"Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Fullständiga uppgifter om dessa modeller kommer att meddelas vid ett senare datum."
Den mindre intressanta (iaf för oss som gillar elbilar) är:
"Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade plug-in hybrider och 48 volts milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda."
Sen att vissa väljer att tolka detta som att Volvo bara ska tillverka rena elbilar, och andra väljer att tolka det som att Volvo ljuger och bara ska tillverka bilar med förbränningsmotorer, är ju om inte annat komiskt.
Absolut, det är som ni säger. Pressmeddelandet är utformat för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, men det står ju klart och tydligt vad som gäller.
Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Absolut, det är som ni säger. Pressmeddelandet är utformat för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, men det står ju klart och tydligt vad som gäller.
Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Nja jag tolkade det inte som att det kommer finnas mildhybrider på S60 från start, men det kanske introduceras senare. T6 PHEV och T8 PHEV ska dock finnas där T6 PHEV är en ny variant. Dessutom inga dieslar.
Absolut, det är som ni säger. Pressmeddelandet är utformat för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, men det står ju klart och tydligt vad som gäller.
Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Nja jag tolkade det inte som att det kommer finnas mildhybrider på S60 från start, men det kanske introduceras senare. T6 PHEV och T8 PHEV ska dock finnas där T6 PHEV är en ny variant. Dessutom inga dieslar.
Min rubrikändring väckte viss uppmärksamhet och upprördhet.
Ja, jag vet exakt vad som står i pressmeddelandet, att det är korrekt. Det som först journalister tolkade det som, och som jag köpte och många med mig, var ju fel. Men Volvo har inte direkt ansträngt ihjäl sig för att få denna tolkning rättad...
Min rubrikändring väckte viss uppmärksamhet och upprördhet.
Ja, jag vet exakt vad som står i pressmeddelandet, att det är korrekt. Det som först journalister tolkade det som, och som jag köpte och många med mig, var ju fel. Men Volvo har inte direkt ansträngt ihjäl sig för att få denna tolkning rättad...
Hehe nej det har de ju inte gjort, det blev ju övervägande bra PR kan man anta. Men å andra sidan, hur skulle de rätta det på ett vettigt sätt? "Vi uppmanar alla journalister att läsa mer än rubriken i våra pressmeddelanden"... Det där är faktiskt generellt ett problem tycker jag, att folk har blivit Aftonbladetfierade och hämtar all sin fakta från rubriker... Att dessutom journalister gör samma sak är ganska pinsamt.
Jag såg presskonferensen live. Det var helt omöjligt att missförstå om man hade nån minsta gnutta kunskap kring elbilar.
Det kom även frågor från reportrar där Volvo förklarade att de gamla modellerna är kvar tills de fasas ut och att dom ser livscykeln på en ny bil vara ca 7 år. Så kring 2025 bör den sista av de äldre bilarna (som släpps typ nu) fasas ut.
Av de nya som kommer trodde utvecklingschefen att de i början av den här 7-åriga livscykeln skulle sälja mest mildhybrider för att i slutet på den ligga på en övervikt av BEV.
Modellerna ska av vad jag då förstod alltså komma med möjlighet att välja mellan mildhybrid, PHEV och BEV.
Så alla nya Volvo som kommer från 2019 kommer kunna köras på enbart el om man väljer det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det där är faktiskt generellt ett problem tycker jag, att folk har blivit Aftonbladetfierade och hämtar all sin fakta från rubriker... Att dessutom journalister gör samma sak är ganska pinsamt.
Har nu ändrat rubriken igen. Förvirringen kommer att bli total för den som i en framtid söker efter den här tråden och försöker komma ihåg vad den nu hette...
Lite förvånad att de säger att Polestar 2 kommer vara som en modell 3, kan de verkligen prissätta den på samma sätt med tanke på att Polestar ska vara ett "dyrare och finare" märke än Volvo och då räknar jag ju att de också betyder ett betydligt högra pris dvs inte i de prisspann där M3 är. Men de är klart kanske de tittar på vad dagens M3 kostar max utrustad
Har nu ändrat rubriken igen. Förvirringen kommer att bli total för den som i en framtid söker efter den här tråden och försöker komma ihåg vad den nu hette...
De kanske gör som Tesla och lanserar dyra och högspecade varianter först för att senare lansera de billigare. Än så länge går ju Model 3 bara att köpa ganska högspecad och dyr.
Det är ju faktiskt så de flesta tillverkare brukar göra, även om den billigare Model 3 dröjer längre än vad som är brukligt i branschen av olika anledningar.
De kanske gör som Tesla och lanserar dyra och högspecade varianter först för att senare lansera de billigare. Än så länge går ju Model 3 bara att köpa ganska högspecad och dyr.
Det är ju faktiskt så de flesta tillverkare brukar göra, även om den billigare Model 3 dröjer längre än vad som är brukligt i branschen av olika anledningar.
Det beror på hur man ser det. Volvo lanserade 760 1982 och den billigare 740 först två år senare, 1984. Så jag tycker egentligen inte det är något anmärkningsvärt med hur Tesla gör.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
De kanske gör som Tesla och lanserar dyra och högspecade varianter först för att senare lansera de billigare. Än så länge går ju Model 3 bara att köpa ganska högspecad och dyr.
Det är ju faktiskt så de flesta tillverkare brukar göra, även om den billigare Model 3 dröjer längre än vad som är brukligt i branschen av olika anledningar.
Det beror på hur man ser det. Volvo lanserade 760 1982 och den billigare 740 först två år senare, 1984. Så jag tycker egentligen inte det är något anmärkningsvärt med hur Tesla gör.
Jo det har du rätt i. Men jag tänker på hur det har sett ut under senare år. Sen vet vi ju faktiskt inte när Model 3 för $35 000 kommer än...
Enligt artikeln i inlägget ovan så har volvocars målsättningen att 50% av de sålda bilarna år 2025 skall vara bensin /dieseldrivna. I samma artickel så medger vicevdn dessutom att folk som provar elbilar ogärna återgår till bensi /diesel.
Om vi ponerar att volvo,nissan,tesla mfl säljer en massa elbilar kommande 2 -3 åren.... vem i h-e kommer att vilja köra icke-el i sin nästa bil?
Tillomed svenne i villakvarteret kommer känna press på sig att byta ut stink o buller bensinarn när grannarna glider eldrivet genom kvarteret.
Vikken bostadsrättsförening resp villaområde blir först med att i stadgar förbjuda förbränningsmotorfordon helt måntro?
Mvh pp
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Enligt artikeln i inlägget ovan så har volvocars målsättningen att 50% av de sålda bilarna år 2025 skall vara bensin /dieseldrivna. I samma artickel så medger vicevdn dessutom att folk som provar elbilar ogärna återgår till bensi /diesel.
Om vi ponerar att volvo,nissan,tesla mfl säljer en massa elbilar kommande 2 -3 åren.... vem i h-e kommer att vilja köra icke-el i sin nästa bil?
Ja, det är lustigt att Volvo med flera fortfarande tror att de kommer kunna sälja så stora procentandelar bensin/dieselbilar år 2025. Särskilt i Volvos prisklass lär det hinna komma en hel del batteribilar att välja på.
Enligt artikeln i inlägget ovan så har volvocars målsättningen att 50% av de sålda bilarna år 2025 skall vara bensin /dieseldrivna. I samma artickel så medger vicevdn dessutom att folk som provar elbilar ogärna återgår till bensi /diesel.
Om vi ponerar att volvo,nissan,tesla mfl säljer en massa elbilar kommande 2 -3 åren.... vem i h-e kommer att vilja köra icke-el i sin nästa bil?
Ja, det är lustigt att Volvo med flera fortfarande tror att de kommer kunna sälja så stora procentandelar bensin/dieselbilar år 2025. Särskilt i Volvos prisklass lär det hinna komma en hel del batteribilar att välja på.
Procentandelen beror ju också på hur många batteribilar de kan tänkas producera. Lyckas de bara producera 50 000 batterielbilar 2025 kanske de kan sälja 50 000 avgasbilar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verkar ju faktiskt som att det går att sälja så många elbilar man kan tillverka just nu.
—
Helt normalt att börja sälja dyra bilar först och sedan billigare när en ny modell eller teknik introduceras. Det konstiga har ju varit att så många biltillverkare har börjat med skruttbilar när de indroducerat elbilar. Det är ju bara Tesla som börjat i rätt ände.
Dimridåerna från Volvoledningen avlöser varandra. Man hävdar ständigt att man är ledande inom elektrifieringen av bilar, fast det tycks vara tvärt om.
Jag har en Volvofrälst kollega som i sin tur är nära vän med en chef på Volvofabriken i Göteborg. Även om han inte jobbar på utvecklingsavdelningen så har han god insikt i den avdelningen. Han är mycket orolig för Volvos framtid och säger att de är flera år efter sina viktigaste konkurrenter i utvecklingen av batteribilar. Han sätter sitt hopp till att konkurrenterna också håller på med dimridåer och inte heller är så långt i utvecklingen som de hävdar utåt.