Elbilsspecifikation

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Hacke
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2017 18:16

Elbilsspecifikation

Inlägg av Hacke »

Låt mig slå fast ett par saker innan jag börjar.
Jag gillar elbilar och har provkört en sådan (Ioniq). En trevlig upplevelse.
Min resor ser ut så här: till vardags mest cykel och frekvent längre resor med bil ≥ 40 mil.
Diskrepansen mellan mina ekonomiska tillgångar och kostnaden för en Tesla modell S eller X är tyvärr för stor och jag är inte företagare som leasar eller något annat.
Jag är naturmänniska och stannar aldrig när jag är ute och kör på en stormarknad eller sunkig hamburgerrestaurang, jag stannar på en skogsväg och fikar.

Specifikationen:
Min elbil skall gå att köra från Umeå till Hemavan (ca 40 mil) under alla väder-, vind- och ljusförhållanden med full packning (4 personer) och med bibehållen komfort (AC, värme) under iakttagande av gällande hastighetsbegränsningar + 5 km/tim utan att behöva stanna och ladda. Det är ca 40 mil uppförsbacke (Umeå 18 m öh, Hemavan 600 m öh) och temperaturen kan variera från +25 till – 30 (ibland ännu lägre).
Jag har inget behov av att kunna accelerera 0-100 på en svinblink och en toppfart på 165 räcker bra för mig. Då borde en motoreffekt på 110 kW räcka. 16” hjul rullar lättare än 19” och är dessutom billigare. De kanske inte ser lika häftiga ut men de duger. Storleken på bilen får gärna vara som min koreanska V70 (Hyundai i40), den är mkt rymlig och större än man tror. Med tanke på den uppgivna räckvidden för en Ioniq så behövs förmodligen ett batteri i 75 kWh-klassen för att uppfylla ovanstående.

Det här låter väl som en bra elbil, jag hoppas att den kommer och med ett rimligt pris!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Bjelke »

Tids nog så ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Smutt »

Förstår inte inlägget? Vem kör 40mil utan att stanna? Låter farligt min model S60 kommer 21mil i värsta värsta räcker hur bra som helst två timmar och sen en timmes rast är ju bara sunt och jag är naturmänniska så jag kan stanna och äta i betong för miljöns skull
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av far1far2 »

Är man naturmänniska (som jag), så älskar man inte bara naturen och vill vistas i den och vill den väl! Då väljer man bort fossildrivet. Att sen olika ekonomiska ramar ger olika förutsättningar och alternativ är ju givet! Man måste inte äta hamburgare (är vegetarian) för att det råkar finnas en hamburgs-mack jämte SuC-n! Avåkningsmöjligheterna till naturen i allemansrättens Sverige är legio! :P
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av mati »

Jag är också naturmänniska. Och jag vistas hellre 20-30 minuter vid en snabbladdare än 5-10 minuter vid en bensinmack. Fika i skogen kan göra ändå. Skillnaden är väl att man gör det i tysthet och utan att det luktar illa.
Jag hade valt en Ioniq om jag hade varit i din situation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Jensa »

Innan man har testat köra elbil tror jag många tänker i de banorna att man måste komma si och så långt utan att ladda. Men hur ofta kör man 40 mil i sträck? Som sagts tidigare låter det farligt. Det kan räcka med att stanna i 15 min för att toppa upp det sista och det kanske enbart behövs vintertid. Vill man stanna längs skogsväg i naturen tror jag ändå inte man gör det då förbrukningen är som högst (läs -20 eller snöblask). Värnar man om naturen och vill att våra efterlevande också ska få göra det så väljer man bort fossildrivet om man har ekonomiska möjligheter. Men förhoppningsvis kommer det billigare modeller, men tror inte att man måste kräva att de ska gå 40 mil i -20 grader för att våga ta steget till eldrift. Om några år kommer många fler snabbladdningsstationer och det räcker att handla lite på Ica när du väntar.

Jag väntade mig mycket mer planerande i mitt resande med elbil, men tycker det är alltför sällan man måste ladda...
2016 Model S 75
Hacke
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2017 18:16

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Hacke »

Ja inte kör jag 40 mil i ett sträck, det jag skrev var att jag inte ville stanna och ladda under de 40 milen. Det finns tyvärr inga snabbladdare mellan Umeå och Hemavan - än, men det ärt på g! Jag rastar ofta men vill fortfarande ha räckvidden jag skrev om. PS! Hemavan är ett mycket Tesla-tätt område och 90% med norska skyltar (det är bara 10 mil till Mo i Rana). Vad är det för fel att ha lite drömmar om räckvidden? Det blir i alla fall lite längre än med min cykel.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av mati »

Ja, i norra Sverige är det fortfarande lite dåligt med laddning. Men det kan inte handla om så många månader innan det förändras. Leveranstiden på en ny bil är nog längre. ;)
Räckvidd är bra, men överskattad. Förutsatt att det finns snabbladdning utmed vägarna såklart. En bil som går att köra 20 säkra mil, och som kan snabbladdas överallt, duger för de allra flesta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Pontus »

Inget fel att önska mer räckvidd men om det är den enda variabeln som gör att du inte köper en elbil då bör du kanske tänka på kommentarerna ovan. Man klarar sig med mindre räckvidd än man trodde innan man skaffade elbil, det är min erfarenhet efter 2 år.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Inget fel att önska mer räckvidd men om det är den enda variabeln som gör att du inte köper en elbil då bör du kanske tänka på kommentarerna ovan. Man klarar sig med mindre räckvidd än man trodde innan man skaffade elbil, det är min erfarenhet efter 2 år.
Helt enig! 95% av tiden tycker jag mitt batteri är lite overkill trots att jag har minst räckvidd av alla Teslor.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av LarsL »

Det absolut smartaste ur alla avseenden är att lära sig stanna på de här 40mil resorna och slå en drill sträcka på benen och sedan åka vidare. Det är inte svårt eller jobbigt på något sätt att ladda en gång under en 40 mils tur, alla kan göra det. Det är varken bra för miljon, din ekonomi eller trafiksäkerheten att ha bilar med 50 mils räckvidd.

Jag hör det här hela tiden från kollegor "När kommer den en bil som jag kan åka 50mil utan att stanna?", "Ja, du kanske klarar att stanna och ladda men jag har brottom" osv. Sanningen är att med en Tesla med 30mils räckvidd så kan har nästan garantera att du inte kommer behöva vänta på laddningen. Och av den orsaken så kommer det aldrig en billig 50mils elbil, den behövs helt enkelt inte.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av mati »

Precis så är det. Folk brukar ju fråga "hur långt kommer man...?". Även om jag inte gärna svarar på den frågan så måste man ju säga nåt. Och då brukar jag säga "mellan 35 och max 45 mil kanske". Och alla, bokstavligen alla, svarar nånting som "nja, det är ju ganska okej ändå". Som om man skulle behöva ännu mer.
Nej, det är overkill. Det behövs inte. Jag är alltid snabb med att säga att jag aldrig har testat och egentligen inte vet nur långt man kommer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Jerker »

Måste instämma i det här med räckvidd. Förutsatt att man har tillgång till SuC, eller iaf CCS/Chademo, så är det tillräckligt att man kan köra 20-25 mil i motorvägsfart. Jag har en Renault Zoe i dagsläget och den kan jag köra 10-12 mil i motorvägsfart idag men den laddar bara med 22 kW och det är det som är problemet. Annars har jag egentligen inget emot stoppen. De utnyttjar jag till det självklara som att gå på toa, fika/äta men också åt att kolla av sociala medier och ta en tupplur. Inga problem alls. Men den är lite för klen totalt sett. När 3:an kommer som kommer att klara 20-25 mil i motorvägsfart och kan snabbladda så blir det rena himmelriket!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Bjelke »

Jag kommer minst 30 mil med mina gamla 85:a även om jag gasar på lite (läs motorväg mm) och jag har banne mig svårt att köra så länge utan att stanna, det blir oftast max 2 timmar
innan jag bara måste ta en paus...
Men det finns ju andra scenarios som gör att räckvidden är najs, och det är ju såklart när man är rejält off grid då milen kan ticka iväg utan vettiga laddmöjligheter tex, eller när vi snackar om husvagnar osv,
så visst finns det behov för ändå, men jag håller i grund och botten med om att det är ganska dumt att större delen av bilens liv åka omkring med batterier som inte behövs.

Om/när laddtekniken blir bättre, dvs snabbare, så blir resonemanget än mer uppenbart, att stora batterier bara är onödigt...

Jag väntar ff på att man kommer fram med en slags gemensam teknik för standardiserade batterier som "lösa" moduler, då kan man köpa till mer om man behöver, eller hyra extra vid behov osv osv...
Bilarna skulle i princip kunna säljas rena med pyttebatterier i grundmodellen. Man skulle kunna "nöja" sig med enklare om man tex skulle vilja ha stort batteri men inte bryr sig så mkt om laddhastighet (för att få ner priset),
och man skulle kunna sälja dom om man inte vill ha dom kvar eller byta upp sig (tex om dom har degraderats och ngn annan kan ha bättre nytta av dom i huset tex).
Man skulle även kunna köpa ett extra batteri som man använder till flera bilar/husbilar/båtar/uthyrning/elbilspoolen/byföreningen/bärgarkåren/batteribackupen i huset/#skriv in önskat område här#
Problemet med en standard är väl bla hur man ska enas om kylning/värmning tex, men det skulle kunna vara en option att ha med (men måste då antagligen finnas med i standardens beskrivning hur det ska se ut),
förutom dom gamla vanliga med standarder såklart ;) (vem sätter den och godkänner osv).

Kunde man komma fram till en standard så skulle i princip alla diskussioner om räckvidder osv osv upphöra, för då blev det upp till var och en hur man vill ha sin bil (eller flera bilar), man kunde åka till Biltema och köpa ett lixom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Pontus skrev:
Inget fel att önska mer räckvidd men om det är den enda variabeln som gör att du inte köper en elbil då bör du kanske tänka på kommentarerna ovan. Man klarar sig med mindre räckvidd än man trodde innan man skaffade elbil, det är min erfarenhet efter 2 år.
Helt enig! 95% av tiden tycker jag mitt batteri är lite overkill trots att jag har minst räckvidd av alla Teslor.
Har du en Roadster 1.0 nu? ;)

Min bil har ca 30 mils räckvidd och jag behöver ofta på långresor stanna oftare än vad bilen behöver.

Vad gäller Umeå-Hemavan så håller Umeå Energi på att sätta upp 4 snabbladdare mellan städerna förutom de som redan finns/håller på att sättas upp i Umeå och Hemavan.

http://www.umeaenergi.se/el/ladda-elbilen/laddstolpar
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Simon »

Hacke skrev:
Ja inte kör jag 40 mil i ett sträck, det jag skrev var att jag inte ville stanna och ladda under de 40 milen. Det finns tyvärr inga snabbladdare mellan Umeå och Hemavan - än, men det ärt på g! Jag rastar ofta men vill fortfarande ha räckvidden jag skrev om.
Kan man säga att du lika gärna skulle klara dig med fler laddstolpar vid mysiga rastplatser i skogen?
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Jerka »

Det här med räckviddsapologetik vet jag inte om det är något vinnande koncept. Om folk säger att de vill kunna köra 50 mil på en laddning så vill de väl det? Jag köper att det finns folk som har helt orimliga krav men det där vete tusan om det är ett av dem. Om elbilarna ska kunna ta över till 100% måste de klara även de högst ställda behoven.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Legato »

Jerka skrev:
Det här med räckviddsapologetik vet jag inte om det är något vinnande koncept. Om folk säger att de vill kunna köra 50 mil på en laddning så vill de väl det? Jag köper att det finns folk som har helt orimliga krav men det där vete tusan om det är ett av dem. Om elbilarna ska kunna ta över till 100% måste de klara även de högst ställda behoven.
Fast "problemet" är ju att extremt hög andel av dessa skulle inse att deras behov såg annorlunda ut om de väl provade... Har inte träffat en enda fossilbils-ägare som inte med bestämdhet hävdar att de behöver minst 50 mil... Bland de som kör elbil skulle jag gissa att "snittkravet" är runt 20.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Mickep »

Tycker en portabel batteri vore en genial lösning. Tänk att slippa bära runt på den extr vikten när den inte behövs och kunna utnyttja det lastutrymmet. Och det istället fanns på väggen och gjorde nytta där när de enda resorna är lokalresor. Om man sedan skall på en långresa behöver man bara snabbt plocka ned det halvtons tunga batteriet från väggen och koppla in i bilen. En mycket simpel och... vänta lite... ohhhh ... Houston, vi har problem....
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Tycker en portabel batteri vore en genial lösning. Tänk att slippa bära runt på den extr vikten när den inte behövs och kunna utnyttja det lastutrymmet. Och det istället fanns på väggen och gjorde nytta där när de enda resorna är lokalresor. Om man sedan skall på en långresa behöver man bara snabbt plocka ned det halvtons tunga batteriet från väggen och koppla in i bilen. En mycket simpel och... vänta lite... ohhhh ... Houston, vi har problem....
Moduler, min käre Watson, moduler!

På det sättet kan man även tänka sig att man har batterier i husvagnen som används dels för körningen för att få extra räckvidd, dels för att driva elsystemet i husvagnen.

Eller om man har husbil så kan med dela batteriet (eller delar av det) mellan den och personbilen. Iaf om det är så att man ändå aldrig kör båda samtidigt.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Det här med räckviddsapologetik vet jag inte om det är något vinnande koncept. Om folk säger att de vill kunna köra 50 mil på en laddning så vill de väl det? Jag köper att det finns folk som har helt orimliga krav men det där vete tusan om det är ett av dem. Om elbilarna ska kunna ta över till 100% måste de klara även de högst ställda behoven.
Fast oftast vet man egentligen inte vilka krav/behov man har förrän man har upplevt hur det är att ha elbil. Man jämför ju med hur man använder bensinbilar och den jämförelsen fungerar inte riktigt. Förr i tiden när jag hade dieselbilar gällde kravet att det måste gå att köra minst 100 mil på en tank. Jag köpte inte bilen när kravet inte uppfylldes. Jag hade helt enkelt ingen lust att behöva tanka två gånger i veckan när man har bråttom hela tiden. Jag pendlade 25 mil om dagen då. Idag skulle jag klara samma pendelavstånd med en Leaf, under förutsättning att man kan ladda på jobbet. Det är en jäkla skillnad mellan en Leafs räckvidd och mitt gamla krav på minst 100 mil utan att tanka. Då ser man kanske relationen mellan elektrisk räckvidd och vad man brukar köra mellan tankningarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Mickep skrev:
Tycker en portabel batteri vore en genial lösning. Tänk att slippa bära runt på den extr vikten när den inte behövs och kunna utnyttja det lastutrymmet. Och det istället fanns på väggen och gjorde nytta där när de enda resorna är lokalresor. Om man sedan skall på en långresa behöver man bara snabbt plocka ned det halvtons tunga batteriet från väggen och koppla in i bilen. En mycket simpel och... vänta lite... ohhhh ... Houston, vi har problem....
Moduler, min käre Watson, moduler!

På det sättet kan man även tänka sig att man har batterier i husvagnen som används dels för körningen för att få extra räckvidd, dels för att driva elsystemet i husvagnen.

Eller om man har husbil så kan med dela batteriet (eller delar av det) mellan den och personbilen. Om det är så att man ändå aldrig köra båda samtidigt.
Den vore kanon. Kört några mil med husbilen nu och sitter bara och lyssnar på dieselknacket. Tänk att kunna ha ett modulpack som kan användas i personbilen, husbilen och som wallbox till huset... Bild

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av bullen »

Jag ser räckvidden som ett problem med jämna mellanrum på min S85D. Men det beror isee fiesta fall på bristen på snabbladdning. När det är bättre utbyggt är det sällan jag skulle behöva länge räckvidd. Men jag skulle absolut inte vilja ha mindre. Är j-igt sugen på en 100D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerka skrev:
Det här med räckviddsapologetik vet jag inte om det är något vinnande koncept. Om folk säger att de vill kunna köra 50 mil på en laddning så vill de väl det? Jag köper att det finns folk som har helt orimliga krav men det där vete tusan om det är ett av dem. Om elbilarna ska kunna ta över till 100% måste de klara även de högst ställda behoven.
Fast oftast vet man egentligen inte vilka krav/behov man har förrän man har upplevt hur det är att ha elbil. Man jämför ju med hur man använder bensinbilar och den jämförelsen fungerar inte riktigt. Förr i tiden när jag hade dieselbilar gällde kravet att det måste gå att köra minst 100 mil på en tank. Jag köpte inte bilen när kravet inte uppfylldes. Jag hade helt enkelt ingen lust att behöva tanka två gånger i veckan när man har bråttom hela tiden. Jag pendlade 25 mil om dagen då. Idag skulle jag klara samma pendelavstånd med en Leaf, under förutsättning att man kan ladda på jobbet. Det är en jäkla skillnad mellan en Leafs räckvidd och mitt gamla krav på minst 100 mil utan att tanka. Då ser man kanske relationen mellan elektrisk räckvidd och vad man brukar köra mellan tankningarna.
Ja, det är det här med att laddning skiljer sig så otroligt mot att fylla fossilbränsle, det förstår man inte förrän man provat.

Man förstår inte heller vilka fördelar man får med en elbil, som prestanda, körglädje, billigare drift och underhåll etc. Kan det då inte vara värt att de få gånger man verkligen behöver åka riktigt långt får ta "smällen" att den resan tar lite längre tid än förut?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsspecifikation

Inlägg av LarsL »

Det som behövs är ju flera snabbladdare så att man kan välja vart man vill ladda. Människor kommer ändå stanna med så jämna mellanrum att räckvidden inte sätter gränserna i praktiken. Inte på långresor i alla fall.
Jag tror inte heller att extra moduler är lösningen. De gånger jag känner att räckvidden inte räcker till med Leafen är när jag helt plötsligt får behov av att snurra omkring hemmavid. Det blir lätt 10 mil när man måste åka härs och tvärs genom Göteborg. I det läget är det också oftast jobbigt att ladda, tiden är ofta knapp. Jag skulle nog i praktiken behöva dubbla räckvidden för att det skulle funka, alltså 20mil. Men det behöver jag ha hela tiden, eftersom jag inte vet när behovet uppstå. (Ja, problemet skulle kunna lösas med många fler destinationsladdare som skulle kunna stödja upp.)
Skriv svar