Kolosser på lerfötter

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Sånt industristöd är förbjudet idag i EU.
Det beror väl på hur man lägger upp det. Man kan ju kamouflera det som skattesubventioner eller dylikt. Tyska staten håller ju på och skattefinansierar kolgruvindrustrin med otroliga summor. Tyska kolgruvor har inte gått med vinst sedan urminnes tider och har bara kunnat överleva mha gigantiska subventioner från staten. Detta vansinne ska visserligen upphöra snart, men då finns ju pengar över som man kan stoppa i röven på fossilbilsindustrin istället. Det är väl egentligen samma sak som att hålla kolgruvorna vid liv. Och det har ju gått bra i årtionden utan att EU hade synpunkter.
Nej, det är sant. Men EU är ju i stort sett Tyskland. Och i någon mån Frankrike. Men de är ju rädda om sitt jordbruksstöd, så de aktar sig väl för att angripa stödet till kolindustrin.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av LarsL »

Grejen är att det här nästan är en naturlag att företag inom den gamla tekniken inte kan ställa om till det nya. De kan inte investera så mycket som behövs i något som skulle konkurrera ut deras befintliga produkter. Det skulle vara ekonomiskt vansinne att slå ut sin egen brödfödan så ekonomerna slår stopp för stora investeringar och väljer istället att göra den gamla tekniken bättre. För på kortsikt kostar ny teknik otroligt mycket mer och ger lägre avkastning. Men satsar man inte för fullt med allt man har kommer ens egna lösningar bli sämre och oattraktiva (hybrider) och kommer inte sälja. Ekonomerna kommer slå sig för bröstet och säga vad var det vi sa och fortsätter med den gamla tekniken. Men eftersom den nya tekniken är mång dubbelt så effektiv och ger mång dubbelt kundvärde så kommer den till slut att slå igenom. Först så visar ett nytt företag att det verkligen fungerar och är bättre vilket gör att hundra andra kopierar och gör billigare. Nu helt plötsligt är den nya tekniken både billigare och bättre så ingen vill ha den gamla så den går inte att sälja längre. Men den gamla infrastrukturen kostar fortfarande enorma pengar, varje dag, och måste hållas under fötterna så inga pengar finns för att investera i den nya tekniken. Staten går in med stöd och straffskatter på den nya tekniken, men det hjälper inte eftersom den är så många gånger bättre än den gamla. Tills lut måste det gamla företaget ge upp och lägga ner sin verksamhet. Kanske går det att sälja varumärket till någon av de nya tillverkarna men förmodligen har det förlorat all sin glans redan så ingen vill ha det.

Jag vet inte finns det något historiskt företag som har överlevt en sådan här omställning? Ett företag som har fått sin kärnverksamhet undanslaget av ny teknik och lyckats ställa om och bli framgångsrika med den nya tekniken. Några exempel på det någon? Jag tror inte det...
Hur många av dagens bilmärken kommer från gamla hästvagnstillverkare tex? Och det är ändå ett litet steg kan man tycka.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:

Jag vet inte finns det något historiskt företag som har överlevt en sådan här omställning? Ett företag som har fått sin kärnverksamhet undanslaget av ny teknik och lyckats ställa om och bli framgångsrika med den nya tekniken. Några exempel på det någon? Jag tror inte det...
Nokia lyckades ett par gång i alla fall. Misslyckas dock katastrofalt på sista...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av mati »

Jag har hört historien om isindustrin. Innan det fanns kylskåp så fanns det en hel industri som tillverkade isblock som såldes till alla som behövde kylning på nåt vis. (Det var före min tid, jag kan bara återge det jag hört.)
Sen kom kylskåpet. Isindustrin investerade otroliga summor, mer än någonsin tidigare, och försökte med allt sitt inflytande och alla sina pengar att förhindra kylskåpets etablering, samtidigt som de förfinade sina egna produkter än mer.
De hade ingen chans. Eller har någon här på senare tid köpt ett isblock till skafferiet?
Det finns säkert massor med liknande exempel.
Men inte så många exempel på sådana företag som har lyckats att anpassa sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Jerker »

Motsvarande cykler visas upp inom finansfamiljer, allt från Medeci på 1400-talet i Italien via Rotshilds i Europa på 1800-talet till Rockefellers i USA på 1900-talet. Alla följer de samma mönster: 1:a generationen bygger upp, 2:a förvaltar, 3:e låter det falla samman. Bara en finansfamilj av betydelse har lyckats överleva flera generationer: Wallenberg. Åke Ortmark skriver om detta i sin bok Skuld och makt - en kapitalistisk historia, från 1981.

Samma mönster följer stora koncerner, fast de måste drabbas av nån nyhet som slår undan fötterna på deras företagsidé. Först är det en genial entreprenör som bygger upp företaget, som t.ex. Henry Ford, Ferdinand Porsche eller George Eastman (Kodak). När den är ute ur leken förvaltar nästa generation företagsidén. I stora koncerner behöver detta inte vara barn till den första generationen, det kan lika gärna vara anställda VD:ar och styrelser och spänna över flera människogenerationer som det gjort i de stora industriföretagen under 1900-talet, men de lider av samma problem: De är inte längre visionära utan förvaltar enbart första generationens idéer. Den tredje generationen i den här typen av företag motsvaras av den tredje fasen (alltså, det kan sitta samma människor i styret som under andra fasen), när det kommer nåt nytt och revolutionerande som hotar koncernen. Då klarar de flesta företagsledningar inte av att möta detta nya utan klamrar sig fast i det gamla och försvara det med näbbar och klor och till slut faller koncernen samman på ett eller annat sätt, mer eller mindre kontrollerat.

Det verkar vara mer en naturlag och de som klarar av att undvika detta är rena undantag.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Herr X »

Jojo skrev:
Den stora faran för dem (och alla de övriga 'etablerade' biltillverkarna) är inte först och främst Tesla utan den kommer, som redan påpekats, österifrån. När kineserna kommit igång och kan producera tillräckligt många bilar i adekvat kvalitet även till exporten blir luften tunn för alla som inte har fattat galoppen än.
Kina har haft egna bilmärken länge utan att få fäste i Europa, men deras problem har huvudsakligen handlat om bristande säkerhet. Tror inte att att europeiska biltillverkare behöver vara oroliga för kineserna än på många år.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Kina har haft egna bilmärken länge utan att få fäste i Europa, men deras problem har huvudsakligen handlat om bristande säkerhet. Tror inte att att europeiska biltillverkare behöver vara oroliga för kineserna än på många år.
Det är många år till 2025 och det finns en anledning varför Kina köpt Volvo t.ex. Kinesiska bilföretag har också börjat komma in å den europeiska marknaden, ta BYD tex. I dagsläget är det dock brister i både säkerhet och kvalitet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av vigge50 »

När det kommer till bussar så är det allt fler europeiska bolag som vänder sig till BYD men det tar väll lite till innan vi får se BYD ta sig in på den europeiska bilmarknaden.

http://www.bussmagasinet.se/tag/byd/
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Surfaren »

vigge50 skrev:
Surfaren skrev:
VW har väl även sagt nått i stil med att en tredjedel av deras sålda personbilar år 2025 kommer vara elbilar. Jag undrar i mitt stilla sinne vilka kunder dom tror kommer köpa resterande två tredjedelar...
Nä, det är först 2030 som en tredje del av deras försäljning ska vara elbilar, 2025 ska de vara betydligt mindre...
Aha, var det först 2030. Ännu svårare att hitta kunder till 2/3 fossilbilar då. Bild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
Jojo skrev:
Den stora faran för dem (och alla de övriga 'etablerade' biltillverkarna) är inte först och främst Tesla utan den kommer, som redan påpekats, österifrån. När kineserna kommit igång och kan producera tillräckligt många bilar i adekvat kvalitet även till exporten blir luften tunn för alla som inte har fattat galoppen än.
Kina har haft egna bilmärken länge utan att få fäste i Europa, men deras problem har huvudsakligen handlat om bristande säkerhet. Tror inte att att europeiska biltillverkare behöver vara oroliga för kineserna än på många år.
Men då handlade det om fossilbilar. Alltså samma produkter som våra egna, fast sämre på så många sätt. Inte så konstigt att ingen ville köpa dessa bilar. Men nu kommer kineserna med elbilar, en ny generation bilar som inte går att köpa från västvärldens biltillverkare. Visst måste de bli bättre på säkerheten, men det borde de kunna fixa ganska lätt nu när de får möjligheten att etablera sig i Europa och USA med produkter som folk verkligen vill ha.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Jag vet inte finns det något historiskt företag som har överlevt en sådan här omställning? Ett företag som har fått sin kärnverksamhet undanslaget av ny teknik och lyckats ställa om och bli framgångsrika med den nya tekniken. Några exempel på det någon? Jag tror inte det...
Nokia lyckades ett par gång i alla fall. Misslyckas dock katastrofalt på sista...
Koncerner har lyckats "ställa om" tackvare att de utvidgat verksamheten. Husqvarna lyckades ställa om från vapen till vedspisar och symaskiner, de lyckades också ställa om och elektrifiera dem. Men de hade andra korgar med ägg som de kunde förlita sig på. Eller så beror de på att de är vana att ställa om och anpassa sig? Lite samma med Nokia, de finns ju fortfarande och kommer säkert klara sig med sina gummistövlar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Herr X skrev:
Jojo skrev:
Den stora faran för dem (och alla de övriga 'etablerade' biltillverkarna) är inte först och främst Tesla utan den kommer, som redan påpekats, österifrån. När kineserna kommit igång och kan producera tillräckligt många bilar i adekvat kvalitet även till exporten blir luften tunn för alla som inte har fattat galoppen än.
Kina har haft egna bilmärken länge utan att få fäste i Europa, men deras problem har huvudsakligen handlat om bristande säkerhet. Tror inte att att europeiska biltillverkare behöver vara oroliga för kineserna än på många år.
Men då handlade det om fossilbilar. Alltså samma produkter som våra egna, fast sämre på så många sätt. Inte så konstigt att ingen ville köpa dessa bilar. Men nu kommer kineserna med elbilar, en ny generation bilar som inte går att köpa från västvärldens biltillverkare. Visst måste de bli bättre på säkerheten, men det borde de kunna fixa ganska lätt nu när de får möjligheten att etablera sig i Europa och USA med produkter som folk verkligen vill ha.
Ja, redan nu har de kinesiska elbilarna bättre prestanda än de från europeiska tillverkare. De kommer garanterat bli billigare, med marginal. Kvalité är inte alls lika viktigt när det inte finns en fossilmotor som kan skära ihop. Så då återstår krocksäkerhet och sedan är invasionen på väg.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Daoops »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Jag vet inte finns det något historiskt företag som har överlevt en sådan här omställning? Ett företag som har fått sin kärnverksamhet undanslaget av ny teknik och lyckats ställa om och bli framgångsrika med den nya tekniken. Några exempel på det någon? Jag tror inte det...
Nokia lyckades ett par gång i alla fall. Misslyckas dock katastrofalt på sista...
Finns nog jättemånga exempel. Microsoft skulle ju köra ett eget internet till att börja med innan dom kovände och körde med strömmen istället. Hade kunnat bli deras undergång. Tesla hade inga planer på autonomi i början, men Elon ändrade sig på en femöring och utlyste att det var högsta prio nånstans 2012 och att teamet skulle rapportera direkt till honom. Både facebook och google hade väl problem att tjäna pengar i början innan adwords och sådant.
Det är kanske inte helt kärnverksamhet men ändå just hur viktigt förmågan är att kunna svänga upp ur diket, för det händer även stora bolag. Och listan på bolag som inte lyckats vända är nog längre helt klart, och den kommer snart att bli ännu längre.
Det jag tycker mig sakna mer än något annat från dom andra biltillverkarna är hur dom tänker hitta batterier ens till deras offentliga små satsningar. Bara till 1 miljon bilar till 2020-nånting så är det väl hög tid att börja iallafall jämna till marken nu. Nästa lite misstänsamt tyst om det, tänk om det är så att dom alla tänker gå ihop och göra massiva fabriker tillsammans?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av mati »

Daoops skrev:
.. Nästa lite misstänsamt tyst om det, tänk om det är så att dom alla tänker gå ihop och göra massiva fabriker tillsammans?
Aldrig. Glöm det. Det blir snarare så att de vill kunna skylla på brist på tillgängligheten på batterier för att kunna fortsätta bygga avgasbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Jag vet inte finns det något historiskt företag som har överlevt en sådan här omställning? Ett företag som har fått sin kärnverksamhet undanslaget av ny teknik och lyckats ställa om och bli framgångsrika med den nya tekniken. Några exempel på det någon? Jag tror inte det...
Hur många av dagens bilmärken kommer från gamla hästvagnstillverkare tex? Och det är ändå ett litet steg kan man tycka.
Flera mobiltelefontillverkare klarade sig. Även om Nokia tog ett platt fall...

kollar vi längre tillbaka så överlevde Apple när Windows kom och ett operativsystem där man typ inte behövde skriva kod för att använda tog över. Där var det i och för sig rätt nära att dom strök med, men dom repade sig och lyckades istället ta sig till andra sidan och leda utvecklingen.

Musikbranschen har också överlevt förändringen. Fast frågan är om dom hade gjort det utan lobbyorganisationerna och nya lagar.. Men vilket som så är de stora jättarna kvar trots att skivförsäljningen kraftigt minskat.

Min känsla är att det överlever en del företag vid disruptive förändringar medan andra går i graven. Jag tror det blir samma sak här.. Vi kommer få se några stora biltillverkare gå i graven men många kommer också lyckas ställa om.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av mati »

Fast jämförelsen med Äpple och Mikromjukt haltar lite eftersom båda var ändå ganska unga och moderna företag som byggde sin verksamhet på innovation och nytänkande. De hade inte lika svårt att tänka om. Inte som gamla jättar som har haft samma affärsidé och -filosofi i decennier. Dessutom handlade det "bara" om mjukvara. Man kan använda samma folk och kunnande för att utveckla en annan typ av mjukvara. Det är svårare att ställa om produktionen av fysiska produkter till nånting helt annat. Och en elbil är till stora delar väsensskild från en fossilbil. Du kan inte få en specialist för förbränningsteknik att utveckla en motorstyrning för asynkronmotorer. Lika lite som en ingenjör för växellådor plötsligt kan bli batterispecialist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Smutt »

Säkerhet köper kineserna lätt in dom äger ju redan Volvo kan göra elbilar av alla modellerna, några nya bottenplattor så har dom produkter att sälja
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Jerka »

Det stora problemet för biltillverkarna kommer vara att omställningen går så fort. Just nu finns det bara små lustiga elbilar med kort räckvidd samt stora och väldigt dyra elbilar, vilket håller nere efterfrågan. När det väl finns vanliga praktiska elbilar till bra priser kommer INGEN vilja köpa fossilbilarna. Det kommer inte gå att sälja 20% elbilar och resten fossiler, sen långsamt öka andelen. Det kommer flippa på bara något år och sen blir fossilbilarna nästintill osäljbara.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Foluke »

Jerka skrev:
Det stora problemet för biltillverkarna kommer vara att omställningen går så fort. Just nu finns det bara små lustiga elbilar med kort räckvidd samt stora och väldigt dyra elbilar, vilket håller nere efterfrågan. När det väl finns vanliga praktiska elbilar till bra priser kommer INGEN vilja köpa fossilbilarna. Det kommer inte gå att sälja 20% elbilar och resten fossiler, sen långsamt öka andelen. Det kommer flippa på bara något år och sen blir fossilbilarna nästintill osäljbara.
Och så har vi infrastrukturen som motar. Tesla bygger egna SuC. Vad fixar de andra? Så behövs fler nattladdning. Alla bor inte i villa.
Det känns lite priviligierat att "ha sitt på det torra" och kunna se kollosserna börja slira omkring på sina lerfötter.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av LarsL »

Eftersom det är så billigt att bygga snabbladdare så kommer infrastrukturen kunna byggas väldigt snabbt. Tänk bara på vad som hänt under de senaste 2-3 år. Jag jämnförde utbyggnaden av gasstationer med utbyggnaden av Chademo-laddare. Det skiljer inte jätte mycket och då har gasstationerna hållet på i 10-15 år?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Det stora problemet för biltillverkarna kommer vara att omställningen går så fort. Just nu finns det bara små lustiga elbilar med kort räckvidd samt stora och väldigt dyra elbilar, vilket håller nere efterfrågan. När det väl finns vanliga praktiska elbilar till bra priser kommer INGEN vilja köpa fossilbilarna. Det kommer inte gå att sälja 20% elbilar och resten fossiler, sen långsamt öka andelen. Det kommer flippa på bara något år och sen blir fossilbilarna nästintill osäljbara.
I Kina finns redan dessa bilar. Där går det att köpa 60kWh bilar till samma pris som en normal småbil här. Den här vågen av ny bilar kommer välla in över Europa och då blir det jobbigt för de gamla tillverkarna.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Laban »

Jerka skrev:
Det stora problemet för biltillverkarna kommer vara att omställningen går så fort. Just nu finns det bara små lustiga elbilar med kort räckvidd samt stora och väldigt dyra elbilar, vilket håller nere efterfrågan. När det väl finns vanliga praktiska elbilar till bra priser kommer INGEN vilja köpa fossilbilarna. Det kommer inte gå att sälja 20% elbilar och resten fossiler, sen långsamt öka andelen. Det kommer flippa på bara något år och sen blir fossilbilarna nästintill osäljbara.
Håller med. Vi kan jämföra med:

http://www.di.se/nyheter/prisras-i-indi ... -kolkraft/
Bara den senaste månaden har Indien avbrutit planerna på att bygga flera stora kolkraftverk
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av joel80 »

Tror vi ändå inte ska helt räkna ut alla jättar. Det finns mycket som går att återanvända i elbilstänk... Hela infrastrukturen, både med leverantörer och produktkedjor. Det är ju "bara" drivningen som är annorlunda.
Sen har du en redan uppbyggd distrubutionskedja, med försäljare, verkstäder och "förtroende" hos folk. Kan man utbilda den delen tillräckligt fort har de en fördel där.

En ny bil-leverantör har troligen svårare att snabbt öka sin tillverkning än vad en traditionell skulle kunna ha (om de nu satsar på det).

Kollar vi på Tesla så jobbar dom på ordentligt, men har ändå inte kommit upp i någon speciellt imponerande tillverkningshastighet... och det tog tid innan dom ens kom dit dom är idag. Nu först kanske dom kommer igång ordentligt, men vi får se hur pass mycket dom lyckas tillverka nu i början, och får hoppas på att dom snabbt kommer upp i kapacitet så att folk får sina M3s! :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
Tror vi ändå inte ska helt räkna ut alla jättar. Det finns mycket som går att återanvända i elbilstänk... Hela infrastrukturen, både med leverantörer och produktkedjor. Det är ju "bara" drivningen som är annorlunda.
Fast med drivlinan följer också (om man ska vara konkurrenskraftig) ett helt nytt chassi, både ex VW samt Mercedes har visat upp prototyper av Tesla liknande "skateboard" chassin. Dessa är inte kompatibla med förbränningsmotorer vilket gör att de måste tillverka dem parallellt med befintliga modeller. Vilket jag antar är orsaken till att man pratar om ny namnsättning för dessa bilar, Mercedes "EQ":

http://blog.caranddriver.com/mercedes-b ... very-year/

VW "I.D":

http://www.independent.ie/business/tech ... 35959.html

Lägg sedan till att autonomin kan påverka antalet bilar som säljs globalt sett, gigafabriker ska byggas, utvecklingsavdelningar (förbränningsmotorer, växellådor..) ska läggas ner. Det nog bli lite skakigt för de stora de närmsta 5-10 åren.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
joel80 skrev:
Tror vi ändå inte ska helt räkna ut alla jättar. Det finns mycket som går att återanvända i elbilstänk... Hela infrastrukturen, både med leverantörer och produktkedjor. Det är ju "bara" drivningen som är annorlunda.
Fast med drivlinan följer också (om man ska vara konkurrenskraftig) ett helt nytt chassi, både ex VW samt Mercedes har visat upp prototyper av Tesla liknande "skateboard" chassin. Dessa är inte kompatibla med förbränningsmotorer vilket gör att de måste tillverka dem parallellt med befintliga modeller. Vilket jag antar är orsaken till att man pratar om ny namnsättning för dessa bilar, Mercedes "EQ":

http://blog.caranddriver.com/mercedes-b ... very-year/

VW "I.D":

http://www.independent.ie/business/tech ... 35959.html

Lägg sedan till att autonomin kan påverka antalet bilar som säljs globalt sett, gigafabriker ska byggas, utvecklingsavdelningar (förbränningsmotorer, växellådor..) ska läggas ner. Det nog bli lite skakigt för de stora de närmsta 5-10 åren.

Jo det är klart. Men det är ju STORA tillverkare och nog har de möjlighet att tillverka både elbilar och fossilbilar sida vid sida under några år.
Skriv svar