Aftonbladet svänger!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Leo »

Finns ju cirka 5 000 000 bilar registrerade i Sverige om jag inte minns fel. Säljs närmare 300 000 nya bilar/år senaste åren.

Om så ALLA köper nya elbilar så lär det ta ett bra tag innan alla FÖRARE kör elbilar oavsett vad man tycker eller önskar.

Visst kan politikerna beskatta fossila bilar/bränsle jättemycket men det lär knappast göra att närmare 5 miljoner bilar, nya som gamla skrotas bort (finns bara ca 33 000 laddbara elbilar i Sverige idag)

Därav att teknikskiftet lär ta längre än många tror och att dessa fossilbilar fortfarande ska servas på något sätt tills de skrotas.

Sen att attityden och politiska spelregler snabbt kan ändra på hur nybilsförsäljningen ser ut är liksom endast en del av kakan. Där då tjänstebilarna står för 60% av nybilsförsäljningen.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Elbilisten »

AGCF skrev:
En bilhandlare som bara säljer elbilar. Elbilsspecialist. Med säljare som vet vad de säljer. Det skule vara en udda fågel :)
Någon som har funderat på att starta import av kinesiska elbilar? Jag har inte koll på typgodkännanden i EU. Men BYD har ju elbussar i trafik i EU. Det finns ju även kinesiska el-mopedbilar på Blocket.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av jonsalgerier »

Leo skrev:
Finns ju cirka 5 000 000 bilar registrerade i Sverige om jag inte minns fel. Säljs närmare 300 000 nya bilar/år senaste åren.

Om så ALLA köper nya elbilar så lär det ta ett bra tag innan alla FÖRARE kör elbilar oavsett vad man tycker eller önskar.

Visst kan politikerna beskatta fossila bilar/bränsle jättemycket men det lär knappast göra att närmare 5 miljoner bilar, nya som gamla skrotas bort (finns bara ca 33 000 laddbara elbilar i Sverige idag)

Därav att teknikskiftet lär ta längre än många tror och att dessa fossilbilar fortfarande ska servas på något sätt tills de skritas.

Sen att attityden och politiska spelregler snabbt kan ändra på hur nybilsförsäljningen ser ut är liksom endast en del av kakan. Där då tjänstebilarna står för 60% av nybilsförsäljningen.

När jag sålde min diesel-volvo nyligen var det till en herre som specialiserat sig på att exportera svenska begagnade bilar till Ryssland. Han hade (enligt utsago) skickat ut 55 bilar på två månader och kände flera andra som gjorde samma sak så viss omställning sker (eftersom jag ersatte den med en Tesla). Sedan är det ju mest en förflyttning av problemet, men jag antar att Ryssland också kommer att införa ICE-restriktioner på sikt..
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Laban »

Elbilisten skrev:
Någon som har funderat på att starta import av kinesiska elbilar? Jag har inte koll på typgodkännanden i EU. Men BYD har ju elbussar i trafik i EU. Det finns ju även kinesiska el-mopedbilar på Blocket.
Problemet är väl att de kinesiska elbilarna inte är billigare/bättre än elbilarna som redan finns här. Ex:

http://www.pveurope.eu/News/E-Mobility/ ... Wh-battery

50 000 € för 80 kWh kanske låter rätt ok, om det inte hade varit för:

https://www.autocar.co.uk/car-review/byd/e6
The e6 is slightly smaller than a Land Rover Freelander, with a similar elevated driving position and a similar level of cabin luxury, except its colours, materials and surfaces are unlikely to suit Europe’s private buyers.

Inside it has a comprehensive, almost overcomplicated, centrally mounted info screen, but is simple to drive with a central drive selector and two pedals: go and stop. The biggest drawback — apart from the inexplicably scary £47,000 price — is the small and shallow boot: it’s hard to imagine four occupants’ airport luggage fitting into it.

Acceleration is leisurely, but the car cruises well, with little wind noise. Sadly, this silence reveals whirrs and buzzes and some odd creaking noises at the extremities of lock that wouldn’t suit UK private buyers.

In fact, to suit a UK environment, the car will need wholesale re-tuning of its power steering and spring and damper rates, which allow far too much pitch and bounce. The steering is quick, but lacks the feel we’re used to.
Vi pratar sub-Dacia kvalitet/materialval, med tveksam krocksäkerhet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Teslaspolen »

Leo skrev:
Verkar redan finnas bilfirmor som har siktet inställd på miljöbilar. Undrar hur det ser ut i Norge? Där borde det ju finnas underlag. Problemet är nog att kunderna som byter till begagnad elbil antagligen vill byta in en fossil, som då måste säljas via andra kanaler. Nästa problem är nog hur/var man köper in de elbilar man vill sälja för att få snurr på det hela?

Är det däremot mer som ett center för "informations/omställningsåtgärd" för att snabba på övergången till elbilism så finns det kanske möjlighet att få det finansierat på något externt sätt.

Är någon intresserad att starta ett "elbilscenter" i Stockholm är jag ev intresserad att delta på något sätt. Vet att det här på forumet finns fler med samma tankar.
Måste väl vara moderna och köra hårt på en webbaffär? Svenskar är ju galna i webbshopping, och så är ju Tesla-modellen riktigt modern. Kan ju inte sätta ribban efter gamla modeller.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av lator »

Teslaspolen skrev:
Leo skrev:
Verkar redan finnas bilfirmor som har siktet inställd på miljöbilar. Undrar hur det ser ut i Norge? Där borde det ju finnas underlag. Problemet är nog att kunderna som byter till begagnad elbil antagligen vill byta in en fossil, som då måste säljas via andra kanaler. Nästa problem är nog hur/var man köper in de elbilar man vill sälja för att få snurr på det hela?

Är det däremot mer som ett center för "informations/omställningsåtgärd" för att snabba på övergången till elbilism så finns det kanske möjlighet att få det finansierat på något externt sätt.

Är någon intresserad att starta ett "elbilscenter" i Stockholm är jag ev intresserad att delta på något sätt. Vet att det här på forumet finns fler med samma tankar.
Måste väl vara moderna och köra hårt på en webbaffär? Svenskar är ju galna i webbshopping, och så är ju Tesla-modellen riktigt modern. Kan ju inte sätta ribban efter gamla modeller.
Kan ju vara en vettig idé. Fast man måste ju hantera hårdvaran också vilket ju verkar innebära vissa problem, även för Tesla... :(
Sen ingår nog att man måste låta folk provköra också... Virtuellt??? :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av LarsL »

Hur fort bilar byts ut nu har nog lite med hur fort de byts när omställningen kommer. Innan platt-tv gjorde sitt genombrott bytte folk gv va 15:e år eller så. Men ändå gick övergången till platt-tv betydligt fortare. På bara 5 år gick min fina tjock-tv från premium till värdelös, den gick inte ens ge bort till välgörenhet.

Om vi hamnar i ett läge där en fossilbil, oavsett ålder, är lika dyr i drift som en elbil är i inköp/avskrivning så sker ju stega till el direkt. Det är väldigt få som fortsätter att köra runt i en härk när de för samma pengar kan åka i en ny bil.

Jag är just nu mest nervös att bli sittande med svarte-Peter i form av min dueselbil. Hoppas verkligen att Model 3 hinner komma i tid.

"Stenåldern tog inte slut för att det tog slut på sten"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aftonbladet svänger!

Inlägg av Jerker »

Jag har också funderat på det där. Hur stor skillnad gör det att bilar representerar så mycket mer kapital än en platt-TV eller en mobiltelefon? Det måste ju trots allt innebära att en övergång inte kan gå riktigt lika fort när det gäller bilar. Men just skräcken att bli sittande med en osäljbar bil kanske gör att de som ändå alltid köper nya bilar kan vara de som byter till elbil först. Ibland dem som alltid köper begagnade bilar så blir det tvärtom så att de får tillgång till billigare bilar.

Hm... en komplicerad ekvation som är svår att skissa på. Ska bli intressant att se hur det blir!
Skriv svar