Aftonbladet svänger!
Moderator: Redaktion
Aftonbladet svänger!
Plötsligt, efter Volvos aviserade tå-dopp i elbilsträsket, blev Aftonbladet nyfikna på det där med elbilar. Efter att ha låtit sin motorjournalist Robert Collin under flera år få fritt spelrum att agera ut sitt perversa motstånd mot nästa generations fordonsteknik, har man till slut låtit göra en undersökning om hur intresset är hos befolkningen. Och tro på fan: hälften av alla dagens dieselfordonsförare tror på ett byte till elbil inom fem år.
http://www.aftonbladet.se/bil/a/7rR28/s ... till-elbil
Collin är uppenbarligen inte glad över att ha tappat kontrollen över blaskans linje i elbilsfrågan och när han blir tillfrågad om saken svarar han surt: – De är lurade av politikerna och miljölobbyisterna.
Har Collin rätt? Är det vi elbilsförare som blivit lurade? Är det egentligen alla fossilfordonsspekulanter som gjort den korrekta framtidsspaningen. Är olja framtiden?
http://www.aftonbladet.se/bil/a/7rR28/s ... till-elbil
Collin är uppenbarligen inte glad över att ha tappat kontrollen över blaskans linje i elbilsfrågan och när han blir tillfrågad om saken svarar han surt: – De är lurade av politikerna och miljölobbyisterna.
Har Collin rätt? Är det vi elbilsförare som blivit lurade? Är det egentligen alla fossilfordonsspekulanter som gjort den korrekta framtidsspaningen. Är olja framtiden?
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 2 gång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Afronbladet svänger!
Det är som historien om mannen som hör på radion att de varnar för att en bil kör mot trafiken på motorvägen, varvid han utbrister -En?! Det är ju hundratals!!
Re: Afronbladet svänger!
Titta på denna, en riktigt intressant föreläsning
Dock 1 Tim lång, men en väldigt bra förklaring till varför ICE kommer dö och elbilen kommer ta över
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dock 1 Tim lång, men en väldigt bra förklaring till varför ICE kommer dö och elbilen kommer ta över
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Afronbladet svänger!
Borde inte han få pension? Han är 68 år. Uppenbarligen för gammal för att omvändas. Han tänker nog inte göra avbön på dödsbädden.
Re: Afronbladet svänger!
Att det kan ta lite längre tid än vi tror för industrin att få fram bilar kanske det ligger något i. Beror på hur pressade de blir av Tesla skulle jag säga. Men att det kommer vara ganska likt idag om 5 år är väl inte speciellt sannolikt.Industrin får inte fram bilar, priset sjunker inte så snabbt och laddinfrastrukturen kommer inte finnas på plats. Det kommer att vara ganska likt idag om fem år, säger han.
Laddinfrastrukturen ser jag som det absolut enklaste problemet att lösa. Där handlar det bara om vilja.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Afronbladet svänger!
Cay skrev:Det är som historien om mannen som hör på radion att de varnar för att en bil kör mot trafiken på motorvägen, varvid han utbrister -En?! Det är ju hundratals!!
Re: Afronbladet svänger!
Haha, precis. Tror han också att idag ser det ut som för fem år sedan? Eller tror han att den rasande utvecklingen vi beskådar stannar av från och med idag? Eller har han inte vågat titta ut ur sin lilla grotta i skogen där han verkar bo?Det kommer att vara ganska likt idag om fem år, säger han.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Afronbladet svänger!
Grottan i Norrtälje. Jag var där i våras och det var dåligt med laddmöjligheter även om jag hittade ett ställe iaf.mati skrev:Haha, precis. Tror han också att idag ser det ut som för fem år sedan? Eller tror han att den rasande utvecklingen stannar av från och med idag? Eller har han inte vågat titta ut ur sin lilla grotta i skogen där han verkar bo?Det kommer att vara ganska likt idag om fem år, säger han.
Re: Afronbladet svänger!
Beror på hur man ser det. För att elbilar skall så igenom krävs det att a) utbudet blir större b) priserna går ned c) laddnätverket blir större.
Om man jämför nu med vad som fanns för tre år sedan, bortsett från tesla; a) är väl hyndai Ioniq som tillkommit, någon fler (ampera-e har inte släppts)? B) har priserna förändrats drastigt? Inte riktigt. C) hade velat se en större ökning, men blir bekymrad när Norge funderar på att montera ned och flytta snabbladdare i glesbefolkade områden för att de gör förlust på dem. Så jag förstår invändningen men hoppas innerligen att Collin har fel. Men som jag ser det krävs det mycket mer politisk vilja och satsning för att vi skall se en enorm skillnad mot idag. Får vi rabatter på 100 kkr, förbud mot ockertaxer på snabbladdare stationer etc skattelättnader och förbud mot fossilbilar så kommer det hända saker.
Om man jämför nu med vad som fanns för tre år sedan, bortsett från tesla; a) är väl hyndai Ioniq som tillkommit, någon fler (ampera-e har inte släppts)? B) har priserna förändrats drastigt? Inte riktigt. C) hade velat se en större ökning, men blir bekymrad när Norge funderar på att montera ned och flytta snabbladdare i glesbefolkade områden för att de gör förlust på dem. Så jag förstår invändningen men hoppas innerligen att Collin har fel. Men som jag ser det krävs det mycket mer politisk vilja och satsning för att vi skall se en enorm skillnad mot idag. Får vi rabatter på 100 kkr, förbud mot ockertaxer på snabbladdare stationer etc skattelättnader och förbud mot fossilbilar så kommer det hända saker.
Aftonbladet svänger!
Låt mig påminna om att det var precis fem år sedan Tesla Model S kom ut på marknaden. Idag har de ett enormt snabbladdarnätverk och producerar 84 000 elbilar per år. Det tog bara ett år från att spaden sattes i marken för bygget av Gigafactory 1 till fabriken började producera batterier.Laban skrev:Att det kan ta lite längre tid än vi tror för industrin att få fram bilar kanske det ligger något i.Industrin får inte fram bilar, priset sjunker inte så snabbt och laddinfrastrukturen kommer inte finnas på plats. Det kommer att vara ganska likt idag om fem år, säger han.
Om ketchupen börjar stocka sig och det blir en explosion i elbilsförsäljningen, kan det gå ruskigt fort att skala upp produktionen för de tillverkare som har tagit fram attraktiva modeller. De andra kommer bli akterseglade snabbt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Aftonbladet svänger!
Ja, se bara på hur snabbt utbyggnaden gått på de senaste två åren. Då gick det inte att åka mellan Göteborg och Stockholm med en Nissan Leaf. Antingen fick du snålköra och hoppas på bra väder eller långa väntetider vid stickproppar.
För ett årsedan kunde jag köra med familjen till Kolmården utan problem och idag skulle jag kunna tänka mig att bara hoppa in i bilen och åka iväg utan att planera något alls.
Det är så billigt att bygga ut snabbladdinfrastruktur och det är därför det går så ruskigt fort. Men naturligtvis är det inte lönsamt idag eftersom det är så få elbilar ute på vägarna. Om det ska gå ihop måste du ha en annan affär som du vill stödja tex bilförsäljning i Teslas fall.
För ett årsedan kunde jag köra med familjen till Kolmården utan problem och idag skulle jag kunna tänka mig att bara hoppa in i bilen och åka iväg utan att planera något alls.
Det är så billigt att bygga ut snabbladdinfrastruktur och det är därför det går så ruskigt fort. Men naturligtvis är det inte lönsamt idag eftersom det är så få elbilar ute på vägarna. Om det ska gå ihop måste du ha en annan affär som du vill stödja tex bilförsäljning i Teslas fall.
Re: Aftonbladet svänger!
Utvecklingen är exponentiell och nu börjar kurvan sticka iväg. Visst, man kan befara flaskhalsar i olika led i tillverkningen men det händer mycket. Nu är byggandet av batterifabriker igång på olika håll i världen och allt fler tillverkare verkar ta detta med elbilar på allvar så det kommer att finnas mångfalt fler batteribilar på marknaden om 5 år än nu. Collin har helt fel. Det är ingen som lurar konsumenterna.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Aftonbladet svänger!
Jo, dom som säljer bilar med planen att tjäna pengar på service och reparation. Dom luras.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Aftonbladet svänger!
Apropå det så kan man verkligen fundera över Teslas policy. Å ena sidan framhåller man vad lite service som krävs på en elbil. Å andra sidan tar de fruktansvärt mycket pengar för servicen. Å tredje sidan behöver man inte göra service för att garantierna ska gälla.Teslaspolen skrev:Jo, dom som säljer bilar med planen att tjäna pengar på service och reparation. Dom luras.
Hm...
Re: Aftonbladet svänger!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Aftonbladet svänger!
Visst, jag håller med om detta. Men andra måste också bygga Gigafabriker om omställningen ska gå så snabbt som vi hoppas på. Och här börjar det kanske lossna lite nu, VW pratar ex om vad som krävs för hela bilindustrin:Herr X skrev:Låt mig påminna om att det var precis fem år sedan Tesla Model S kom ut på marknaden. Idag har de ett enormt snabbladdarnätverk och producerar 84 000 elbilar per år. Det tog bara ett år från att spaden sattes i marken för bygget av Gigafactory 1 till fabriken började producera batterier.
Om ketchupen börjar stocka sig och det blir en explosion i elbilsförsäljningen, kan det gå ruskigt fort att skala upp produktionen för de tillverkare som har tagit fram attraktiva modeller. De andra kommer bli akterseglade snabbt.
https://electrek.co/2017/07/10/vw-gigaf ... ories-evs/
Fortfarande dock ingen fastställd plan på att bygga en egen batterifabrik. Känns som att det måste komma något som får bägaren att tippa över. Gissar på det blir andra bullar så fort Tesla når hyfsad produktionstakt på Model 3 och bilarna börjar komma ut på marknaden. När den stora massan får testa en riktig elbil så kommer vi att se att de 400k reservationer Model 3 har (kanske betydligt mer numera) bara är toppen av isberget, tror/hoppas jag i alla fall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Aftonbladet svänger!
Det är väl Collin själv som lurar konsumenterna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Aftonbladet svänger!
Vi i det här forumet tror nog att det kommer gå fortare än vad som kommer ske. Men det kommer att ske. Hur fort beror på de två största, VW och Toyota. När de levererar ett bra sortiment av elbilar dör fossilen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: Aftonbladet svänger!
Går bensinen upp till 18kr så blir fosiler osäljbara går bensinen ner till 12kr kommer det ta tidBasunen skrev:Vi i det här forumet tror nog att det kommer gå fortare än vad som kommer ske. Men det kommer att ske. Hur fort beror på de två största, VW och Toyota. När de levererar ett bra sortiment av elbilar dör fossilen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Aftonbladet svänger!
Fast svarte-petter-effekten kommer nog att vara en katalysator. Vem vill köpa en bil för 300.000-400.000 som eventuellt inte kommer vara säljbar om 3-5 år pga. diverse miljörestriktioner?
Jag börjar själv bli bekymrad om min gamla SAAB och den är värd 15 tusen i bästa fall
Jag börjar själv bli bekymrad om min gamla SAAB och den är värd 15 tusen i bästa fall
Re: Aftonbladet svänger!
Mitt problem är att jag aldrig kommer köpa en mjukhybrid eller hybrid överhuvudtaget. Det känns som att den traditionella bilbranschen spelar på folks okunnighet kring vad rena elbilar har att erbjuda. Hur länge fungerar det egentligen?
Re: Aftonbladet svänger!
Jag gav bort min till mamma. Bättre än den 30 år gamla dödsfällan hon körde innan.jonsalgerier skrev:Jag börjar själv bli bekymrad om min gamla SAAB och den är värd 15 tusen i bästa fall
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.