Kolosser på lerfötter

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Jag vet inte finns det något historiskt företag som har överlevt en sådan här omställning? Ett företag som har fått sin kärnverksamhet undanslaget av ny teknik och lyckats ställa om och bli framgångsrika med den nya tekniken. Några exempel på det någon? Jag tror inte det...
Nokia lyckades ett par gång i alla fall. Misslyckas dock katastrofalt på sista...
Koncerner har lyckats "ställa om" tackvare att de utvidgat verksamheten. Husqvarna lyckades ställa om från vapen till vedspisar och symaskiner, de lyckades också ställa om och elektrifiera dem. Men de hade andra korgar med ägg som de kunde förlita sig på. Eller så beror de på att de är vana att ställa om och anpassa sig? Lite samma med Nokia, de finns ju fortfarande och kommer säkert klara sig med sina gummistövlar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Herr X skrev:
Jojo skrev:
Den stora faran för dem (och alla de övriga 'etablerade' biltillverkarna) är inte först och främst Tesla utan den kommer, som redan påpekats, österifrån. När kineserna kommit igång och kan producera tillräckligt många bilar i adekvat kvalitet även till exporten blir luften tunn för alla som inte har fattat galoppen än.
Kina har haft egna bilmärken länge utan att få fäste i Europa, men deras problem har huvudsakligen handlat om bristande säkerhet. Tror inte att att europeiska biltillverkare behöver vara oroliga för kineserna än på många år.
Men då handlade det om fossilbilar. Alltså samma produkter som våra egna, fast sämre på så många sätt. Inte så konstigt att ingen ville köpa dessa bilar. Men nu kommer kineserna med elbilar, en ny generation bilar som inte går att köpa från västvärldens biltillverkare. Visst måste de bli bättre på säkerheten, men det borde de kunna fixa ganska lätt nu när de får möjligheten att etablera sig i Europa och USA med produkter som folk verkligen vill ha.
Ja, redan nu har de kinesiska elbilarna bättre prestanda än de från europeiska tillverkare. De kommer garanterat bli billigare, med marginal. Kvalité är inte alls lika viktigt när det inte finns en fossilmotor som kan skära ihop. Så då återstår krocksäkerhet och sedan är invasionen på väg.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Daoops »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Jag vet inte finns det något historiskt företag som har överlevt en sådan här omställning? Ett företag som har fått sin kärnverksamhet undanslaget av ny teknik och lyckats ställa om och bli framgångsrika med den nya tekniken. Några exempel på det någon? Jag tror inte det...
Nokia lyckades ett par gång i alla fall. Misslyckas dock katastrofalt på sista...
Finns nog jättemånga exempel. Microsoft skulle ju köra ett eget internet till att börja med innan dom kovände och körde med strömmen istället. Hade kunnat bli deras undergång. Tesla hade inga planer på autonomi i början, men Elon ändrade sig på en femöring och utlyste att det var högsta prio nånstans 2012 och att teamet skulle rapportera direkt till honom. Både facebook och google hade väl problem att tjäna pengar i början innan adwords och sådant.
Det är kanske inte helt kärnverksamhet men ändå just hur viktigt förmågan är att kunna svänga upp ur diket, för det händer även stora bolag. Och listan på bolag som inte lyckats vända är nog längre helt klart, och den kommer snart att bli ännu längre.
Det jag tycker mig sakna mer än något annat från dom andra biltillverkarna är hur dom tänker hitta batterier ens till deras offentliga små satsningar. Bara till 1 miljon bilar till 2020-nånting så är det väl hög tid att börja iallafall jämna till marken nu. Nästa lite misstänsamt tyst om det, tänk om det är så att dom alla tänker gå ihop och göra massiva fabriker tillsammans?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av mati »

