Nja, man vill ju veta både teoretisk kapacitet och tillgänglig kapacitet. Mardrömmen vore såklart om de var identiska...bylund skrev:Precis, det är ju användbara kWh man skulle vilja ha. Teslas angivelse av batteristorlek är ju inte särskilt användbar heller.
BMWs envishet kring amperetimmar...
Moderator: Redaktion
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
När man köper enstaka celler är de alltid angivna i Ah. Bmv är kanske för lata för att räkna om?
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Är det inte också så att Ah är det vanliga sättet att ange batteriers kapacitet? Wh ses ju mer i sammanhanget hushåll och energiförbrukning. Egentligen borde man väl mäta batterierna i megajoule P360D låter ju rätt coolt också.
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Om vi utgår från att de använder samma spänning som i tidigare i3 så kommer den ha 48 kWh, lite efter konkurrenterna men de kanske kan pressa priset?_TonyV skrev:http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -rackvidd/
Nu är 120Ah på tapeten men det har väl alla läst om redan. Undrar hur många kWh det blir.
Sen kan man även ha åsikter om att kWh ska anges i användbar storhet. Ingen förutom tillverkaren vet hur mycket är reserverat i botten / toppen.
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Fast Ah är ju inte en kapacitet... Megajoule skulle väl funka dock. Ah är ju som att säga att "jag kör i 3 km" som hastighetsangivelse eller "lådan rymmer en kvadratmeter".Torkel skrev:Är det inte också så att Ah är det vanliga sättet att ange batteriers kapacitet? Wh ses ju mer i sammanhanget hushåll och energiförbrukning. Egentligen borde man väl mäta batterierna i megajoule P360D låter ju rätt coolt också.
Hade alla elbilar använt sanna spänning så hade jag kunnat "förlåta" Ah, men tydligen är det ju inte så.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Ah är en kapacitet, men det är kapaciteten hos batteriet att lagra elektrisk laddning och det är ju inte det ensamt som utgör vad vi egentligen behöver för att köra bil, nämligen energi.
Man kan göra en analogi med en vattenkraftsdamm. Ah hos ett batteri skulle då kunna sägas motsvara hur många liter vatten som dammen rymmer. Det säger emellertid inte så mycket i sig själv, om man vill utvinna energi. Då måste man också veta fallhöjden för vattnet när det rinner ut ur dammen.
Man kan göra en analogi med en vattenkraftsdamm. Ah hos ett batteri skulle då kunna sägas motsvara hur många liter vatten som dammen rymmer. Det säger emellertid inte så mycket i sig själv, om man vill utvinna energi. Då måste man också veta fallhöjden för vattnet när det rinner ut ur dammen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Varierar spänningen i batteriet? Ja, lite från 100-0% och kanske också med temperaturen. Då är det väl mer rätt att ange Ah än kWh? Men naturligtvis måste man samtidigt ange spänningen om man vill visa energin.
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Sedan är det ju så att energin i batteriet inte heller ger hela sanningen om inte vet hur effektiv bilen är. En effektiv bil med litet batteri som i verkligheten går att köra 30 mil är ju bättre än en en ineffektiv bil med massor med extra kWh i batteriet som bara går att köra 25 mil, allt annat lika.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Då är vi tillbaka på körcykler som det enda jämförbara, med alla deras brister!bylund skrev:Sedan är det ju så att energin i batteriet inte heller ger hela sanningen om inte vet hur effektiv bilen är. En effektiv bil med litet batteri som i verkligheten går att köra 30 mil är ju bättre än en en ineffektiv bil med massor med extra kWh i batteriet som bara går att köra 25 mil, allt annat lika.
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Klipp om spänning, effekt, energi med amperetimmar som bubblare och vattendammen är med också:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
"Jag körde i 30 men fick böter ändå." Fullt begripligt, fullt oprecist.Legato skrev:Fast Ah är ju inte en kapacitet... Megajoule skulle väl funka dock. Ah är ju som att säga att "jag kör i 3 km" som hastighetsangivelse eller "lådan rymmer en kvadratmeter".Torkel skrev:Är det inte också så att Ah är det vanliga sättet att ange batteriers kapacitet? Wh ses ju mer i sammanhanget hushåll och energiförbrukning. Egentligen borde man väl mäta batterierna i megajoule P360D låter ju rätt coolt också.
Hade alla elbilar använt sanna spänning så hade jag kunnat "förlåta" Ah, men tydligen är det ju inte så.
Precis som med Ah som mått på kapacitet, på små batterier av känd spänning då.
Det lurigaste tycker jag är att det är sådan skillnad mellan uppgiven och tillgänglig kapacitet hos olika tillverkare.
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
De anger ju i kWh också. Är ingen hemlighet. Men visst. Lite konstigt är det för det är ju faktiskt energi man använder för att köra bilen. Inte kapacitet.
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Som att man på frågan om storlek på tanken i en ICE-bil får svaret 800kr.
Det ger en viss uppfattning, men för att kunna veta exakt behöver man en till siffra.
Ska dom envisas med Ah måste dom ge volt i samma mening! Men det känns lite b att man ska behöva räkna själv.. Speciellt som dom visar förbrukningen i kwh..
Det ger en viss uppfattning, men för att kunna veta exakt behöver man en till siffra.
Ska dom envisas med Ah måste dom ge volt i samma mening! Men det känns lite b att man ska behöva räkna själv.. Speciellt som dom visar förbrukningen i kwh..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Bra förklaring/liknelse!Niklas Z skrev:Ah är en kapacitet, men det är kapaciteten hos batteriet att lagra elektrisk laddning och det är ju inte det ensamt som utgör vad vi egentligen behöver för att köra bil, nämligen energi.
Man kan göra en analogi med en vattenkraftsdamm. Ah hos ett batteri skulle då kunna sägas motsvara hur många liter vatten som dammen rymmer. Det säger emellertid inte så mycket i sig själv, om man vill utvinna energi. Då måste man också veta fallhöjden för vattnet när det rinner ut ur dammen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Det var just därför jag skrev "3".... Men nej, jag tror de flesta skulle bli förvirrade om någon sa "jag körde 30 kilometer" och syftade på hastigheten. Att man anger hastighet helt utan att ange enhet är ju en annan sak.Torkel skrev:"Jag körde i 30 men fick böter ändå." Fullt begripligt, fullt oprecist.Legato skrev:Fast Ah är ju inte en kapacitet... Megajoule skulle väl funka dock. Ah är ju som att säga att "jag kör i 3 km" som hastighetsangivelse eller "lådan rymmer en kvadratmeter".Torkel skrev:Är det inte också så att Ah är det vanliga sättet att ange batteriers kapacitet? Wh ses ju mer i sammanhanget hushåll och energiförbrukning. Egentligen borde man väl mäta batterierna i megajoule P360D låter ju rätt coolt också.
Hade alla elbilar använt sanna spänning så hade jag kunnat "förlåta" Ah, men tydligen är det ju inte så.
Precis som med Ah som mått på kapacitet, på små batterier av känd spänning då.
Det lurigaste tycker jag är att det är sådan skillnad mellan uppgiven och tillgänglig kapacitet hos olika tillverkare.
Ang bilbatterierna så är ju inte spänningen något man "skyltar" med och därmed blir ju Ah-begreppet värdelöst imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMWs envishet kring amperetimmar...
Exakt så.joel80 skrev:Som att man på frågan om storlek på tanken i en ICE-bil får svaret 800kr.
Det ger en viss uppfattning, men för att kunna veta exakt behöver man en till siffra.
Ska dom envisas med Ah måste dom ge volt i samma mening! Men det känns lite b att man ska behöva räkna själv.. Speciellt som dom visar förbrukningen i kwh..
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021