Lite förvånad att de säger att Polestar 2 kommer vara som en modell 3, kan de verkligen prissätta den på samma sätt med tanke på att Polestar ska vara ett "dyrare och finare" märke än Volvo och då räknar jag ju att de också betyder ett betydligt högra pris dvs inte i de prisspann där M3 är. Men de är klart kanske de tittar på vad dagens M3 kostar max utrustadvigge50 skrev:Nu säger Volvo att efter Polstar så är det XC40 och senare XC90 som ska bli helt eldrivna, någon tidsplan vill de däremot inte dela med sig av än.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d-eldrift/
Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Moderator: Redaktion
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Säkert som en maxad Model 3...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 endast ska bygga elbila
HahaJerker skrev:Har nu ändrat rubriken igen. Förvirringen kommer att bli total för den som i en framtid söker efter den här tråden och försöker komma ihåg vad den nu hette...
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
De kanske gör som Tesla och lanserar dyra och högspecade varianter först för att senare lansera de billigare. Än så länge går ju Model 3 bara att köpa ganska högspecad och dyr.bonath skrev:Säkert som en maxad Model 3...
Det är ju faktiskt så de flesta tillverkare brukar göra, även om den billigare Model 3 dröjer längre än vad som är brukligt i branschen av olika anledningar.
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Det beror på hur man ser det. Volvo lanserade 760 1982 och den billigare 740 först två år senare, 1984. Så jag tycker egentligen inte det är något anmärkningsvärt med hur Tesla gör.Geni87 skrev:De kanske gör som Tesla och lanserar dyra och högspecade varianter först för att senare lansera de billigare. Än så länge går ju Model 3 bara att köpa ganska högspecad och dyr.
Det är ju faktiskt så de flesta tillverkare brukar göra, även om den billigare Model 3 dröjer längre än vad som är brukligt i branschen av olika anledningar.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Jo det har du rätt i. Men jag tänker på hur det har sett ut under senare år. Sen vet vi ju faktiskt inte när Model 3 för $35 000 kommer än...StefL skrev:Det beror på hur man ser det. Volvo lanserade 760 1982 och den billigare 740 först två år senare, 1984. Så jag tycker egentligen inte det är något anmärkningsvärt med hur Tesla gör.Geni87 skrev:De kanske gör som Tesla och lanserar dyra och högspecade varianter först för att senare lansera de billigare. Än så länge går ju Model 3 bara att köpa ganska högspecad och dyr.
Det är ju faktiskt så de flesta tillverkare brukar göra, även om den billigare Model 3 dröjer längre än vad som är brukligt i branschen av olika anledningar.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Enligt artikeln i inlägget ovan så har volvocars målsättningen att 50% av de sålda bilarna år 2025 skall vara bensin /dieseldrivna. I samma artickel så medger vicevdn dessutom att folk som provar elbilar ogärna återgår till bensi /diesel.
Om vi ponerar att volvo,nissan,tesla mfl säljer en massa elbilar kommande 2 -3 åren.... vem i h-e kommer att vilja köra icke-el i sin nästa bil?
Tillomed svenne i villakvarteret kommer känna press på sig att byta ut stink o buller bensinarn när grannarna glider eldrivet genom kvarteret.
Vikken bostadsrättsförening resp villaområde blir först med att i stadgar förbjuda förbränningsmotorfordon helt måntro?
Mvh pp
Om vi ponerar att volvo,nissan,tesla mfl säljer en massa elbilar kommande 2 -3 åren.... vem i h-e kommer att vilja köra icke-el i sin nästa bil?
Tillomed svenne i villakvarteret kommer känna press på sig att byta ut stink o buller bensinarn när grannarna glider eldrivet genom kvarteret.
Vikken bostadsrättsförening resp villaområde blir först med att i stadgar förbjuda förbränningsmotorfordon helt måntro?
Mvh pp
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Intressant artikel om Volvo... Men tyvärr måste jag byta bil tidigare än vad de kan leverera tror jag så en M3 är fortfarande målet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
"-Vi har tagit på oss ledartröjan i branschen..." och där spydde jag och orkade inte ens läsa vidare,
jävla stolpskott rent ut sagt, hejdå Volvo...
jävla stolpskott rent ut sagt, hejdå Volvo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Ja, det är lustigt att Volvo med flera fortfarande tror att de kommer kunna sälja så stora procentandelar bensin/dieselbilar år 2025. Särskilt i Volvos prisklass lär det hinna komma en hel del batteribilar att välja på.PoloPrinsen skrev:Enligt artikeln i inlägget ovan så har volvocars målsättningen att 50% av de sålda bilarna år 2025 skall vara bensin /dieseldrivna. I samma artickel så medger vicevdn dessutom att folk som provar elbilar ogärna återgår till bensi /diesel.
Om vi ponerar att volvo,nissan,tesla mfl säljer en massa elbilar kommande 2 -3 åren.... vem i h-e kommer att vilja köra icke-el i sin nästa bil?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Procentandelen beror ju också på hur många batteribilar de kan tänkas producera. Lyckas de bara producera 50 000 batterielbilar 2025 kanske de kan sälja 50 000 avgasbilar...Surfaren skrev:Ja, det är lustigt att Volvo med flera fortfarande tror att de kommer kunna sälja så stora procentandelar bensin/dieselbilar år 2025. Särskilt i Volvos prisklass lär det hinna komma en hel del batteribilar att välja på.PoloPrinsen skrev:Enligt artikeln i inlägget ovan så har volvocars målsättningen att 50% av de sålda bilarna år 2025 skall vara bensin /dieseldrivna. I samma artickel så medger vicevdn dessutom att folk som provar elbilar ogärna återgår till bensi /diesel.
Om vi ponerar att volvo,nissan,tesla mfl säljer en massa elbilar kommande 2 -3 åren.... vem i h-e kommer att vilja köra icke-el i sin nästa bil?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Tredje spalten... lite klyschor igen om laddinfrastruktur.. Volvo kunde fått sålt 50% rena elbilar redan idag, oavsett laddinfrastruktur,
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Verkar ju faktiskt som att det går att sälja så många elbilar man kan tillverka just nu.
—
Helt normalt att börja sälja dyra bilar först och sedan billigare när en ny modell eller teknik introduceras. Det konstiga har ju varit att så många biltillverkare har börjat med skruttbilar när de indroducerat elbilar. Det är ju bara Tesla som börjat i rätt ände.
—
Helt normalt att börja sälja dyra bilar först och sedan billigare när en ny modell eller teknik introduceras. Det konstiga har ju varit att så många biltillverkare har börjat med skruttbilar när de indroducerat elbilar. Det är ju bara Tesla som börjat i rätt ände.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Dimridåerna från Volvoledningen avlöser varandra. Man hävdar ständigt att man är ledande inom elektrifieringen av bilar, fast det tycks vara tvärt om.
Jag har en Volvofrälst kollega som i sin tur är nära vän med en chef på Volvofabriken i Göteborg. Även om han inte jobbar på utvecklingsavdelningen så har han god insikt i den avdelningen. Han är mycket orolig för Volvos framtid och säger att de är flera år efter sina viktigaste konkurrenter i utvecklingen av batteribilar. Han sätter sitt hopp till att konkurrenterna också håller på med dimridåer och inte heller är så långt i utvecklingen som de hävdar utåt.
Jag har en Volvofrälst kollega som i sin tur är nära vän med en chef på Volvofabriken i Göteborg. Även om han inte jobbar på utvecklingsavdelningen så har han god insikt i den avdelningen. Han är mycket orolig för Volvos framtid och säger att de är flera år efter sina viktigaste konkurrenter i utvecklingen av batteribilar. Han sätter sitt hopp till att konkurrenterna också håller på med dimridåer och inte heller är så långt i utvecklingen som de hävdar utåt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Precis, och så hävdar de att de kan för de har byggt hybrider ett gäng år, men det svåra med elbilar tror jag är att få ihop ett 50+ kwh batteri som funkar i värme och kyla över nödvändig tid
ms 76132 "Eleamore"
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Ja har man väl fått smak för ren el så inte vill man olja ner sig i onödan framöver så att säga. Kanske det finns några kategorier bilköpare som eg inte bryr sig om detta nya med eldrift, men vilka kategorier?Surfaren skrev:Ja, det är lustigt att Volvo med flera fortfarande tror att de kommer kunna sälja så stora procentandelar bensin/dieselbilar år 2025. Särskilt i Volvos prisklass lär det hinna komma en hel del batteribilar att välja på.PoloPrinsen skrev:Enligt artikeln i inlägget ovan så har volvocars målsättningen att 50% av de sålda bilarna år 2025 skall vara bensin /dieseldrivna. I samma artickel så medger vicevdn dessutom att folk som provar elbilar ogärna återgår till bensi /diesel.
Om vi ponerar att volvo,nissan,tesla mfl säljer en massa elbilar kommande 2 -3 åren.... vem i h-e kommer att vilja köra icke-el i sin nästa bil?
Kanske... hmm de som i övrigt mer gör som de alltid har gjort, typ exempelvis i caltider alltid röstat på sossarna (eller nått annat parti som man eg inte vet vad de har gjort senaste 10 åren och inte heler vad de ämnar göra om de får maktinflytande).
Kanske.... tjänstebilsköpare som via jobbet mer eller mindre måste välja en IEC. Eller en annan IEC.
Kanske... de som ännu är inne nån typ av förnekelsefas. Deras farfar körde länge med häst o vangn typ inna hans första bilköp. Haha. Kategorin 85 mil med släp utan något stopp whatsoever kanske inkluderas här.
De som varken hemma eller på jobbet kan ordna med regelbunden laddning.
Om 3 år bör inte ekonomin, alltså främst inköpspriset, lägga elbilen i fatet, inte i svennebilklaserna iaf. OM inte olje eller bilundistrin medvetet sabbar eller håller igen utveckligen samt leveransvolymer.
Kanske kan långa väntetider råder på de mer prisvärda och åtråvärda modellerna pga bristande fabrikskapacitet ocheller batterikapacitet. KAN ju driva igenom IECinköp så länge.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Antar att du menar ICE (Internal Combustion Engine)...PoloPrinsen skrev:Kanske.... tjänstebilsköpare som via jobbet mer eller mindre måste välja en IEC. Eller en annan IEC.
MVH Ordmärkaren
I övrigt är jag helt med på att det måste till något exceptionellt för att folk ska fortsätta välja fossilbilar när de väl fått smak för elbil. Och på tjänstebilssidan tror jag ärligt talat att fler företag kommer att kräva elbil av miljöskäl än att tvinga sina anställda att köra fossilt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Tack, skall försöka stafva korrekt framöver, klart det skall vara ICE och inget annat! Bra du påpekar när det blivit fel!
Jag både hoppas och tror du har rätt angående tjänstebilsförfarandet framöver.
Men det är väl mycket upp till de styrande i respektive företag att lägga om kursen snart och informara biltillverkarna om vad som strax kommer vara deras krav på bilarna framöver. Och kanske är det i endel företag viktigt att några vanliga medarbetare hjälper till att få ledningen att ta dessa principbeslut nu snart medans man ännu kan gå i främsta (eller iaf inte i sista) ledet miljömässigt.
Snart så tror iaf jag att många kommer se fossilbilar (inklusive halvdana hybrider!) som ett tecken på att man ligger efter miljömässigt eller kanske att man inte är "up to date".
MVH PP
Edit... felböjning, hoppas det blev rätt form o stavning nu.
Jag både hoppas och tror du har rätt angående tjänstebilsförfarandet framöver.
Men det är väl mycket upp till de styrande i respektive företag att lägga om kursen snart och informara biltillverkarna om vad som strax kommer vara deras krav på bilarna framöver. Och kanske är det i endel företag viktigt att några vanliga medarbetare hjälper till att få ledningen att ta dessa principbeslut nu snart medans man ännu kan gå i främsta (eller iaf inte i sista) ledet miljömässigt.
Snart så tror iaf jag att många kommer se fossilbilar (inklusive halvdana hybrider!) som ett tecken på att man ligger efter miljömässigt eller kanske att man inte är "up to date".
MVH PP
Edit... felböjning, hoppas det blev rätt form o stavning nu.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Kanske alla som bor i lägenhet och tycker det blir lite krångligt att ”ladda publikt”
Kanske de som kör begagnade bilar och inte har råd att betala över 150000kr OCH kör relstivt få mil/sällan
De med begränsad budget och som använder dragkrok hyfsat ofta.
De som gillar 4WD och SUV och gärna i kombination med dragkrok och även de med begränsad budget
De som vill/behöver ny bil inom närmaste året/åren med något av ovanstående i åtankte
De som inte gillar ”nymodigheter”
De som ”bara” kör ett visst bilmärke.
Så nog kommer det både att köras och säljas vanliga fossilbilar ett tag framöver.
Alla är ju inte lika frälsta på elbil som många här är. Själv kör jag ju elbilar sen 2013. Det är många som vill men av olika relevanta anledningar inte kan just nu, eller kommer att kunna inom de närmaste åren.
Sen är det nog ett antal som aldrig kommer att vilja på många år förräns de blir ”tvugna”.
Kanske de som kör begagnade bilar och inte har råd att betala över 150000kr OCH kör relstivt få mil/sällan
De med begränsad budget och som använder dragkrok hyfsat ofta.
De som gillar 4WD och SUV och gärna i kombination med dragkrok och även de med begränsad budget
De som vill/behöver ny bil inom närmaste året/åren med något av ovanstående i åtankte
De som inte gillar ”nymodigheter”
De som ”bara” kör ett visst bilmärke.
Så nog kommer det både att köras och säljas vanliga fossilbilar ett tag framöver.
Alla är ju inte lika frälsta på elbil som många här är. Själv kör jag ju elbilar sen 2013. Det är många som vill men av olika relevanta anledningar inte kan just nu, eller kommer att kunna inom de närmaste åren.
Sen är det nog ett antal som aldrig kommer att vilja på många år förräns de blir ”tvugna”.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Det tror inte jag, värmeproblemen på cellnivå är på inget sätt mindre i ett mindre batteri. Snarare tvärt om faktiskt, då ett PHEV-batteri mycket oftare levererar maxström och dessutom cyklas mellan SOC-max/min mycket oftare. Det som tar tid är sannolikt att bygga om/ta fram nya plattformar där man kan integrera ett ~100 kWh batteri. Och att bygga upp industriell struktur för att producera dessa bilar och komponenter.12man skrev:Precis, och så hävdar de att de kan för de har byggt hybrider ett gäng år, men det svåra med elbilar tror jag är att få ihop ett 50+ kwh batteri som funkar i värme och kyla över nödvändig tid
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
+1 Det som är nytt i bilväg och börjas LEVERERAS idag har ofta jobbats med >4år. Framför allt om det är något helt nytt =Nytt sätt att bygga upp en bil jämfört med tidigare DESSUTOM inom i vissa fall helt nya kompetensområden och med helt nya underleverantörer.Geni87 skrev:Det tror inte jag, värmeproblemen på cellnivå är på inget sätt mindre i ett mindre batteri. Snarare tvärt om faktiskt, då ett PHEV-batteri mycket oftare levererar maxström och dessutom cyklas mellan SOC-max/min mycket oftare. Det som tar tid är sannolikt att bygga om/ta fram nya plattformar där man kan integrera ett ~100 kWh batteri. Och att bygga upp industriell struktur för att producera dessa bilar och komponenter.12man skrev:Precis, och så hävdar de att de kan för de har byggt hybrider ett gäng år, men det svåra med elbilar tror jag är att få ihop ett 50+ kwh batteri som funkar i värme och kyla över nödvändig tid
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Jag tror det är omöjligt för de flesta biltillverkar att komma upp i mycket mer än ca 50% elbilar till 2025. Mycket p.g.a bristen på elbilsdelar och då främst batterier. Man bygger fabriker nu, men innan man kan tillgodose den ökade efterfrågan kommer det nog tyvärr ta lite tid. Det enda sättet som elbilar skulle kunna vara en högre andel är om hela fordonsförsäljningen går kraftigt ner då alla väntar med att köpa bil till man kan få en elbil. Men det ser jag som osannolikt.
Volvos mål är nog rätt rimliga.
Volvos mål är nog rätt rimliga.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Alla tillverkare idag kan producera 50% elbilar från och med i år. Hur många som kan producera 50k elbilar per år nästa år är mer intressant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Att fordonsförsäljningen kommer stanna upp och att det blir hopplöst att sälja fossiler ser jag som självklart. Frågan är bara när det sker. Och då gäller det för Volvo, Mercedes, VW och Toyota mfl att ha batterifabrikerna färdiga, annars dör de.joel80 skrev:...Det enda sättet som elbilar skulle kunna vara en högre andel är om hela fordonsförsäljningen går kraftigt ner då alla väntar med att köpa bil till man kan få en elbil. Men det ser jag som osannolikt...