Daoops skrev:
.. Nästa lite misstänsamt tyst om det, tänk om det är så att dom alla tänker gå ihop och göra massiva fabriker tillsammans?
Aldrig. Glöm det. Det blir snarare så att de vill kunna skylla på brist på tillgängligheten på batterier för att kunna fortsätta bygga avgasbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Jag vet inte finns det något historiskt företag som har överlevt en sådan här omställning? Ett företag som har fått sin kärnverksamhet undanslaget av ny teknik och lyckats ställa om och bli framgångsrika med den nya tekniken. Några exempel på det någon? Jag tror inte det...
Hur många av dagens bilmärken kommer från gamla hästvagnstillverkare tex? Och det är ändå ett litet steg kan man tycka.
Flera mobiltelefontillverkare klarade sig. Även om Nokia tog ett platt fall...

kollar vi längre tillbaka så överlevde Apple när Windows kom och ett operativsystem där man typ inte behövde skriva kod för att använda tog över. Där var det i och för sig rätt nära att dom strök med, men dom repade sig och lyckades istället ta sig till andra sidan och leda utvecklingen.

Musikbranschen har också överlevt förändringen. Fast frågan är om dom hade gjort det utan lobbyorganisationerna och nya lagar.. Men vilket som så är de stora jättarna kvar trots att skivförsäljningen kraftigt minskat.

Min känsla är att det överlever en del företag vid disruptive förändringar medan andra går i graven. Jag tror det blir samma sak här.. Vi kommer få se några stora biltillverkare gå i graven men många kommer också lyckas ställa om.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av mati »

Fast jämförelsen med Äpple och Mikromjukt haltar lite eftersom båda var ändå ganska unga och moderna företag som byggde sin verksamhet på innovation och nytänkande. De hade inte lika svårt att tänka om. Inte som gamla jättar som har haft samma affärsidé och -filosofi i decennier. Dessutom handlade det "bara" om mjukvara. Man kan använda samma folk och kunnande för att utveckla en annan typ av mjukvara. Det är svårare att ställa om produktionen av fysiska produkter till nånting helt annat. Och en elbil är till stora delar väsensskild från en fossilbil. Du kan inte få en specialist för förbränningsteknik att utveckla en motorstyrning för asynkronmotorer. Lika lite som en ingenjör för växellådor plötsligt kan bli batterispecialist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Smutt »

Säkerhet köper kineserna lätt in dom äger ju redan Volvo kan göra elbilar av alla modellerna, några nya bottenplattor så har dom produkter att sälja
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Jerka »

Det stora problemet för biltillverkarna kommer vara att omställningen går så fort. Just nu finns det bara små lustiga elbilar med kort räckvidd samt stora och väldigt dyra elbilar, vilket håller nere efterfrågan. När det väl finns vanliga praktiska elbilar till bra priser kommer INGEN vilja köpa fossilbilarna. Det kommer inte gå att sälja 20% elbilar och resten fossiler, sen långsamt öka andelen. Det kommer flippa på bara något år och sen blir fossilbilarna nästintill osäljbara.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Foluke »

Jerka skrev:
Det stora problemet för biltillverkarna kommer vara att omställningen går så fort. Just nu finns det bara små lustiga elbilar med kort räckvidd samt stora och väldigt dyra elbilar, vilket håller nere efterfrågan. När det väl finns vanliga praktiska elbilar till bra priser kommer INGEN vilja köpa fossilbilarna. Det kommer inte gå att sälja 20% elbilar och resten fossiler, sen långsamt öka andelen. Det kommer flippa på bara något år och sen blir fossilbilarna nästintill osäljbara.
Och så har vi infrastrukturen som motar. Tesla bygger egna SuC. Vad fixar de andra? Så behövs fler nattladdning. Alla bor inte i villa.
Det känns lite priviligierat att "ha sitt på det torra" och kunna se kollosserna börja slira omkring på sina lerfötter.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av LarsL »

Eftersom det är så billigt att bygga snabbladdare så kommer infrastrukturen kunna byggas väldigt snabbt. Tänk bara på vad som hänt under de senaste 2-3 år. Jag jämnförde utbyggnaden av gasstationer med utbyggnaden av Chademo-laddare. Det skiljer inte jätte mycket och då har gasstationerna hållet på i 10-15 år?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Det stora problemet för biltillverkarna kommer vara att omställningen går så fort. Just nu finns det bara små lustiga elbilar med kort räckvidd samt stora och väldigt dyra elbilar, vilket håller nere efterfrågan. När det väl finns vanliga praktiska elbilar till bra priser kommer INGEN vilja köpa fossilbilarna. Det kommer inte gå att sälja 20% elbilar och resten fossiler, sen långsamt öka andelen. Det kommer flippa på bara något år och sen blir fossilbilarna nästintill osäljbara.
I Kina finns redan dessa bilar. Där går det att köpa 60kWh bilar till samma pris som en normal småbil här. Den här vågen av ny bilar kommer välla in över Europa och då blir det jobbigt för de gamla tillverkarna.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Laban »

Jerka skrev:
Det stora problemet för biltillverkarna kommer vara att omställningen går så fort. Just nu finns det bara små lustiga elbilar med kort räckvidd samt stora och väldigt dyra elbilar, vilket håller nere efterfrågan. När det väl finns vanliga praktiska elbilar till bra priser kommer INGEN vilja köpa fossilbilarna. Det kommer inte gå att sälja 20% elbilar och resten fossiler, sen långsamt öka andelen. Det kommer flippa på bara något år och sen blir fossilbilarna nästintill osäljbara.
Håller med. Vi kan jämföra med:

http://www.di.se/nyheter/prisras-i-indi ... -kolkraft/
Bara den senaste månaden har Indien avbrutit planerna på att bygga flera stora kolkraftverk
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av joel80 »

Tror vi ändå inte ska helt räkna ut alla jättar. Det finns mycket som går att återanvända i elbilstänk... Hela infrastrukturen, både med leverantörer och produktkedjor. Det är ju "bara" drivningen som är annorlunda.
Sen har du en redan uppbyggd distrubutionskedja, med försäljare, verkstäder och "förtroende" hos folk. Kan man utbilda den delen tillräckligt fort har de en fördel där.

En ny bil-leverantör har troligen svårare att snabbt öka sin tillverkning än vad en traditionell skulle kunna ha (om de nu satsar på det).

Kollar vi på Tesla så jobbar dom på ordentligt, men har ändå inte kommit upp i någon speciellt imponerande tillverkningshastighet... och det tog tid innan dom ens kom dit dom är idag. Nu först kanske dom kommer igång ordentligt, men vi får se hur pass mycket dom lyckas tillverka nu i början, och får hoppas på att dom snabbt kommer upp i kapacitet så att folk får sina M3s! :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
Tror vi ändå inte ska helt räkna ut alla jättar. Det finns mycket som går att återanvända i elbilstänk... Hela infrastrukturen, både med leverantörer och produktkedjor. Det är ju "bara" drivningen som är annorlunda.
Fast med drivlinan följer också (om man ska vara konkurrenskraftig) ett helt nytt chassi, både ex VW samt Mercedes har visat upp prototyper av Tesla liknande "skateboard" chassin. Dessa är inte kompatibla med förbränningsmotorer vilket gör att de måste tillverka dem parallellt med befintliga modeller. Vilket jag antar är orsaken till att man pratar om ny namnsättning för dessa bilar, Mercedes "EQ":

http://blog.caranddriver.com/mercedes-b ... very-year/

VW "I.D":

http://www.independent.ie/business/tech ... 35959.html

Lägg sedan till att autonomin kan påverka antalet bilar som säljs globalt sett, gigafabriker ska byggas, utvecklingsavdelningar (förbränningsmotorer, växellådor..) ska läggas ner. Det nog bli lite skakigt för de stora de närmsta 5-10 åren.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
joel80 skrev:
Tror vi ändå inte ska helt räkna ut alla jättar. Det finns mycket som går att återanvända i elbilstänk... Hela infrastrukturen, både med leverantörer och produktkedjor. Det är ju "bara" drivningen som är annorlunda.
Fast med drivlinan följer också (om man ska vara konkurrenskraftig) ett helt nytt chassi, både ex VW samt Mercedes har visat upp prototyper av Tesla liknande "skateboard" chassin. Dessa är inte kompatibla med förbränningsmotorer vilket gör att de måste tillverka dem parallellt med befintliga modeller. Vilket jag antar är orsaken till att man pratar om ny namnsättning för dessa bilar, Mercedes "EQ":

http://blog.caranddriver.com/mercedes-b ... very-year/

VW "I.D":

http://www.independent.ie/business/tech ... 35959.html

Lägg sedan till att autonomin kan påverka antalet bilar som säljs globalt sett, gigafabriker ska byggas, utvecklingsavdelningar (förbränningsmotorer, växellådor..) ska läggas ner. Det nog bli lite skakigt för de stora de närmsta 5-10 åren.

Jo det är klart. Men det är ju STORA tillverkare och nog har de möjlighet att tillverka både elbilar och fossilbilar sida vid sida under några år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av LarsL »

Serviceorganisationerna har inget att leva på eftersom enkla servicar med oljebyte försvinner. En elbil behöver in på verkstad när det är fel på den inte annars. Det är inte alls lika lönsamt så jag skulle säga att återförsäljarnätet inte är en tillgång för biltillverkarna snarare råtvärtom.

Fossiltillverkarna är fokuserade på drivlinan resten ligger på underleverantörer. De måste alltså snabbt ställa om hela sin kärnverksamhet med nya ingenjörer. Det kommer bli enormt mycket tandagnissel innan det är gjort. Speciellt jobbigt kommer Volvo lastvagnar och Scania få, de är helt fokuserade på motorn nämligen, stackarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av mati »

När det kommer till fossilbilar är det alltid motorn som står i centrum. Man bygger bilen runt motorn. Det är motorn folk frågar efter. Motorn motorn motorn. Det blir extra tydligt när folk vill se motorn på Teslan och man öppnar frunken. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Jo det är klart. Men det är ju STORA tillverkare och nog har de möjlighet att tillverka både elbilar och fossilbilar sida vid sida under några år.
Det har dom säkert. Tror inte direkt att Toyota, VW, BMW osv kommer att gå i konkurs, bara att det kommer bli bistrare tider framöver. Mest orolig är jag för Toyota, vätgastekniken, design (Mirai , nya Prius..). Känns som att de är inne på fel spår och har kört ganska långt..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
När det kommer till fossilbilar är det alltid motorn som står i centrum. Man bygger bilen runt motorn. Det är motorn folk frågar efter. Motorn motorn motorn. Det blir extra tydligt när folk vill se motorn på Teslan och man öppnar frunken. :)
"Motor? Jag två stycken. Jag har aldrig sett någon avd dem men de finns! Vill du känna? Det tar bara några sekunder!"
Model S P85D,
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Smutt »

Foluke skrev:
mati skrev:
När det kommer till fossilbilar är det alltid motorn som står i centrum. Man bygger bilen runt motorn. Det är motorn folk frågar efter. Motorn motorn motorn. Det blir extra tydligt när folk vill se motorn på Teslan och man öppnar frunken. :)
"Motor? Jag två stycken. Jag har aldrig sett någon avd dem men de finns! Vill du känna? Det tar bara några sekunder!"
Jag brukar säga att jag alldrig hört min men den ska sitta mellan bakhjulen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Serviceorganisationerna har inget att leva på eftersom enkla servicar med oljebyte försvinner. En elbil behöver in på verkstad när det är fel på den inte annars. Det är inte alls lika lönsamt så jag skulle säga att återförsäljarnätet inte är en tillgång för biltillverkarna snarare råtvärtom.

Fossiltillverkarna är fokuserade på drivlinan resten ligger på underleverantörer. De måste alltså snabbt ställa om hela sin kärnverksamhet med nya ingenjörer. Det kommer bli enormt mycket tandagnissel innan det är gjort. Speciellt jobbigt kommer Volvo lastvagnar och Scania få, de är helt fokuserade på motorn nämligen, stackarna.
De får väl helt enkelt ta höjd för det i sin prissättning, precis som Tesla gjort. Återförsäljarna är ingen nackdel. Verkstäderna kanske får krympa lite men senast jag kollade så går det att säga upp folk. Och en elbil är inte underhållsfri heller. Visst man behöver inte göra oljebyten, kamremsbyten och sånt men det finns saker som kan krångla likväl. Hjulupphängningar, bromsar som inte används så mycket och rostar, elfel, hjullager, spindelleder och allt vad fan det heter. Är inte ofta själva motorn krånglar på en vanlig bil.
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Fuelman »

Såg youtubeklippet i annan tråd kring disruptive tech ( Mycket har ju redan tagits upp tidigare i denna tråd om "kolossernas" utmaningar. Vad tror ni om uttalandet att dagens bilar står parkerade 96% av tiden? Dvs bilarna körs 4% av tillgänglig tid. I en framtid med självkörande bilar och ett utnyttjande av kanske 40% så implicerar det ett minskat behov om 90% av bilparken. Visst kommer det samtidigt att bli ordentligt billigare att "köra" bil men ändå? Det är en svindlande tanke med alla dessa parkeringsytor som frigörs och att bilmarknaden dessutom skulle minska kraftigt.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Smutt »

Sist jag åkte Taxi luktade den illa och jag tänkte det här vill jag inte göra om, och det var en Taxi med en förare som håller koll, tänk hur äckliga dom här obemannade sakerna kommer vara så vem kommer sälja sin bil och bara åka dom? Svaret är enkelt dom som inte bryr sig
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Verdi »

Fuelman skrev:
Såg youtubeklippet i annan tråd kring disruptive tech ( Mycket har ju redan tagits upp tidigare i denna tråd om "kolossernas" utmaningar. Vad tror ni om uttalandet att dagens bilar står parkerade 96% av tiden? Dvs bilarna körs 4% av tillgänglig tid. I en framtid med självkörande bilar och ett utnyttjande av kanske 40% så implicerar det ett minskat behov om 90% av bilparken. Visst kommer det samtidigt att bli ordentligt billigare att "köra" bil men ändå? Det är en svindlande tanke med alla dessa parkeringsytor som frigörs och att bilmarknaden dessutom skulle minska kraftigt.

De flesta behöver ändå bil ungefär samtidigt. Skola, dagis, arbete... De flesta ska iväg samtidigt.

Och så vill man ha möjlighet att åka iväg med kort varsel. Friheten och tillgängligheten är ju bilens USP. Ska den bli som ett publikt färdmedel kan man lika gärna åka buss/tunnelbana/tåg... Eller taxi i värsta fall.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kolosser på lerfötter

Inlägg av Svenssons »

Fuelman skrev:
Såg youtubeklippet i annan tråd kring disruptive tech ( Mycket har ju redan tagits upp tidigare i denna tråd om "kolossernas" utmaningar. Vad tror ni om uttalandet att dagens bilar står parkerade 96% av tiden? Dvs bilarna körs 4% av tillgänglig tid. I en framtid med självkörande bilar och ett utnyttjande av kanske 40% så implicerar det ett minskat behov om 90% av bilparken. Visst kommer det samtidigt att bli ordentligt billigare att "köra" bil men ändå? Det är en svindlande tanke med alla dessa parkeringsytor som frigörs och att bilmarknaden dessutom skulle minska kraftigt.
Har tänkt att med autonoma bilar så skulle biltillverkarna inte behöva sälja bilarna. Återförsäljare och verkstäder skulle kunna sadla om till att underhålla och städa autonoma bilar från tillverkarna som de är knutna till och det viktiga är att bygga upp smidig lösning för att kalla på bil så att man som konsument alltid vet att man har bil när man behöver det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar