Ioniq provkörd för andra gången - fokus på lane assist

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Ioniq provkörd för andra gången - fokus på lane assist

Inlägg av dstr »

Innan jag börjar ringa runt så tänkte jag kolla här då det säkert finns någon som provkört nyligen.

Jag känner att jag behöver utforska deras laneassist och adaptiva farthållare ytterligare.
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Var kan man provköra en Ioniq idag - i Stockholm?

Inlägg av dstr »

Svarar mig själv - Bilia Haga Norra.

Återkommer med rapport.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Var kan man provköra en Ioniq idag - i Stockholm?

Inlägg av Smutt »

Hört att man ska ta det lugnt i kurvorna så kör försiktigt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Var kan man provköra en Ioniq idag - i Stockholm?

Inlägg av apkungen »

dstr skrev:
Svarar mig själv - Bilia Haga Norra.

Återkommer med rapport.
Yepp. Det var där jag körde. Ser fram emot rapport :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Var kan man provköra en Ioniq idag - i Stockholm?

Inlägg av dstr »

Vid första provkörningen, precis när den kom, så låg fokus på hur den skulle fungera för oss som andrabil. 3 barn fick plats i baksätet och den såg ju ok ut.

Jag tangerade en tråd på facecbook med en reseskildring från någon som kört Stockholm - Piteå i en Ioniq och där kom lane assist på tal. Jag visste inte ens att Ioniqen hade det, så jag blev tvungen att prova - samt uppleva adaptiva farthållaren.

Farthållaren duger inte riktigt för köande i Stockholm. Visst, den fungerar ner till 0km/h, men står man still mer än någon sekund så krävs det manuell handpåläggning för att komma igång igen. Uselt i långsamma Stockholmsköer. Avståndshållandet kändes inte helt 100 heller. När bilar kastade sig in framför så bromsade den väldigt långsamt, till den grad att man fick vara beredd på att gripa in själv. I 50km/h så kom jag till ett rödljus där bilarna stod still. Det hanterade den inte. Alldeles för nära så börjar anti collission skrika och jag fick hjälpa till att panikbromsa. Här bromsar Teslan in mycket tidigare och mjukare.

Lane assist - ptja, den fanns där. Man kunde släppa ratten några sekunder, inte "några mil" som man är van vid. Det som var riktigt irriterande (vilket iofs kanske är en vanesak) var att när man hade funktionen aktiverad så hjälpte den till när den såg linjer att följa, studsandes mellan linjerna. När linjerna försvann så slutade den - men när den hittade linjer igen så började den hjälpa till igen, utan att man aktiverat något igen. Lane assist fungerade inte i lägre farter heller. Jag är osäker på om den inte såg tillräckligt med linjer eller om den helt enkelt stänger av vid en viss hastighet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ioniq provkörd för andra gången - fokus på lane assist

Inlägg av HelectriC »

Verkar som lane assist fungerar ungefär som på merca c350e som jag körde för någon vecka sedan. Inte mycket till hjälp egentligen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ioniq provkörd för andra gången - fokus på lane assist

Inlägg av dstr »

Några saker från första provkörningen står dock fortfarande fast - det är en rekordelig bil. Inte "plastig" som Zoe/Leaf och man åker riktigt bra/bekvämt i den. Framförallt att 3 ungar får plats i baksätet.

Backkameran har bättre/tydligare linjer än Teslan (att den fortfarande är så usel?!)

Det blir spännande att se Hyundais pris- och batteristrategi när Model 3 dyker upp på bred front.
Skriv svar