+1iAkita skrev:Jag skulle valt Zoe alla dagar i veckan, men så kör jag också en själv som jag är väldigt nöjd med. Mina två första bilar var dessutom Renault 5:or från -76 respektive -77, varav den ena var lackad i cerismetallic, hade sufflet, och så breda främfäljar så det inte gick att göra fullt rattutslag. Så jag är högst partisk - ta min input med en nypa salt!
Hur som helst, den enda möjliga fördel som Ionic har är att den laddar (mycket) snabbare. Men det är ju knappast värt någonting om ni ska köra den 10-12 mil om dagen. Förutom det så är det enligt mig en bil som försöker utge sig att vara något som den inte är. Den har för litet batteri för att vara ett och hyfsat kompromisslöst altenativ på resor över 40 mil, och den har inredning som försöker utstråla att den är ”premium” genom att ha en massa knappar och reglage överallt. Tyvär blir slutresultatet att den känns föråldrad och lite som ”Gårdagens bil imorgon, om du har tur och inte får vänta ännu längre på att faktiskt få den levererad” (vilket de flesta verkar få). Med tanke på det så känns det och det är svårt att förstå vilka behov den försöker uppfylla, så känns det som om den kommer tappa oerhört mycket i värde (i kronor räknat) de närmsta två åren.
Zoe däremot försöker absolut inte utge sig för att vara något som den inte är. Det är en fantastiskt smidig, körglad, och okomplicerad vardags-/pendlarbil som i nödfall kan ta sig 25-30 mil utan att ladda de få gånger de behövs. Du kan dessutom klämma in massor med last i den om du mot förmodan skulle behöva det, antingen genom att fälla baksätet eller helt enkelt plocka ut det (tar bara några minuter). De få gånger man verkligen behöver fälla baksätet i en bil som Zoe så är det för att man behöver transportera ett kylskåp eller en betongblandare, och då struntar man i om det kan fällas 60/40 eller inte. Som en extra bonus får man trefasladdning, vilket innebär att man knappt behöver ladda hemma även om man har möjlighet. Nu på sommaren snittar jag 130-140 kWh/100 km i blandad körning. Det gör att 2-3 timmars ladding per vecka på gratis 22 kWh stolpar vid affärer/köpcentrum, idrottsanläggningar, osv, skulle vara nog för nästan all er körning under en vecka. Bilar med det brukarmönstret har det alltid funnits och kommer finnas, så jag tror att nya Zoe med det större batteriet som klarar allt inom 25 mil kommer ha en betydligt lägre värdeförlust i kronor räknat än Ionic. Det är en brukarbil som inte utger sig för att vara något annat, och därmed kommer den inte heller åldras lika snabbt som Ionic. Jag kan till och med se framför mig att en upphottad och mjukvarutrimmad Zoe, årsmodell -17 med 60% SOH på batteriet, kommer vara motsvarigheten till min egen cerismetallic Renault 5:a om 15 år!
Till sist, om du inte kommer välja premiumversionen av Model 3 så blir kanske Zoe en bra övergång interiört: Tygsäten (om du inte går bör BOSE-versionen), öppen förvaring i mittkonsollen, och en påklistrad skärm i mitten som visar hastigheten enligt Tom-tom navigatorn. Det enda du behöver tänka bort är de fysiska knapparna och displayen framför ratten, sen är du hemma! Med en Ionic riskerar du å andra sidan att vänja dig vid något ultramodernt i stil med detta, bara med en massa knappar och reglage, och då kan ju steget till Model 3 kännas lite väl stort kanske: https://www.mio.se/produkt/enjoy/28887139. Eller också får du känslan motsvarnde denna i Ionicen om man nu ska vara riktigt negativ: https://www.mio.se/produkt/enjoy/2888713.
Varsågod för min högst sakliga och opartiska input, och lycka till med bilen vad valet än blir! Båda skulle såklart fungera alldeles utmärkt om det viktigaste är att ni kan ta er 10-12 mil året runt.
Vilken elbil i väntan på Model 3?
Moderator: Redaktion
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
CyberTruck single engine förbokad
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Håller med iAkita. Utan att vara partisk. Egentligen gillar jag inte Renault ens.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Jag tycker att möjlighet till trefasladdning hemma är väldigt användbart, dom gånger man kommer hem med lite ström och ganska snart behöver åka igen. Då är även en Zoe riktigt bra kanske det bästa valet, trots avsaknad av snabbladdning.
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
//Lurker (backer of Uniti)
Zoe Intence 2014 + hustruns Tesla 2015 S70
Zoe Intence 2014 + hustruns Tesla 2015 S70
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Är den tyst vid laddning?Lurker skrev:Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Frågan är aktuell då leasing för vår Leaf går ut mars 2018.
Säkerhet.
Vi prioriterar en säker bil då är e-golf outstanding med 5 stjärnor, adaptiv farthållare med autobroms och bra skydd mot whiplash. Hittar tre st under 250.000 på blocket.
På säkerhetstemat är Leaf och Zoe rätt lika, 5 stjärnor men inte med autobroms och dåliga på whiplash.
BMW i3 har usla 4 stjärnor så vi ratar den.
Laddning.
Snabbladdningsmöjlighet gör att enstaka längre resor går göra även med äldre elbil med mindre batteri, nackdel Zoe än så länge. Ser att några nya Typ2 laddställen har 43 kW, ett lyft för Zoe. Trefasladdning ett starkt kort för Zoe, man får noggrant leta bland nyare mindre bilar för att se om just aktuell bil kan detta. Enfasladdning fungerar men ger mer trixande med andra förbrukare och ev. den andra elbilen. Enfasproblematiken kvarstår hemma oavsett laddlösning.
För den som inte använt elbil vill jag starkt påpeka att med snabbladdare med 5-8 mils mellanrum fungerar även en äldre elbil för enstaka längre resor. I detta forum har beskrivits hur Leaf ägare slutat planera utan bara kör där det finns god tillgång på snabbladdare.
Baksäte.
Får en bra överblick genom Teslaclubsweden/Nyheter/utvalda artiklar/biltester. Skall vuxna sitta bak en längre sträcka verkar e-golf och Leaf vara vinnare.
Restvärde.
Trådförutsättningen är ju i väntan på Modell 3.
Leasa men vi skulle ju vilja leasa bara 1 år, med två år hamnar vi i mars 2020. En del av blockets begagnade e-golf verkar gå leasa. Nöjer man sig med de mindre batteripaketet kan det ge en attraktiv månadskostnad för en ny bil åtminstone i bland för Nissan. Att köpa en ny eller begagnad, med en begagnad e-golf eller Leaf eller något annat märke med 8 års effektförlustgaranti på batteriet känns det som en låg risk.
Väghållning.
Vår Leaf är som en gokart, överlägsen de flesta fosilare. Även stabil i alla farter den klarar. e-golf förutsätter jag är bra i grunden plus batteri placerat hyfsat lågt. ZOE läste jag var lite instabil i vissa landsvägsfarter men har inte provat.
ionig har jag ratat genom att läsa denna tråd men har låg kunskap själv.
En begagnad Tesla modell S eller X.
Har hört flera som säger att de aldrig ägt en billigare bil än modell S sett på totalkostnad. Detta även om bilen inte är en förmånsbil utan man kör med milersättning då S inte ryms i det stora företagets gränser för förmånsbilar. Kan vara jämfört med premiumbilar men välja en begagnad Tesla nu och hoppa över de första åren av modell 3 och tänkbara småproblem bör inte förkastas.
Säkerhet.
Vi prioriterar en säker bil då är e-golf outstanding med 5 stjärnor, adaptiv farthållare med autobroms och bra skydd mot whiplash. Hittar tre st under 250.000 på blocket.
På säkerhetstemat är Leaf och Zoe rätt lika, 5 stjärnor men inte med autobroms och dåliga på whiplash.
BMW i3 har usla 4 stjärnor så vi ratar den.
Laddning.
Snabbladdningsmöjlighet gör att enstaka längre resor går göra även med äldre elbil med mindre batteri, nackdel Zoe än så länge. Ser att några nya Typ2 laddställen har 43 kW, ett lyft för Zoe. Trefasladdning ett starkt kort för Zoe, man får noggrant leta bland nyare mindre bilar för att se om just aktuell bil kan detta. Enfasladdning fungerar men ger mer trixande med andra förbrukare och ev. den andra elbilen. Enfasproblematiken kvarstår hemma oavsett laddlösning.
För den som inte använt elbil vill jag starkt påpeka att med snabbladdare med 5-8 mils mellanrum fungerar även en äldre elbil för enstaka längre resor. I detta forum har beskrivits hur Leaf ägare slutat planera utan bara kör där det finns god tillgång på snabbladdare.
Baksäte.
Får en bra överblick genom Teslaclubsweden/Nyheter/utvalda artiklar/biltester. Skall vuxna sitta bak en längre sträcka verkar e-golf och Leaf vara vinnare.
Restvärde.
Trådförutsättningen är ju i väntan på Modell 3.
Leasa men vi skulle ju vilja leasa bara 1 år, med två år hamnar vi i mars 2020. En del av blockets begagnade e-golf verkar gå leasa. Nöjer man sig med de mindre batteripaketet kan det ge en attraktiv månadskostnad för en ny bil åtminstone i bland för Nissan. Att köpa en ny eller begagnad, med en begagnad e-golf eller Leaf eller något annat märke med 8 års effektförlustgaranti på batteriet känns det som en låg risk.
Väghållning.
Vår Leaf är som en gokart, överlägsen de flesta fosilare. Även stabil i alla farter den klarar. e-golf förutsätter jag är bra i grunden plus batteri placerat hyfsat lågt. ZOE läste jag var lite instabil i vissa landsvägsfarter men har inte provat.
ionig har jag ratat genom att läsa denna tråd men har låg kunskap själv.
En begagnad Tesla modell S eller X.
Har hört flera som säger att de aldrig ägt en billigare bil än modell S sett på totalkostnad. Detta även om bilen inte är en förmånsbil utan man kör med milersättning då S inte ryms i det stora företagets gränser för förmånsbilar. Kan vara jämfört med premiumbilar men välja en begagnad Tesla nu och hoppa över de första åren av modell 3 och tänkbara småproblem bör inte förkastas.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
En begagnad Tesla kanske snart är ett alternativ. Såldes ju en taxi med över 20000mil på mätare för under 500 000kr. Det kräver så klart en annan typ av köpare än de som köper nya bilar.
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Tyst? Den låter mindre än min frus Tesla vid laddning men helt tyst är den inte ett väldigt lågt högfrekvent ljudSofie skrev:
Är den tyst vid laddning?
han höras om omgivningen är helt tyst. Efter 3 år med Zoe trots snabbladdning är laddtiderna det enda minus
jag kan komma på så idealet vore att kunna åka 50 mil, ladda fullt på tio minuter vid en laddstation som finns
i så stort antal att jag inte behöver planera varje längre resa i förväg.
//Lurker (backer of Uniti)
Zoe Intence 2014 + hustruns Tesla 2015 S70
Zoe Intence 2014 + hustruns Tesla 2015 S70
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Nej den ser faktiskt ganska bra ut, det är "ögonen" jag inte är förtjust i på nuvarande modell. Kanske man ska avvakta en månad och se vad som händer. Men det lär ju vara lite leveranstider förmodar jag. Någon som redan fått ungefärliga levtider på nya Leafen från sina bilförsäljare?tias skrev:Designen på nya Leaf är inte dum alls:
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... ealed/amp/
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Ja det var faktiskt inte en så dum tanke... då bibehåller man andrahandsvärdet på ett ytterligare sätt oxå känns det som.Lurker skrev:Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Är det någon som har en Zoe i närheten av Jönköping som man skulle kunna provköra? Annars får det bli en tripp ut i landet nästa helg.
Ioniq finns en i Linköping - det ör inte så långt bort.
i3 och e-golf har jag på jobbet två kollegor som har, så då kan jag testa dem oxå bästa vecka.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ioniq finns en i Linköping - det ör inte så långt bort.
i3 och e-golf har jag på jobbet två kollegor som har, så då kan jag testa dem oxå bästa vecka.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
I3 är en farlig sak borde klarat sig bra i krocktest men det gjorde den inte så om du älskar alla som ska åka i bilen så köp inte I3
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Nej inte alls. Jag har haft en låne-Zoe några gånger och den har väsnats ordentligt under laddning. Ett kraftigt högfrekvent ljud som inte är trevligt att lyssna på. Jag tyckte det var extremt störande och trodde först att det var nåt fel, sambon hörde ingenting däremot. Mina öron är kanske extra känsliga för högfrekventa ljud. Jag tycker även att min solcellsväxelriktare väsnas obehagligt, fast jag verkar vara den enda som kan höra det.Sofie skrev:Är den tyst vid laddning?Lurker skrev:Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Så nej, Zoe är inte tyst, men är man tillräckligt döv så är det inte så farligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Kör Zoe själv, och en enorm fördel som jag ser det är att det finns en andrahandsmarknad. Du kan köpa en begagnad till rimligt pris och slippa första årens värdeminskning. Ska man köra en lite längre resa någon gång finns det ju fullt med 22kW trefasladdare som i många fall dessutom är gratis. Bor man på landsbygd/norra sverige som jag så finns det ändå inga DC-laddare, men 22kW stolpar börjar dyka upp både här och där.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Smutt skrev:I3 är en farlig sak borde klarat sig bra i krocktest men det gjorde den inte så om du älskar alla som ska åka i bilen så köp inte I3
Tror i3 är minst lika säker som zoe, zoe hamnade i en mindre klass(supermini) vid testet
https://www.euroncap.com/sv/results/bmw/i3/8863
https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/8889
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Det man får se upp med är batterihyran på Zoe.perkabolo skrev:Kör Zoe själv, och en enorm fördel som jag ser det är att det finns en andrahandsmarknad. Du kan köpa en begagnad till rimligt pris och slippa första årens värdeminskning. Ska man köra en lite längre resa någon gång finns det ju fullt med 22kW trefasladdare som i många fall dessutom är gratis. Bor man på landsbygd/norra sverige som jag så finns det ändå inga DC-laddare, men 22kW stolpar börjar dyka upp både här och där.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Det är väl 20% frontkollisionen som är illa för i3, jag tror mig ha läst någonstans att även model S mår dåligt av den.P85D skrev:Smutt skrev:I3 är en farlig sak borde klarat sig bra i krocktest men det gjorde den inte så om du älskar alla som ska åka i bilen så köp inte I3
Tror i3 är minst lika säker som zoe, zoe hamnade i en mindre klass(supermini) vid testet
https://www.euroncap.com/sv/results/bmw/i3/8863
https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/8889