Elbilsspecifikation

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
rightnow skrev:
Vet att man just nu håller på o testar med batterier i husvagnarna som drar husvagnens vikt så att säga. Mer kan jag inte säga.
Finns dock problem med att husvagnen eller släpet blir motordrivet fordon då och slutar vara en släpvagn eller husvagn... Byråkratin är nog ett större problem än tekniska problem.
Det behöver väl inte betyda att husvagnen/släpet har egen drivning, bara att batteriet motsvarar den extra förbrukning den orsakar. När priserna ut till kund ligger på < 100$/kWh kan man kanske tänka sig ett 30-50 kWh pack i en husvagn. Kan man campa var som helst, bara fälla upp lite solceller när man stannar så är allt klart. Samt då kopplas till nätet/huset när man kommer hem, dvs agera Powerwall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbt ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbt ;)
Inga problem med Model X och bioweapon defence mode! Har testat det själv!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Andreasson »

Svenssons skrev:
Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbt ;)
Inga problem med Model X och bioweapon defence mode! Har testat det själv!
:D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

Andreasson skrev:
Svenssons skrev:
Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?
Inte i dagens bilar. Dels finns ingen smidig möjlighet att koppla in laddningen till bilen och kopplar du den till ladduttaget så kan du inte köra bilen med dagens mjukvara eftersom de inte kan laddas under färd (förutom genom generativ laddning vid inbromsning).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Andreasson »

Svenssons skrev:
Andreasson skrev:
Svenssons skrev:
Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?
Inte i dagens bilar. Dels finns ingen smidig möjlighet att koppla in laddningen till bilen och kopplar du den till ladduttaget så kan du inte köra bilen med dagens mjukvara eftersom de inte kan laddas under färd (förutom genom generativ laddning vid inbromsning).
Nej självklart! Hela mitt resonemang bygger på framtida dröm. Men redan idag kopplar vi ju in en elkabel från husvagnen till bilen. Men vilken tjocklek den kabeln har och i vilken typ av kontakt vi använder kan ju framtiden utvisa...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Jerker »

Andreasson skrev:
Nej självklart! Hela mitt resonemang bygger på framtida dröm. Men redan idag kopplar vi ju in en elkabel från husvagnen till bilen. Men vilken tjocklek den kabeln har och i vilken typ av kontakt vi använder kan ju framtiden utvisa...
Det enklaste är väl bara att ha en separat kabel för matningen från husvagnsbatteriet till bilbatteriet för att inte ställa till det med standarder osv.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

Andreasson skrev:
Nej självklart! Hela mitt resonemang bygger på framtida dröm. Men redan idag kopplar vi ju in en elkabel från husvagnen till bilen. Men vilken tjocklek den kabeln har och i vilken typ av kontakt vi använder kan ju framtiden utvisa...
Visst vore det grymt att ha en stor batteribackup i husvagnen, både för laddning av bilen och för att ha tillgång till el i husvagnen. Har skrivit om detta tidigare. Detta funkar dock inte i dagens bilar under drift som jag skrev i första inlägget. Ingen bil på marknaden har någon möjlighet att ta emot laddning under drift och ingen standard för detta finns idag. Vore dock grymt om det fanns en standard.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av LarsL »

... hotell är inte heller så dyrt. :D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
... hotell är inte heller så dyrt. :D
Att vara hemma är ännu billigare och då behöver man inte bry sig om laddning heller...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Andreasson »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
... hotell är inte heller så dyrt. :D
Att vara hemma är ännu billigare och då behöver man inte bry sig om laddning heller...
Men husvagn är mysigare... 8-)
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Smutt »

Andreasson skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
... hotell är inte heller så dyrt. :D
Att vara hemma är ännu billigare och då behöver man inte bry sig om laddning heller...
Men husvagn är mysigare... 8-)
Tält är mysigast!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av jonasl »

En powerwall eller två i husvagnen kanske?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar