Politikernas.beslut.är avgörande för hur det går för Tesla och andra elbilstillverkare. I Hong Kong har det gått bra fram tills nu när försäljningen rasat efter att skattesubventionerna tagits bort, se
http://www.di.se/nyheter/slopad-skattel ... mot-tesla/
Det folkliga trycket mot miljöförstöring kommer säkert sätta press på politiker på både lokal och central nivå. men politiker resonerar ofta kortsiktigt
Låt oss tillsammans lista upp såväl små som stora beslut i Sverige och övriga världen på både bra och dåliga beslut
Elbilsförsäljningens beroende av politiska beslut
Moderator: Redaktion
Re: Elbilsförsäljningens beroende av politiska beslut
Fast det gäller väl allt. Skulle man låta tvättmaskiner vara momsfria och avdragsgilla för privatpersoner ett par år skulle det nog bli en säljpuckel precis innan man tog bort det med en trolig rejäl dipp efteråt.
Re: Elbilsförsäljningens beroende av politiska beslut
Vore inte så märkligt om vi kommer att se en dipp av elbilsförsäljningen här i Sverige heller. Regeringen tycker att man storsatsar genom att höja supermiljöbilspremien med 5000 kr. Samtidigt sänker man reduktionen av förmånsvärdet med 5000 kr om året. Detta innebär att man hämtar hem dessa 5000 kr i ökad supermiljöbilspremie efter två år.
Regeringens miljöambitioner är genomskådade!
Regeringens miljöambitioner är genomskådade!
Re: Elbilsförsäljningens beroende av politiska beslut
Jovisst, men samtidigt är ju försäljningen av dieselbilar hyfsat beroende av politiska beslut också?
Och vad gäller Kina så måste alla bilförsäljare sälja 8 % av alla bilar som nollutsläppsbilar från årsskiftet? Därefter höjs nivån till 10 % och året därpå 12 %. Riktigt smart drag av politikerna, nu är det helt och hållet upp till biltillverkarna att ta fram en bil som inte ger upphov till några utsläpp och som ska vara tillräckligt bra och billig för att folk ska vilja köpa den. Om de får svårt att få ihop sin kalkyl får de helt enkelt höja priserna lite på sina fossilbilar för att kompensera vilket gör att de som köper en fossilbil subventionerar dem som köper en nollutsläppsbil. Helt utan politisk styrning eller inblandning. Galet bra och långsiktigt måste jag säga.
Och vad gäller Kina så måste alla bilförsäljare sälja 8 % av alla bilar som nollutsläppsbilar från årsskiftet? Därefter höjs nivån till 10 % och året därpå 12 %. Riktigt smart drag av politikerna, nu är det helt och hållet upp till biltillverkarna att ta fram en bil som inte ger upphov till några utsläpp och som ska vara tillräckligt bra och billig för att folk ska vilja köpa den. Om de får svårt att få ihop sin kalkyl får de helt enkelt höja priserna lite på sina fossilbilar för att kompensera vilket gör att de som köper en fossilbil subventionerar dem som köper en nollutsläppsbil. Helt utan politisk styrning eller inblandning. Galet bra och långsiktigt måste jag säga.
Re: Elbilsförsäljningens beroende av politiska beslut
Elbilarna måste ju bli så pass billiga att de klarar sig utan subventioner. Model 3 är ju ett steg i den riktningen, hoppas att Leaf 2 är ett ytterligare steg (tror inte de kan ta 370000kr när M3 kostar nästan samma.
Re: Elbilsförsäljningens beroende av politiska beslut
Danmark sköt ju elbilsmarknaden i sank genom att minska på befrielsen från registreringsavgift. Nu säljs det knappt en enda elbil där och röster höjs nu bland politikerna på att man måste backa på detta.