Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler

Inlägg av Geni87 »

Leo skrev:
citat.
Precis. Den intressanta delen är ju:

"Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Fullständiga uppgifter om dessa modeller kommer att meddelas vid ett senare datum."

Den mindre intressanta (iaf för oss som gillar elbilar) är:

"Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade plug-in hybrider och 48 volts milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda."

Sen att vissa väljer att tolka detta som att Volvo bara ska tillverka rena elbilar, och andra väljer att tolka det som att Volvo ljuger och bara ska tillverka bilar med förbränningsmotorer, är ju om inte annat komiskt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler

Inlägg av FredrikR »

Absolut, det är som ni säger. Pressmeddelandet är utformat för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, men det står ju klart och tydligt vad som gäller.

Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler

Inlägg av Geni87 »

FredrikR skrev:
Absolut, det är som ni säger. Pressmeddelandet är utformat för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, men det står ju klart och tydligt vad som gäller.

Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Nja jag tolkade det inte som att det kommer finnas mildhybrider på S60 från start, men det kanske introduceras senare. T6 PHEV och T8 PHEV ska dock finnas där T6 PHEV är en ny variant. Dessutom inga dieslar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler

Inlägg av FredrikR »

Geni87 skrev:
FredrikR skrev:
Absolut, det är som ni säger. Pressmeddelandet är utformat för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, men det står ju klart och tydligt vad som gäller.

Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Nja jag tolkade det inte som att det kommer finnas mildhybrider på S60 från start, men det kanske introduceras senare. T6 PHEV och T8 PHEV ska dock finnas där T6 PHEV är en ny variant. Dessutom inga dieslar.
Ok, det låter ju bra.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler

Inlägg av Jerker »

Min rubrikändring väckte viss uppmärksamhet och upprördhet. ;)

Ja, jag vet exakt vad som står i pressmeddelandet, att det är korrekt. Det som först journalister tolkade det som, och som jag köpte och många med mig, var ju fel. Men Volvo har inte direkt ansträngt ihjäl sig för att få denna tolkning rättad...
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Min rubrikändring väckte viss uppmärksamhet och upprördhet. ;)

Ja, jag vet exakt vad som står i pressmeddelandet, att det är korrekt. Det som först journalister tolkade det som, och som jag köpte och många med mig, var ju fel. Men Volvo har inte direkt ansträngt ihjäl sig för att få denna tolkning rättad...
Hehe nej det har de ju inte gjort, det blev ju övervägande bra PR kan man anta. Men å andra sidan, hur skulle de rätta det på ett vettigt sätt? "Vi uppmanar alla journalister att läsa mer än rubriken i våra pressmeddelanden"... :) Det där är faktiskt generellt ett problem tycker jag, att folk har blivit Aftonbladetfierade och hämtar all sin fakta från rubriker... Att dessutom journalister gör samma sak är ganska pinsamt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler

Inlägg av joel80 »

Jag såg presskonferensen live. Det var helt omöjligt att missförstå om man hade nån minsta gnutta kunskap kring elbilar.
Det kom även frågor från reportrar där Volvo förklarade att de gamla modellerna är kvar tills de fasas ut och att dom ser livscykeln på en ny bil vara ca 7 år. Så kring 2025 bör den sista av de äldre bilarna (som släpps typ nu) fasas ut.
Av de nya som kommer trodde utvecklingschefen att de i början av den här 7-åriga livscykeln skulle sälja mest mildhybrider för att i slutet på den ligga på en övervikt av BEV.
Modellerna ska av vad jag då förstod alltså komma med möjlighet att välja mellan mildhybrid, PHEV och BEV.
Så alla nya Volvo som kommer från 2019 kommer kunna köras på enbart el om man väljer det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo lurar oss att tro att de slutar tillverka fossiler

Inlägg av LarsL »

Geni87 skrev:
Det där är faktiskt generellt ett problem tycker jag, att folk har blivit Aftonbladetfierade och hämtar all sin fakta från rubriker... Att dessutom journalister gör samma sak är ganska pinsamt.
Vilket bevisas av rubrik ändringen av denna tråd.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 endast ska bygga elbila

Inlägg av Jerker »

Har nu ändrat rubriken igen. Förvirringen kommer att bli total för den som i en framtid söker efter den här tråden och försöker komma ihåg vad den nu hette... :D
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av vigge50 »

Nu säger Volvo att efter Polstar så är det XC40 och senare XC90 som ska bli helt eldrivna, någon tidsplan vill de däremot inte dela med sig av än.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d-eldrift/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
Nu säger Volvo att efter Polstar så är det XC40 och senare XC90 som ska bli helt eldrivna, någon tidsplan vill de däremot inte dela med sig av än.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d-eldrift/
Lite förvånad att de säger att Polestar 2 kommer vara som en modell 3, kan de verkligen prissätta den på samma sätt med tanke på att Polestar ska vara ett "dyrare och finare" märke än Volvo och då räknar jag ju att de också betyder ett betydligt högra pris dvs inte i de prisspann där M3 är. Men de är klart kanske de tittar på vad dagens M3 kostar max utrustad :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av bonath »

Säkert som en maxad Model 3...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 endast ska bygga elbila

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Har nu ändrat rubriken igen. Förvirringen kommer att bli total för den som i en framtid söker efter den här tråden och försöker komma ihåg vad den nu hette... :D
Haha :lol:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av Geni87 »

bonath skrev:
Säkert som en maxad Model 3...
De kanske gör som Tesla och lanserar dyra och högspecade varianter först för att senare lansera de billigare. Än så länge går ju Model 3 bara att köpa ganska högspecad och dyr.

