigt litet bagage mm. Valet föll på eGolf för den känns och ser ut som en vanlig bil, inte som en tillverkares plikt att visa att dom har en elbil som ser ut som en alien.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Leo »

Kört e-Golf över 5000mil och röstar på den.

I3 har bara 4 stjärnor i Euro Ncap om jag inte minns fel också. Väldigt udda däcksdimension där det tidigare innebar klart dyrare däck/fälgar.

Bakdörrarnas konstruktion på i3 känns som att det blir klart bökigare att släppa av barnen osv. Har för mig att man alltid måste ta av bältet fram, öppna framdörren för att först därefter kunna öppna bakdörren.

Upplever att bagageutrymmet är större på e-Golf.

Ljudnivån i tex e-up är enligt testerna lägre än på I3 och då är e-Golf tystare än e-up. Jag har kört e-up närmare 2000 mil också.

Men mitt bästa råd är nog provkör och jämför!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av HelectriC »

Det är ju väldigt individuellt vad man gillar, så det är nog svårt att säga att en specifik modell passar just dig. På pappret har de liknande utrustning och räckvidd och de självklara skillnaderna med bakdörrarna, 4/5 platser, men känslan att köra är det nog bara du som kan bedöma som positivt eller negativt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Verdi »

Jag älskar vår i3:a. Tycker den är snygg och ser lika fräsch ut som den känns att köra. Den är ju en tvådörrars bil i grunden och på trånga parkeringar är det lite bökigt med bakdörrarna om man ska ut med babyskyddet t ex. Vi har åkt till Stockholm från Uppsala ett flertal ggr med våra båda barn och barnvagn utan några som helst problem. Vi har en 1-åring och en 6-åring. Dvs en bakåtvänd och en framåtvänd. Och så har vi en Babyjogger-vagn som går in där bak om man plockar av hjulen.

Har inte kört eGolf men att den ser ut som en vanlig bil tycker jag är ett minus. i3 signalerar framtid. Det gör inte en vanlig Golf. i3:an är byggd i kolfiber och aluminium och panelerna är väl delvis i plast också. Den är helt rostfri skulle jag säga och batterierna håller bättre än Teslas faktiskt.

Därtill väger den inte mycket, har hyfsad effekt och är bakhjulsdriven. Väldigt kul att köra i stan. Man sitter högt och har bra översikt. Att hjulen är smala är ju jättebra på vintern förresten. Dock vindkänslig men inte värre än det går att hantera. På motorväg blir det en del däckljud och den kan upplevas lite stötig också. Men då har jag 20" fälgarna på min.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
Jag älskar vår i3:a. Tycker den är snygg och ser lika fräsch ut som den känns att köra.
Man slutar ju lyssna lite efter det där eller tolkar det som om du är otroligt ironisk. Eller så får man bara konstatera att alla har jävligt olika smak.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av lator »

Det är inget lätt val mellan BMW och VW. i3 ser ju lite speciell ut och kan nog bli lite dyr med däckkonto och eventuella reparationer av parkeringsskador, annars funkar den säkert bra som stadsbil för förare och två små barn. Det är ju mycket enklare att komma åt genom den stora öppning som bildas och problemet med att släppa av en 8-åring ur baksätet till träningen finns ju inte än... :?

Golfen är faktiskt ganska trång om man inte sitter i framsätet. Både baksäte och bagageutrymme lämnar en hel del att önska. Då är en Leaf mycket rymligare men det var ju det där med utseende... ;) Jag föredrar faktiskt att köra Golfen då den känns mera harmonisk men det är säkert en smaksak. Har säkert att göra med i3´s konstiga regenerering. Bromsar stenhårt i högre hastighet på landsväg när man helst vill frirulla men i låg fart i stan där man vill slippa använda bromsen så händer det inte speciellt mycket. Detta gäller 60 Ah-modellen, har inte provat 94 och vet därför inte om det är ändrat på den.

En fördel för BMW är att du mest troligt kan få den levererad ganska omgående. Detta gäller antagligen inte för VW... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av erbo73 »

Kan rekommendera att läsa senaste Auto Motor & Sport där de testar bl a e-golf mot i3 och ett gäng andra bilar. Golfen vann så klart testet såsom bästa bil totalt sett, men ändå ville två av tre testare ha i3:an om de fick välja själva.
i3:an är RIKTIGT rolig att köra.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av kallekula »

i3 ser ju tyvärr för jävlig ut. Perfekt exempel på varför gamla bilföretag inte lyckats så bra med miljöbilar. Alla vill inte se ut som man köpt bil i Ankeborg.
Verdi

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Verdi skrev:
Jag älskar vår i3:a. Tycker den är snygg och ser lika fräsch ut som den känns att köra.
Man slutar ju lyssna lite efter det där eller tolkar det som om du är otroligt ironisk. Eller så får man bara konstatera att alla har jävligt olika smak.
Tyck vad du vill men jag gillar min helt utan ironi. Ser ut exakt så här men jag har tonade rutor också. (och ratten på vänster sida)

Bild

Jag förstår dock att det krävs viss tillvänjning. Den ser ju inte ut som nåt annat.
Verdi

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
i3 ser ju tyvärr för jävlig ut. Perfekt exempel på varför gamla bilföretag inte lyckats så bra med miljöbilar. Alla vill inte se ut som man köpt bil i Ankeborg.

Tesla ser ju ut exakt som en gammal bil. Här är det ju BMW som står för nytänket. Tycker hela tänket kring i3 är fantastiskt. Allt från design och materialval till att fabriken drivs av solen. Bara att stora dela av den är byggd i kolfiber är ju läckert. Väger 1195 kg om man inte väljer REX har jag för mig. Den är väldigt alert och smidig i stadstrafik. God sikt, vänder på en femöring, svarar direkt på gasen. Minsta lilla lucka räcker för filbyte osv.

Varför välja en konventionell bil som egentligen är designad för fossildrift?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Johnalm »

Har provkört golfen men inte i3. Tyvärr kunde jag inte nappa på erbjudandet att låna hem bilen över natten igår. Jag gillade golfen, men den blir av någon anledning dyrare i månadskostnad...

Jag tycker att i3 ser rätt så ball ut och det låter på era kommentarer som att den skulle kunna funka bra som andrabil för det den ska användas till.

4 i Euro Ncap känns väl sådär, men men...

Fan vad klurigt, det slutar säkert med att jag avvaktar tills min förbokade M3 kommer nästa år(?).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av lator »

Kan ju vara bra att kolla varför i3 bara fick 4 stjärnor. Ibland är det ju väldigt mystiska kriterier... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Bod »

Hela tankekedjan med i3 är bra. Förutom det ovan. är materialet i bilen närproducerat. I de bilar som tillverkas i USA är materialet inköpt av lokala tillverkare där och samma sak gäller tillverkningen Tyskland. Det mesta som behöver köpas in är tillverkat av leverantörer i närområdet. Sedan finns det olika åsikter om utseendet och bakdörrarna. Jag gillar båda, trots att det uppenbarligen inte är tillåtet.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Teslaspolen »

Inget fel alls på i3ans utseende tycker jag, men dörrarna är bra fåniga. ;)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av jonas »

lator skrev:
Det är inget lätt val mellan BMW och VW. i3 ser ju lite speciell ut och kan nog bli lite dyr med däckkonto och eventuella reparationer av parkeringsskador, annars funkar den säkert bra som stadsbil för förare och två små barn.
En fördel för BMW är att du mest troligt kan få den levererad ganska omgående. Detta gäller antagligen inte för VW... :(
Jag har precis köpt mina första däck till bilen det är ett par bakdäck, framdäcken är fortfarande OK. Passerar snart 10 000 mil. Vinterdäcken har gått två säsonger och sommardäcken tre. Gissar att jag kört 6000 mil på backdäcken. Tycker inte det är onormalt högt slitage.

Parkeringsskador har jag inga, plasten verkar vara otroligt förlåtlig mot bilar som slår upp sina dörrar.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av lator »

jonas skrev:
lator skrev:
Det är inget lätt val mellan BMW och VW. i3 ser ju lite speciell ut och kan nog bli lite dyr med däckkonto och eventuella reparationer av parkeringsskador, annars funkar den säkert bra som stadsbil för förare och två små barn.
En fördel för BMW är att du mest troligt kan få den levererad ganska omgående. Detta gäller antagligen inte för VW... :(
Jag har precis köpt mina första däck till bilen det är ett par bakdäck, framdäcken är fortfarande OK. Passerar snart 10 000 mil. Vinterdäcken har gått två säsonger och sommardäcken tre. Gissar att jag kört 6000 mil på backdäcken. Tycker inte det är onormalt högt slitage.

Parkeringsskador har jag inga, plasten verkar vara otroligt förlåtlig mot bilar som slår upp sina dörrar.
Positivt! Mera + för i3. Frågan är bara vad det kostar den dagen någon med dragkrok inte ser upp när han/hon backar... :o (han/hon betyder samma sak som "höna")
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar