Aftonbladet svänger!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Aftonbladet svänger!

Inlägg av Herr X »

Plötsligt, efter Volvos aviserade tå-dopp i elbilsträsket, blev Aftonbladet nyfikna på det där med elbilar. Efter att ha låtit sin motorjournalist Robert Collin under flera år få fritt spelrum att agera ut sitt perversa motstånd mot nästa generations fordonsteknik, har man till slut låtit göra en undersökning om hur intresset är hos befolkningen. Och tro på fan: hälften av alla dagens dieselfordonsförare tror på ett byte till elbil inom fem år.

http://www.aftonbladet.se/bil/a/7rR28/s ... till-elbil

Collin är uppenbarligen inte glad över att ha tappat kontrollen över blaskans linje i elbilsfrågan och när han blir tillfrågad om saken svarar han surt: – De är lurade av politikerna och miljölobbyisterna.

Har Collin rätt? Är det vi elbilsförare som blivit lurade? Är det egentligen alla fossilfordonsspekulanter som gjort den korrekta framtidsspaningen. Är olja framtiden?

Bild
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 2 gång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Afronbladet svänger!

Inlägg av Cay »

Det är som historien om mannen som hör på radion att de varnar för att en bil kör mot trafiken på motorvägen, varvid han utbrister -En?! Det är ju hundratals!!
Användarvisningsbild
Gusten
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 dec 2016 10:23

Re: Afronbladet svänger!

Inlägg av Gusten »

Titta på denna, en riktigt intressant föreläsning
Dock 1 Tim lång, men en väldigt bra förklaring till varför ICE kommer dö och elbilen kommer ta över





Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Afronbladet svänger!

Inlägg av Jerker »

Borde inte han få pension? Han är 68 år. Uppenbarligen för gammal för att omvändas. Han tänker nog inte göra avbön på dödsbädden.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Afronbladet svänger!

Inlägg av Laban »

Industrin får inte fram bilar, priset sjunker inte så snabbt och laddinfrastrukturen kommer inte finnas på plats. Det kommer att vara ganska likt idag om fem år, säger han.
Att det kan ta lite längre tid än vi tror för industrin att få fram bilar kanske det ligger något i. Beror på hur pressade de blir av Tesla skulle jag säga. Men att det kommer vara ganska likt idag om 5 år är väl inte speciellt sannolikt.

Laddinfrastrukturen ser jag som det absolut enklaste problemet att lösa. Där handlar det bara om vilja.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Afronbladet svänger!

Inlägg av Jerker »

Cay skrev:
Det är som historien om mannen som hör på radion att de varnar för att en bil kör mot trafiken på motorvägen, varvid han utbrister -En?! Det är ju hundratals!!
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Afronbladet svänger!

Inlägg av mati »

Det kommer att vara ganska likt idag om fem år, säger han.
Haha, precis. Tror han också att idag ser det ut som för fem år sedan? Eller tror han att den rasande utvecklingen vi beskådar stannar av från och med idag? Eller har han inte vågat titta ut ur sin lilla grotta i skogen där han verkar bo?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Afronbladet svänger!

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det kommer att vara ganska likt idag om fem år, säger han.
Haha, precis. Tror han också att idag ser det ut som för fem år sedan? Eller tror han att den rasande utvecklingen stannar av från och med idag? Eller har han inte vågat titta ut ur sin lilla grotta i skogen där han verkar bo?
Grottan i Norrtälje. Jag var där i våras och det var dåligt med laddmöjligheter även om jag hittade ett ställe iaf.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Afronbladet svänger!

Inlägg av Mickep »

Beror på hur man ser det. För att elbilar skall så igenom krävs det att a) utbudet blir större b) priserna går ned c) laddnätverket blir större.

Om man jämför nu med vad som fanns för tre år sedan, bortsett från tesla; a) är väl hyndai Ioniq som tillkommit, någon fler (ampera-e har inte släppts)? B) har priserna förändrats drastigt? Inte riktigt. C) hade velat se en större ökning, men blir bekymrad när Norge funderar på att montera ned och flytta snabbladdare i glesbefolkade områden för att de gör förlust på dem. Så jag förstår invändningen men hoppas innerligen att Collin har fel. Men som jag ser det krävs det mycket mer politisk vilja och satsning för att vi skall se en enorm skillnad mot idag. Får vi rabatter på 100 kkr, förbud mot ockertaxer på snabbladdare stationer etc skattelättnader och förbud mot fossilbilar så kommer det hända saker.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Aftonbladet svänger!

Inlägg av Herr X »

Laban skrev:
Industrin får inte fram bilar, priset sjunker inte så snabbt och laddinfrastrukturen kommer inte finnas på plats. Det kommer att vara ganska likt idag om fem år, säger han.
Att det kan ta lite längre tid än vi tror för industrin att få fram bilar kanske det ligger något i.
Låt mig påminna om att det var precis fem år sedan Tesla Model S kom ut på marknaden. Idag har de ett enormt snabbladdarnätverk och producerar 84 000 elbilar per år. Det tog bara ett år från att spaden sattes i marken för bygget av Gigafactory 1 till fabriken började producera batterier.
Om ketchupen börjar stocka sig och det blir en explosion i elbilsförsäljningen, kan det gå ruskigt fort att skala upp produktionen för de tillverkare som har tagit fram attraktiva modeller. De andra kommer bli akterseglade snabbt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av LarsL »

Ja, se bara på hur snabbt utbyggnaden gått på de senaste två åren. Då gick det inte att åka mellan Göteborg och Stockholm med en Nissan Leaf. Antingen fick du snålköra och hoppas på bra väder eller långa väntetider vid stickproppar.
För ett årsedan kunde jag köra med familjen till Kolmården utan problem och idag skulle jag kunna tänka mig att bara hoppa in i bilen och åka iväg utan att planera något alls.

Det är så billigt att bygga ut snabbladdinfrastruktur och det är därför det går så ruskigt fort. Men naturligtvis är det inte lönsamt idag eftersom det är så få elbilar ute på vägarna. Om det ska gå ihop måste du ha en annan affär som du vill stödja tex bilförsäljning i Teslas fall.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Jerker »

Utvecklingen är exponentiell och nu börjar kurvan sticka iväg. Visst, man kan befara flaskhalsar i olika led i tillverkningen men det händer mycket. Nu är byggandet av batterifabriker igång på olika håll i världen och allt fler tillverkare verkar ta detta med elbilar på allvar så det kommer att finnas mångfalt fler batteribilar på marknaden om 5 år än nu. Collin har helt fel. Det är ingen som lurar konsumenterna.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Teslaspolen »

Jo, dom som säljer bilar med planen att tjäna pengar på service och reparation. Dom luras. ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Jo, dom som säljer bilar med planen att tjäna pengar på service och reparation. Dom luras. ;)
Apropå det så kan man verkligen fundera över Teslas policy. Å ena sidan framhåller man vad lite service som krävs på en elbil. Å andra sidan tar de fruktansvärt mycket pengar för servicen. Å tredje sidan behöver man inte göra service för att garantierna ska gälla.

Hm...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Herr X »

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Smutt »

:lol: :lol: :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Jerker »

:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Jerker »

Får man låna bilden? Snälla!!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Laban »

Herr X skrev:
Låt mig påminna om att det var precis fem år sedan Tesla Model S kom ut på marknaden. Idag har de ett enormt snabbladdarnätverk och producerar 84 000 elbilar per år. Det tog bara ett år från att spaden sattes i marken för bygget av Gigafactory 1 till fabriken började producera batterier.
Om ketchupen börjar stocka sig och det blir en explosion i elbilsförsäljningen, kan det gå ruskigt fort att skala upp produktionen för de tillverkare som har tagit fram attraktiva modeller. De andra kommer bli akterseglade snabbt.
Visst, jag håller med om detta. Men andra måste också bygga Gigafabriker om omställningen ska gå så snabbt som vi hoppas på. Och här börjar det kanske lossna lite nu, VW pratar ex om vad som krävs för hela bilindustrin:

https://electrek.co/2017/07/10/vw-gigaf ... ories-evs/

Fortfarande dock ingen fastställd plan på att bygga en egen batterifabrik. Känns som att det måste komma något som får bägaren att tippa över. Gissar på det blir andra bullar så fort Tesla når hyfsad produktionstakt på Model 3 och bilarna börjar komma ut på marknaden. När den stora massan får testa en riktig elbil så kommer vi att se att de 400k reservationer Model 3 har (kanske betydligt mer numera) bara är toppen av isberget, tror/hoppas jag i alla fall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Niklas Z »

Det är väl Collin själv som lurar konsumenterna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Basunen »

Vi i det här forumet tror nog att det kommer gå fortare än vad som kommer ske. Men det kommer att ske. Hur fort beror på de två största, VW och Toyota. När de levererar ett bra sortiment av elbilar dör fossilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Smutt »

Basunen skrev:
Vi i det här forumet tror nog att det kommer gå fortare än vad som kommer ske. Men det kommer att ske. Hur fort beror på de två största, VW och Toyota. När de levererar ett bra sortiment av elbilar dör fossilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Går bensinen upp till 18kr så blir fosiler osäljbara går bensinen ner till 12kr kommer det ta tid
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av jonsalgerier »

Fast svarte-petter-effekten kommer nog att vara en katalysator. Vem vill köpa en bil för 300.000-400.000 som eventuellt inte kommer vara säljbar om 3-5 år pga. diverse miljörestriktioner?
Jag börjar själv bli bekymrad om min gamla SAAB och den är värd 15 tusen i bästa fall :D
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Fuelman »

Mitt problem är att jag aldrig kommer köpa en mjukhybrid eller hybrid överhuvudtaget. Det känns som att den traditionella bilbranschen spelar på folks okunnighet kring vad rena elbilar har att erbjuda. Hur länge fungerar det egentligen?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av bjelkeman »

jonsalgerier skrev:
Jag börjar själv bli bekymrad om min gamla SAAB och den är värd 15 tusen i bästa fall :D
Jag gav bort min till mamma. Bättre än den 30 år gamla dödsfällan hon körde innan.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar