Det är inte 2019 ännu. Än så länge kan de alltså skruva ihop ångmaskiner utan att det innebär att de har ljugit om sin elektrifiering av alla bilar. Vi får se.
Det är intressant hur väl de lyckades med sin reklamkupp i den här frågan. De sa att de från 2019 inte kommer att presentera några nya modeller som inte var "elektrifierade". Men de kommer ju att fortsätta att tillverka gamla modeller som enbart är fossildrivna ännu ett tag och med elektrifierade menar man att de både mildhybrider, laddhybrider och rena elbilar, och en mildhybrid är ju tveksamt om man kan kalla den för elektrifierad eftersom effekten av elmotorn är marginell. Så även efter 2019 kommer de att fortsätta utveckla och presentera bilar med fossilmotorer i. Men i folks medvetande finns att Volvo från 2019 bara tillverkar elbilar. Det bevisas bl.a. av en intervju i senaste numret av Elbilen. Där är en intervju med innovations- och näringsminister Mikael Damberg med anledning av att Northvolt börjar bli verklighet. Där säger han "Vi tror väldigt mycket på elbilsutvecklingen. Titta bara på Volvo Cars som Säger att de från 2019 inte kommer att tillverka någon bil som inte har en elmotor i sig". Så även regeringen gick på det. Och en elektrisk startmotor kommer ju bilarna alltid att ha...
Men det är väl ändå kanske bra att regeringen tror att Volvo slutar tillverka rena fossiler från 2019, då kanske de satsar mer på laddinfrastrukturen?
Samtidigt kan man tycka att med Volvos ambitioner är det korkat att släppa en ny modell 2018 utan någon sorts elektrifiering. De kanske släpper en fosilvariant, men hoppas fortsatt på någon sorts PHEV.
Men jag är fullt medveten om att deras ambition är först från 2019 och att det egentligen bara säger att det ska finnas någon form av elektrifiering. Men det kan ju tänkas att de vill höja ribban lite.
Men när var de som Volvo fattade att de är el som gäller, var de typ 2015-16 något? utan att försvara dem så förstår jag att man inte hunnit ställa om än men nu från 2019 så gäller de att de visar att de menar allvar och börjar leverera konkurrens kraftiga elbilar. Ja de kommer hålla på med massa mellanting också men de bryr jag mig knappt om att titta på.
Kan berätta att jag idag var och körde nya V60. Körde en disel med automat... Oj vad segt de känns jämfört med vår leaf. Har inte kört automat på länge men automater är ju verkligen sega i respons får jag säga.
Ja bilen då, jo jag gråter nästan över att de inte har en drivlina som är helt elektrisk, bilen var ju jättefin i övrigt tycker jag men drivlinan.... mmm... skulle nog köpt denna direkt om de haft samma range som en Model3 standard och ett liknande pris.
Lite korkat måste det väl vara att lura folk så här när de inte har något att sälja? Det här kan ju inte annat än att påskynda omställningen då politiker och andra tror att nu kör Volvo elektriskt fullt ut.
Lite korkat måste det väl vara att lura folk så här när de inte har något att sälja? Det här kan ju inte annat än att påskynda omställningen då politiker och andra tror att nu kör Volvo elektriskt fullt ut.
Det de sa var ju att alla nya modeller från och med 2019 skulle vara elektrifierade i någon form, och att det kommer 5 BEV:ar under 2019-2021. Man får ju vara riktigt korkad om man undrar varför de inte har någon BEV att sälja idag efter det uttalandet.
Lite korkat måste det väl vara att lura folk så här när de inte har något att sälja? Det här kan ju inte annat än att påskynda omställningen då politiker och andra tror att nu kör Volvo elektriskt fullt ut.
Det de sa var ju att alla nya modeller från och med 2019 skulle vara elektrifierade i någon form, och att det kommer 5 BEV:ar under 2019-2021. Man får ju vara riktigt korkad om man undrar varför de inte har någon BEV att sälja idag efter det uttalandet.
Uppenbarligen är ju vissa politiker och journalister så korkade att de tror att Volvo kommer sälja elbilar från 2019. Men vad är Volvos vinning av detta? Eller finns det tillräckligt med folk som går på detta hela vägen och köper en fossil som de tror är en elbil? Med tanke på hur många som frågar om motor i min bil så ska jag inte bli förvånade kanske.
Lite korkat måste det väl vara att lura folk så här när de inte har något att sälja? Det här kan ju inte annat än att påskynda omställningen då politiker och andra tror att nu kör Volvo elektriskt fullt ut.
Det de sa var ju att alla nya modeller från och med 2019 skulle vara elektrifierade i någon form, och att det kommer 5 BEV:ar under 2019-2021. Man får ju vara riktigt korkad om man undrar varför de inte har någon BEV att sälja idag efter det uttalandet.
Uppenbarligen är ju vissa politiker och journalister så korkade att de tror att Volvo kommer sälja elbilar från 2019. Men vad är Volvos vinning av detta? Eller finns det tillräckligt med folk som går på detta hela vägen och köper en fossil som de tror är en elbil? Med tanke på hur många som frågar om motor i min bil så ska jag inte bli förvånade kanske.
Hur menar du nu? Volvo kommer sälja elbilar från 2019, det går inte att misstolka. Förvirringen ligger väl i att vissa verkar tolka det som att Volvo BARA ska sälja elbilar från 2019, vilket ju är ett helt orimligt antagande. Målet de senare har kommunicerat är ju att 50% av försäljningen ska bestå av BEV:ar 2025, vilket bör motsvara runt en halv miljon elbilar om deras årliga försäljningsökningar kvarstår. Sen om det blir en exponentiell eller linjär ökning till 50% från 2019 till 2025 får vi väl se.
PS. Ingen har väl beskyllt politiker och journalister för att vara smarta?
Gäller alltså NYA modeller som man släpper. De ska ha ”någon form av elektrifiering osv. Vet inte om Volvo ”lurar oss” egentligen. Det är nog ofta rubrikerna i media som lurar oss, eller vi själva som lurar oss. Sen är nog pressreleasen noga utformad för att ”ge sken” av en sak men samtidigt så är den ganska tydligen egentligen.
Här är en kopia på pressreleasen som Volvo skrev:
Volvo Cars elektrifierar hela sitt modellprogram
jul 05, 2017 ID: 210058
Volvo Cars har meddelat att alla nya Volvo-modeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. Ett historiskt beslut då det innebär att man inte längre kommer att tillverka bilar som endast är utrustade med förbränningsmotor. Samtidigt innebär beslutet att elektrifieringen ges en central position i företagets framtida verksamhet.
Tillkännagivandet är ett av de viktigaste besluten taget av en biltillverkare för att ställa om sin tillverkning för elektrifiering. Det belyser även hur elektrifieringen banar väg för ett nytt kapitel i bilens historia, mer än hundra år efter att förbränningsmotorn uppfanns.
– Det här handlar om kunden, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef. Människor efterfrågar elektrifierade bilar i allt större utsträckning och vi vill möta våra kunders nuvarande och framtida behov. Nu kan du välja en elektrifierad version av din favoritmodell från Volvo.
Volvo Cars kommer att lansera ett antal elektrifierade bilmodeller i sitt modellprogram, och dessa kommer att utgöras av renodlade elbilar, plug-in hybrider och milda hybrider.
Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Fullständiga uppgifter om dessa modeller kommer att meddelas vid ett senare datum.
Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade plug-in hybrider och 48 volts milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda.
Detta betyder att det i framtiden inte kommer att säljas några Volvo-bilar utan elmotor, eftersom bilmodellerna som endast är utrustade med förbränningsmotor kommer att fasas ut och ersättas av bilar med förbränningsmotor förstärkt med elektrifierade alternativ.
– Det här tillkännagivandet innebär att vi inte längre kommer att tillverka bilar som endast drivs med förbränningsmotor, säger Håkan Samuelsson. – Volvo Cars har uppgett att man planerar att sälja totalt 1 miljon elektrifierade bilar till år 2025. Vi sa så för att vi menar det. Och det här är hur vi ska nå det målet.
Tillkännagivandet understryker Volvo Cars åtagande att minimera sin miljöpåverkan och göra framtidens städer renare. Volvo Cars fokuserar på att minska koldioxidutsläppen från såväl sina produkter som från sina fabriker. Målet är att produktionen ska vara helt klimatneutral senast år 2025.
Beslutet är även i linje med tillkännagivandet tidigare den här månaden om att Volvo Cars kommer att göra Polestar till ett nytt elektrifierat globalt prestandavarumärke. Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design på Volvo Cars, kommer att leda Polestar i egenskap av VD.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
"Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Fullständiga uppgifter om dessa modeller kommer att meddelas vid ett senare datum."
Den mindre intressanta (iaf för oss som gillar elbilar) är:
"Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade plug-in hybrider och 48 volts milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda."
Sen att vissa väljer att tolka detta som att Volvo bara ska tillverka rena elbilar, och andra väljer att tolka det som att Volvo ljuger och bara ska tillverka bilar med förbränningsmotorer, är ju om inte annat komiskt.
Absolut, det är som ni säger. Pressmeddelandet är utformat för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, men det står ju klart och tydligt vad som gäller.
Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Absolut, det är som ni säger. Pressmeddelandet är utformat för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, men det står ju klart och tydligt vad som gäller.
Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Nja jag tolkade det inte som att det kommer finnas mildhybrider på S60 från start, men det kanske introduceras senare. T6 PHEV och T8 PHEV ska dock finnas där T6 PHEV är en ny variant. Dessutom inga dieslar.
Absolut, det är som ni säger. Pressmeddelandet är utformat för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, men det står ju klart och tydligt vad som gäller.
Angående dagens presentation så kommer ju även den nya S60 som en mildhybrid, dvs den uppfyller målsättningen från 2019, så egentligen kunde Volvo skrivit 2018 i sin satsning och tagit bort den enbart bensindrivna S60-varianten. Mina förhoppningar var att man kanske skulle vissa ytterligare allvar med sin satsning och kanske presentera en plug-in.
Nja jag tolkade det inte som att det kommer finnas mildhybrider på S60 från start, men det kanske introduceras senare. T6 PHEV och T8 PHEV ska dock finnas där T6 PHEV är en ny variant. Dessutom inga dieslar.
Min rubrikändring väckte viss uppmärksamhet och upprördhet.
Ja, jag vet exakt vad som står i pressmeddelandet, att det är korrekt. Det som först journalister tolkade det som, och som jag köpte och många med mig, var ju fel. Men Volvo har inte direkt ansträngt ihjäl sig för att få denna tolkning rättad...
Min rubrikändring väckte viss uppmärksamhet och upprördhet.
Ja, jag vet exakt vad som står i pressmeddelandet, att det är korrekt. Det som först journalister tolkade det som, och som jag köpte och många med mig, var ju fel. Men Volvo har inte direkt ansträngt ihjäl sig för att få denna tolkning rättad...
Hehe nej det har de ju inte gjort, det blev ju övervägande bra PR kan man anta. Men å andra sidan, hur skulle de rätta det på ett vettigt sätt? "Vi uppmanar alla journalister att läsa mer än rubriken i våra pressmeddelanden"... Det där är faktiskt generellt ett problem tycker jag, att folk har blivit Aftonbladetfierade och hämtar all sin fakta från rubriker... Att dessutom journalister gör samma sak är ganska pinsamt.
Jag såg presskonferensen live. Det var helt omöjligt att missförstå om man hade nån minsta gnutta kunskap kring elbilar.
Det kom även frågor från reportrar där Volvo förklarade att de gamla modellerna är kvar tills de fasas ut och att dom ser livscykeln på en ny bil vara ca 7 år. Så kring 2025 bör den sista av de äldre bilarna (som släpps typ nu) fasas ut.
Av de nya som kommer trodde utvecklingschefen att de i början av den här 7-åriga livscykeln skulle sälja mest mildhybrider för att i slutet på den ligga på en övervikt av BEV.
Modellerna ska av vad jag då förstod alltså komma med möjlighet att välja mellan mildhybrid, PHEV och BEV.
Så alla nya Volvo som kommer från 2019 kommer kunna köras på enbart el om man väljer det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det där är faktiskt generellt ett problem tycker jag, att folk har blivit Aftonbladetfierade och hämtar all sin fakta från rubriker... Att dessutom journalister gör samma sak är ganska pinsamt.
Har nu ändrat rubriken igen. Förvirringen kommer att bli total för den som i en framtid söker efter den här tråden och försöker komma ihåg vad den nu hette...
Lite förvånad att de säger att Polestar 2 kommer vara som en modell 3, kan de verkligen prissätta den på samma sätt med tanke på att Polestar ska vara ett "dyrare och finare" märke än Volvo och då räknar jag ju att de också betyder ett betydligt högra pris dvs inte i de prisspann där M3 är. Men de är klart kanske de tittar på vad dagens M3 kostar max utrustad
Har nu ändrat rubriken igen. Förvirringen kommer att bli total för den som i en framtid söker efter den här tråden och försöker komma ihåg vad den nu hette...
De kanske gör som Tesla och lanserar dyra och högspecade varianter först för att senare lansera de billigare. Än så länge går ju Model 3 bara att köpa ganska högspecad och dyr.
Det är ju faktiskt så de flesta tillverkare brukar göra, även om den billigare Model 3 dröjer längre än vad som är brukligt i branschen av olika anledningar.
De kanske gör som Tesla och lanserar dyra och högspecade varianter först för att senare lansera de billigare. Än så länge går ju Model 3 bara att köpa ganska högspecad och dyr.
Det är ju faktiskt så de flesta tillverkare brukar göra, även om den billigare Model 3 dröjer längre än vad som är brukligt i branschen av olika anledningar.
Det beror på hur man ser det. Volvo lanserade 760 1982 och den billigare 740 först två år senare, 1984. Så jag tycker egentligen inte det är något anmärkningsvärt med hur Tesla gör.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.