Rimac Concept One: 1558 Wh/km!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Rimac Concept One: 1558 Wh/km!

Inlägg av iAkita »

Nog för att Rimac Concept One är en häftig bil prestandamässigt om man bara ser till fartresurser, men jäklar vad mycket energi den förbrukar när den körs hårt! 48 kWh på 30 km! (Se 8 min 40 sec in i videon nedan.) Det skulle krävas ett ganska stort batteri för att ta sig igenom Le Mans 24 timmars utan att ladda efter varje varv… Någon som testat hur hög genomsnittlig förbrukning man kan pressa ur en Model S/X under tre mils körning?

Genomsnittsförbrukningen verkar för övrigt vara ca 250 /km (se 4 min 48 sec). Även om det är dubbelt så mcket än vad en modern elbil borde dra så är det ju inte jättefarligt, med tanke på att den antgligen körts ganska hårt för det mesta.

Spännande att de hunnit med 633 laddningar av bilen förresten, inte tvekan om att de verkligen fått till en körbar bil som testats intensivt. Någon som vet hur många de levererat och vad de kostar?

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Rimac Concept One: 1558 Wh/km!

Inlägg av vigge50 »

iAkita skrev:
Nog för att Rimac Concept One är en häftig bil prestandamässigt om man bara ser till fartresurser, men jäklar vad mycket energi den förbrukar när den körs hårt! 48 kWh på 30 km! (Se 8 min 40 sec in i videon nedan.) Det skulle krävas ett ganska stort batteri för att ta sig igenom Le Mans 24 timmars utan att ladda efter varje varv… Någon som testat hur hög genomsnittlig förbrukning man kan pressa ur en Model S/X under tre mils körning?

Genomsnittsförbrukningen verkar för övrigt vara ca 250 /km (se 4 min 48 sec). Även om det är dubbelt så mcket än vad en modern elbil borde dra så är det ju inte jättefarligt, med tanke på att den antgligen körts ganska hårt för det mesta.

Spännande att de hunnit med 633 laddningar av bilen förresten, inte tvekan om att de verkligen fått till en körbar bil som testats intensivt. Någon som vet hur många de levererat och vad de kostar?

Nu har jag inte sätt videon men 250 Wh/km låter inte så farligt med tanke på storleken, i motorvägskörning så drar väll en Model X mer?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Rimac Concept One: 1558 Wh/km!

Inlägg av iAkita »

vigge50 skrev:
iAkita skrev:
Nog för att Rimac Concept One är en häftig bil prestandamässigt om man bara ser till fartresurser, men jäklar vad mycket energi den förbrukar när den körs hårt! 48 kWh på 30 km! (Se 8 min 40 sec in i videon nedan.) Det skulle krävas ett ganska stort batteri för att ta sig igenom Le Mans 24 timmars utan att ladda efter varje varv… Någon som testat hur hög genomsnittlig förbrukning man kan pressa ur en Model S/X under tre mils körning?

Genomsnittsförbrukningen verkar för övrigt vara ca 250 /km (se 4 min 48 sec). Även om det är dubbelt så mcket än vad en modern elbil borde dra så är det ju inte jättefarligt, med tanke på att den antgligen körts ganska hårt för det mesta.

Spännande att de hunnit med 633 laddningar av bilen förresten, inte tvekan om att de verkligen fått till en körbar bil som testats intensivt. Någon som vet hur många de levererat och vad de kostar?

Nu har jag inte sätt videon men 250 Wh/km låter inte så farligt med tanke på storleken, i motorvägskörning så drar väll en Model X mer?
Nej, 250 Wh/km är absolut inte så farligt, men en genomsnittlig förbrukning på 1558 Wh/km under 30 kilometers körning är desto värre!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Rimac Concept One: 1558 Wh/km!

Inlägg av Niklas Z »

När jag körde bana, t ex på Gelleråsen utanför Karlskoga, med min BMW drog den drygt 2,5 l/mil och det motsvarar ungefär 2500 Wh/km. Så jag tycker 1558 Wh/km är bra!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar