Elbilsspecifikation

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Det här med räckviddsapologetik vet jag inte om det är något vinnande koncept. Om folk säger att de vill kunna köra 50 mil på en laddning så vill de väl det? Jag köper att det finns folk som har helt orimliga krav men det där vete tusan om det är ett av dem. Om elbilarna ska kunna ta över till 100% måste de klara även de högst ställda behoven.
Fast oftast vet man egentligen inte vilka krav/behov man har förrän man har upplevt hur det är att ha elbil. Man jämför ju med hur man använder bensinbilar och den jämförelsen fungerar inte riktigt. Förr i tiden när jag hade dieselbilar gällde kravet att det måste gå att köra minst 100 mil på en tank. Jag köpte inte bilen när kravet inte uppfylldes. Jag hade helt enkelt ingen lust att behöva tanka två gånger i veckan när man har bråttom hela tiden. Jag pendlade 25 mil om dagen då. Idag skulle jag klara samma pendelavstånd med en Leaf, under förutsättning att man kan ladda på jobbet. Det är en jäkla skillnad mellan en Leafs räckvidd och mitt gamla krav på minst 100 mil utan att tanka. Då ser man kanske relationen mellan elektrisk räckvidd och vad man brukar köra mellan tankningarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Mickep skrev:
Tycker en portabel batteri vore en genial lösning. Tänk att slippa bära runt på den extr vikten när den inte behövs och kunna utnyttja det lastutrymmet. Och det istället fanns på väggen och gjorde nytta där när de enda resorna är lokalresor. Om man sedan skall på en långresa behöver man bara snabbt plocka ned det halvtons tunga batteriet från väggen och koppla in i bilen. En mycket simpel och... vänta lite... ohhhh ... Houston, vi har problem....
Moduler, min käre Watson, moduler!

På det sättet kan man även tänka sig att man har batterier i husvagnen som används dels för körningen för att få extra räckvidd, dels för att driva elsystemet i husvagnen.

Eller om man har husbil så kan med dela batteriet (eller delar av det) mellan den och personbilen. Om det är så att man ändå aldrig köra båda samtidigt.
Den vore kanon. Kört några mil med husbilen nu och sitter bara och lyssnar på dieselknacket. Tänk att kunna ha ett modulpack som kan användas i personbilen, husbilen och som wallbox till huset... Bild

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av bullen »

Jag ser räckvidden som ett problem med jämna mellanrum på min S85D. Men det beror isee fiesta fall på bristen på snabbladdning. När det är bättre utbyggt är det sällan jag skulle behöva länge räckvidd. Men jag skulle absolut inte vilja ha mindre. Är j-igt sugen på en 100D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerka skrev:
Det här med räckviddsapologetik vet jag inte om det är något vinnande koncept. Om folk säger att de vill kunna köra 50 mil på en laddning så vill de väl det? Jag köper att det finns folk som har helt orimliga krav men det där vete tusan om det är ett av dem. Om elbilarna ska kunna ta över till 100% måste de klara även de högst ställda behoven.
Fast oftast vet man egentligen inte vilka krav/behov man har förrän man har upplevt hur det är att ha elbil. Man jämför ju med hur man använder bensinbilar och den jämförelsen fungerar inte riktigt. Förr i tiden när jag hade dieselbilar gällde kravet att det måste gå att köra minst 100 mil på en tank. Jag köpte inte bilen när kravet inte uppfylldes. Jag hade helt enkelt ingen lust att behöva tanka två gånger i veckan när man har bråttom hela tiden. Jag pendlade 25 mil om dagen då. Idag skulle jag klara samma pendelavstånd med en Leaf, under förutsättning att man kan ladda på jobbet. Det är en jäkla skillnad mellan en Leafs räckvidd och mitt gamla krav på minst 100 mil utan att tanka. Då ser man kanske relationen mellan elektrisk räckvidd och vad man brukar köra mellan tankningarna.
Ja, det är det här med att laddning skiljer sig så otroligt mot att fylla fossilbränsle, det förstår man inte förrän man provat.

Man förstår inte heller vilka fördelar man får med en elbil, som prestanda, körglädje, billigare drift och underhåll etc. Kan det då inte vara värt att de få gånger man verkligen behöver åka riktigt långt får ta "smällen" att den resan tar lite längre tid än förut?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av LarsL »

Det som behövs är ju flera snabbladdare så att man kan välja vart man vill ladda. Människor kommer ändå stanna med så jämna mellanrum att räckvidden inte sätter gränserna i praktiken. Inte på långresor i alla fall.
Jag tror inte heller att extra moduler är lösningen. De gånger jag känner att räckvidden inte räcker till med Leafen är när jag helt plötsligt får behov av att snurra omkring hemmavid. Det blir lätt 10 mil när man måste åka härs och tvärs genom Göteborg. I det läget är det också oftast jobbigt att ladda, tiden är ofta knapp. Jag skulle nog i praktiken behöva dubbla räckvidden för att det skulle funka, alltså 20mil. Men det behöver jag ha hela tiden, eftersom jag inte vet när behovet uppstå. (Ja, problemet skulle kunna lösas med många fler destinationsladdare som skulle kunna stödja upp.)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

Fick jag välja mellan dubbla räckvidden eller dubbla laddhastigheten så skulle jag alla dagar välja laddhastigheten. 30 mil är fullt tillräckligt för alla mina resor även ifall det var lite på håret i Polen pga inga laddstolpar för bilar alls mellan Gdansk och Warszawa. Att kunna ladda i 50kWh på en kvart vore dock grymt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Jerka »

En Model X 75D kommer knappt 14 mil med husvagn enligt Bjørn Nylands tester. Det blir till att stanna oftare än varannan timme och ladda. Kom inte och säg att det inte är någon nackdel.

Nej, jag håller med Svenssons. Det jag tror måste hända, förutom fler snabbladdare, är snabbare snabbladdare på 350 kW eller så. Stanna i en kvart varannan timme kan jag göra, men att stanna i en timme varannan timme skulle jag inte palla.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av rightnow »

Vet att man just nu håller på o testar med batterier i husvagnarna som drar husvagnens vikt så att säga. Mer kan jag inte säga.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

rightnow skrev:
Vet att man just nu håller på o testar med batterier i husvagnarna som drar husvagnens vikt så att säga. Mer kan jag inte säga.
Finns dock problem med att husvagnen eller släpet blir motordrivet fordon då och slutar vara en släpvagn eller husvagn... Byråkratin är nog ett större problem än tekniska problem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av LarsL »

Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
rightnow skrev:
Vet att man just nu håller på o testar med batterier i husvagnarna som drar husvagnens vikt så att säga. Mer kan jag inte säga.
Finns dock problem med att husvagnen eller släpet blir motordrivet fordon då och slutar vara en släpvagn eller husvagn... Byråkratin är nog ett större problem än tekniska problem.
Det behöver väl inte betyda att husvagnen/släpet har egen drivning, bara att batteriet motsvarar den extra förbrukning den orsakar. När priserna ut till kund ligger på < 100$/kWh kan man kanske tänka sig ett 30-50 kWh pack i en husvagn. Kan man campa var som helst, bara fälla upp lite solceller när man stannar så är allt klart. Samt då kopplas till nätet/huset när man kommer hem, dvs agera Powerwall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbt ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbt ;)
Inga problem med Model X och bioweapon defence mode! Har testat det själv!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Andreasson »

Svenssons skrev:
Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbt ;)
Inga problem med Model X och bioweapon defence mode! Har testat det själv!
:D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

Andreasson skrev:
Svenssons skrev:
Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?
Inte i dagens bilar. Dels finns ingen smidig möjlighet att koppla in laddningen till bilen och kopplar du den till ladduttaget så kan du inte köra bilen med dagens mjukvara eftersom de inte kan laddas under färd (förutom genom generativ laddning vid inbromsning).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Andreasson »

Svenssons skrev:
Andreasson skrev:
Svenssons skrev:
Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?
Inte i dagens bilar. Dels finns ingen smidig möjlighet att koppla in laddningen till bilen och kopplar du den till ladduttaget så kan du inte köra bilen med dagens mjukvara eftersom de inte kan laddas under färd (förutom genom generativ laddning vid inbromsning).
Nej självklart! Hela mitt resonemang bygger på framtida dröm. Men redan idag kopplar vi ju in en elkabel från husvagnen till bilen. Men vilken tjocklek den kabeln har och i vilken typ av kontakt vi använder kan ju framtiden utvisa...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Jerker »

Andreasson skrev:
Nej självklart! Hela mitt resonemang bygger på framtida dröm. Men redan idag kopplar vi ju in en elkabel från husvagnen till bilen. Men vilken tjocklek den kabeln har och i vilken typ av kontakt vi använder kan ju framtiden utvisa...
Det enklaste är väl bara att ha en separat kabel för matningen från husvagnsbatteriet till bilbatteriet för att inte ställa till det med standarder osv.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

Andreasson skrev:
Nej självklart! Hela mitt resonemang bygger på framtida dröm. Men redan idag kopplar vi ju in en elkabel från husvagnen till bilen. Men vilken tjocklek den kabeln har och i vilken typ av kontakt vi använder kan ju framtiden utvisa...
Visst vore det grymt att ha en stor batteribackup i husvagnen, både för laddning av bilen och för att ha tillgång till el i husvagnen. Har skrivit om detta tidigare. Detta funkar dock inte i dagens bilar under drift som jag skrev i första inlägget. Ingen bil på marknaden har någon möjlighet att ta emot laddning under drift och ingen standard för detta finns idag. Vore dock grymt om det fanns en standard.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av LarsL »

... hotell är inte heller så dyrt. :D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
... hotell är inte heller så dyrt. :D
Att vara hemma är ännu billigare och då behöver man inte bry sig om laddning heller...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Andreasson »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
... hotell är inte heller så dyrt. :D
Att vara hemma är ännu billigare och då behöver man inte bry sig om laddning heller...
Men husvagn är mysigare... 8-)
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Smutt »

Andreasson skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
... hotell är inte heller så dyrt. :D
Att vara hemma är ännu billigare och då behöver man inte bry sig om laddning heller...
Men husvagn är mysigare... 8-)
Tält är mysigast!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av jonasl »

En powerwall eller två i husvagnen kanske?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar