Bmw 3-serie helt eldriven
Moderator: Redaktion
Bmw 3-serie helt eldriven
Ryktet säger att en helt eldriven BMW 3-srrie presenteras i höst. Kallas tydligen 3-serie zero eller "0".
Om det är produktionsvariant och inte koncept så lär den komma ut i bilhallar mitten 2018. Som av en händelse ungefär samtidigt som model 3 kommer till europa...
Om det är produktionsvariant och inte koncept så lär den komma ut i bilhallar mitten 2018. Som av en händelse ungefär samtidigt som model 3 kommer till europa...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Mitten av 2018 tror jag inte på. Det skulle innebära att de presenterar elversionen av nya 3-serien före resterande motoralternativ, det låter extremt otroligt.
Jag startade en tråd på ämnet för en månad sedan:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... mw#p177245
Kan säkert bli en fin bil men konverterade fossilbilar har ju svårt att konkurrera mot Teslas rena elbilar. Man får nog räkna med sämre räckvidd pga avsevärt sämre cw-värde också.
Jag startade en tråd på ämnet för en månad sedan:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... mw#p177245
Kan säkert bli en fin bil men konverterade fossilbilar har ju svårt att konkurrera mot Teslas rena elbilar. Man får nog räkna med sämre räckvidd pga avsevärt sämre cw-värde också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Hade missat den tidigare tråden. Sorry...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Var ska batterierna koma ifrån?
Vem bygger ihop 7000 celler till ett paket vart femte minut?
Var ska alla bilar laddas?
Har man kunskap?
Har man vilja?
Kan man sälja en konkurrenskraftig produkt? Bättre, billigare, säkrare än Tesla, Nissan och Renault.
Hur ska man nå volymer från någon tysk tillverkare med dessa förutsättningar?
Jag tror att det är därför man mest funderar eftersom hela produktionsapparaten är fossilinriktad och inte klarar dagens utsläppskrav. Morgonddagens krav klarar man bara genom att fuska ännu mera.
På med tänkehatten
Vem bygger ihop 7000 celler till ett paket vart femte minut?
Var ska alla bilar laddas?
Har man kunskap?
Har man vilja?
Kan man sälja en konkurrenskraftig produkt? Bättre, billigare, säkrare än Tesla, Nissan och Renault.
Hur ska man nå volymer från någon tysk tillverkare med dessa förutsättningar?
Jag tror att det är därför man mest funderar eftersom hela produktionsapparaten är fossilinriktad och inte klarar dagens utsläppskrav. Morgonddagens krav klarar man bara genom att fuska ännu mera.
På med tänkehatten
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Bmw 3 serien har cw på 0.27. Model S har 0.24. Vet ej om det är stor eller liten skillnad.Legato skrev:Mitten av 2018 tror jag inte på. Det skulle innebära att de presenterar elversionen av nya 3-serien före resterande motoralternativ, det låter extremt otroligt.
Jag startade en tråd på ämnet för en månad sedan:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... mw#p177245
Kan säkert bli en fin bil men konverterade fossilbilar har ju svårt att konkurrera mot Teslas rena elbilar. Man får nog räkna med sämre räckvidd pga avsevärt sämre cw-värde också.
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Varför är ni så skeptiska till just tyskar? Renault gör skitbilar med mängder av fel. Kan de så kan tyskarna..Delta skrev:Var ska batterierna koma ifrån?
Vem bygger ihop 7000 celler till ett paket vart femte minut?
Var ska alla bilar laddas?
Har man kunskap?
Har man vilja?
Kan man sälja en konkurrenskraftig produkt? Bättre, billigare, säkrare än Tesla, Nissan och Renault.
Hur ska man nå volymer från någon tysk tillverkare med dessa förutsättningar?
Jag tror att det är därför man mest funderar eftersom hela produktionsapparaten är fossilinriktad och inte klarar dagens utsläppskrav. Morgonddagens krav klarar man bara genom att fuska ännu mera.
På med tänkehatten
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Tyskarna kan, men de vill inte. Hade de velat så hade de byggt världens bästa elbilar. Enda skälet varför de bygger elbilar överhuvudtaget är att de måste visa att de hänger med i utvecklingen. Fast de kallar det för "att vara världsledande".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
mati skrev:Tyskarna kan, men de vill inte. Hade de velat så hade de byggt världens bästa elbilar. Enda skälet varför de bygger elbilar överhuvudtaget är att de måste visa att de hänger med i utvecklingen. Fast de kallar det för "att vara världsledande".
Vi får väl se. Jag älskar min tyska elbil.
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Precis. Tänk vad BMW hade kunnat skruva ihop för fina elbilar om de inte hade haft en massa gamla petrolheads både som kunder och i styrelsen. I3 är bara en kompromiss som inte får blir för bra.Verdi skrev:mati skrev:Tyskarna kan, men de vill inte. Hade de velat så hade de byggt världens bästa elbilar. Enda skälet varför de bygger elbilar överhuvudtaget är att de måste visa att de hänger med i utvecklingen. Fast de kallar det för "att vara världsledande".
Vi får väl se. Jag älskar min tyska elbil.
Detta gäller f ö även andra tyska märken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Det är en väldigt stor skillnad. Men det är ännu större skillnad mot Model 3 som påstås ha fantastiska 0,21... Jag antar att BMW förbättrar sig ner till 0,25-0,26 men även om Model 3 har mer än de preliminära siffrorna och har 0,22-0,23 så är det ju skillnaden mellan bra och helt outstanding.Verdi skrev:
Bmw 3 serien har cw på 0.27. Model S har 0.24. Vet ej om det är stor eller liten skillnad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Tyskarna är sist inom detta området. För mycket länge sedan, närmare bestämd 1989 hade jag en Siemens Mobiltelefon och en Audi 100, det har jag inte längre. Då var detta konkurrenskraftiga produkter. Ni vet "Vorsprung durch technik". Och åter igen, hur ska man nå volymer om man inte investerar?Verdi skrev:Varför är ni så skeptiska till just tyskar? Renault gör skitbilar med mängder av fel. Kan de så kan tyskarna..Delta skrev:Var ska batterierna koma ifrån?
Vem bygger ihop 7000 celler till ett paket vart femte minut?
Var ska alla bilar laddas?
Har man kunskap?
Har man vilja?
Kan man sälja en konkurrenskraftig produkt? Bättre, billigare, säkrare än Tesla, Nissan och Renault.
Hur ska man nå volymer från någon tysk tillverkare med dessa förutsättningar?
Jag tror att det är därför man mest funderar eftersom hela produktionsapparaten är fossilinriktad och inte klarar dagens utsläppskrav. Morgonddagens krav klarar man bara genom att fuska ännu mera.
På med tänkehatten
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Jag tror den nya el 3-serien kommer sälja bra. Jag tror det finns massor av märkeslojala (främst tyskar) som gärna vill ha elbil men kräver "rätt märke" och inte vill ha en anskrämlig i3a. Lika säker är jag på att Model 3 rent objektivt kommer vara en överlägsen elbil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Elon hade som mål att nå 0,21 men enligt infon Tesla har släppt så har den "bara" 0,23.Legato skrev:Det är en väldigt stor skillnad. Men det är ännu större skillnad mot Model 3 som påstås ha fantastiska 0,21... Jag antar att BMW förbättrar sig ner till 0,25-0,26 men även om Model 3 har mer än de preliminära siffrorna och har 0,22-0,23 så är det ju skillnaden mellan bra och helt outstanding.Verdi skrev:
Bmw 3 serien har cw på 0.27. Model S har 0.24. Vet ej om det är stor eller liten skillnad.
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Exakt. "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den". Båda påståendena fanns det sanning i förr. Nu förstår ju tom tyskarna att de inte längre leder utvecklingen utan bara följer den.Delta skrev:
Tyskarna är sist inom detta området. För mycket länge sedan, närmare bestämd 1989 hade jag en Siemens Mobiltelefon och en Audi 100, det har jag inte längre. Då var detta konkurrenskraftiga produkter. Ni vet "Vorsprung durch technik". Och åter igen, hur ska man nå volymer om man inte investerar?
Kunde inte låta bli att skratta när jag såg nya BMW 7-series mobiltelefon-stora nyckel som man ska släpa med sig för att få "nästan lika bra" som Tesla summonfunktion...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bmw 3-serie helt eldriven
Ok! Ja som sagt fortfarande otroligt stor skillnad mot existerande 3-serie och troligen även mot kommande.vigge50 skrev:Elon hade som mål att nå 0,21 men enligt infon Tesla har släppt så har den "bara" 0,23.Legato skrev:Det är en väldigt stor skillnad. Men det är ännu större skillnad mot Model 3 som påstås ha fantastiska 0,21... Jag antar att BMW förbättrar sig ner till 0,25-0,26 men även om Model 3 har mer än de preliminära siffrorna och har 0,22-0,23 så är det ju skillnaden mellan bra och helt outstanding.Verdi skrev:
Bmw 3 serien har cw på 0.27. Model S har 0.24. Vet ej om det är stor eller liten skillnad.
Det känns mest sorgligt när Jaguar skryter om 0,27 för i-Pace...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021