Audi laddhybrid A8

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8562
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Audi laddhybrid A8

Inlägg av Pontus »

Låter som en intressant bil i en del avseenden.
- Den ska kunna parkera själv, utan att jag behöver sitta i bilen. Vilket jag tycker dom borde fixa på min model S också.
- Kökörningen ska vara enligt level 3 (är leveln valfri för alla?) men Audi säger att föraren ska kunna göra annat under tid tex titta på TV. Lite vågat uttalande, hoppas den lever upp till det också.
- Den har laserskanner vilket ska bli intressant och se om det gör stor skillnad.
- Den kommer ha trådlös laddning som standard och innan alla klagar på hur dåligt det kan vara så finns det möjlighet till att ladda med sladd också. Så om man tycker att den har dålig effektivitet så kan använda sladden.

Kul att det händer något även om jag inte är något Audifan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Audi laddhybrid A8

Inlägg av EnTraktor »

Mycket snack och lite verkstad. Till skillnad från Audi och dom andra tyskarna så levererar Tesla faktiskt bilarna dom pratar om.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Audi laddhybrid A8

Inlägg av ochso »

EnTraktor skrev:
Mycket snack och lite verkstad. Till skillnad från Audi och dom andra tyskarna så levererar Tesla faktiskt bilarna dom pratar om.
Audi visade väl upp just denna bil här om dagen?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Audi laddhybrid A8

Inlägg av Anderzzon »

Min flickvän jobbar som konsult åt Audi. När hon för några veckor sedan fick se deras film på A8:an där de visar lane assist mm så var hennes spontana reaktion: "Jaha, så den är som en Tesla fast med bensin?"
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi laddhybrid A8

Inlägg av helix »

När det gäller deras nya teknik så känns deras semi-autonoma system i rätt riktning. Bilen verkar ha mkt mer sensorer än Tesla AP2. 360 kameror, 360 ultrasonic, laser samt mid-range radar 360 grader. Intressant att de använder chip från både MobilEye och Nvidia! Undrar om den kan uppdatera mjukvara OTA?

Ta en titt på den här videon. Den illustrerar alla nya systemen i Audin. Kika runt 10:45 för en detaljerad genomgång av AI-dator/sensorer.:



Här en specifik video som visar tekniken i hybriden samt trådlös laddning:

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi laddhybrid A8

Inlägg av HelectriC »

Körde för övrigt merca E-klass 350e idag. Har ju tidigare kört C-klass 350e och den var ju inget vidare. Tänkte att E skulle vara bättre. Interiören var magisk, HUD superskönt, skarpa skärmar och trevlig rattknappsbetjäning. Men drivlinan :o hur tänker dom egentligen? Jag var tvungen att fråga säljaren om det kanske var en diesel iaf under huven, för det bråkade och skramlade hela tiden. En viss förbättring mot C-kalas, kanske annan växellåda? Men lååååångt ifrån så sofistikerad som en ren elbil. Sen har dom tydligen en GLE phev SUV (relativt stor) med samma batteripaket. Då undrar jag hur långt kommer man på den om man med en liten C-klass kommer 20km med samma batteri? Att dom inte skäms!
Jag hade nog nästan seriöst köpt en ren bensinbil hellre än dessa dåliga phev-kompromisser, det känns helt enkelt B!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar