När den sista tar körkort

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

När den sista tar körkort

Inlägg av mati »

Hittade följande på tyska Tesla-forumet.

https://thelastdriverlicenseholder.com/ ... ll-unfold/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av bullen »

Spännande. Men kanske lite tidsoptimistiskt de första åren
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Smutt »

Lite :lol: :lol: :lol: :lol: finns inget som säger att självkörande bilar kommer fungera någonsin
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Spännande. Men kanske lite tidsoptimistiskt de första åren
Jo, han överdriver lite. Men i det stora hela kan det bli så. När man läser på tyska tesla-sajter så inser man att tyskarna inte har några som helst illusioner att deras bilindustri kommer gå åt helvete om de inte gör nåt drastiskt.
Till och med Merkel själv sa nåt liknande.
http://www.spiegel.de/wirtschaft/angela ... 56453.html
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Jerker »

Det måste ju vara ett jätteproblem för gammeltillverkarna att de sitter med gigantiska belopp investerade i teknik som kommer att bli värdelös om några år. De vet nog inte hur de ska bete sig. Volvo försöker ju iaf att lura folk att tro att de köper elbil när de fortfarande köper fossiler.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av bullen »

Jag tror helt o fullt på elbilsdelen av resonemanget. Men självkörningen tror jag mindre på.
Sen tror jag att de flesta stora tillv. ligger o lurar på varandra. Dom vill ju sälja så många fossiler som möjligt innan elbilsboomen kommer. När Model 3 komner upp i volym kommer flera att snabbt få ut elbilar. Men sen ska som få tag på batterier o hitta snabbladdning oxå...
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
Det måste ju vara ett jätteproblem för gammeltillverkarna att de sitter med gigantiska belopp investerade i teknik som kommer att bli värdelös om några år. De vet nog inte hur de ska bete sig. Volvo försöker ju iaf att lura folk att tro att de köper elbil när de fortfarande köper fossiler.
Ja men dom lurar sig själva vem köper en hybrid som drar över litern när man kan köpa elbil o köra för 2kr mil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Jerker »

Smutt skrev:
Jerker skrev:
Det måste ju vara ett jätteproblem för gammeltillverkarna att de sitter med gigantiska belopp investerade i teknik som kommer att bli värdelös om några år. De vet nog inte hur de ska bete sig. Volvo försöker ju iaf att lura folk att tro att de köper elbil när de fortfarande köper fossiler.
Ja men dom lurar sig själva vem köper en hybrid som drar över litern när man kan köpa elbil o köra för 2kr mil
Precis! De lurar sig själva. Men de tror och hoppas på att de ska klara av att fasa ut fossiltekniken sakta så att förlusterna blir så små som möjligt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Smutt skrev:
Jerker skrev:
Det måste ju vara ett jätteproblem för gammeltillverkarna att de sitter med gigantiska belopp investerade i teknik som kommer att bli värdelös om några år. De vet nog inte hur de ska bete sig. Volvo försöker ju iaf att lura folk att tro att de köper elbil när de fortfarande köper fossiler.
Ja men dom lurar sig själva vem köper en hybrid som drar över litern när man kan köpa elbil o köra för 2kr mil
Precis! De lurar sig själva. Men de tror och hoppas på att de ska klara av att fasa ut fossiltekniken sakta så att förlusterna blir så små som möjligt.
Fossilbilsindustrin skulle behöva investera stort för att ställa om, bygga batterifabriker osv. Det skulle innebära flera år med minskad vinst eller ingen vinst alls. Men det kan de inte göra eftersom deras chefer får stora bonusar som är kopplade till vinsten. Tyska biltillverkare har stora aktieägare som lever på avkastningarna. De skulle aldrig på med på en kostsam omställning till elbilar. Samtidigt sitter det rätt många gamla gubbar i styrelserna. De skiter fullkomligt i vad som händer långsiktigt om 10-15 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Smutt skrev:
Jerker skrev:
Det måste ju vara ett jätteproblem för gammeltillverkarna att de sitter med gigantiska belopp investerade i teknik som kommer att bli värdelös om några år. De vet nog inte hur de ska bete sig. Volvo försöker ju iaf att lura folk att tro att de köper elbil när de fortfarande köper fossiler.
Ja men dom lurar sig själva vem köper en hybrid som drar över litern när man kan köpa elbil o köra för 2kr mil
Precis! De lurar sig själva. Men de tror och hoppas på att de ska klara av att fasa ut fossiltekniken sakta så att förlusterna blir så små som möjligt.
Fossilbilsindustrin skulle behöva investera stort för att ställa om, bygga batterifabriker osv. Det skulle innebära flera år med minskad vinst eller ingen vinst alls. Men det kan de inte göra eftersom deras chefer får stora bonusar som är kopplade till vinsten. Tyska biltillverkare har stora aktieägare som lever på avkastningarna. De skulle aldrig på med på en kostsam omställning till elbilar. Samtidigt sitter det rätt många gamla gubbar i styrelserna. De skiter fullkomligt i vad som händer långsiktigt om 10-15 år.
Då kan man undra hur det går i Daimler-koncernen. De fick ju bakläxa av aktiestämman för att de inte hade elbilar på programmet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Då kan man undra hur det går i Daimler-koncernen. De fick ju bakläxa av aktiestämman för att de inte hade elbilar på programmet.
Man får väl hoppas att det finns tillräckligt många i styrelserna som ser lite längre fram än till nästa kvartalsrapport. Frågan är hur mycket de kan påverka. Just nu går fossilindustrin som tåget. Det är svårt att inse att man måste vidta drastiska åtgärder för att säkra framtiden. Det går ju bra just nu. Varför ta risker?
Jag tillhör inte dem som tror att det snart kommer en massa riktiga elbilar från de etablerade tillverkarna. Jag tror snarare att kineserna komma skrämma skiten ur framförallt tysk bilindustri. Tyskarna är som Titanic. De ser isberget vid horisonten. Först tror de att det passerar och ingenting händer. Sen försöker de ändra kurs, men det är för sent. Sen hoppas de att smällen inte blir så kraftig. Sen sjunker de.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Då kan man undra hur det går i Daimler-koncernen. De fick ju bakläxa av aktiestämman för att de inte hade elbilar på programmet.
Man får väl hoppas att det finns tillräckligt många i styrelserna som ser lite längre fram än till nästa kvartalsrapport. Frågan är hur mycket de kan påverka. Just nu går fossilindustrin som tåget. Det är svårt att inse att man måste vidta drastiska åtgärder för att säkra framtiden. Det går ju bra just nu. Varför ta risker?
Jag tillhör inte dem som tror att det snart kommer en massa riktiga elbilar från de etablerade tillverkarna. Jag tror snarare att kineserna komma skrämma skiten ur framförallt tysk bilindustri. Tyskarna är som Titanic. De ser isberget vid horisonten. Först tror de att det passerar och ingenting händer. Sen försöker de ändra kurs, men det är för sent. Sen hoppas de att smällen inte blir så kraftig. Sen sjunker de.
:mrgreen: Den liknelsen va bra! Som motsats till den där "Först ignorerar de dig..." osv.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Jag tror snarare att kineserna komma skrämma skiten ur framförallt tysk bilindustri. Tyskarna är som Titanic. De ser isberget vid horisonten. Först tror de att det passerar och ingenting händer. Sen försöker de ändra kurs, men det är för sent. Sen hoppas de att smällen inte blir så kraftig. Sen sjunker de.
Tror det var på youtube jag såg ett inslag om bilindustrin i Kina och elbilar. En intressant sak de nämnde där var att man i Kina hade haft problem med att hänga med på motorsidan. När man i Europa hade Euro 5 motorer så låg de på Euro 3 nivå. När man nu går över till elbilar så byts den nackdelen ut mot en fördel där Kina ligger långt fram vad gäller batteriproduktion. 70% av alla mobiltelefoner tillverkas ex i Kina, frågan blir då, kan något liknande ske på bilsidan ?

Jag är personligen lite tveksam ska väl tilläggas. Bilindustrin skyddas rätt hårt av Europa/USA (och vice versa av Kina) och ser man på ex BYD när det gäller elbussar så satsar de på tillverkning i Europa samt USA för att slippa frakt, tull osv. Jag misstänker att man behöver göra något liknande på elbilssidan och då är frågan om man har några större fördelar gentemot de inhemska tillverkarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Verdi »

Det här med självkörande bilar tror jag inte ett smack på. Testa AP2 genom Vittsjö norrifrån eller där det blir motorväg igen på E4 efter Ljungby. Bilen gör jättemärkliga saker.

AP gör att jag sitter på helspänn. Är van att köra själv och blir ej trött bakom ratten. Mycket mer vilsamt att styra själv. (Förutom när man äter hamburgare i farten... :))
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av LarsL »

Kina kommer dominera elbilsmarknaden. De har redan bilar med 60kWh för normala priser.
Det är möjligt att de måste starta samman sättnings fabriker i EU. Men det är inget problem batterierna kommer ändå från Kina, som för de gamla fossiltillverkarna också måste importers de med.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det här med självkörande bilar tror jag inte ett smack på. Testa AP2 genom Vittsjö norrifrån eller där det blir motorväg igen på E4 efter Ljungby. Bilen gör jättemärkliga saker.

AP gör att jag sitter på helspänn. Är van att köra själv och blir ej trött bakom ratten. Mycket mer vilsamt att styra själv. (Förutom när man äter hamburgare i farten... :))
Jag är också tveksam när det gäller självkörning. Det kommer säkert, men inte riktigt så snart som en del tror. Det är skillnad mellan en ganska usel spårassistent som Tesla har, och en autonom bil. Om jag skulle jämföra med det jag sysslar med, programmering, är det ungefär som om jag skulle påstå att man behöver inte längre skriva programkod själv eftersom det finns code-assist i alla moderna utvecklingsverktyg. Man inser direkt att det inte är samma sak. Samma gäller autopilot och autonoma bilar. Autopilot är en filassistent och inget annat. Autonoma bilar är en helt annan dimension.
Däremot så är jag säker på att elbilar kommer att dominera marknaden ganska snart. Och den omställningen kommer att drivas ifrån Kina. Det betyder inte nödvändigtvis att alla bilar tillverkas där. De kan komma att skruvas ihop här hos oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Jerka »

Tidslinjen är alldeles för snäv, annars kan det nog stämma hyfsat.

Själv är jag långtifrån övertygad om självkörningens självklarhet. Jag tycker det vore jättebra, men det måste vara MYCKET säkrare än att köra själv. Alltså minst en tiofaldig reduktion av olyckor.

Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.

I dagsläget har vi också sett ganska lite som tyder på att fullständig autonomi ligger så nära i tiden som 2018. Åtminstone inte från Tesla. Få verkar ju vara nöjda ens med allra senaste AP2.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.
Jag tror du har en viktig poäng där. Människor begår misstag, kör rattfulla, kör för fort, är trötta och ouppmärksamma. Det är därför olyckor sker idag. Det är sånt som inte kommer att ske med autonoma bilar. Däremot så kommer autonoma bilar garantetat hamna i situationer som är totalt triviala för en människa, med som kan få en datorhjärna att få fnatt. Dessa olyckor blir extra jobbiga att hantera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Jerka skrev:
Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.
Jag tror du har en viktig poäng där. Människor begår misstag, kör rattfulla, kör för fort, är trötta och ouppmärksamma. Det är därför olyckor sker idag. Det är sånt som inte kommer att ske med autonoma bilar. Däremot så kommer autonoma bilar garantetat hamna i situationer som är totalt triviala för en människa, med som kan få en datorhjärna att få fnatt. Dessa olyckor blir extra jobbiga att hantera.
Så länge dom kör rakt in i släp eller byggarbetsplatser så är det för mig en otänkbar tanke att sätta min familj i en självkörande bil. Statistik om att dom är säkrare biter inte så länge dom har olyckor en nykter mäniska aldrig skulle ha
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av LarsL »

Grejen är ju att jag när jag kör är bättre än genomsnittet men om jag låter bilen köra så är jag lika illa ute som genomsnittet. Ni kanske tycker att det låter störigt att jag säger att jag är bättre än genomsnittet, men det är det inte. Det behöver inte vara svårare än att jag inte kör onykter och inte trött, där försvinner några procent. Sedan kör jag sällan för fort heller så där försvinner lite till. Med en autonombil lan jag inte göra ett dugg åt min statistik.

Vad jag vill ha och är redo att betala för är en maskin som stödjer min körande. Den ska alltså göra det som en maskin är bra på och jag ska göra det jag är bra på tex upptäcka lastbilar i körbanan.

Men mina barn kommer säkert inte tänka så. Idag sa min minsta dotter, 5år, att hon önskade sig en bil som skulle kunna köra henne till skolan. En liten sådan där självklar önskan bara.. och det är klart varför lägga tid och pengar på körkort när man kan hyra sig en själkörande bil för en strunt summa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Jerker »

Det kommer att vara lite vilda västern på den här fronten de närmaste 10 åren. Alla satsar på detta och olika system utvecklas. Till slut utkristalliseras några alternativ som visar sig fungera och det sätter en standard, antingen genom överenskommelser eller de facto. Då kan bilar kunna börja prata med varandra och då blir det ännu säkrare. Håller inte Google på att kartera hela världen med höjddata? Det kommer att underlätta om AP-system använder sig av det så att det klarar av backkrön bättre, t.ex. Jag tror att det kommer att lösa sig med tiden.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Leo »

Den dagen "gemene man" är beredd att släppa iväg sina små barn i en självkörande bil. För att tex åka till morföräldrar en bit bort. (Dvs litar så mycket på tekniken)

DÅ kommer det stora genombrottet för självkörande bilar.

Personligen tror jag det är låååångt bort innan vi är där, dvs i alla fall mer än 10 år.

Sen finns det alltid "early adopters" som redan hoppat på tåget. Jag tex med AP1 på min P85 för drygt två år sedan!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av bullen »

Helt Självkörande ser jag fortfarande som en utopi. Men att låta bilen köra medan jag sitter bakom ratten o jobbar eller sover vid landsvägskörning tror jag inte är långt bort
Verdi

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jerka skrev:
Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.
Jag tror du har en viktig poäng där. Människor begår misstag, kör rattfulla, kör för fort, är trötta och ouppmärksamma. Det är därför olyckor sker idag. Det är sånt som inte kommer att ske med autonoma bilar. Däremot så kommer autonoma bilar garantetat hamna i situationer som är totalt triviala för en människa, med som kan få en datorhjärna att få fnatt. Dessa olyckor blir extra jobbiga att hantera.
Jag kör inte onykter. Jag kör inte vårdslöst. Jag är bra på att förutse situationer i trafiken. Jag vet att bakom traktorer finns ofta otåliga förare som vill förbi. Jag vet att bussar i stan kastar sig rakt ut i gatan utan förvarning. Jag vet att folk har svårt med högerregeln där en gata är större än den andra osv osv. Det är så sjukt mycket AI:n behöver veta. Jag lägger inte mitt liv i datorns händer än på ett tag.

Däremot kan AP få hålla bilen i högerfilen på motorväg ibland...
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Torkel »

Det som AP framförallt kommer vara bra på är att vara uppmärksam. Många många många olyckor sker när man tappar uppmärksamheten vid fel tillfälle. Grejen är ju bara den att även förare som anser sig vara mer än genomsnittliga (en statistisk osannolikhet ;) ) tappar uppmärksamheten många gånger per resa. I 90% av fallen spelar det ingen roll, och i resten står man maktlös. Olyckor är ögonblicksverk.

Men det är klart att AP:ns olyckor inte kommer ha samma karaktär som människors. Detta är bara ytterligare en anledning till att det aldrig (?) kommer bli tillåtet med helt autonom körning. Precis som flyg eller tåg alltid kommer ha mänskliga förare.
Skriv svar