VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Moderator: Redaktion
VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Nu är VW ute och bröstar sig igen och menar att de kan "stoppa Tesla" (varför de nu skulle göra det?). De ska minsann tillverka 1.000.000 elbilar på plattformen ID per år (som motsvarar Tesla 3) , och de ska börja redan 2019!
...eller 2020!
Wow! Jag blir importerad! - Not...
Om det nu är så lätt, varför inte börja redan nu? Varför vänta 2-3 år efter att Tesla börjat med sin 3:a?
Mycket snack och liten bilverkstad.
Jag menar, jag är själaglad över att VW vill tillverka en massa elbilar, men det där snacket kan jag vara utan.
Edit: Glömde länken till källan:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -inte-har/
...eller 2020!
Wow! Jag blir importerad! - Not...
Om det nu är så lätt, varför inte börja redan nu? Varför vänta 2-3 år efter att Tesla börjat med sin 3:a?
Mycket snack och liten bilverkstad.
Jag menar, jag är själaglad över att VW vill tillverka en massa elbilar, men det där snacket kan jag vara utan.
Edit: Glömde länken till källan:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -inte-har/
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Håller med. Lanseringen av Model 3 visar på hur stort segmentet kan vara. Finns lätt plats för båda och fler tillverkare.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Undrar om ID-plattformen kan ha drag???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Det är min replik!!!bonath skrev:Undrar om ID-plattformen kan ha drag???
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
VW skiter på sig av rädsla inför framtiden. Detta gäller förvisso i princip alla biltillverkare som har en gnutta överlevnadsinstinkt. Nu när Merkel dessutom har uttalat sig angående fossilindustrins tveksamma framtidsutsikter måste de ju gapa lite extra stort.
När man är ensam i mörkret och rädd så hjälper det att skrika (eller sjunga) högt. Det vet väl alla.
När man är ensam i mörkret och rädd så hjälper det att skrika (eller sjunga) högt. Det vet väl alla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
+1 , men hur det än är, deras ID-plattform ser spännande ut. VW bygger dessutom med byggkvalitet som är bättre än Tesla. Men när VW gör detta kommer det dock tyvärr att vara fullt med öar av Bosch-system, alla väldigt stelbenta och proprietära och inte det minsta möjligt att over-the-air uppdatera. Det är precis där Tesla vinner mitt hjärta.mati skrev:När man är ensam i mörkret och rädd så hjälper det att skrika (eller sjunga) högt. Det vet väl alla.
Model S P85DL+
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Sluta snacka, börja trolla*, VW!
* (Menar inte att dom ska bete sig som troll...)
Btw, går inte att kommentera en tråd i Tapatalk om det ligger smilies i rubriken, så kan vi sluta med smilies där tack?
* (Menar inte att dom ska bete sig som troll...)
Btw, går inte att kommentera en tråd i Tapatalk om det ligger smilies i rubriken, så kan vi sluta med smilies där tack?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Jag ser inget i artikeln som tyder på att VW ska tillverka 1 miljon elbilar årligen 2019-2020. VW's signaler har varit lite tvetydiga med uttalanden om att man minsann ska bygga batterifabriker för att några månader senare säga att man inte har tänkt bygga egna batterifabriker. Senaste uttalandet gäller:Jerker skrev:Nu är VW ute och bröstar sig igen och menar att de kan "stoppa Tesla" (varför de nu skulle göra det?). De ska minsann tillverka 1.000.000 elbilar på plattformen ID per år (som motsvarar Tesla 3) , och de ska börja redan 2019!
https://electrek.co/2017/07/10/vw-gigaf ... ories-evs/
https://www.ft.com/content/a43ac2ce-319 ... a?mhq5j=e2He said that he didn’t see much value in working on battery cell production themselves, but later in the same year, Müller said that it would probably make sense for VW to have its own production if they aim for 25% of their sales to be electric.
Lite luddigt måste jag säga, men det verkar inte som att man kommer att bygga egna fabriker de närmsta 4-5 åren. Värt att nämna är att Mercedes bygger egna fabriker , i Tyskland samt i Kina. Men båda dessa fabriker ska bara tillverka batteripack/moduler. Cellerna kommer från Kina:The VW brand, by far the biggest company in the 12-brand Volkswagen Group, said it would target 1m electric car sales by 2025.
https://electrek.co/2017/07/05/daimler- ... tric-cars/
Frågan är om det kommer att vara tillräckligt konkurrenskraftigt, jag ställer mig lite tveksam till det.While Daimler is making significant investments in battery production, they are still not producing battery cells. Like the one in Germany, the new factory will produce battery modules and packs, but they will be sourcing the cells from elsewhere.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Om 10 år så säljer VW säkert 7 miljoner elbilar om året. Tesla? Mindre. Kanske runt 1 miljon per år?
Underskatta inte företag som VW. Bilar är inte mobiltelefoner.
Själv ser jag fram emot när man kan köpa en bil med kvalitet och passform som är jämförbar med Model S.
Underskatta inte företag som VW. Bilar är inte mobiltelefoner.
Själv ser jag fram emot när man kan köpa en bil med kvalitet och passform som är jämförbar med Model S.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Många hoppas på att tyskarna ska leverera elbilar med högre kvalitet och passform än Model S, inte bara jämförbarVerdi skrev:Själv ser jag fram emot när man kan köpa en bil med kvalitet och passform som är jämförbar med Model S.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Syftningsfelbylund skrev:Många hoppas på att tyskarna ska leverera elbilar med högre kvalitet och passform än Model S, inte bara jämförbarVerdi skrev:Själv ser jag fram emot när man kan köpa en bil med kvalitet och passform som är jämförbar med Model S.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Möjligt, men som jag ser det så går Elons snack om Gigafabriker som något som ska produktifieras inte riktigt ihop med ett tak på 1 miljon bilar/år. Det är en siffra man siktar på att nå 2020. Varför skulle man sätta stopp där ?Verdi skrev:Om 10 år så säljer VW säkert 7 miljoner elbilar om året. Tesla? Mindre. Kanske runt 1 miljon per år?
Underskatta inte företag som VW. Bilar är inte mobiltelefoner.
Hur många elbilar VW tillverkar om 10 år låter jag vara osagt, speciellt som de säger lite olika saker beroende på humör och vem man frågar. Jag gissar dock på att det blir betydligt mindre än 7 miljoner/år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Jag jobbar ju just nu inom VW och elfordon. Något jag noterat är att volymerna är svåra att gissa. För ett par månader sedan siktade man på en siffra nu är den reviderad till 10x fler redan nästa år.Laban skrev:Möjligt, men som jag ser det så går Elons snack om Gigafabriker som något som ska produktifieras inte riktigt ihop med ett tak på 1 miljon bilar/år. Det är en siffra man siktar på att nå 2020. Varför skulle man sätta stopp där ?Verdi skrev:Om 10 år så säljer VW säkert 7 miljoner elbilar om året. Tesla? Mindre. Kanske runt 1 miljon per år?
Underskatta inte företag som VW. Bilar är inte mobiltelefoner.
Hur många elbilar VW tillverkar om 10 år låter jag vara osagt, speciellt som de säger lite olika saker beroende på humör och vem man frågar. Jag gissar dock på att det blir betydligt mindre än 7 miljoner/år.
Svårt är det men en sak verkar vara säker och det är att kunderna vill ha mer el och fortare än man anade för bara några månader sedan.
Kul är det och det ska bli kul att titta tillbaka bara om 2 år.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
My bad. Gift med en riktig svensklärare så borde jag skriva bättre.chpaulin skrev:Syftningsfelbylund skrev:Många hoppas på att tyskarna ska leverera elbilar med högre kvalitet och passform än Model S, inte bara jämförbarVerdi skrev:Själv ser jag fram emot när man kan köpa en bil med kvalitet och passform som är jämförbar med Model S.
Vi får se vad som händer. Är bättre för alla om fler tillverkare lyckas. Åker hellre tyskt än amerikanskt eller asiatiskt. Och allra helst BMW. Så är det bara.
Tesla har många bra lösningar och Model S är en jättebra bil som är rolig att köra så jag lider inte direkt nu heller dock.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
När man bara reagerar och inte agerar. De ser oj vad många Model 3 Tesla kan sälja, vi gör likadant. Men det tar 3-5 år att ta fram en ny bil så de hamnar 3-5 år efter.
VW och kvalité? Har inte de jätteproblem med sina automatlådor? Jag har ju en Mercedes och vist plåtarna sitter rätt och dörrarna låter klonk. Men inte tusan har bilen någon särskild kvalité när det gäller att hålla och fungera.
Hasselblad hade världens bästa kvalité när det gällde kameror.
Bilar kanske inte är telefoner, kameror eller räkneapparater Men det kommer gå på samma sätt för de tillverkare som inte lyckas ställa om som det gjorde för företagen i de branscherna.
Och ju mer de (och folk) tror att de kommer klara sig eftersom de kan så mycket ju hårdare faller de.
VW och kvalité? Har inte de jätteproblem med sina automatlådor? Jag har ju en Mercedes och vist plåtarna sitter rätt och dörrarna låter klonk. Men inte tusan har bilen någon särskild kvalité när det gäller att hålla och fungera.
Hasselblad hade världens bästa kvalité när det gällde kameror.
Bilar kanske inte är telefoner, kameror eller räkneapparater Men det kommer gå på samma sätt för de tillverkare som inte lyckas ställa om som det gjorde för företagen i de branscherna.
Och ju mer de (och folk) tror att de kommer klara sig eftersom de kan så mycket ju hårdare faller de.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Din tråd så den var till dig!Jerker skrev:Det är min replik!!!bonath skrev:Undrar om ID-plattformen kan ha drag???
Har haft min Leaf i tre månader nu och SAKNAR drag-et.........
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Tysk kvalité är en myt. Det är inget exceptionellt. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köra japanskt. Det enda man får göra regelbundet är att fylla på bensin, och det är just det som är problemet. Hade t ex Mazda haft en elbil hade jag nog inte kört Tesla idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Ja, jag förstod det!bonath skrev:Din tråd så den var till dig!Jerker skrev:Det är min replik!!!bonath skrev:Undrar om ID-plattformen kan ha drag???
Har haft min Leaf i tre månader nu och SAKNAR drag-et.........
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Det är sant. Det är bara att titta på statistik.mati skrev:Tysk kvalité är en myt. Det är inget exceptionellt. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köra japanskt. Det enda man får göra regelbundet är att fylla på bensin, och det är just det som är problemet. Hade t ex Mazda haft en elbil hade jag nog inte kört Tesla idag.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Det där är också lite av en myt väl? Är ju en typisk grej folk vräker ur sig?mati skrev:Tysk kvalité är en myt. Det är inget exceptionellt. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köra japanskt. Det enda man får göra regelbundet är att fylla på bensin, och det är just det som är problemet. Hade t ex Mazda haft en elbil hade jag nog inte kört Tesla idag.
Det jag menar med kvalitet är materialval och känsla. Upplevelsen och njutningen bakom ratten. Där ligger japanarna långt efter.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Det tycker jag inte. Toyota är visserligen plastiga och tråkiga, men det finns ju andra japanska märken som bygger roligare bilar.Verdi skrev:Det där är också lite av en myt väl? Är ju en typisk grej folk vräker ur sig?mati skrev:Tysk kvalité är en myt. Det är inget exceptionellt. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köra japanskt. Det enda man får göra regelbundet är att fylla på bensin, och det är just det som är problemet. Hade t ex Mazda haft en elbil hade jag nog inte kört Tesla idag.
Det jag menar med kvalitet är materialval och känsla. Upplevelsen och njutningen bakom ratten. Där ligger japanarna långt efter.
Vi har haft tre stycken Mazda, den vi har kvar är en CX-3 2016. En liten, förhållandevis billig bil. Den kostar inte mycket mer än extrautrustningen på min Model S. Men herrejösses vilken byggkvalitet och kvalitetskänsla. Och förut tyckte jag även att Mazdas bilar andas ren körglädje. Det blir visserligen ganska relativt jämfört med en elbil.
Men i alla fall. Inget skrammel, inget plastigt. Ett härligt klonk-ljud i dörrarna. Fina material invändigt, skinn och pianolack runtom. Och det viktigaste är att alla våra Mazda-bilar har alltid fungerat. Det finns inte en tillstymmelse av krångel. I min värld är det kvalitet när man kan lita på en bil.
Men visst, märket är lite av en underdog i mångas ögon. Tyvärr kommer de försvinna om de inte börjar tänka i andra banor när det gäller elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Reagerar också på detta. Om man nu kan så mycket, varför har man då inte agerat redan ? Som du nämner så handlar det bara om att reagera, inte direkt "Vorsprung durch technik".LarsL skrev:Och ju mer de (och folk) tror att de kommer klara sig eftersom de kan så mycket ju hårdare faller de.
Det som jag ser som mest intressant är att konkurrens för Tesla kräver fossilbilspriser. VW (mfl) ligger i dagsläget långt ifrån detta, e-Golf för 423 000 någon ?
https://www.blocket.se/blekinge/Volkswa ... ca=1_9&w=3
En Audi A4 med 252 hk/automat gör 0-100 på 6s, kostar 394 700 :- Då får man visserligen 4WD med på köpet men sämre prestanda än grundmodellen av Model 3. Med dagens dollarkurs hamnar Model 3 på ~410000, nuvarande Tesla kurs 439 000 :-
Detta innebär att när man på allvar börjar konkurrera med Tesla så kommer man också att konkurrera med sina egna fossilmodeller. Ska bli intressant att följa resultatet av det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Hänger upp mig på trådtiteln
Alla vinner, vi, du, jag, miljön, klotet, världen..
Totalt tillverkas 70+ miljoner bilar årligen, kanske i sämsta fall 30% icke_hybrid_fossiler om 10-15 år, det är inte en föraktlig volym det heller..
Alla vinner, vi, du, jag, miljön, klotet, världen..
Totalt tillverkas 70+ miljoner bilar årligen, kanske i sämsta fall 30% icke_hybrid_fossiler om 10-15 år, det är inte en föraktlig volym det heller..
ms 76132 "Eleamore"
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Människor är olika och värderar olika kvaliteter. Därför finns det alltid olika behov som styr folks val och köpet av bilar är inte annorlunda. Då någon anser att en Japansk bil är det enda vettiga så tycker någon annan att den saknar just det man värdesätter och köper en Tysk bil, fast inte en Opel... Andra finner sin själsfrände i en Fransk eller Italiensk bil eller i extremfall, en Engelsk eller Koreansk bil... Andra ser bara till kostnad vid inköp och struntar i andrahandsvärde och reservdelspriser... på vissa marknader så styrs utbudet av politiska makter och i extremfall så ligger landet så avsides så att det nästan bara existerar inhemsk produktion.Verdi skrev:Det där är också lite av en myt väl? Är ju en typisk grej folk vräker ur sig?mati skrev:Tysk kvalité är en myt. Det är inget exceptionellt. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köra japanskt. Det enda man får göra regelbundet är att fylla på bensin, och det är just det som är problemet. Hade t ex Mazda haft en elbil hade jag nog inte kört Tesla idag.
Det jag menar med kvalitet är materialval och känsla. Upplevelsen och njutningen bakom ratten. Där ligger japanarna långt efter.
Det jag vill säga med detta är att det kommer alltid att finnas ett behov av differentierade produkter och det viktiga nu är att samtliga som vill ha en del av kakan planerar för en snabb omställning till eldrift!
Jag har sagt det förut och det tål att upprepas: Den dagen man slutar säga elbil utan kallar eldrivna bilar för just bil, då har den segrat! Tänk dig Svensson (utan s) komma in på en bilfirma och säga till säljaren att han funderar på att byta bil och säljaren går direkt till sitt utbud av eldrivna bilar. Då har vi kommit långt!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Trådtiteln skapade jag med ironi över hur man framställde det i artikeln med att VW var de som kunde slå Tesla. Jag anser ju inte heller att det är en fråga om att vinna över varandra utan att vinna över fossilbilarna. Det finns ju hur mycket plats som helst och inget enskilt företag kan fylla all världens bilköpares behov (som andra här påpekat).12man skrev:Hänger upp mig på trådtiteln
Alla vinner, vi, du, jag, miljön, klotet, världen..
Totalt tillverkas 70+ miljoner bilar årligen, kanske i sämsta fall 30% icke_hybrid_fossiler om 10-15 år, det är inte en föraktlig volym det heller..
De som "vinner" är de som ställer om till el i tid och flera får plats på pallen!