Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.

Inlägg av Jerker »

Hörde just på nyheterna att Volvo fr.o.m. 2019 ska sluta att bygga rena fossiler! De ska endast bygga elbilar och hybrider.

Snacka om kursändring! :shock:

Edit 20180620: Vi är grundlurade, och jag gick på det! De kommer fortsätta med fossiler och kursändringen blir bara marginell och långsam.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Jerker »

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ellprogram
Volvo Cars har meddelat att alla nya Volvo-bilar som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. Ett historiskt beslut då det innebär att man inte längre kommer att tillverka bilar som endast är utrustade med förbränningsmotor. Samtidigt innebär beslutet att elektrifieringen ges en central position i företagets framtida verksamhet.

Tillkännagivandet är ett av de viktigaste besluten taget av en biltillverkare för att ställa om sin tillverkning för elektrifiering. Det belyser även hur elektrifieringen banar väg för ett nytt kapitel i bilens historia, mer än hundra år efter att förbränningsmotorn uppfanns.

– Det här handlar om kunden, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef. Människor efterfrågar elektrifierade bilar i allt större utsträckning och vi vill möta våra kunders nuvarande och framtida behov. Nu kan du välja en elektrifierad version av din favoritmodell från Volvo.

Volvo Cars kommer att lansera ett antal elektrifierade bilmodeller i sitt modellprogram, och dessa kommer att utgöras av renodlade elbilar, plug-in hybrider och milda hybrider.

Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Fullständiga uppgifter om dessa modeller kommer att meddelas vid ett senare datum.

Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade 48-volts plug-in hybrider och milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda.

Detta betyder att det i framtiden inte kommer att säljas några Volvo-bilar utan elmotor, eftersom bilmodellerna som endast är utrustade med förbränningsmotor kommer att fasas ut och ersättas av bilar med förbränningsmotor förstärkt med elektrifierade alternativ.

– Det här tillkännagivandet innebär att vi inte längre kommer att tillverka bilar som endast drivs med förbränningsmotor, säger Håkan Samuelsson. – Volvo Cars har uppgett att man planerar att sälja totalt 1 miljon elektrifierade bilar till år 2025. Vi sa så för att vi menar det. Och det här är hur vi ska nå det målet.

Tillkännagivandet understryker Volvo Cars åtagande att minimera sin miljöpåverkan och göra framtidens städer renare. Volvo Cars fokuserar på att minska koldioxidutsläppen från såväl sina produkter som från sina fabriker. Målet är att produktionen ska vara helt klimatneutral senast år 2025.

Beslutet är även i linje med tillkännagivandet tidigare den här månaden om att Volvo Cars kommer att göra Polestar till ett nytt elektrifierat globalt prestandavarumärke. Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design på Volvo Cars, kommer att leda Polestar i egenskap av VD.

Till redaktörer:

Dagens tillkännagivande kommer att diskuteras mer ingående vid en presskonferens vid Volvo Cars Studio i Stockholm som startar kl. 13:00 i dag. För media som inte har möjlighet att vara på plats går det även att följa presskonferensen via en online-webbsändning, som kan ses genom att man klickar HÄR. Online-webbsändningen ger möjlighet att ställa frågor direkt till både Håkan Samuelsson och Henrik Green, Senior Vice President Research & Development på Volvo Cars.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Zoidberg »

Gött.
Då var det 'bara' 2-5år kvar till Volvo åter kan bli ett alternativ att ha i garaget.

Undrar hur stor andel av produktionen som planeras bli ren eldrift?
10%
2?
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Jerker »

Vem var det som berättade om en klassträff där han träffat en högre chef på Volvos motortillverkning som avfärdade elbilar? Undrar hur den personen känner sig nu? Blir först en underavdelning som tillverkar komplement till elmotordrift för att därefter helt fasas ut...
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av hakan_k »

Det var jag. Har skickat en liten länk från Di till min Volvokompis. :)
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av jespersundqvist »

Kul läsning och att ett i grunden svenskt varumärke tar ett stort kliv till en elektrifierad framtid!

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av mati »

Zoidberg skrev:
Då var det 'bara' 2-5år kvar till Volvo åter kan bli ett alternativ att ha i garaget.
Hade samma tanke.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Jerker »

hakan_k skrev:
Det var jag. Har skickat en liten länk från Di till min Volvokompis. :)
Haha! Men han lär väl redan veta. Måste vara surt...

Det är väl de kinesiska ägarna som styr? Vad svenskarna tror eller tycker bryr de sig nog inte om i den här frågan. De har ett annat perspektiv och vill inte hålla på med fossiler längre än nödvändigt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Det är väl de kinesiska ägarna som styr? Vad svenskarna tror eller tycker bryr de sig nog inte om i den här frågan. De har ett annat perspektiv och vill inte hålla på med fossiler längre än nödvändigt.
Mycket troligt. I början var jag allt annat än förtjust när Geely köpte Volvo. Nu visar det sig att det var det bästa som kunde hända. Tänk om t ex Toyota hade köpt Volvo istället. Eller Mazda, eller Honda. Då hade det inte funnits något Volvo om några år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Stefan T »

Sen finns att han redan visste men gjorde en "cover"
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av chaffis75 »

Jag tycker detta är väldigt roligt, har alltid varit ett Volvo fan men utan en el drivlina så är jag nu påväg att gå till Tesla.
Testa har dock fortfarande ett viktigt ess och de är deras supercharger nätverk, jag tror detta är en extremt viktig del av elbilsägandet och den positiva upplevelsen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av hakan_k »

Jerker skrev:
hakan_k skrev:
Det var jag. Har skickat en liten länk från Di till min Volvokompis. :)
Haha! Men han lär väl redan veta. Måste vara surt...

Det är väl de kinesiska ägarna som styr? Vad svenskarna tror eller tycker bryr de sig nog inte om i den här frågan. De har ett annat perspektiv och vill inte hålla på med fossiler längre än nödvändigt.
Fick ett blixtsnabbt svar från honom. Är ju i första hand mildhybrid och inte BEV även om det kommer flera olika varianter.

Misstänker att det kan bli som med Hyundai Ionic som lanserades med olika drivlinor, men alla kunder bara vill ha den rena elvarianten.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Smutt »

[quote="chaffis75"]Jag tycker detta är väldigt roligt, har alltid varit ett Volvo fan men utan en el drivlina så är jag nu påväg att gå till Tesla.
Testa har dock fortfarande ett viktigt ess och de är deras supercharger nätverk, jag tror detta är en extremt viktig del av elbilsägandet och den positiva upplevelsen.[/quote]

Jag håller helt med utan SUC hade min fru hatat min Tesla men nu älskar hon den för att den är så trevlig att tanka ska man ersätta en fosilbil krävs ett nätverk alla Tesla inte nån stolpe här o där
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av chaffis75 »

Smutt skrev:
chaffis75 skrev:
Jag tycker detta är väldigt roligt, har alltid varit ett Volvo fan men utan en el drivlina så är jag nu påväg att gå till Tesla.
Testa har dock fortfarande ett viktigt ess och de är deras supercharger nätverk, jag tror detta är en extremt viktig del av elbilsägandet och den positiva upplevelsen.
Jag håller helt med utan SUC hade min fru hatat min Tesla men nu älskar hon den för att den är så trevlig att tanka ska man ersätta en fosilbil krävs ett nätverk alla Tesla inte nån stolpe här o där
Var de förresten inte så att Tesla just nu pratar men någon annan biltillverkare om att får utnyttja SuC? Kanske Volvo eller vem skulle de vara. Jag tror ju aldrig tyskarna skulle få för sig de, stoltheten är för stor, Nissan kör chademo, Toyota ska inta ha elbilar och amerikanarna (utöver Tesla såklart) ska vi inte snacka om de ska väl köra på ren kol.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Surfaren »

Det var som fan. Och Polestar ska bara bygga rena elbilar (vilket vi redan visste). Kanske man inte ska utesluta att det blir en sån där babyblå vagn utanför dörren nån gång efter Model 3:n börjar kännas gammal...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av bonath »

Robert Collin!
Vi vill höra din kommentar! :-)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Robert Collin!
Vi vill höra din kommentar! :-)
*Poppar popcorn* :D
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
bonath skrev:
Robert Collin!
Vi vill höra din kommentar! :-)
*Poppar popcorn* :D
"Öhhhh, hur ska jag skriva öhhhhh.... Hybrider är framtiden"... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Bjelke »

Undrar hur det påverkar våra regler för subventioner nu? ;) fast blir det bara en massa hybrider så dröjer det nog
innan reglerna ändras till det bättre... Men är dom även på G med rena elbilar så kan ju reglerna mkt väl ändras ganska
snart :)
Bort med momsen skulle ju tex gynna även privata köp bra...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av bylund »

"Mildhybrid" är en 90-talshybrid a la Prius?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
"Mildhybrid" är en 90-talshybrid a la Prius?
Ja, jag undrade också över den benämningen?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
"Mildhybrid" är en 90-talshybrid a la Prius?
Det skit som Volvo säljer redan nu typ? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Datordoktorn »

Jag tolkar Volvos utspel precis tvärtom. Det här är genialisk marknadsföring men i praktiken kommer de att göra en massa värdelösa 2-mils hybrider som folk utanför våra nördkretsar tror är "såna där elbilar". Det är ett sätt för Volvo att fortsätta pumpa ut fossilbilar och krama ur så mycket pengar som möjligt ifrån en utdöende teknik eftersom det är på fossilmotorer det finns pengar att tjäna efter att bilen är såld.

Att svamla om rena batteribilar 2019 visar ju bara på hur hopplöst på efterkälken de är just nu.

Jag hade blivit riktigt imponerad om Volvo sagt att från och med nu så slutar vi utveckla fossilbilar och lägger allt krut på rena batteribilar. Fossilbilarna säljer vi så länge folk köper dem men vi utvecklar inte drivlinorna vidare.

Men nu, det blev mest en gäspning ifrån mig faktiskt.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av LarsL »

Om man snackar elbilar med Volvo kontakter så svarar de alltid hybrider. Är därför inte särskilt imponerad av de säger att de ska en elmotor i alla modeller, de menar då hybrider och symboliska hybrider i första hand. Edit: håller alltså med Datadoktorn.

Nu ska det sägas att jag överhuvudtaget inte är så imponerade av Volvo. Senast jag ägde en, om vi bortser från min traktor, var nä jag var 20. Sedan dess har jag upptäckt att det finns bilar som är lättare och smidigare, är bekvämare och har bättre tillförlitlighet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!

Inlägg av Bjelke »

Jag väntar oxo med applåder i stor skala tills dom pratar om rena elbilar, och jag tror oxo att dom tänker fortsätta i
nuvarande spår med en massa fuskhybrider och kanske ngn enstaka med lite större batteri (om ens det), och ingen
riktig satsning på rena elbilar på ytterligare ett tag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar