Elbilsspecifikation
Moderator: Redaktion
Re: Elbilsspecifikation
Det absolut smartaste ur alla avseenden är att lära sig stanna på de här 40mil resorna och slå en drill sträcka på benen och sedan åka vidare. Det är inte svårt eller jobbigt på något sätt att ladda en gång under en 40 mils tur, alla kan göra det. Det är varken bra för miljon, din ekonomi eller trafiksäkerheten att ha bilar med 50 mils räckvidd.
Jag hör det här hela tiden från kollegor "När kommer den en bil som jag kan åka 50mil utan att stanna?", "Ja, du kanske klarar att stanna och ladda men jag har brottom" osv. Sanningen är att med en Tesla med 30mils räckvidd så kan har nästan garantera att du inte kommer behöva vänta på laddningen. Och av den orsaken så kommer det aldrig en billig 50mils elbil, den behövs helt enkelt inte.
Jag hör det här hela tiden från kollegor "När kommer den en bil som jag kan åka 50mil utan att stanna?", "Ja, du kanske klarar att stanna och ladda men jag har brottom" osv. Sanningen är att med en Tesla med 30mils räckvidd så kan har nästan garantera att du inte kommer behöva vänta på laddningen. Och av den orsaken så kommer det aldrig en billig 50mils elbil, den behövs helt enkelt inte.
Re: Elbilsspecifikation
Precis så är det. Folk brukar ju fråga "hur långt kommer man...?". Även om jag inte gärna svarar på den frågan så måste man ju säga nåt. Och då brukar jag säga "mellan 35 och max 45 mil kanske". Och alla, bokstavligen alla, svarar nånting som "nja, det är ju ganska okej ändå". Som om man skulle behöva ännu mer.
Nej, det är overkill. Det behövs inte. Jag är alltid snabb med att säga att jag aldrig har testat och egentligen inte vet nur långt man kommer.
Nej, det är overkill. Det behövs inte. Jag är alltid snabb med att säga att jag aldrig har testat och egentligen inte vet nur långt man kommer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilsspecifikation
Måste instämma i det här med räckvidd. Förutsatt att man har tillgång till SuC, eller iaf CCS/Chademo, så är det tillräckligt att man kan köra 20-25 mil i motorvägsfart. Jag har en Renault Zoe i dagsläget och den kan jag köra 10-12 mil i motorvägsfart idag men den laddar bara med 22 kW och det är det som är problemet. Annars har jag egentligen inget emot stoppen. De utnyttjar jag till det självklara som att gå på toa, fika/äta men också åt att kolla av sociala medier och ta en tupplur. Inga problem alls. Men den är lite för klen totalt sett. När 3:an kommer som kommer att klara 20-25 mil i motorvägsfart och kan snabbladda så blir det rena himmelriket!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elbilsspecifikation
Jag kommer minst 30 mil med mina gamla 85:a även om jag gasar på lite (läs motorväg mm) och jag har banne mig svårt att köra så länge utan att stanna, det blir oftast max 2 timmar
innan jag bara måste ta en paus...
Men det finns ju andra scenarios som gör att räckvidden är najs, och det är ju såklart när man är rejält off grid då milen kan ticka iväg utan vettiga laddmöjligheter tex, eller när vi snackar om husvagnar osv,
så visst finns det behov för ändå, men jag håller i grund och botten med om att det är ganska dumt att större delen av bilens liv åka omkring med batterier som inte behövs.
Om/när laddtekniken blir bättre, dvs snabbare, så blir resonemanget än mer uppenbart, att stora batterier bara är onödigt...
Jag väntar ff på att man kommer fram med en slags gemensam teknik för standardiserade batterier som "lösa" moduler, då kan man köpa till mer om man behöver, eller hyra extra vid behov osv osv...
Bilarna skulle i princip kunna säljas rena med pyttebatterier i grundmodellen. Man skulle kunna "nöja" sig med enklare om man tex skulle vilja ha stort batteri men inte bryr sig så mkt om laddhastighet (för att få ner priset),
och man skulle kunna sälja dom om man inte vill ha dom kvar eller byta upp sig (tex om dom har degraderats och ngn annan kan ha bättre nytta av dom i huset tex).
Man skulle även kunna köpa ett extra batteri som man använder till flera bilar/husbilar/båtar/uthyrning/elbilspoolen/byföreningen/bärgarkåren/batteribackupen i huset/#skriv in önskat område här#
Problemet med en standard är väl bla hur man ska enas om kylning/värmning tex, men det skulle kunna vara en option att ha med (men måste då antagligen finnas med i standardens beskrivning hur det ska se ut),
förutom dom gamla vanliga med standarder såklart (vem sätter den och godkänner osv).
Kunde man komma fram till en standard så skulle i princip alla diskussioner om räckvidder osv osv upphöra, för då blev det upp till var och en hur man vill ha sin bil (eller flera bilar), man kunde åka till Biltema och köpa ett lixom
innan jag bara måste ta en paus...
Men det finns ju andra scenarios som gör att räckvidden är najs, och det är ju såklart när man är rejält off grid då milen kan ticka iväg utan vettiga laddmöjligheter tex, eller när vi snackar om husvagnar osv,
så visst finns det behov för ändå, men jag håller i grund och botten med om att det är ganska dumt att större delen av bilens liv åka omkring med batterier som inte behövs.
Om/när laddtekniken blir bättre, dvs snabbare, så blir resonemanget än mer uppenbart, att stora batterier bara är onödigt...
Jag väntar ff på att man kommer fram med en slags gemensam teknik för standardiserade batterier som "lösa" moduler, då kan man köpa till mer om man behöver, eller hyra extra vid behov osv osv...
Bilarna skulle i princip kunna säljas rena med pyttebatterier i grundmodellen. Man skulle kunna "nöja" sig med enklare om man tex skulle vilja ha stort batteri men inte bryr sig så mkt om laddhastighet (för att få ner priset),
och man skulle kunna sälja dom om man inte vill ha dom kvar eller byta upp sig (tex om dom har degraderats och ngn annan kan ha bättre nytta av dom i huset tex).
Man skulle även kunna köpa ett extra batteri som man använder till flera bilar/husbilar/båtar/uthyrning/elbilspoolen/byföreningen/bärgarkåren/batteribackupen i huset/#skriv in önskat område här#
Problemet med en standard är väl bla hur man ska enas om kylning/värmning tex, men det skulle kunna vara en option att ha med (men måste då antagligen finnas med i standardens beskrivning hur det ska se ut),
förutom dom gamla vanliga med standarder såklart (vem sätter den och godkänner osv).
Kunde man komma fram till en standard så skulle i princip alla diskussioner om räckvidder osv osv upphöra, för då blev det upp till var och en hur man vill ha sin bil (eller flera bilar), man kunde åka till Biltema och köpa ett lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elbilsspecifikation
Har du en Roadster 1.0 nu?Legato skrev:Helt enig! 95% av tiden tycker jag mitt batteri är lite overkill trots att jag har minst räckvidd av alla Teslor.Pontus skrev:Inget fel att önska mer räckvidd men om det är den enda variabeln som gör att du inte köper en elbil då bör du kanske tänka på kommentarerna ovan. Man klarar sig med mindre räckvidd än man trodde innan man skaffade elbil, det är min erfarenhet efter 2 år.
Min bil har ca 30 mils räckvidd och jag behöver ofta på långresor stanna oftare än vad bilen behöver.
Vad gäller Umeå-Hemavan så håller Umeå Energi på att sätta upp 4 snabbladdare mellan städerna förutom de som redan finns/håller på att sättas upp i Umeå och Hemavan.
http://www.umeaenergi.se/el/ladda-elbilen/laddstolpar
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilsspecifikation
Kan man säga att du lika gärna skulle klara dig med fler laddstolpar vid mysiga rastplatser i skogen?Hacke skrev:Ja inte kör jag 40 mil i ett sträck, det jag skrev var att jag inte ville stanna och ladda under de 40 milen. Det finns tyvärr inga snabbladdare mellan Umeå och Hemavan - än, men det ärt på g! Jag rastar ofta men vill fortfarande ha räckvidden jag skrev om.
Re: Elbilsspecifikation
Det här med räckviddsapologetik vet jag inte om det är något vinnande koncept. Om folk säger att de vill kunna köra 50 mil på en laddning så vill de väl det? Jag köper att det finns folk som har helt orimliga krav men det där vete tusan om det är ett av dem. Om elbilarna ska kunna ta över till 100% måste de klara även de högst ställda behoven.
Re: Elbilsspecifikation
Fast "problemet" är ju att extremt hög andel av dessa skulle inse att deras behov såg annorlunda ut om de väl provade... Har inte träffat en enda fossilbils-ägare som inte med bestämdhet hävdar att de behöver minst 50 mil... Bland de som kör elbil skulle jag gissa att "snittkravet" är runt 20.Jerka skrev:Det här med räckviddsapologetik vet jag inte om det är något vinnande koncept. Om folk säger att de vill kunna köra 50 mil på en laddning så vill de väl det? Jag köper att det finns folk som har helt orimliga krav men det där vete tusan om det är ett av dem. Om elbilarna ska kunna ta över till 100% måste de klara även de högst ställda behoven.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elbilsspecifikation
Tycker en portabel batteri vore en genial lösning. Tänk att slippa bära runt på den extr vikten när den inte behövs och kunna utnyttja det lastutrymmet. Och det istället fanns på väggen och gjorde nytta där när de enda resorna är lokalresor. Om man sedan skall på en långresa behöver man bara snabbt plocka ned det halvtons tunga batteriet från väggen och koppla in i bilen. En mycket simpel och... vänta lite... ohhhh ... Houston, vi har problem....
Re: Elbilsspecifikation
Moduler, min käre Watson, moduler!Mickep skrev:Tycker en portabel batteri vore en genial lösning. Tänk att slippa bära runt på den extr vikten när den inte behövs och kunna utnyttja det lastutrymmet. Och det istället fanns på väggen och gjorde nytta där när de enda resorna är lokalresor. Om man sedan skall på en långresa behöver man bara snabbt plocka ned det halvtons tunga batteriet från väggen och koppla in i bilen. En mycket simpel och... vänta lite... ohhhh ... Houston, vi har problem....
På det sättet kan man även tänka sig att man har batterier i husvagnen som används dels för körningen för att få extra räckvidd, dels för att driva elsystemet i husvagnen.
Eller om man har husbil så kan med dela batteriet (eller delar av det) mellan den och personbilen. Iaf om det är så att man ändå aldrig kör båda samtidigt.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Elbilsspecifikation
Fast oftast vet man egentligen inte vilka krav/behov man har förrän man har upplevt hur det är att ha elbil. Man jämför ju med hur man använder bensinbilar och den jämförelsen fungerar inte riktigt. Förr i tiden när jag hade dieselbilar gällde kravet att det måste gå att köra minst 100 mil på en tank. Jag köpte inte bilen när kravet inte uppfylldes. Jag hade helt enkelt ingen lust att behöva tanka två gånger i veckan när man har bråttom hela tiden. Jag pendlade 25 mil om dagen då. Idag skulle jag klara samma pendelavstånd med en Leaf, under förutsättning att man kan ladda på jobbet. Det är en jäkla skillnad mellan en Leafs räckvidd och mitt gamla krav på minst 100 mil utan att tanka. Då ser man kanske relationen mellan elektrisk räckvidd och vad man brukar köra mellan tankningarna.Jerka skrev:Det här med räckviddsapologetik vet jag inte om det är något vinnande koncept. Om folk säger att de vill kunna köra 50 mil på en laddning så vill de väl det? Jag köper att det finns folk som har helt orimliga krav men det där vete tusan om det är ett av dem. Om elbilarna ska kunna ta över till 100% måste de klara även de högst ställda behoven.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilsspecifikation
Den vore kanon. Kört några mil med husbilen nu och sitter bara och lyssnar på dieselknacket. Tänk att kunna ha ett modulpack som kan användas i personbilen, husbilen och som wallbox till huset...Jerker skrev:Moduler, min käre Watson, moduler!Mickep skrev:Tycker en portabel batteri vore en genial lösning. Tänk att slippa bära runt på den extr vikten när den inte behövs och kunna utnyttja det lastutrymmet. Och det istället fanns på väggen och gjorde nytta där när de enda resorna är lokalresor. Om man sedan skall på en långresa behöver man bara snabbt plocka ned det halvtons tunga batteriet från väggen och koppla in i bilen. En mycket simpel och... vänta lite... ohhhh ... Houston, vi har problem....
På det sättet kan man även tänka sig att man har batterier i husvagnen som används dels för körningen för att få extra räckvidd, dels för att driva elsystemet i husvagnen.
Eller om man har husbil så kan med dela batteriet (eller delar av det) mellan den och personbilen. Om det är så att man ändå aldrig köra båda samtidigt.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Elbilsspecifikation
Jag ser räckvidden som ett problem med jämna mellanrum på min S85D. Men det beror isee fiesta fall på bristen på snabbladdning. När det är bättre utbyggt är det sällan jag skulle behöva länge räckvidd. Men jag skulle absolut inte vilja ha mindre. Är j-igt sugen på en 100D
Re: Elbilsspecifikation
Ja, det är det här med att laddning skiljer sig så otroligt mot att fylla fossilbränsle, det förstår man inte förrän man provat.mati skrev:Fast oftast vet man egentligen inte vilka krav/behov man har förrän man har upplevt hur det är att ha elbil. Man jämför ju med hur man använder bensinbilar och den jämförelsen fungerar inte riktigt. Förr i tiden när jag hade dieselbilar gällde kravet att det måste gå att köra minst 100 mil på en tank. Jag köpte inte bilen när kravet inte uppfylldes. Jag hade helt enkelt ingen lust att behöva tanka två gånger i veckan när man har bråttom hela tiden. Jag pendlade 25 mil om dagen då. Idag skulle jag klara samma pendelavstånd med en Leaf, under förutsättning att man kan ladda på jobbet. Det är en jäkla skillnad mellan en Leafs räckvidd och mitt gamla krav på minst 100 mil utan att tanka. Då ser man kanske relationen mellan elektrisk räckvidd och vad man brukar köra mellan tankningarna.Jerka skrev:Det här med räckviddsapologetik vet jag inte om det är något vinnande koncept. Om folk säger att de vill kunna köra 50 mil på en laddning så vill de väl det? Jag köper att det finns folk som har helt orimliga krav men det där vete tusan om det är ett av dem. Om elbilarna ska kunna ta över till 100% måste de klara även de högst ställda behoven.
Man förstår inte heller vilka fördelar man får med en elbil, som prestanda, körglädje, billigare drift och underhåll etc. Kan det då inte vara värt att de få gånger man verkligen behöver åka riktigt långt får ta "smällen" att den resan tar lite längre tid än förut?
Re: Elbilsspecifikation
Det som behövs är ju flera snabbladdare så att man kan välja vart man vill ladda. Människor kommer ändå stanna med så jämna mellanrum att räckvidden inte sätter gränserna i praktiken. Inte på långresor i alla fall.
Jag tror inte heller att extra moduler är lösningen. De gånger jag känner att räckvidden inte räcker till med Leafen är när jag helt plötsligt får behov av att snurra omkring hemmavid. Det blir lätt 10 mil när man måste åka härs och tvärs genom Göteborg. I det läget är det också oftast jobbigt att ladda, tiden är ofta knapp. Jag skulle nog i praktiken behöva dubbla räckvidden för att det skulle funka, alltså 20mil. Men det behöver jag ha hela tiden, eftersom jag inte vet när behovet uppstå. (Ja, problemet skulle kunna lösas med många fler destinationsladdare som skulle kunna stödja upp.)
Jag tror inte heller att extra moduler är lösningen. De gånger jag känner att räckvidden inte räcker till med Leafen är när jag helt plötsligt får behov av att snurra omkring hemmavid. Det blir lätt 10 mil när man måste åka härs och tvärs genom Göteborg. I det läget är det också oftast jobbigt att ladda, tiden är ofta knapp. Jag skulle nog i praktiken behöva dubbla räckvidden för att det skulle funka, alltså 20mil. Men det behöver jag ha hela tiden, eftersom jag inte vet när behovet uppstå. (Ja, problemet skulle kunna lösas med många fler destinationsladdare som skulle kunna stödja upp.)
Re: Elbilsspecifikation
Fick jag välja mellan dubbla räckvidden eller dubbla laddhastigheten så skulle jag alla dagar välja laddhastigheten. 30 mil är fullt tillräckligt för alla mina resor även ifall det var lite på håret i Polen pga inga laddstolpar för bilar alls mellan Gdansk och Warszawa. Att kunna ladda i 50kWh på en kvart vore dock grymt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilsspecifikation
En Model X 75D kommer knappt 14 mil med husvagn enligt Bjørn Nylands tester. Det blir till att stanna oftare än varannan timme och ladda. Kom inte och säg att det inte är någon nackdel.
Nej, jag håller med Svenssons. Det jag tror måste hända, förutom fler snabbladdare, är snabbare snabbladdare på 350 kW eller så. Stanna i en kvart varannan timme kan jag göra, men att stanna i en timme varannan timme skulle jag inte palla.
Nej, jag håller med Svenssons. Det jag tror måste hända, förutom fler snabbladdare, är snabbare snabbladdare på 350 kW eller så. Stanna i en kvart varannan timme kan jag göra, men att stanna i en timme varannan timme skulle jag inte palla.
Re: Elbilsspecifikation
Vet att man just nu håller på o testar med batterier i husvagnarna som drar husvagnens vikt så att säga. Mer kan jag inte säga.
Re: Elbilsspecifikation
Finns dock problem med att husvagnen eller släpet blir motordrivet fordon då och slutar vara en släpvagn eller husvagn... Byråkratin är nog ett större problem än tekniska problem.rightnow skrev:Vet att man just nu håller på o testar med batterier i husvagnarna som drar husvagnens vikt så att säga. Mer kan jag inte säga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilsspecifikation
Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Re: Elbilsspecifikation
Det behöver väl inte betyda att husvagnen/släpet har egen drivning, bara att batteriet motsvarar den extra förbrukning den orsakar. När priserna ut till kund ligger på < 100$/kWh kan man kanske tänka sig ett 30-50 kWh pack i en husvagn. Kan man campa var som helst, bara fälla upp lite solceller när man stannar så är allt klart. Samt då kopplas till nätet/huset när man kommer hem, dvs agera Powerwall.Svenssons skrev:Finns dock problem med att husvagnen eller släpet blir motordrivet fordon då och slutar vara en släpvagn eller husvagn... Byråkratin är nog ett större problem än tekniska problem.rightnow skrev:Vet att man just nu håller på o testar med batterier i husvagnarna som drar husvagnens vikt så att säga. Mer kan jag inte säga.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elbilsspecifikation
Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilsspecifikation
Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbtLarsL skrev:Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Elbilsspecifikation
Inga problem med Model X och bioweapon defence mode! Har testat det själv!HelectriC skrev:Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbtLarsL skrev:Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Elbilsspecifikation
Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?Svenssons skrev:Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)