Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Moderator: Redaktion
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
De kinesiska tillverkarna ligger egentligen före Tesla i volymer. Men ingen av dem som lanserat något utanför Kina. BYD's bussar är väl de enda som kommit ut till västvärlden.
Vad har Nissan sagt om att bredda produktprogrammet med fler modeller än Leaf? Känns som de som har mest erfarenhet av de icke kinesiska.
Vad har Nissan sagt om att bredda produktprogrammet med fler modeller än Leaf? Känns som de som har mest erfarenhet av de icke kinesiska.
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Ser man på! De vill inte sitta med Svarte Petter när spelet är över:
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Detta torde vara Volvo AB snarare än Volvo personvagnar dock.Jerker skrev:Ser man på! De vill inte sitta med Svarte Petter när spelet är över:
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Råttorna börjar lämna skeppet
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Det går åt rätt håll iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Volvo AB är väl tyvärr inte direkt i framkant när det gäller omställning. Väldigt sällan man hör något positivt på den fronten från varken LV, Bussar eller Penta...bylund skrev:Detta torde vara Volvo AB snarare än Volvo personvagnar dock.Jerker skrev:Ser man på! De vill inte sitta med Svarte Petter när spelet är över:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Lånar den här tråden.
Tydligen premiär/avtäckning av nya S60 imorgon. Kan man förvänta sig att det blir en PHEV? Undrar om det kommer nämnas något om när den kommer som BEV, för den tanken måste väl Volvo ha?
https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... -volvo-s60
Tydligen premiär/avtäckning av nya S60 imorgon. Kan man förvänta sig att det blir en PHEV? Undrar om det kommer nämnas något om när den kommer som BEV, för den tanken måste väl Volvo ha?
https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... -volvo-s60
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Det är inte 2019 ännu. Än så länge kan de alltså skruva ihop ångmaskiner utan att det innebär att de har ljugit om sin elektrifiering av alla bilar. Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Volvo har aldrig tillverkat rena fossiler . Hur ska de då sluta tillverka de?
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Det är intressant hur väl de lyckades med sin reklamkupp i den här frågan. De sa att de från 2019 inte kommer att presentera några nya modeller som inte var "elektrifierade". Men de kommer ju att fortsätta att tillverka gamla modeller som enbart är fossildrivna ännu ett tag och med elektrifierade menar man att de både mildhybrider, laddhybrider och rena elbilar, och en mildhybrid är ju tveksamt om man kan kalla den för elektrifierad eftersom effekten av elmotorn är marginell. Så även efter 2019 kommer de att fortsätta utveckla och presentera bilar med fossilmotorer i. Men i folks medvetande finns att Volvo från 2019 bara tillverkar elbilar. Det bevisas bl.a. av en intervju i senaste numret av Elbilen. Där är en intervju med innovations- och näringsminister Mikael Damberg med anledning av att Northvolt börjar bli verklighet. Där säger han "Vi tror väldigt mycket på elbilsutvecklingen. Titta bara på Volvo Cars som Säger att de från 2019 inte kommer att tillverka någon bil som inte har en elmotor i sig". Så även regeringen gick på det. Och en elektrisk startmotor kommer ju bilarna alltid att ha...mati skrev:Det är inte 2019 ännu. Än så länge kan de alltså skruva ihop ångmaskiner utan att det innebär att de har ljugit om sin elektrifiering av alla bilar. Vi får se.
Men det är väl ändå kanske bra att regeringen tror att Volvo slutar tillverka rena fossiler från 2019, då kanske de satsar mer på laddinfrastrukturen?
Jag ändrar rubriken på den här tråden.
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Samtidigt kan man tycka att med Volvos ambitioner är det korkat att släppa en ny modell 2018 utan någon sorts elektrifiering. De kanske släpper en fosilvariant, men hoppas fortsatt på någon sorts PHEV.
Men jag är fullt medveten om att deras ambition är först från 2019 och att det egentligen bara säger att det ska finnas någon form av elektrifiering. Men det kan ju tänkas att de vill höja ribban lite.
Men jag är fullt medveten om att deras ambition är först från 2019 och att det egentligen bara säger att det ska finnas någon form av elektrifiering. Men det kan ju tänkas att de vill höja ribban lite.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Men när var de som Volvo fattade att de är el som gäller, var de typ 2015-16 något? utan att försvara dem så förstår jag att man inte hunnit ställa om än men nu från 2019 så gäller de att de visar att de menar allvar och börjar leverera konkurrens kraftiga elbilar. Ja de kommer hålla på med massa mellanting också men de bryr jag mig knappt om att titta på.
Kan berätta att jag idag var och körde nya V60. Körde en disel med automat... Oj vad segt de känns jämfört med vår leaf. Har inte kört automat på länge men automater är ju verkligen sega i respons får jag säga.
Ja bilen då, jo jag gråter nästan över att de inte har en drivlina som är helt elektrisk, bilen var ju jättefin i övrigt tycker jag men drivlinan.... mmm... skulle nog köpt denna direkt om de haft samma range som en Model3 standard och ett liknande pris.
Kan berätta att jag idag var och körde nya V60. Körde en disel med automat... Oj vad segt de känns jämfört med vår leaf. Har inte kört automat på länge men automater är ju verkligen sega i respons får jag säga.
Ja bilen då, jo jag gråter nästan över att de inte har en drivlina som är helt elektrisk, bilen var ju jättefin i övrigt tycker jag men drivlinan.... mmm... skulle nog köpt denna direkt om de haft samma range som en Model3 standard och ett liknande pris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Blev en bensin variant och en enkel hybrid som finns att välja på... Var väl väntat, men hade lite förhoppning om mer. (Dvs till nya S60).
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Lite korkat måste det väl vara att lura folk så här när de inte har något att sälja? Det här kan ju inte annat än att påskynda omställningen då politiker och andra tror att nu kör Volvo elektriskt fullt ut.
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Det de sa var ju att alla nya modeller från och med 2019 skulle vara elektrifierade i någon form, och att det kommer 5 BEV:ar under 2019-2021. Man får ju vara riktigt korkad om man undrar varför de inte har någon BEV att sälja idag efter det uttalandet.LarsL skrev:Lite korkat måste det väl vara att lura folk så här när de inte har något att sälja? Det här kan ju inte annat än att påskynda omställningen då politiker och andra tror att nu kör Volvo elektriskt fullt ut.
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Uppenbarligen är ju vissa politiker och journalister så korkade att de tror att Volvo kommer sälja elbilar från 2019. Men vad är Volvos vinning av detta? Eller finns det tillräckligt med folk som går på detta hela vägen och köper en fossil som de tror är en elbil? Med tanke på hur många som frågar om motor i min bil så ska jag inte bli förvånade kanske.Geni87 skrev:Det de sa var ju att alla nya modeller från och med 2019 skulle vara elektrifierade i någon form, och att det kommer 5 BEV:ar under 2019-2021. Man får ju vara riktigt korkad om man undrar varför de inte har någon BEV att sälja idag efter det uttalandet.LarsL skrev:Lite korkat måste det väl vara att lura folk så här när de inte har något att sälja? Det här kan ju inte annat än att påskynda omställningen då politiker och andra tror att nu kör Volvo elektriskt fullt ut.
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Hur menar du nu? Volvo kommer sälja elbilar från 2019, det går inte att misstolka. Förvirringen ligger väl i att vissa verkar tolka det som att Volvo BARA ska sälja elbilar från 2019, vilket ju är ett helt orimligt antagande. Målet de senare har kommunicerat är ju att 50% av försäljningen ska bestå av BEV:ar 2025, vilket bör motsvara runt en halv miljon elbilar om deras årliga försäljningsökningar kvarstår. Sen om det blir en exponentiell eller linjär ökning till 50% från 2019 till 2025 får vi väl se.LarsL skrev:Uppenbarligen är ju vissa politiker och journalister så korkade att de tror att Volvo kommer sälja elbilar från 2019. Men vad är Volvos vinning av detta? Eller finns det tillräckligt med folk som går på detta hela vägen och köper en fossil som de tror är en elbil? Med tanke på hur många som frågar om motor i min bil så ska jag inte bli förvånade kanske.Geni87 skrev:Det de sa var ju att alla nya modeller från och med 2019 skulle vara elektrifierade i någon form, och att det kommer 5 BEV:ar under 2019-2021. Man får ju vara riktigt korkad om man undrar varför de inte har någon BEV att sälja idag efter det uttalandet.LarsL skrev:Lite korkat måste det väl vara att lura folk så här när de inte har något att sälja? Det här kan ju inte annat än att påskynda omställningen då politiker och andra tror att nu kör Volvo elektriskt fullt ut.
PS. Ingen har väl beskyllt politiker och journalister för att vara smarta?
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Jag personligen har heltiden förstått att Volvo kommer att tillverka fossiler ända in i kaklet.
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Gäller alltså NYA modeller som man släpper. De ska ha ”någon form av elektrifiering osv. Vet inte om Volvo ”lurar oss” egentligen. Det är nog ofta rubrikerna i media som lurar oss, eller vi själva som lurar oss. Sen är nog pressreleasen noga utformad för att ”ge sken” av en sak men samtidigt så är den ganska tydligen egentligen.
Här är en kopia på pressreleasen som Volvo skrev:
Volvo Cars elektrifierar hela sitt modellprogram
jul 05, 2017 ID: 210058
Volvo Cars har meddelat att alla nya Volvo-modeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. Ett historiskt beslut då det innebär att man inte längre kommer att tillverka bilar som endast är utrustade med förbränningsmotor. Samtidigt innebär beslutet att elektrifieringen ges en central position i företagets framtida verksamhet.
Tillkännagivandet är ett av de viktigaste besluten taget av en biltillverkare för att ställa om sin tillverkning för elektrifiering. Det belyser även hur elektrifieringen banar väg för ett nytt kapitel i bilens historia, mer än hundra år efter att förbränningsmotorn uppfanns.
– Det här handlar om kunden, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef. Människor efterfrågar elektrifierade bilar i allt större utsträckning och vi vill möta våra kunders nuvarande och framtida behov. Nu kan du välja en elektrifierad version av din favoritmodell från Volvo.
Volvo Cars kommer att lansera ett antal elektrifierade bilmodeller i sitt modellprogram, och dessa kommer att utgöras av renodlade elbilar, plug-in hybrider och milda hybrider.
Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Fullständiga uppgifter om dessa modeller kommer att meddelas vid ett senare datum.
Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade plug-in hybrider och 48 volts milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda.
Detta betyder att det i framtiden inte kommer att säljas några Volvo-bilar utan elmotor, eftersom bilmodellerna som endast är utrustade med förbränningsmotor kommer att fasas ut och ersättas av bilar med förbränningsmotor förstärkt med elektrifierade alternativ.
– Det här tillkännagivandet innebär att vi inte längre kommer att tillverka bilar som endast drivs med förbränningsmotor, säger Håkan Samuelsson. – Volvo Cars har uppgett att man planerar att sälja totalt 1 miljon elektrifierade bilar till år 2025. Vi sa så för att vi menar det. Och det här är hur vi ska nå det målet.
Tillkännagivandet understryker Volvo Cars åtagande att minimera sin miljöpåverkan och göra framtidens städer renare. Volvo Cars fokuserar på att minska koldioxidutsläppen från såväl sina produkter som från sina fabriker. Målet är att produktionen ska vara helt klimatneutral senast år 2025.
Beslutet är även i linje med tillkännagivandet tidigare den här månaden om att Volvo Cars kommer att göra Polestar till ett nytt elektrifierat globalt prestandavarumärke. Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design på Volvo Cars, kommer att leda Polestar i egenskap av VD.
Här är en kopia på pressreleasen som Volvo skrev:
Volvo Cars elektrifierar hela sitt modellprogram
jul 05, 2017 ID: 210058
Volvo Cars har meddelat att alla nya Volvo-modeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. Ett historiskt beslut då det innebär att man inte längre kommer att tillverka bilar som endast är utrustade med förbränningsmotor. Samtidigt innebär beslutet att elektrifieringen ges en central position i företagets framtida verksamhet.
Tillkännagivandet är ett av de viktigaste besluten taget av en biltillverkare för att ställa om sin tillverkning för elektrifiering. Det belyser även hur elektrifieringen banar väg för ett nytt kapitel i bilens historia, mer än hundra år efter att förbränningsmotorn uppfanns.
– Det här handlar om kunden, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef. Människor efterfrågar elektrifierade bilar i allt större utsträckning och vi vill möta våra kunders nuvarande och framtida behov. Nu kan du välja en elektrifierad version av din favoritmodell från Volvo.
Volvo Cars kommer att lansera ett antal elektrifierade bilmodeller i sitt modellprogram, och dessa kommer att utgöras av renodlade elbilar, plug-in hybrider och milda hybrider.
Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Fullständiga uppgifter om dessa modeller kommer att meddelas vid ett senare datum.
Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade plug-in hybrider och 48 volts milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda.
Detta betyder att det i framtiden inte kommer att säljas några Volvo-bilar utan elmotor, eftersom bilmodellerna som endast är utrustade med förbränningsmotor kommer att fasas ut och ersättas av bilar med förbränningsmotor förstärkt med elektrifierade alternativ.
– Det här tillkännagivandet innebär att vi inte längre kommer att tillverka bilar som endast drivs med förbränningsmotor, säger Håkan Samuelsson. – Volvo Cars har uppgett att man planerar att sälja totalt 1 miljon elektrifierade bilar till år 2025. Vi sa så för att vi menar det. Och det här är hur vi ska nå det målet.
Tillkännagivandet understryker Volvo Cars åtagande att minimera sin miljöpåverkan och göra framtidens städer renare. Volvo Cars fokuserar på att minska koldioxidutsläppen från såväl sina produkter som från sina fabriker. Målet är att produktionen ska vara helt klimatneutral senast år 2025.
Beslutet är även i linje med tillkännagivandet tidigare den här månaden om att Volvo Cars kommer att göra Polestar till ett nytt elektrifierat globalt prestandavarumärke. Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design på Volvo Cars, kommer att leda Polestar i egenskap av VD.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Precis. Den intressanta delen är ju:Leo skrev:citat.
"Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Fullständiga uppgifter om dessa modeller kommer att meddelas vid ett senare datum."
Den mindre intressanta (iaf för oss som gillar elbilar) är:
"Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade plug-in hybrider och 48 volts milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda."
Sen att vissa väljer att tolka detta som att Volvo bara ska tillverka rena elbilar, och andra väljer att tolka det som att Volvo ljuger och bara ska tillverka bilar med förbränningsmotorer, är ju om inte annat komiskt.
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Absolut, det är som ni säger. Pressmeddelandet är utformat för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, men det står ju klart och tydligt vad som gäller.
Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Nja jag tolkade det inte som att det kommer finnas mildhybrider på S60 från start, men det kanske introduceras senare. T6 PHEV och T8 PHEV ska dock finnas där T6 PHEV är en ny variant. Dessutom inga dieslar.FredrikR skrev:Absolut, det är som ni säger. Pressmeddelandet är utformat för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, men det står ju klart och tydligt vad som gäller.
Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Ok, det låter ju bra.Geni87 skrev:Nja jag tolkade det inte som att det kommer finnas mildhybrider på S60 från start, men det kanske introduceras senare. T6 PHEV och T8 PHEV ska dock finnas där T6 PHEV är en ny variant. Dessutom inga dieslar.FredrikR skrev:Absolut, det är som ni säger. Pressmeddelandet är utformat för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, men det står ju klart och tydligt vad som gäller.
Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler
Min rubrikändring väckte viss uppmärksamhet och upprördhet.
Ja, jag vet exakt vad som står i pressmeddelandet, att det är korrekt. Det som först journalister tolkade det som, och som jag köpte och många med mig, var ju fel. Men Volvo har inte direkt ansträngt ihjäl sig för att få denna tolkning rättad...
Ja, jag vet exakt vad som står i pressmeddelandet, att det är korrekt. Det som först journalister tolkade det som, och som jag köpte och många med mig, var ju fel. Men Volvo har inte direkt ansträngt ihjäl sig för att få denna tolkning rättad...