Light year one

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Light year one

Inlägg av Kalle »

En elbil som klarar av att köra direckt på solen https://www.lightyear.one
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Light year one

Inlägg av Kalle »

Teaser bilder:
IMG_1670.PNG
IMG_1672.PNG
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Light year one

Inlägg av Tars »

Intressant
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Light year one

Inlägg av _TonyV »

Blir lätt skeptiskt när detta är det första man hittar på deras hemsida. :lol: :roll:

Only 3% of the world population lives within 100 km of a publicly accessible charging station.”
Och världskartan på det..

https://www.lightyear.one/mission/
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Light year one

Inlägg av Svenssons »

Det måste vara en extremt stor bil eller extremt snål bil. De anger att det ska gå att köra 20 000 km per år på Hawaii. Det blir ca 55 km per dag.

Solinstrålning på Hawaii är knappt 6 kWh per kvadratmeter och dag totalt (alltså inte i ström från solceller utan totalt i strålning från solen). https://solarenergylocal.com/states/hawaii/

En normal bil skulle nog maximalt kunna ha 10 kvadratmeter med yta täckt med solceller (5*2 meter).

Detta skulle alltså betyda att ifall det mirakulöst skulle finnas solceller med 100% effektivitet (vilket det inte gör, 20% är mer normalt om vi inte pratar labbresultat) och lika mirakulöst att bilen skulle vara helt rätt vinklad mot solen under hela dagen så skulle bilen dra 6kWh*10m2/55km=109 Wh/km. Dvs ungefär hälften mot en Model S.

Ser vi på lite mer verkliga uppgifter där solcellerna har en verkningsgrad på 20% och bilen inte är optimalt vinklad under hela dagen utan endast till 70% av optimala samt att bilen ibland befinner sig i skugga, låt oss säga 90% av dagen så är den i solen så skulle en normalstor bil helt täckt med solceller under väldigt optimala förhållanden ha en förbrukning på 109*0,2*0,7*0,9=14Wh per km!

För mig känns detta mer som en scam om de verkligen trycker på att man skall kunna köra helt på solceller eller ens till 10% ska kunna köra på solceller om man kör normala sträckor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Light year one

Inlägg av iAkita »

Svenssons skrev:
Det måste vara en extremt stor bil eller extremt snål bil. De anger att det ska gå att köra 20 000 km per år på Hawaii. Det blir ca 55 km per dag.

Solinstrålning på Hawaii är knappt 6 kWh per kvadratmeter och dag totalt (alltså inte i ström från solceller utan totalt i strålning från solen). https://solarenergylocal.com/states/hawaii/

En normal bil skulle nog maximalt kunna ha 10 kvadratmeter med yta täckt med solceller (5*2 meter).

Detta skulle alltså betyda att ifall det mirakulöst skulle finnas solceller med 100% effektivitet (vilket det inte gör, 20% är mer normalt om vi inte pratar labbresultat) och lika mirakulöst att bilen skulle vara helt rätt vinklad mot solen under hela dagen så skulle bilen dra 6kWh*10m2/55km=109 Wh/km. Dvs ungefär hälften mot en Model S.

Ser vi på lite mer verkliga uppgifter där solcellerna har en verkningsgrad på 20% och bilen inte är optimalt vinklad under hela dagen utan endast till 70% av optimala samt att bilen ibland befinner sig i skugga, låt oss säga 90% av dagen så är den i solen så skulle en normalstor bil helt täckt med solceller under väldigt optimala förhållanden ha en förbrukning på 109*0,2*0,7*0,9=14Wh per km!

För mig känns detta mer som en scam om de verkligen trycker på att man skall kunna köra helt på solceller eller ens till 10% ska kunna köra på solceller om man kör normala sträckor.
Jag tror du får ta och se över enheterna i dina uträkningar (tips: 6 kWh = 6000 Wh). Nog strömmar det in tillräckligt med energi för att nå den angivna sträckan, däremot lär det inte bli frågan on något sträck under modellbetäckningen på just den här bilen... Om man inte väljer att omtolka Ludacrice som löjligt långsam.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Light year one

Inlägg av iAkita »

_TonyV skrev:
Blir lätt skeptiskt när detta är det första man hittar på deras hemsida. :lol: :roll:

Only 3% of the world population lives within 100 km of a publicly accessible charging station.”
Och världskartan på det..

https://www.lightyear.one/mission/
Förtydliga är du snäll. Vad är det som är fel?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Light year one

Inlägg av vigge50 »

iAkita skrev:
_TonyV skrev:
Blir lätt skeptiskt när detta är det första man hittar på deras hemsida. :lol: :roll:

Only 3% of the world population lives within 100 km of a publicly accessible charging station.”
Och världskartan på det..

https://www.lightyear.one/mission/
Förtydliga är du snäll. Vad är det som är fel?
Enligt den kartan så är det i princip bara i Stockholm i hela Sverige som invånarna är inom 100 km till närmsta publika laddare, jag är ganska säker på att det gäller hela Skåne och stora delar av södra Sverige i alla fall.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Light year one

Inlägg av iAkita »

vigge50 skrev:
iAkita skrev:
_TonyV skrev:
Blir lätt skeptiskt när detta är det första man hittar på deras hemsida. :lol: :roll:

Only 3% of the world population lives within 100 km of a publicly accessible charging station.”
Och världskartan på det..

https://www.lightyear.one/mission/
Förtydliga är du snäll. Vad är det som är fel?
Enligt den kartan så är det i princip bara i Stockholm i hela Sverige som invånarna är inom 100 km till närmsta publika laddare, jag är ganska säker på att det gäller hela Skåne och stora delar av södra Sverige i alla fall.
Ah, I see! Visst har du rätt, men samtidigt så tycker jag att kartan illusterar rätt väl hur det ser ut om man inte stirrar sig blind på detaljer. Det finns stora delar av världen som har enorma problem med luftkvalitén pga att de kör omkring i föråldrade bilar utan några krav på avgasrening överhuvud taget. I just de delarna av världen kommer inte Tesla Model 3 hjlpa ett endaste dugg. De behöver något som kan revolutionera "off the grid", lite som mobiltelefoner och sol och vinddrivna vattenpumpar med mera gjort.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Light year one

Inlägg av Svenssons »

iAkita skrev:
Svenssons skrev:
Det måste vara en extremt stor bil eller extremt snål bil. De anger att det ska gå att köra 20 000 km per år på Hawaii. Det blir ca 55 km per dag.

Solinstrålning på Hawaii är knappt 6 kWh per kvadratmeter och dag totalt (alltså inte i ström från solceller utan totalt i strålning från solen). https://solarenergylocal.com/states/hawaii/

En normal bil skulle nog maximalt kunna ha 10 kvadratmeter med yta täckt med solceller (5*2 meter).

Detta skulle alltså betyda att ifall det mirakulöst skulle finnas solceller med 100% effektivitet (vilket det inte gör, 20% är mer normalt om vi inte pratar labbresultat) och lika mirakulöst att bilen skulle vara helt rätt vinklad mot solen under hela dagen så skulle bilen dra 6kWh*10m2/55km=109 Wh/km. Dvs ungefär hälften mot en Model S.

Ser vi på lite mer verkliga uppgifter där solcellerna har en verkningsgrad på 20% och bilen inte är optimalt vinklad under hela dagen utan endast till 70% av optimala samt att bilen ibland befinner sig i skugga, låt oss säga 90% av dagen så är den i solen så skulle en normalstor bil helt täckt med solceller under väldigt optimala förhållanden ha en förbrukning på 109*0,2*0,7*0,9=14Wh per km!

För mig känns detta mer som en scam om de verkligen trycker på att man skall kunna köra helt på solceller eller ens till 10% ska kunna köra på solceller om man kör normala sträckor.
Jag tror du får ta och se över enheterna i dina uträkningar (tips: 6 kWh = 6000 Wh). Nog strömmar det in tillräckligt med energi för att nå den angivna sträckan, däremot lär det inte bli frågan on något sträck under modellbetäckningen på just den här bilen... Om man inte väljer att omtolka Ludacrice som löjligt långsam.
Nja, jag har inga problem med enheterna eller att 6 kWh = 6000 Wh men jag missade att multiplicera med 10 för antalet kvadratmeter med solceller. 10 kvm är visserligen galet mycket på en bil men skulle kunna vara möjligt på en specialbyggd bil. Det går inte heller att summera sidorna och fram+bak eftersom det alltid är någon del som ligger i skugga.

Skulle det gå att ha 10 kvm på bilen som är mot solen, bilen alltid står ute i solen och väldigt sällan i skugga och bilen är hyfsat snål, 140 Wh/km, så skulle detta fungera på Hawaii med en körsträcka på 2000 mil per år.

Det är dock inte sannolikt att det är 10 kvm solceller i hyfsat rätt vinkel mot solen på bilen. Denna bil har knappt 6 kvm solceller:

Bild
https://en.wikipedia.org/wiki/Stella_(solar_vehicles)

En bil med mer normalt utseende vilket verkar vara fallet för Lightyear One har kanske hälften så stora paneler, dvs ca 3 kvm och skulle därmed behöva ha en förbrukning på 47 Wh/km för att ta sig 2 000 mil per år på Hawaii.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Light year one

Inlägg av Limbster »

En gissning är att de kommer använda sig av nya typer sv solceller som du kan ha runt hela bilen utan att det syns, de har sämre verkningsgrad i sol jämfört med dagens solceller men klart bättre i skugga. Jag tror verkligen på detta men tekniken är inte riktigt där än vad jag förstått.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Light year one

Inlägg av _TonyV »

vigge50 skrev:
iAkita skrev:
_TonyV skrev:
Blir lätt skeptiskt när detta är det första man hittar på deras hemsida. :lol: :roll:

Only 3% of the world population lives within 100 km of a publicly accessible charging station.”
Och världskartan på det..

https://www.lightyear.one/mission/
Förtydliga är du snäll. Vad är det som är fel?
Enligt den kartan så är det i princip bara i Stockholm i hela Sverige som invånarna är inom 100 km till närmsta publika laddare, jag är ganska säker på att det gäller hela Skåne och stora delar av södra Sverige i alla fall.
Ja nu har de inte specifikt sagt "publicly accessible charging station, capable of at least 50 kw" , så räkna åtminstone in alla Typ2 uttag.
Och då skulle jag modigt påstå att åtminstone i stora delar av Europa, Nordamerika så blir det god täckning.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Light year one

Inlägg av Kalle »

Svenssons skrev:

Skulle det gå att ha 10 kvm på bilen som är mot solen, bilen alltid står ute i solen och väldigt sällan i skugga och bilen är hyfsat snål, 140 Wh/km, så skulle detta fungera på Hawaii med en körsträcka på 2000 mil per år.

Det är dock inte sannolikt att det är 10 kvm solceller i hyfsat rätt vinkel mot solen på bilen. Denna bil har knappt 6 kvm solceller:

Bild
https://en.wikipedia.org/wiki/Stella_(solar_vehicles)

En bil med mer normalt utseende vilket verkar vara fallet för Lightyear One har kanske hälften så stora paneler, dvs ca 3 kvm och skulle därmed behöva ha en förbrukning på 47 Wh/km för att ta sig 2 000 mil per år på Hawaii.
Jag tror att det är möjligt att komma ner under 100 wh/km i optimala förhållanden. Den lär inte se normal ut, utan veldigt lik bilden på prototypen. De bilarna körs ju direckt på solen. De kommer ju säkert att gå att ladda den som vanligt ochså.
Skriv svar