Det behöver väl inte betyda att husvagnen/släpet har egen drivning, bara att batteriet motsvarar den extra förbrukning den orsakar. När priserna ut till kund ligger på < 100$/kWh kan man kanske tänka sig ett 30-50 kWh pack i en husvagn. Kan man campa var som helst, bara fälla upp lite solceller när man stannar så är allt klart. Samt då kopplas till nätet/huset när man kommer hem, dvs agera Powerwall.Svenssons skrev:Finns dock problem med att husvagnen eller släpet blir motordrivet fordon då och slutar vara en släpvagn eller husvagn... Byråkratin är nog ett större problem än tekniska problem.rightnow skrev:Vet att man just nu håller på o testar med batterier i husvagnarna som drar husvagnens vikt så att säga. Mer kan jag inte säga.
Elbilsspecifikation
Moderator: Redaktion
Re: Elbilsspecifikation
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elbilsspecifikation
Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilsspecifikation
Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbtLarsL skrev:Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Elbilsspecifikation
Inga problem med Model X och bioweapon defence mode! Har testat det själv!HelectriC skrev:Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbtLarsL skrev:Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Elbilsspecifikation
Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?Svenssons skrev:Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Re: Elbilsspecifikation
Svenssons skrev:Inga problem med Model X och bioweapon defence mode! Har testat det själv!HelectriC skrev:Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbtLarsL skrev:Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Elbilsspecifikation
Inte i dagens bilar. Dels finns ingen smidig möjlighet att koppla in laddningen till bilen och kopplar du den till ladduttaget så kan du inte köra bilen med dagens mjukvara eftersom de inte kan laddas under färd (förutom genom generativ laddning vid inbromsning).Andreasson skrev:Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?Svenssons skrev:Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Elbilsspecifikation
Nej självklart! Hela mitt resonemang bygger på framtida dröm. Men redan idag kopplar vi ju in en elkabel från husvagnen till bilen. Men vilken tjocklek den kabeln har och i vilken typ av kontakt vi använder kan ju framtiden utvisa...Svenssons skrev:Inte i dagens bilar. Dels finns ingen smidig möjlighet att koppla in laddningen till bilen och kopplar du den till ladduttaget så kan du inte köra bilen med dagens mjukvara eftersom de inte kan laddas under färd (förutom genom generativ laddning vid inbromsning).Andreasson skrev:Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?Svenssons skrev:Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Re: Elbilsspecifikation
Det enklaste är väl bara att ha en separat kabel för matningen från husvagnsbatteriet till bilbatteriet för att inte ställa till det med standarder osv.Andreasson skrev:Nej självklart! Hela mitt resonemang bygger på framtida dröm. Men redan idag kopplar vi ju in en elkabel från husvagnen till bilen. Men vilken tjocklek den kabeln har och i vilken typ av kontakt vi använder kan ju framtiden utvisa...
Re: Elbilsspecifikation
Visst vore det grymt att ha en stor batteribackup i husvagnen, både för laddning av bilen och för att ha tillgång till el i husvagnen. Har skrivit om detta tidigare. Detta funkar dock inte i dagens bilar under drift som jag skrev i första inlägget. Ingen bil på marknaden har någon möjlighet att ta emot laddning under drift och ingen standard för detta finns idag. Vore dock grymt om det fanns en standard.Andreasson skrev:Nej självklart! Hela mitt resonemang bygger på framtida dröm. Men redan idag kopplar vi ju in en elkabel från husvagnen till bilen. Men vilken tjocklek den kabeln har och i vilken typ av kontakt vi använder kan ju framtiden utvisa...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilsspecifikation
Att vara hemma är ännu billigare och då behöver man inte bry sig om laddning heller...LarsL skrev:... hotell är inte heller så dyrt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Elbilsspecifikation
Men husvagn är mysigare...Svenssons skrev:Att vara hemma är ännu billigare och då behöver man inte bry sig om laddning heller...LarsL skrev:... hotell är inte heller så dyrt.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Re: Elbilsspecifikation
Tält är mysigast!Andreasson skrev:Men husvagn är mysigare...Svenssons skrev:Att vara hemma är ännu billigare och då behöver man inte bry sig om laddning heller...LarsL skrev:... hotell är inte heller så dyrt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Elbilsspecifikation
En powerwall eller två i husvagnen kanske?
Model Y LR AWD 2022