När den sista tar körkort

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Då kan man undra hur det går i Daimler-koncernen. De fick ju bakläxa av aktiestämman för att de inte hade elbilar på programmet.
Man får väl hoppas att det finns tillräckligt många i styrelserna som ser lite längre fram än till nästa kvartalsrapport. Frågan är hur mycket de kan påverka. Just nu går fossilindustrin som tåget. Det är svårt att inse att man måste vidta drastiska åtgärder för att säkra framtiden. Det går ju bra just nu. Varför ta risker?
Jag tillhör inte dem som tror att det snart kommer en massa riktiga elbilar från de etablerade tillverkarna. Jag tror snarare att kineserna komma skrämma skiten ur framförallt tysk bilindustri. Tyskarna är som Titanic. De ser isberget vid horisonten. Först tror de att det passerar och ingenting händer. Sen försöker de ändra kurs, men det är för sent. Sen hoppas de att smällen inte blir så kraftig. Sen sjunker de.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Då kan man undra hur det går i Daimler-koncernen. De fick ju bakläxa av aktiestämman för att de inte hade elbilar på programmet.
Man får väl hoppas att det finns tillräckligt många i styrelserna som ser lite längre fram än till nästa kvartalsrapport. Frågan är hur mycket de kan påverka. Just nu går fossilindustrin som tåget. Det är svårt att inse att man måste vidta drastiska åtgärder för att säkra framtiden. Det går ju bra just nu. Varför ta risker?
Jag tillhör inte dem som tror att det snart kommer en massa riktiga elbilar från de etablerade tillverkarna. Jag tror snarare att kineserna komma skrämma skiten ur framförallt tysk bilindustri. Tyskarna är som Titanic. De ser isberget vid horisonten. Först tror de att det passerar och ingenting händer. Sen försöker de ändra kurs, men det är för sent. Sen hoppas de att smällen inte blir så kraftig. Sen sjunker de.
:mrgreen: Den liknelsen va bra! Som motsats till den där "Först ignorerar de dig..." osv.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Jag tror snarare att kineserna komma skrämma skiten ur framförallt tysk bilindustri. Tyskarna är som Titanic. De ser isberget vid horisonten. Först tror de att det passerar och ingenting händer. Sen försöker de ändra kurs, men det är för sent. Sen hoppas de att smällen inte blir så kraftig. Sen sjunker de.
Tror det var på youtube jag såg ett inslag om bilindustrin i Kina och elbilar. En intressant sak de nämnde där var att man i Kina hade haft problem med att hänga med på motorsidan. När man i Europa hade Euro 5 motorer så låg de på Euro 3 nivå. När man nu går över till elbilar så byts den nackdelen ut mot en fördel där Kina ligger långt fram vad gäller batteriproduktion. 70% av alla mobiltelefoner tillverkas ex i Kina, frågan blir då, kan något liknande ske på bilsidan ?

Jag är personligen lite tveksam ska väl tilläggas. Bilindustrin skyddas rätt hårt av Europa/USA (och vice versa av Kina) och ser man på ex BYD när det gäller elbussar så satsar de på tillverkning i Europa samt USA för att slippa frakt, tull osv. Jag misstänker att man behöver göra något liknande på elbilssidan och då är frågan om man har några större fördelar gentemot de inhemska tillverkarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Verdi »

Det här med självkörande bilar tror jag inte ett smack på. Testa AP2 genom Vittsjö norrifrån eller där det blir motorväg igen på E4 efter Ljungby. Bilen gör jättemärkliga saker.

AP gör att jag sitter på helspänn. Är van att köra själv och blir ej trött bakom ratten. Mycket mer vilsamt att styra själv. (Förutom när man äter hamburgare i farten... :))
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av LarsL »

Kina kommer dominera elbilsmarknaden. De har redan bilar med 60kWh för normala priser.
Det är möjligt att de måste starta samman sättnings fabriker i EU. Men det är inget problem batterierna kommer ändå från Kina, som för de gamla fossiltillverkarna också måste importers de med.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det här med självkörande bilar tror jag inte ett smack på. Testa AP2 genom Vittsjö norrifrån eller där det blir motorväg igen på E4 efter Ljungby. Bilen gör jättemärkliga saker.

AP gör att jag sitter på helspänn. Är van att köra själv och blir ej trött bakom ratten. Mycket mer vilsamt att styra själv. (Förutom när man äter hamburgare i farten... :))
Jag är också tveksam när det gäller självkörning. Det kommer säkert, men inte riktigt så snart som en del tror. Det är skillnad mellan en ganska usel spårassistent som Tesla har, och en autonom bil. Om jag skulle jämföra med det jag sysslar med, programmering, är det ungefär som om jag skulle påstå att man behöver inte längre skriva programkod själv eftersom det finns code-assist i alla moderna utvecklingsverktyg. Man inser direkt att det inte är samma sak. Samma gäller autopilot och autonoma bilar. Autopilot är en filassistent och inget annat. Autonoma bilar är en helt annan dimension.
Däremot så är jag säker på att elbilar kommer att dominera marknaden ganska snart. Och den omställningen kommer att drivas ifrån Kina. Det betyder inte nödvändigtvis att alla bilar tillverkas där. De kan komma att skruvas ihop här hos oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Jerka »

Tidslinjen är alldeles för snäv, annars kan det nog stämma hyfsat.

Själv är jag långtifrån övertygad om självkörningens självklarhet. Jag tycker det vore jättebra, men det måste vara MYCKET säkrare än att köra själv. Alltså minst en tiofaldig reduktion av olyckor.

Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.

I dagsläget har vi också sett ganska lite som tyder på att fullständig autonomi ligger så nära i tiden som 2018. Åtminstone inte från Tesla. Få verkar ju vara nöjda ens med allra senaste AP2.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.
Jag tror du har en viktig poäng där. Människor begår misstag, kör rattfulla, kör för fort, är trötta och ouppmärksamma. Det är därför olyckor sker idag. Det är sånt som inte kommer att ske med autonoma bilar. Däremot så kommer autonoma bilar garantetat hamna i situationer som är totalt triviala för en människa, med som kan få en datorhjärna att få fnatt. Dessa olyckor blir extra jobbiga att hantera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Jerka skrev:
Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.
Jag tror du har en viktig poäng där. Människor begår misstag, kör rattfulla, kör för fort, är trötta och ouppmärksamma. Det är därför olyckor sker idag. Det är sånt som inte kommer att ske med autonoma bilar. Däremot så kommer autonoma bilar garantetat hamna i situationer som är totalt triviala för en människa, med som kan få en datorhjärna att få fnatt. Dessa olyckor blir extra jobbiga att hantera.
Så länge dom kör rakt in i släp eller byggarbetsplatser så är det för mig en otänkbar tanke att sätta min familj i en självkörande bil. Statistik om att dom är säkrare biter inte så länge dom har olyckor en nykter mäniska aldrig skulle ha
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av LarsL »

Grejen är ju att jag när jag kör är bättre än genomsnittet men om jag låter bilen köra så är jag lika illa ute som genomsnittet. Ni kanske tycker att det låter störigt att jag säger att jag är bättre än genomsnittet, men det är det inte. Det behöver inte vara svårare än att jag inte kör onykter och inte trött, där försvinner några procent. Sedan kör jag sällan för fort heller så där försvinner lite till. Med en autonombil lan jag inte göra ett dugg åt min statistik.

Vad jag vill ha och är redo att betala för är en maskin som stödjer min körande. Den ska alltså göra det som en maskin är bra på och jag ska göra det jag är bra på tex upptäcka lastbilar i körbanan.

Men mina barn kommer säkert inte tänka så. Idag sa min minsta dotter, 5år, att hon önskade sig en bil som skulle kunna köra henne till skolan. En liten sådan där självklar önskan bara.. och det är klart varför lägga tid och pengar på körkort när man kan hyra sig en själkörande bil för en strunt summa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Jerker »

Det kommer att vara lite vilda västern på den här fronten de närmaste 10 åren. Alla satsar på detta och olika system utvecklas. Till slut utkristalliseras några alternativ som visar sig fungera och det sätter en standard, antingen genom överenskommelser eller de facto. Då kan bilar kunna börja prata med varandra och då blir det ännu säkrare. Håller inte Google på att kartera hela världen med höjddata? Det kommer att underlätta om AP-system använder sig av det så att det klarar av backkrön bättre, t.ex. Jag tror att det kommer att lösa sig med tiden.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Leo »

Den dagen "gemene man" är beredd att släppa iväg sina små barn i en självkörande bil. För att tex åka till morföräldrar en bit bort. (Dvs litar så mycket på tekniken)

DÅ kommer det stora genombrottet för självkörande bilar.

Personligen tror jag det är låååångt bort innan vi är där, dvs i alla fall mer än 10 år.

Sen finns det alltid "early adopters" som redan hoppat på tåget. Jag tex med AP1 på min P85 för drygt två år sedan!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av bullen »

Helt Självkörande ser jag fortfarande som en utopi. Men att låta bilen köra medan jag sitter bakom ratten o jobbar eller sover vid landsvägskörning tror jag inte är långt bort
Verdi

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jerka skrev:
Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.
Jag tror du har en viktig poäng där. Människor begår misstag, kör rattfulla, kör för fort, är trötta och ouppmärksamma. Det är därför olyckor sker idag. Det är sånt som inte kommer att ske med autonoma bilar. Däremot så kommer autonoma bilar garantetat hamna i situationer som är totalt triviala för en människa, med som kan få en datorhjärna att få fnatt. Dessa olyckor blir extra jobbiga att hantera.
Jag kör inte onykter. Jag kör inte vårdslöst. Jag är bra på att förutse situationer i trafiken. Jag vet att bakom traktorer finns ofta otåliga förare som vill förbi. Jag vet att bussar i stan kastar sig rakt ut i gatan utan förvarning. Jag vet att folk har svårt med högerregeln där en gata är större än den andra osv osv. Det är så sjukt mycket AI:n behöver veta. Jag lägger inte mitt liv i datorns händer än på ett tag.

Däremot kan AP få hålla bilen i högerfilen på motorväg ibland...
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Torkel »

Det som AP framförallt kommer vara bra på är att vara uppmärksam. Många många många olyckor sker när man tappar uppmärksamheten vid fel tillfälle. Grejen är ju bara den att även förare som anser sig vara mer än genomsnittliga (en statistisk osannolikhet ;) ) tappar uppmärksamheten många gånger per resa. I 90% av fallen spelar det ingen roll, och i resten står man maktlös. Olyckor är ögonblicksverk.

Men det är klart att AP:ns olyckor inte kommer ha samma karaktär som människors. Detta är bara ytterligare en anledning till att det aldrig (?) kommer bli tillåtet med helt autonom körning. Precis som flyg eller tåg alltid kommer ha mänskliga förare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Jerka skrev:
Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.
Jag tror du har en viktig poäng där. Människor begår misstag, kör rattfulla, kör för fort, är trötta och ouppmärksamma. Det är därför olyckor sker idag. Det är sånt som inte kommer att ske med autonoma bilar. Däremot så kommer autonoma bilar garantetat hamna i situationer som är totalt triviala för en människa, med som kan få en datorhjärna att få fnatt. Dessa olyckor blir extra jobbiga att hantera.
Jag kör inte onykter. Jag kör inte vårdslöst. Jag är bra på att förutse situationer i trafiken. Jag vet att bakom traktorer finns ofta otåliga förare som vill förbi. Jag vet att bussar i stan kastar sig rakt ut i gatan utan förvarning. Jag vet att folk har svårt med högerregeln där en gata är större än den andra osv osv. Det är så sjukt mycket AI:n behöver veta. Jag lägger inte mitt liv i datorns händer än på ett tag.

Däremot kan AP få hålla bilen i högerfilen på motorväg ibland...
Precis så är det. Jag håller med. Jag har kört i över 25 år och har aldrig orsakat någon olycka. Den nivån vill jag gärna bibehålla.
Jag litar mer på min erfarenhet än på en datorhjärna som inte vet nånting. Sen kan det finnas folk som kör sämre än snittet (så fungerar ju snittet liksom) och för dessa människor skulle en självkörande bil kanske kanske bidra till bättre säkerhet. För mig känns det däremot otänkbart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av LarsL »

Torkel skrev:
... Grejen är ju bara den att även förare som anser sig vara mer än genomsnittliga (en statistisk osannolikhet ;) ) tappar uppmärksamheten många gånger per resa...
Som jag skrev ovan så är det inte alls så. I statistiken ingår nämligen folk som kör onyktra tex, det gör aldrig jag. Där ingår också folk som kör 100km/h på 70-vägar, det gör inte jag osv, osv. Det finns alltså flera konkreta åtgärder jag gör för att bli bättre än statistiken, min risk är alltså mindre än andras.

Och nej inte för att jag tror att jag är bättre utan för att jag undviker vissa risker helt enkelt. De som faktiskt tror de är bättre är faktiskt sämre förare, gissar jag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När den sista tar körkort

Inlägg av Jerker »

Jag vet att många förare anser sig vara bättre än andra och att det knappast kan stämma. Men man kan vända på det och säga att vissa förare verkligen är sämre och egentligen inte borde vara ute på vägarna och köra. Jag vet flera sådana exempel i min närmiljö. Ibland tycker jag att det är efter dessa förare som man anpassar trafiken och vi som klarar av att köra bil normalt blir straffade för det framför allt genom till synes omotiverade hastighetssänkningar.

Där jag bor går en gammal sträckning av E4 som jag alltid måste åka minst nån mil åt ena eller andra hållet och ofta kör jag längre än så för att det är bättre än att köra upp på motorvägen. Detta är en väg som när den var E4 byggdes ut och breddades i omgångar så att det idag skulle kunna vara en 3-filig väg. Tills nyligen var det en 90-väg, men nu är den sänkt till 80. Detta motiverar man med att vid de tillfällen då man måste leda om trafiken från motorvägen, då det t.ex. skett en olycka, så brukar det ofta ske nya trafikolyckor på denna väg. Det beror ju på att folk inte står ut med att köra 90 och inte kunna köra om lika enkelt som på motorvägen. Så därför får nu vi som bor här och använder denna väg för jämnan nöja oss med 80 på en autostrada. Knäppt! Fast å anda sidan är det aldrig poliskontroller här...

Jag vill påpeka att jag fullt ut respekterar hastighetsbegränsningar när det finns bebyggelse och det tycker jag är helt i sin ordning och när jag kör på sträckor med 30-40-50 så kan jag tvärtom njuta av att låta hetsporrar nosa mig i häcken när jag strikt håller hastigheten! :twisted:
Skriv svar