VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D

Inlägg av Leo »

1: Kvalitet =hög TILLFÖRLITLIGHET, håller länge och krånglar lite.

2: Kvalitet =hög kvalitetsKÄNSLA eller detaljkvalitet, perfekt passform, genuina material, skönt att ta på, bra hantverk i detaljpassning, hög teknisk nivå och ligger i framkant.

Här pratar/menar olika saker men använder samma ord. Vilket ofta ger upphov till diskussionen om Tyska kontra Japanska bilar osv.

I grupp 1 tycker många att man finner Japanska och Koreanska bilar. Lite lägre pris, håller bra, plastiga, tråkiga, oinspirerade och ofta inte i tekniska fronten, MEN det är kanske precis därför de håller så bra? "Bilar för de som inte är intresserade av bilar så att säga!

I grupp 2 tycker många att Tyska bilar återfinns. Där man då av naturliga skäl lättare får problem med "ny teknik" helt enkelt för att man just ligger i framkant. Finns många bilintresserade som gärna väljer tyska bilar.

Tesla då. 1? Tja tekniskt ska ju en elbil hålla bättre rent allmänt =1 Amerikanska "detaljkvalitet" brukar nog generellt hamna i...=1 MEN pris? =2, tekniskt i framkant på tänket =2 sen är de ju inte tråkiga och oinspirerande heller =2.

Sen är ägarna till Tesla vääääldigt olika. En del är miljöfantaster, en del sportbils/prestandafrälsta en del väldigt teknikintresserade osv
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D

Inlägg av mati »

Jag håller med om kriterierna för kvalitet, och Tesla uppfyller varken 1 eller 2. Och det är inte så konstigt att konstatera att Tesla inte är en kvalitetsbil enligt den definitionen. Att man ändå kör Tesla betyder att kvalitén ligger någon annanstans, t ex i den fantastiska elektriska drivlinan. Tesla ligger tekniskt i framkant när det gäller just drivlinan, men annars vette fan. Jag kan spontant inte komma på nånting revolutionerande som finns i en Tesla som inte finns i andra bilar också. Säg nu inte autopiloten, det finns liknande system hos andra tillverkare, de är bara mindre hypade. Däremot så saknar jag en del funktioner i min Tesla som t ex vår lilla Mazda har eller som Volvo-bilar har (t. ex. LED-kurvljus, regnsensor, radar bakåt för bl a döda-vinkel-varning och varning för korsande trafik när man backar, automatiskt helljus, autobroms för fotgängare, Android Auto, en fungerande navigator, Volvo on Call, älg-/viltdetektering, osv).
Som sagt. Det är drivlinan man vill åt. Den slår allt annat med hästlängder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D

Inlägg av MangeT »

Tesla har någonting som inga andra elbilar har och det är ett eget dedikerat laddningsnätverk och det är en av de största fördelarna med Tesla enligt mig.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
En Audi A4 med 252 hk/automat gör 0-100 på 6s, kostar 394 700 :- Då får man visserligen 4WD med på köpet men sämre prestanda än grundmodellen av Model 3. Med dagens dollarkurs hamnar Model 3 på ~410000, nuvarande Tesla kurs 439 000 :-

Detta innebär att när man på allvar börjar konkurrera med Tesla så kommer man också att konkurrera med sina egna fossilmodeller. Ska bli intressant att följa resultatet av det.
Glöm inte driftskostnaderna! Jag får lägga på 30-25 kit på Audin varje år så säg 375000 under bilens livslängd 15år, för mig. När folk fattar det så kommer de inse att Tesla/elbilen är rena fyndet för 400 000kr.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D

Inlägg av Legato »

Leo skrev:
1: Kvalitet =hög TILLFÖRLITLIGHET, håller länge och krånglar lite.

2: Kvalitet =hög kvalitetsKÄNSLA eller detaljkvalitet, perfekt passform, genuina material, skönt att ta på, bra hantverk i detaljpassning, hög teknisk nivå och ligger i framkant.

Här pratar/menar olika saker men använder samma ord. Vilket ofta ger upphov till diskussionen om Tyska kontra Japanska bilar osv.

I grupp 1 tycker många att man finner Japanska och Koreanska bilar. Lite lägre pris, håller bra, plastiga, tråkiga, oinspirerade och ofta inte i tekniska fronten, MEN det är kanske precis därför de håller så bra? "Bilar för de som inte är intresserade av bilar så att säga!

I grupp 2 tycker många att Tyska bilar återfinns. Där man då av naturliga skäl lättare får problem med "ny teknik" helt enkelt för att man just ligger i framkant. Finns många bilintresserade som gärna väljer tyska bilar.


Håller med i grunden, MEN det som folk ofta glömmer är de japanska premiumvmärkena som har de bra egenskaperna från både grupp 1 och grupp 2. Lexus, Acura och Infinity.

I USA tycker jag man är mycket mer medveten om detta. Där är BMW snygga med körglädje och kvalitetskänsla, men väldigt få skulle påstå att en BMW är tillförlitlig. Mig veterligen stöds detta av all tillgänglig statistik. I Sverige är det många som envisas med att tro att tyskarna har högst tillförlitlighet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D

Inlägg av mati »

Legato skrev:
I Sverige är det många som envisas med att tro att tyskarna har högst tillförlitlighet.
Stämmer. Frågar man tyskarna själva så har de en helt annan uppfattning. De tycker att de egna bilarna är för dyra och inte särskilt tillförlitliga. Att de ändå köper sina egna märken är ren bil-patriotism.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar