BMWs envishet kring amperetimmar...

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Precis, det är ju användbara kWh man skulle vilja ha. Teslas angivelse av batteristorlek är ju inte särskilt användbar heller.
Nja, man vill ju veta både teoretisk kapacitet och tillgänglig kapacitet. Mardrömmen vore såklart om de var identiska...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av Kalle »

När man köper enstaka celler är de alltid angivna i Ah. Bmv är kanske för lata för att räkna om?
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av Torkel »

Är det inte också så att Ah är det vanliga sättet att ange batteriers kapacitet? Wh ses ju mer i sammanhanget hushåll och energiförbrukning. Egentligen borde man väl mäta batterierna i megajoule :) P360D låter ju rätt coolt också.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av vigge50 »

_TonyV skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -rackvidd/

Nu är 120Ah på tapeten men det har väl alla läst om redan. Undrar hur många kWh det blir.
Sen kan man även ha åsikter om att kWh ska anges i användbar storhet. Ingen förutom tillverkaren vet hur mycket är reserverat i botten / toppen.
Om vi utgår från att de använder samma spänning som i tidigare i3 så kommer den ha 48 kWh, lite efter konkurrenterna men de kanske kan pressa priset?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av Legato »

Torkel skrev:
Är det inte också så att Ah är det vanliga sättet att ange batteriers kapacitet? Wh ses ju mer i sammanhanget hushåll och energiförbrukning. Egentligen borde man väl mäta batterierna i megajoule :) P360D låter ju rätt coolt också.
Fast Ah är ju inte en kapacitet... Megajoule skulle väl funka dock. Ah är ju som att säga att "jag kör i 3 km" som hastighetsangivelse eller "lådan rymmer en kvadratmeter".

Hade alla elbilar använt sanna spänning så hade jag kunnat "förlåta" Ah, men tydligen är det ju inte så.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av Niklas Z »

Ah är en kapacitet, men det är kapaciteten hos batteriet att lagra elektrisk laddning och det är ju inte det ensamt som utgör vad vi egentligen behöver för att köra bil, nämligen energi.
Man kan göra en analogi med en vattenkraftsdamm. Ah hos ett batteri skulle då kunna sägas motsvara hur många liter vatten som dammen rymmer. Det säger emellertid inte så mycket i sig själv, om man vill utvinna energi. Då måste man också veta fallhöjden för vattnet när det rinner ut ur dammen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av LarsL »

Varierar spänningen i batteriet? Ja, lite från 100-0% och kanske också med temperaturen. Då är det väl mer rätt att ange Ah än kWh? Men naturligtvis måste man samtidigt ange spänningen om man vill visa energin.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av bylund »

Sedan är det ju så att energin i batteriet inte heller ger hela sanningen om inte vet hur effektiv bilen är. En effektiv bil med litet batteri som i verkligheten går att köra 30 mil är ju bättre än en en ineffektiv bil med massor med extra kWh i batteriet som bara går att köra 25 mil, allt annat lika.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Sedan är det ju så att energin i batteriet inte heller ger hela sanningen om inte vet hur effektiv bilen är. En effektiv bil med litet batteri som i verkligheten går att köra 30 mil är ju bättre än en en ineffektiv bil med massor med extra kWh i batteriet som bara går att köra 25 mil, allt annat lika.
Då är vi tillbaka på körcykler som det enda jämförbara, med alla deras brister!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av Svenssons »

Klipp om spänning, effekt, energi med amperetimmar som bubblare och vattendammen är med också:


They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av Torkel »

Legato skrev:
Torkel skrev:
Är det inte också så att Ah är det vanliga sättet att ange batteriers kapacitet? Wh ses ju mer i sammanhanget hushåll och energiförbrukning. Egentligen borde man väl mäta batterierna i megajoule :) P360D låter ju rätt coolt också.
Fast Ah är ju inte en kapacitet... Megajoule skulle väl funka dock. Ah är ju som att säga att "jag kör i 3 km" som hastighetsangivelse eller "lådan rymmer en kvadratmeter".

Hade alla elbilar använt sanna spänning så hade jag kunnat "förlåta" Ah, men tydligen är det ju inte så.
"Jag körde i 30 men fick böter ändå." Fullt begripligt, fullt oprecist.
Precis som med Ah som mått på kapacitet, på små batterier av känd spänning då.

Det lurigaste tycker jag är att det är sådan skillnad mellan uppgiven och tillgänglig kapacitet hos olika tillverkare.
Verdi

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av Verdi »

De anger ju i kWh också. Är ingen hemlighet. Men visst. Lite konstigt är det för det är ju faktiskt energi man använder för att köra bilen. Inte kapacitet.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av joel80 »

Som att man på frågan om storlek på tanken i en ICE-bil får svaret 800kr.
Det ger en viss uppfattning, men för att kunna veta exakt behöver man en till siffra.
Ska dom envisas med Ah måste dom ge volt i samma mening! Men det känns lite b att man ska behöva räkna själv.. Speciellt som dom visar förbrukningen i kwh..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev:
Ah är en kapacitet, men det är kapaciteten hos batteriet att lagra elektrisk laddning och det är ju inte det ensamt som utgör vad vi egentligen behöver för att köra bil, nämligen energi.
Man kan göra en analogi med en vattenkraftsdamm. Ah hos ett batteri skulle då kunna sägas motsvara hur många liter vatten som dammen rymmer. Det säger emellertid inte så mycket i sig själv, om man vill utvinna energi. Då måste man också veta fallhöjden för vattnet när det rinner ut ur dammen.
Bra förklaring/liknelse!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av Legato »

Torkel skrev:
Legato skrev:
Torkel skrev:
Är det inte också så att Ah är det vanliga sättet att ange batteriers kapacitet? Wh ses ju mer i sammanhanget hushåll och energiförbrukning. Egentligen borde man väl mäta batterierna i megajoule :) P360D låter ju rätt coolt också.
Fast Ah är ju inte en kapacitet... Megajoule skulle väl funka dock. Ah är ju som att säga att "jag kör i 3 km" som hastighetsangivelse eller "lådan rymmer en kvadratmeter".

Hade alla elbilar använt sanna spänning så hade jag kunnat "förlåta" Ah, men tydligen är det ju inte så.
"Jag körde i 30 men fick böter ändå." Fullt begripligt, fullt oprecist.
Precis som med Ah som mått på kapacitet, på små batterier av känd spänning då.

Det lurigaste tycker jag är att det är sådan skillnad mellan uppgiven och tillgänglig kapacitet hos olika tillverkare.
Det var just därför jag skrev "3".... Men nej, jag tror de flesta skulle bli förvirrade om någon sa "jag körde 30 kilometer" och syftade på hastigheten. Att man anger hastighet helt utan att ange enhet är ju en annan sak.

Ang bilbatterierna så är ju inte spänningen något man "skyltar" med och därmed blir ju Ah-begreppet värdelöst imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMWs envishet kring amperetimmar...

Inlägg av Legato »

joel80 skrev:
Som att man på frågan om storlek på tanken i en ICE-bil får svaret 800kr.
Det ger en viss uppfattning, men för att kunna veta exakt behöver man en till siffra.
Ska dom envisas med Ah måste dom ge volt i samma mening! Men det känns lite b att man ska behöva räkna själv.. Speciellt som dom visar förbrukningen i kwh..
Exakt så.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar