Bmw 3-serie helt eldriven

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Bmw 3-serie helt eldriven

Inlägg av Delta »

Verdi skrev:
Delta skrev:
Var ska batterierna koma ifrån?
Vem bygger ihop 7000 celler till ett paket vart femte minut?
Var ska alla bilar laddas?
Har man kunskap?
Har man vilja?
Kan man sälja en konkurrenskraftig produkt? Bättre, billigare, säkrare än Tesla, Nissan och Renault.

Hur ska man nå volymer från någon tysk tillverkare med dessa förutsättningar?

Jag tror att det är därför man mest funderar eftersom hela produktionsapparaten är fossilinriktad och inte klarar dagens utsläppskrav. Morgonddagens krav klarar man bara genom att fuska ännu mera.

På med tänkehatten :roll: :!:
Varför är ni så skeptiska till just tyskar? Renault gör skitbilar med mängder av fel. Kan de så kan tyskarna..
Tyskarna är sist inom detta området. För mycket länge sedan, närmare bestämd 1989 hade jag en Siemens Mobiltelefon och en Audi 100, det har jag inte längre. Då var detta konkurrenskraftiga produkter. Ni vet "Vorsprung durch technik". Och åter igen, hur ska man nå volymer om man inte investerar?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bmw 3-serie helt eldriven

Inlägg av Legato »

Jag tror den nya el 3-serien kommer sälja bra. Jag tror det finns massor av märkeslojala (främst tyskar) som gärna vill ha elbil men kräver "rätt märke" och inte vill ha en anskrämlig i3a. Lika säker är jag på att Model 3 rent objektivt kommer vara en överlägsen elbil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bmw 3-serie helt eldriven

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
Verdi skrev:

Bmw 3 serien har cw på 0.27. Model S har 0.24. Vet ej om det är stor eller liten skillnad.
Det är en väldigt stor skillnad. Men det är ännu större skillnad mot Model 3 som påstås ha fantastiska 0,21... Jag antar att BMW förbättrar sig ner till 0,25-0,26 men även om Model 3 har mer än de preliminära siffrorna och har 0,22-0,23 så är det ju skillnaden mellan bra och helt outstanding.
Elon hade som mål att nå 0,21 men enligt infon Tesla har släppt så har den "bara" 0,23.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bmw 3-serie helt eldriven

Inlägg av Legato »

Delta skrev:

Tyskarna är sist inom detta området. För mycket länge sedan, närmare bestämd 1989 hade jag en Siemens Mobiltelefon och en Audi 100, det har jag inte längre. Då var detta konkurrenskraftiga produkter. Ni vet "Vorsprung durch technik". Och åter igen, hur ska man nå volymer om man inte investerar?
Exakt. "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den". Båda påståendena fanns det sanning i förr. Nu förstår ju tom tyskarna att de inte längre leder utvecklingen utan bara följer den.

Kunde inte låta bli att skratta när jag såg nya BMW 7-series mobiltelefon-stora nyckel som man ska släpa med sig för att få "nästan lika bra" som Tesla summonfunktion...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bmw 3-serie helt eldriven

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:

Bmw 3 serien har cw på 0.27. Model S har 0.24. Vet ej om det är stor eller liten skillnad.
Det är en väldigt stor skillnad. Men det är ännu större skillnad mot Model 3 som påstås ha fantastiska 0,21... Jag antar att BMW förbättrar sig ner till 0,25-0,26 men även om Model 3 har mer än de preliminära siffrorna och har 0,22-0,23 så är det ju skillnaden mellan bra och helt outstanding.
Elon hade som mål att nå 0,21 men enligt infon Tesla har släppt så har den "bara" 0,23.
Ok! Ja som sagt fortfarande otroligt stor skillnad mot existerande 3-serie och troligen även mot kommande.

Det känns mest sorgligt när Jaguar skryter om 0,27 för i-Pace...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar