Syftningsfelbylund skrev:Många hoppas på att tyskarna ska leverera elbilar med högre kvalitet och passform än Model S, inte bara jämförbarVerdi skrev:Själv ser jag fram emot när man kan köpa en bil med kvalitet och passform som är jämförbar med Model S.
VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Moderator: Redaktion
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Möjligt, men som jag ser det så går Elons snack om Gigafabriker som något som ska produktifieras inte riktigt ihop med ett tak på 1 miljon bilar/år. Det är en siffra man siktar på att nå 2020. Varför skulle man sätta stopp där ?Verdi skrev:Om 10 år så säljer VW säkert 7 miljoner elbilar om året. Tesla? Mindre. Kanske runt 1 miljon per år?
Underskatta inte företag som VW. Bilar är inte mobiltelefoner.
Hur många elbilar VW tillverkar om 10 år låter jag vara osagt, speciellt som de säger lite olika saker beroende på humör och vem man frågar. Jag gissar dock på att det blir betydligt mindre än 7 miljoner/år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Jag jobbar ju just nu inom VW och elfordon. Något jag noterat är att volymerna är svåra att gissa. För ett par månader sedan siktade man på en siffra nu är den reviderad till 10x fler redan nästa år.Laban skrev:Möjligt, men som jag ser det så går Elons snack om Gigafabriker som något som ska produktifieras inte riktigt ihop med ett tak på 1 miljon bilar/år. Det är en siffra man siktar på att nå 2020. Varför skulle man sätta stopp där ?Verdi skrev:Om 10 år så säljer VW säkert 7 miljoner elbilar om året. Tesla? Mindre. Kanske runt 1 miljon per år?
Underskatta inte företag som VW. Bilar är inte mobiltelefoner.
Hur många elbilar VW tillverkar om 10 år låter jag vara osagt, speciellt som de säger lite olika saker beroende på humör och vem man frågar. Jag gissar dock på att det blir betydligt mindre än 7 miljoner/år.
Svårt är det men en sak verkar vara säker och det är att kunderna vill ha mer el och fortare än man anade för bara några månader sedan.
Kul är det och det ska bli kul att titta tillbaka bara om 2 år.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
My bad. Gift med en riktig svensklärare så borde jag skriva bättre.chpaulin skrev:Syftningsfelbylund skrev:Många hoppas på att tyskarna ska leverera elbilar med högre kvalitet och passform än Model S, inte bara jämförbarVerdi skrev:Själv ser jag fram emot när man kan köpa en bil med kvalitet och passform som är jämförbar med Model S.
Vi får se vad som händer. Är bättre för alla om fler tillverkare lyckas. Åker hellre tyskt än amerikanskt eller asiatiskt. Och allra helst BMW. Så är det bara.
Tesla har många bra lösningar och Model S är en jättebra bil som är rolig att köra så jag lider inte direkt nu heller dock.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
När man bara reagerar och inte agerar. De ser oj vad många Model 3 Tesla kan sälja, vi gör likadant. Men det tar 3-5 år att ta fram en ny bil så de hamnar 3-5 år efter.
VW och kvalité? Har inte de jätteproblem med sina automatlådor? Jag har ju en Mercedes och vist plåtarna sitter rätt och dörrarna låter klonk. Men inte tusan har bilen någon särskild kvalité när det gäller att hålla och fungera.
Hasselblad hade världens bästa kvalité när det gällde kameror.
Bilar kanske inte är telefoner, kameror eller räkneapparater Men det kommer gå på samma sätt för de tillverkare som inte lyckas ställa om som det gjorde för företagen i de branscherna.
Och ju mer de (och folk) tror att de kommer klara sig eftersom de kan så mycket ju hårdare faller de.
VW och kvalité? Har inte de jätteproblem med sina automatlådor? Jag har ju en Mercedes och vist plåtarna sitter rätt och dörrarna låter klonk. Men inte tusan har bilen någon särskild kvalité när det gäller att hålla och fungera.
Hasselblad hade världens bästa kvalité när det gällde kameror.
Bilar kanske inte är telefoner, kameror eller räkneapparater Men det kommer gå på samma sätt för de tillverkare som inte lyckas ställa om som det gjorde för företagen i de branscherna.
Och ju mer de (och folk) tror att de kommer klara sig eftersom de kan så mycket ju hårdare faller de.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Din tråd så den var till dig!Jerker skrev:Det är min replik!!!bonath skrev:Undrar om ID-plattformen kan ha drag???
Har haft min Leaf i tre månader nu och SAKNAR drag-et.........
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Tysk kvalité är en myt. Det är inget exceptionellt. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köra japanskt. Det enda man får göra regelbundet är att fylla på bensin, och det är just det som är problemet. Hade t ex Mazda haft en elbil hade jag nog inte kört Tesla idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Ja, jag förstod det!bonath skrev:Din tråd så den var till dig!Jerker skrev:Det är min replik!!!bonath skrev:Undrar om ID-plattformen kan ha drag???
Har haft min Leaf i tre månader nu och SAKNAR drag-et.........
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Det är sant. Det är bara att titta på statistik.mati skrev:Tysk kvalité är en myt. Det är inget exceptionellt. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köra japanskt. Det enda man får göra regelbundet är att fylla på bensin, och det är just det som är problemet. Hade t ex Mazda haft en elbil hade jag nog inte kört Tesla idag.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Det där är också lite av en myt väl? Är ju en typisk grej folk vräker ur sig?mati skrev:Tysk kvalité är en myt. Det är inget exceptionellt. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köra japanskt. Det enda man får göra regelbundet är att fylla på bensin, och det är just det som är problemet. Hade t ex Mazda haft en elbil hade jag nog inte kört Tesla idag.
Det jag menar med kvalitet är materialval och känsla. Upplevelsen och njutningen bakom ratten. Där ligger japanarna långt efter.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Det tycker jag inte. Toyota är visserligen plastiga och tråkiga, men det finns ju andra japanska märken som bygger roligare bilar.Verdi skrev:Det där är också lite av en myt väl? Är ju en typisk grej folk vräker ur sig?mati skrev:Tysk kvalité är en myt. Det är inget exceptionellt. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köra japanskt. Det enda man får göra regelbundet är att fylla på bensin, och det är just det som är problemet. Hade t ex Mazda haft en elbil hade jag nog inte kört Tesla idag.
Det jag menar med kvalitet är materialval och känsla. Upplevelsen och njutningen bakom ratten. Där ligger japanarna långt efter.
Vi har haft tre stycken Mazda, den vi har kvar är en CX-3 2016. En liten, förhållandevis billig bil. Den kostar inte mycket mer än extrautrustningen på min Model S. Men herrejösses vilken byggkvalitet och kvalitetskänsla. Och förut tyckte jag även att Mazdas bilar andas ren körglädje. Det blir visserligen ganska relativt jämfört med en elbil.
Men i alla fall. Inget skrammel, inget plastigt. Ett härligt klonk-ljud i dörrarna. Fina material invändigt, skinn och pianolack runtom. Och det viktigaste är att alla våra Mazda-bilar har alltid fungerat. Det finns inte en tillstymmelse av krångel. I min värld är det kvalitet när man kan lita på en bil.
Men visst, märket är lite av en underdog i mångas ögon. Tyvärr kommer de försvinna om de inte börjar tänka i andra banor när det gäller elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Reagerar också på detta. Om man nu kan så mycket, varför har man då inte agerat redan ? Som du nämner så handlar det bara om att reagera, inte direkt "Vorsprung durch technik".LarsL skrev:Och ju mer de (och folk) tror att de kommer klara sig eftersom de kan så mycket ju hårdare faller de.
Det som jag ser som mest intressant är att konkurrens för Tesla kräver fossilbilspriser. VW (mfl) ligger i dagsläget långt ifrån detta, e-Golf för 423 000 någon ?
https://www.blocket.se/blekinge/Volkswa ... ca=1_9&w=3
En Audi A4 med 252 hk/automat gör 0-100 på 6s, kostar 394 700 :- Då får man visserligen 4WD med på köpet men sämre prestanda än grundmodellen av Model 3. Med dagens dollarkurs hamnar Model 3 på ~410000, nuvarande Tesla kurs 439 000 :-
Detta innebär att när man på allvar börjar konkurrera med Tesla så kommer man också att konkurrera med sina egna fossilmodeller. Ska bli intressant att följa resultatet av det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Hänger upp mig på trådtiteln
Alla vinner, vi, du, jag, miljön, klotet, världen..
Totalt tillverkas 70+ miljoner bilar årligen, kanske i sämsta fall 30% icke_hybrid_fossiler om 10-15 år, det är inte en föraktlig volym det heller..
Alla vinner, vi, du, jag, miljön, klotet, världen..
Totalt tillverkas 70+ miljoner bilar årligen, kanske i sämsta fall 30% icke_hybrid_fossiler om 10-15 år, det är inte en föraktlig volym det heller..
ms 76132 "Eleamore"
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Människor är olika och värderar olika kvaliteter. Därför finns det alltid olika behov som styr folks val och köpet av bilar är inte annorlunda. Då någon anser att en Japansk bil är det enda vettiga så tycker någon annan att den saknar just det man värdesätter och köper en Tysk bil, fast inte en Opel... Andra finner sin själsfrände i en Fransk eller Italiensk bil eller i extremfall, en Engelsk eller Koreansk bil... Andra ser bara till kostnad vid inköp och struntar i andrahandsvärde och reservdelspriser... på vissa marknader så styrs utbudet av politiska makter och i extremfall så ligger landet så avsides så att det nästan bara existerar inhemsk produktion.Verdi skrev:Det där är också lite av en myt väl? Är ju en typisk grej folk vräker ur sig?mati skrev:Tysk kvalité är en myt. Det är inget exceptionellt. Vill man ha en bil som inte går sönder får man köra japanskt. Det enda man får göra regelbundet är att fylla på bensin, och det är just det som är problemet. Hade t ex Mazda haft en elbil hade jag nog inte kört Tesla idag.
Det jag menar med kvalitet är materialval och känsla. Upplevelsen och njutningen bakom ratten. Där ligger japanarna långt efter.
Det jag vill säga med detta är att det kommer alltid att finnas ett behov av differentierade produkter och det viktiga nu är att samtliga som vill ha en del av kakan planerar för en snabb omställning till eldrift!
Jag har sagt det förut och det tål att upprepas: Den dagen man slutar säga elbil utan kallar eldrivna bilar för just bil, då har den segrat! Tänk dig Svensson (utan s) komma in på en bilfirma och säga till säljaren att han funderar på att byta bil och säljaren går direkt till sitt utbud av eldrivna bilar. Då har vi kommit långt!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Trådtiteln skapade jag med ironi över hur man framställde det i artikeln med att VW var de som kunde slå Tesla. Jag anser ju inte heller att det är en fråga om att vinna över varandra utan att vinna över fossilbilarna. Det finns ju hur mycket plats som helst och inget enskilt företag kan fylla all världens bilköpares behov (som andra här påpekat).12man skrev:Hänger upp mig på trådtiteln
Alla vinner, vi, du, jag, miljön, klotet, världen..
Totalt tillverkas 70+ miljoner bilar årligen, kanske i sämsta fall 30% icke_hybrid_fossiler om 10-15 år, det är inte en föraktlig volym det heller..
De som "vinner" är de som ställer om till el i tid och flera får plats på pallen!
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
1: Kvalitet =hög TILLFÖRLITLIGHET, håller länge och krånglar lite.
2: Kvalitet =hög kvalitetsKÄNSLA eller detaljkvalitet, perfekt passform, genuina material, skönt att ta på, bra hantverk i detaljpassning, hög teknisk nivå och ligger i framkant.
Här pratar/menar olika saker men använder samma ord. Vilket ofta ger upphov till diskussionen om Tyska kontra Japanska bilar osv.
I grupp 1 tycker många att man finner Japanska och Koreanska bilar. Lite lägre pris, håller bra, plastiga, tråkiga, oinspirerade och ofta inte i tekniska fronten, MEN det är kanske precis därför de håller så bra? "Bilar för de som inte är intresserade av bilar så att säga!
I grupp 2 tycker många att Tyska bilar återfinns. Där man då av naturliga skäl lättare får problem med "ny teknik" helt enkelt för att man just ligger i framkant. Finns många bilintresserade som gärna väljer tyska bilar.
Tesla då. 1? Tja tekniskt ska ju en elbil hålla bättre rent allmänt =1 Amerikanska "detaljkvalitet" brukar nog generellt hamna i...=1 MEN pris? =2, tekniskt i framkant på tänket =2 sen är de ju inte tråkiga och oinspirerande heller =2.
Sen är ägarna till Tesla vääääldigt olika. En del är miljöfantaster, en del sportbils/prestandafrälsta en del väldigt teknikintresserade osv
2: Kvalitet =hög kvalitetsKÄNSLA eller detaljkvalitet, perfekt passform, genuina material, skönt att ta på, bra hantverk i detaljpassning, hög teknisk nivå och ligger i framkant.
Här pratar/menar olika saker men använder samma ord. Vilket ofta ger upphov till diskussionen om Tyska kontra Japanska bilar osv.
I grupp 1 tycker många att man finner Japanska och Koreanska bilar. Lite lägre pris, håller bra, plastiga, tråkiga, oinspirerade och ofta inte i tekniska fronten, MEN det är kanske precis därför de håller så bra? "Bilar för de som inte är intresserade av bilar så att säga!
I grupp 2 tycker många att Tyska bilar återfinns. Där man då av naturliga skäl lättare får problem med "ny teknik" helt enkelt för att man just ligger i framkant. Finns många bilintresserade som gärna väljer tyska bilar.
Tesla då. 1? Tja tekniskt ska ju en elbil hålla bättre rent allmänt =1 Amerikanska "detaljkvalitet" brukar nog generellt hamna i...=1 MEN pris? =2, tekniskt i framkant på tänket =2 sen är de ju inte tråkiga och oinspirerande heller =2.
Sen är ägarna till Tesla vääääldigt olika. En del är miljöfantaster, en del sportbils/prestandafrälsta en del väldigt teknikintresserade osv
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Jag håller med om kriterierna för kvalitet, och Tesla uppfyller varken 1 eller 2. Och det är inte så konstigt att konstatera att Tesla inte är en kvalitetsbil enligt den definitionen. Att man ändå kör Tesla betyder att kvalitén ligger någon annanstans, t ex i den fantastiska elektriska drivlinan. Tesla ligger tekniskt i framkant när det gäller just drivlinan, men annars vette fan. Jag kan spontant inte komma på nånting revolutionerande som finns i en Tesla som inte finns i andra bilar också. Säg nu inte autopiloten, det finns liknande system hos andra tillverkare, de är bara mindre hypade. Däremot så saknar jag en del funktioner i min Tesla som t ex vår lilla Mazda har eller som Volvo-bilar har (t. ex. LED-kurvljus, regnsensor, radar bakåt för bl a döda-vinkel-varning och varning för korsande trafik när man backar, automatiskt helljus, autobroms för fotgängare, Android Auto, en fungerande navigator, Volvo on Call, älg-/viltdetektering, osv).
Som sagt. Det är drivlinan man vill åt. Den slår allt annat med hästlängder.
Som sagt. Det är drivlinan man vill åt. Den slår allt annat med hästlängder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Tesla har någonting som inga andra elbilar har och det är ett eget dedikerat laddningsnätverk och det är en av de största fördelarna med Tesla enligt mig.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Glöm inte driftskostnaderna! Jag får lägga på 30-25 kit på Audin varje år så säg 375000 under bilens livslängd 15år, för mig. När folk fattar det så kommer de inse att Tesla/elbilen är rena fyndet för 400 000kr.Laban skrev:En Audi A4 med 252 hk/automat gör 0-100 på 6s, kostar 394 700 :- Då får man visserligen 4WD med på köpet men sämre prestanda än grundmodellen av Model 3. Med dagens dollarkurs hamnar Model 3 på ~410000, nuvarande Tesla kurs 439 000 :-
Detta innebär att när man på allvar börjar konkurrera med Tesla så kommer man också att konkurrera med sina egna fossilmodeller. Ska bli intressant att följa resultatet av det.
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Leo skrev:1: Kvalitet =hög TILLFÖRLITLIGHET, håller länge och krånglar lite.
2: Kvalitet =hög kvalitetsKÄNSLA eller detaljkvalitet, perfekt passform, genuina material, skönt att ta på, bra hantverk i detaljpassning, hög teknisk nivå och ligger i framkant.
Här pratar/menar olika saker men använder samma ord. Vilket ofta ger upphov till diskussionen om Tyska kontra Japanska bilar osv.
I grupp 1 tycker många att man finner Japanska och Koreanska bilar. Lite lägre pris, håller bra, plastiga, tråkiga, oinspirerade och ofta inte i tekniska fronten, MEN det är kanske precis därför de håller så bra? "Bilar för de som inte är intresserade av bilar så att säga!
I grupp 2 tycker många att Tyska bilar återfinns. Där man då av naturliga skäl lättare får problem med "ny teknik" helt enkelt för att man just ligger i framkant. Finns många bilintresserade som gärna väljer tyska bilar.
Håller med i grunden, MEN det som folk ofta glömmer är de japanska premiumvmärkena som har de bra egenskaperna från både grupp 1 och grupp 2. Lexus, Acura och Infinity.
I USA tycker jag man är mycket mer medveten om detta. Där är BMW snygga med körglädje och kvalitetskänsla, men väldigt få skulle påstå att en BMW är tillförlitlig. Mig veterligen stöds detta av all tillgänglig statistik. I Sverige är det många som envisas med att tro att tyskarna har högst tillförlitlighet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: VolksWagen - Tesla. Vem vinner? :-D
Stämmer. Frågar man tyskarna själva så har de en helt annan uppfattning. De tycker att de egna bilarna är för dyra och inte särskilt tillförlitliga. Att de ändå köper sina egna märken är ren bil-patriotism.Legato skrev:I Sverige är det många som envisas med att tro att tyskarna har högst tillförlitlighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14