Ladda fullt, plugin-hybrid

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Indigo
Inlägg: 71
Blev medlem: 16 jan 2015 22:36

Ladda fullt, plugin-hybrid

Inlägg av Indigo »

Jag håller på och kollar på att eventuellt köpa plugin-hybrid (Kia Optima SW), och kom att tänka på det här med att ladda fullt. Med en Tesla så rekommenderas det ju att inte ladda fullt så ofta, för batteriets livslängds skull. För min del så skulle jag helst behöva ladda fullt över natten så att jag får räckvidd som räcker så långt som möjligt vid jobb-pendlingen, men egentligen kanske jag inte ska göra det? Men jag har svårt att tro att det går att ställa in att den ska sluta ladda vid en viss procent som det gör på en Tesla.

Tror ni att det påverkar räckvidden väldigt mycket på den storleken av batteri (11,26 kWh) om man laddar fullt hela tiden?
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ladda fullt, plugin-hybrid

Inlägg av HelectriC »

De flesta bilar med batteri (ej 12V ;) ) kan inte laddas till 100%, som jag känner till är det enbart Tesla och Merca B250e med range paket som faktiskt kan ladda fullt. Alla de andra har inbyggt skydd, som gör att den översta delen inte kan laddas.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Indigo
Inlägg: 71
Blev medlem: 16 jan 2015 22:36

Re: Ladda fullt, plugin-hybrid

Inlägg av Indigo »

Ahh, så är det ju säkert!
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ladda fullt, plugin-hybrid

Inlägg av Smutt »

tycker du om att ladda spara pengar åka ljudlöst så är det bättre att köpa en elbil, den där fosilmotorn kommer hoppa igång hela tiden
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar