Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av muran »

Här kommer ett svar från Power Circle angående den högst felvinklade rapporten från IVT som i sin tur har gett upphov till alla felaktiga artiklar i svensk media:

http://press.powercircle.org/pressrelea ... ar-2043418

Kan vara bra att hänvisa till denna vid kontakt med svensk media. Den tar upp de flesta av de felaktiga beräkningar som jag pekat på tidigare (ej här men på twitter)

Även Björn Ferry har skrivit ett svar som pekar på motsvarande felaktigheter:

http://www.fossilfri.com/2017/06/29/bat ... rsus-olja/ . (Edit: Såg att denna redan länkats tidigare i tråden)
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Jerker »

Mycket vederhäftigt inlägg från Power Circle!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Mickep »

OK så då skall man räkna med 50 kg CO2 per kWh. (ca 1/3 mot vad ivl framställde)
vilket innebär att ett batteri på 100 kwh ger 5 ton CO2 extra vid produktionen.
en riktig snål diesel ger 115 g/km (1,15 kg /mil = 4347 mil /1100 mil per år = 3.9 år.(det är alltså max, en halvering av worst case mot ivl) (källa: länken ovan) länken har ett tid på knappt 2 år.

har läst att den teoretiska kapaciteten är ca 3 ggr mot vad som är nu. Så att det finns rum för förbättring. Och iom att batterierna blir billigare så blir defacto energin som krävs mindre eftersom man kan räkna energin som en kostnad som delas på antal producerade)

skulle gärna att man kunde få en energideklaration på elbilarna som produceras. det tror jag kommer sporra utvecklingen och att man slipper sådana halvsanningar som ivl presenterade.
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av muran »

Mickep skrev:
OK så då skall man räkna med 50 kg CO2 per kWh. (ca 1/3 mot vad ivl framställde)
vilket innebär att ett batteri på 100 kwh ger 5 ton CO2 extra vid produktionen.
en riktig snål diesel ger 115 g/km (1,15 kg /mil = 4347 mil /1100 mil per år = 3.9 år.(det är alltså max, en halvering av worst case mot ivl) (källa: länken ovan) länken har ett tid på knappt 2 år.

har läst att den teoretiska kapaciteten är ca 3 ggr mot vad som är nu. Så att det finns rum för förbättring. Och iom att batterierna blir billigare så blir defacto energin som krävs mindre eftersom man kan räkna energin som en kostnad som delas på antal producerade)

skulle gärna att man kunde få en energideklaration på elbilarna som produceras. det tror jag kommer sporra utvecklingen och att man slipper sådana halvsanningar som ivl presenterade.
5 Ton med svensk elmix ja. Lägre om man kör helt förnybart (som Tesla gör).
Kan också vara värt att nämna att detta är vid tillverkning av ett helt nytt batteri som inte är återvunnet.
Ca 80-85% av batteriet kan återvinnas och skapas till ett nytt vilket sänker det hela ännu mer.


Överhuvudtaget så går vi mot en framtid där vi behöver ställa om vårt tankesätt. När vi har 100% förnybar el i överflöd finns det ingen anledning längre att försöka "snåla" på elen som vi gör idag ur klimatsyfte.
När vi har helt förnybar energi är det tvärtom ok att slösa på energi till förmån för att spara in på råvaror.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av joel80 »

Muran:
Solel är väl idag snäppet högre I co2-utsläpp per kwh än vad vi har i svensk energimixen?
Så även om Elon kör på enbart solceller kommer han inte riktigt ner till svensk elmix. Men nära.. Dock inte lägre.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av evilirish »

Om jag inte minns fel så blir solceller klimatneutrala efter ca 2 år. Dvs efter två år har de tjänat in sin egen miljöpåverkan vid framställning. Den tiden kommer dessutom att gå ner eftersom mer och mer tillverkning sker med grön el (då vi har träffat vändpunkten där solel är billigare totalt sett än kolkraft).

Exempelvis: Första panelen tillverkad med 100% brunkol, andra panelen tillverkas med energi från den första + andel brunkol. Den tredje tillverkas med energi från de två första panelerna + ännu mindre andel brunkol.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av joel80 »

evilirish skrev:
Om jag inte minns fel så blir solceller klimatneutrala efter ca 2 år. Dvs efter två år har de tjänat in sin egen miljöpåverkan vid framställning. Den tiden kommer dessutom att gå ner eftersom mer och mer tillverkning sker med grön el (då vi har träffat vändpunkten där solel är billigare totalt sett än kolkraft).

Exempelvis: Första panelen tillverkad med 100% brunkol, andra panelen tillverkas med energi från den första + andel brunkol. Den tredje tillverkas med energi från de två första panelerna + ännu mindre andel brunkol.
Jo.. Siffrorna är olika beroende på var och hur dom tillverkas. Men jag kollar på jämförelser över livstid med t.ec vattenkraft, vindkraft och den kärnkraft vi har. Solel är ändå många gånger bättre än alla fossila alternativ, men verkar ha högst livscykelanalyssiffror av de fossil fria alternativen. Vilket alltså borde betyda att Elon inte kommer under svensk siffrorna då de jobbas ner mycket av vattenkraften t.ex.
Att det blir bra mkt bättre än hur dom räknat i undersökningen är det inget snack om, men viktigt att ta med produktionsutsläppen vid jämförelser. Jag tror det är framför allt brytning av jordartsmetaller som påverkar solceller. Men den ska väl elektrifieras så småningom den också. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Kalle »

Om inte hans solcellsfabrik i buffalo ochså drivs av solceller..
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av joel80 »

Det är väl andra utsläpp att ta hänsyn till än fabrikens utsläpp? Som jag skrev.. brytningen av metaller och sånt är inte fossilfritt än.
Svårt att räkna på beroende på var och hur, men inga av de siffror jag sett på solceller har bättre co2/kwh än vår svenska elmix.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av LarsL »

Kalle skrev:
Om inte hans solcellsfabrik i buffalo ochså drivs av solceller..
:o
Trodde den skulle drivas av kol? Var ska de få tag i solcellerna? ;)
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Toja »

Läste just detta på DI.
"Ett fat olja konverterad till bensin ger ett utsläpp av koldioxid på 370 kilo"
Man får ut 119 liter bensin av ett fat olja läste jag på en annan sajt.
Bensin ger mer utsläpp än man tror. 3,11 kg per liter bensin bara för att få upp den i urhålet och konvertera till bensin.
Sen blir det några andra spillprodukter också.
Kan detta vara sant ?
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Remuz »

Den siffra jag hörde på diesel var att det får en Gallon olja för att få en liter diesel, minns dock inte källan så tre nypor salt ska det tas med
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Laban »

Jag hittade detta:

https://www.eia.gov/tools/faqs/faq.php?id=327&t=9
How many gallons of gasoline and diesel fuel are made from one barrel of oil?

In 2016, refineries in the United States produced an average of about 20 gallons of motor gasoline and about 11 gallons of ultra-low sulfur distillate fuel oil (most of which is sold as diesel fuel and in several states as heating oil) from one 42-gallon barrel of crude oil.
Grovt räknat 76 liter bensin och 42 liter diesel av 160 liter olja. Det här ser annorlunda ut i Europa där man har optimerat mer för diesel, vilket man nu får "lida" för:

http://www.reuters.com/article/europe-r ... GH20160112
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Remuz »

Stämde ganska bra då, dock missade jag att en annan biprodukt var bensin. Men detta var bara raff, det går ju åt en del att plocka upp den, transport, (raff), transport igen, tankningen osv
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Toja »

och hur mycket CO2 blev det i utsläpp för att göra dieseln och bensinen ?
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av LarsL »

Tar ju inte upp hur mycket energi det hår åt för att raffinera oljan.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Tar ju inte upp hur mycket energi det hår åt för att raffinera oljan.
Är en väl bevarad hemlighet... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Teslaspolen »

Fast är inte det där lite av en myt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av LarsL »

Myten är att det skulle gå åt el, de använder naturligtvis olja för att destilleringen. Men ur ett CO2 perspektiv så blir inte det bättre.
Skriv svar