Det är ju faktiskt så de flesta tillverkare brukar göra, även om den billigare Model 3 dröjer längre än vad som är brukligt i branschen av olika anledningar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av StefL »

Geni87 skrev:
De kanske gör som Tesla och lanserar dyra och högspecade varianter först för att senare lansera de billigare. Än så länge går ju Model 3 bara att köpa ganska högspecad och dyr.

Det är ju faktiskt så de flesta tillverkare brukar göra, även om den billigare Model 3 dröjer längre än vad som är brukligt i branschen av olika anledningar.
Det beror på hur man ser det. Volvo lanserade 760 1982 och den billigare 740 först två år senare, 1984. Så jag tycker egentligen inte det är något anmärkningsvärt med hur Tesla gör.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av Geni87 »

StefL skrev:
Geni87 skrev:
De kanske gör som Tesla och lanserar dyra och högspecade varianter först för att senare lansera de billigare. Än så länge går ju Model 3 bara att köpa ganska högspecad och dyr.

Det är ju faktiskt så de flesta tillverkare brukar göra, även om den billigare Model 3 dröjer längre än vad som är brukligt i branschen av olika anledningar.
Det beror på hur man ser det. Volvo lanserade 760 1982 och den billigare 740 först två år senare, 1984. Så jag tycker egentligen inte det är något anmärkningsvärt med hur Tesla gör.
Jo det har du rätt i. Men jag tänker på hur det har sett ut under senare år. Sen vet vi ju faktiskt inte när Model 3 för $35 000 kommer än...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av HerrNilsson »

IMG_5649.JPG
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av PoloPrinsen »

Enligt artikeln i inlägget ovan så har volvocars målsättningen att 50% av de sålda bilarna år 2025 skall vara bensin /dieseldrivna. I samma artickel så medger vicevdn dessutom att folk som provar elbilar ogärna återgår till bensi /diesel.
Om vi ponerar att volvo,nissan,tesla mfl säljer en massa elbilar kommande 2 -3 åren.... vem i h-e kommer att vilja köra icke-el i sin nästa bil?

Tillomed svenne i villakvarteret kommer känna press på sig att byta ut stink o buller bensinarn när grannarna glider eldrivet genom kvarteret.

Vikken bostadsrättsförening resp villaområde blir först med att i stadgar förbjuda förbränningsmotorfordon helt måntro?

Mvh pp
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av chaffis75 »

Intressant artikel om Volvo... Men tyvärr måste jag byta bil tidigare än vad de kan leverera tror jag så en M3 är fortfarande målet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av Bjelke »

"-Vi har tagit på oss ledartröjan i branschen..." och där spydde jag och orkade inte ens läsa vidare,
jävla stolpskott rent ut sagt, hejdå Volvo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av Surfaren »

PoloPrinsen skrev:
Enligt artikeln i inlägget ovan så har volvocars målsättningen att 50% av de sålda bilarna år 2025 skall vara bensin /dieseldrivna. I samma artickel så medger vicevdn dessutom att folk som provar elbilar ogärna återgår till bensi /diesel.
Om vi ponerar att volvo,nissan,tesla mfl säljer en massa elbilar kommande 2 -3 åren.... vem i h-e kommer att vilja köra icke-el i sin nästa bil?
Ja, det är lustigt att Volvo med flera fortfarande tror att de kommer kunna sälja så stora procentandelar bensin/dieselbilar år 2025. Särskilt i Volvos prisklass lär det hinna komma en hel del batteribilar att välja på.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av Svenssons »

Surfaren skrev:
PoloPrinsen skrev:
Enligt artikeln i inlägget ovan så har volvocars målsättningen att 50% av de sålda bilarna år 2025 skall vara bensin /dieseldrivna. I samma artickel så medger vicevdn dessutom att folk som provar elbilar ogärna återgår till bensi /diesel.
Om vi ponerar att volvo,nissan,tesla mfl säljer en massa elbilar kommande 2 -3 åren.... vem i h-e kommer att vilja köra icke-el i sin nästa bil?
Ja, det är lustigt att Volvo med flera fortfarande tror att de kommer kunna sälja så stora procentandelar bensin/dieselbilar år 2025. Särskilt i Volvos prisklass lär det hinna komma en hel del batteribilar att välja på.
Procentandelen beror ju också på hur många batteribilar de kan tänkas producera. Lyckas de bara producera 50 000 batterielbilar 2025 kanske de kan sälja 50 000 avgasbilar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av 12man »

Tredje spalten... lite klyschor igen om laddinfrastruktur.. Volvo kunde fått sålt 50% rena elbilar redan idag, oavsett laddinfrastruktur,
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av LarsL »

Verkar ju faktiskt som att det går att sälja så många elbilar man kan tillverka just nu.


Helt normalt att börja sälja dyra bilar först och sedan billigare när en ny modell eller teknik introduceras. Det konstiga har ju varit att så många biltillverkare har börjat med skruttbilar när de indroducerat elbilar. Det är ju bara Tesla som börjat i rätt ände.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dimridåerna från Volvoledningen avlöser varandra. Man hävdar ständigt att man är ledande inom elektrifieringen av bilar, fast det tycks vara tvärt om.

Jag har en Volvofrälst kollega som i sin tur är nära vän med en chef på Volvofabriken i Göteborg. Även om han inte jobbar på utvecklingsavdelningen så har han god insikt i den avdelningen. Han är mycket orolig för Volvos framtid och säger att de är flera år efter sina viktigaste konkurrenter i utvecklingen av batteribilar. Han sätter sitt hopp till att konkurrenterna också håller på med dimridåer och inte heller är så långt i utvecklingen som de hävdar utåt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar