Vilken elbil i väntan på Model 3?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av apkungen »

Zoe är en liten småbil som säkert är bra för korta resor men allt över 100km/h och allt över 10mil är jobbigt tycker jag. Om ni främst ska ha bilen i city så kanske Zoe är bra. Men jag vet inte. Förutom att den ser lite fräck ut utvändigt och att den kan ladda 3fas AC 22kW (om man nu har nytta för det) har jag inte mycket till övers för den. Det skulle vara om ni ofta behöver runt 18mil i motorvägsfart på vintern utan laddning. Då kan ioniq vara på håret och det kan vara trevligt med en Zoe som klarar 18 mil på motorväg på vintern med lite marginal även på vintern. Min känsla för deras räckvidd på vintern i cirka 110km/h
Ioniq: 170km
Zoe: 200km

Ioniq är riktigt trevlig tycker jag. Lugn och skön att köra snabbt och långt med, bra säten, bra inredning och kontroller, väldigt pålitlig räckvidd (nästan samma räckvidd upp till 90km/h på samma sätt som en tesla). Zoe däremot kan säkert komma upp emot 35mil om man kör den lugnt i stan i ett sammanhängande test men ned emot 180km på vintern i 120. Det gör att räckviddsuppskattaren åker jojo och det tar lång tid innan man vänjer sig vid vilen och släpper räckviddsångesten. Ioniq kommer mellan 160-240km (eller ännu mer om man kör riktigt snålt).

Den lilla extraräckvidden Zoe ger jämfört med Ioniq (typ 15%) förlorar den totalt genom sin långsamma laddning. 3-4ggr snabbare laddar ioniq upp till 80% laddning än Zoe när man kör motorväg:
Ioniq: 313km/hr - 150Wh/km och snitt 47kW laddning, och upp emot 433km/hr vid en 100kW laddare som lär vara på frammarch
Zoe: 105km/hr - 200Wh/km och snitt på 21kW

Jag tror att Ioniq kommer att stå sig riktigt bra. Tillgång/efterfrågan. Om något år kommer det inte att finnas många ioniq ute men efterfrågan på begagnade ioniq electrics lär vara hög.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag kör V70 D5 i väntan. För mig handlar det om ekonomi, där finns inte pengar att köpa en för mig oduglig elbil för Model 3 pengar. Tankar diesel och åker för totalt 20kr/mil tills model 3 kommer. Har kört Leaf innan men 350papp är liksom ett skämt för den bilen.

Model 3 kommer bli dyrare per mil, men det är den bilen jag vill ha och då får det kosta lite. Hade jag köpt en BMW eller Audi med motsvarande prestanda så hade soppakostnaden + service tillkommit.


Kanske en Kia Rio eller Ceed tills model 3?!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av LarsL »

Varför inte en Leaf 30kWh? Den klarade 10 mil vid -15. Det är det kallaste jag ha kört med den.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av bylund »

Spexhult skrev:
Att köpa en begagnad 21kw känns tänkbart, då kan man ju komma ner mot 150tkr och tappar nog itne så mycet på 18-24mån, men frågan är om man blir nöjd... och om det finns köpare för en 21kw bil om 2 år....
Alla nya är väl på 22 kW. Sedan kan man väl hitta begagnade på 43 kW.

Men det är nog sant att laddning på så låg effekt är en värdeminskare på andrahandsmarknaden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av apkungen »

bylund skrev:
Spexhult skrev:
Att köpa en begagnad 21kw känns tänkbart, då kan man ju komma ner mot 150tkr och tappar nog itne så mycet på 18-24mån, men frågan är om man blir nöjd... och om det finns köpare för en 21kw bil om 2 år....
Alla nya är väl på 22 kW. Sedan kan man väl hitta begagnade på 43 kW.

Men det är nog sant att laddning på så låg effekt är en värdeminskare på andrahandsmarknaden.
Jag tror att han skriver fel på kwh och kw. Tror att han menar 21kwh. De nya har 40kwh.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av bylund »

Jo, det är fredagkväll och jag är dryg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Spexhult »

apkungen skrev:
bylund skrev:
Spexhult skrev:
Att köpa en begagnad 21kw känns tänkbart, då kan man ju komma ner mot 150tkr och tappar nog itne så mycet på 18-24mån, men frågan är om man blir nöjd... och om det finns köpare för en 21kw bil om 2 år....
Alla nya är väl på 22 kW. Sedan kan man väl hitta begagnade på 43 kW.

Men det är nog sant att laddning på så låg effekt är en värdeminskare på andrahandsmarknaden.
Jag tror att han skriver fel på kwh och kw. Tror att han menar 21kwh. De nya har 40kwh.
Rookie mistake - menar självklart kWh. Offentlig avbön härmed avklarad! Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Spexhult »

LarsL skrev:
Varför inte en Leaf 30kWh? Den klarade 10 mil vid -15. Det är det kallaste jag ha kört med den.
Som jag skrev i inlägget så faller Leaf tyvärr pga att designen inte tilltalar oss. Annars hade den funkat!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Spexhult »

apkungen skrev:
Zoe är en liten småbil som säkert är bra för korta resor men allt över 100km/h och allt över 10mil är jobbigt tycker jag. Om ni främst ska ha bilen i city så kanske Zoe är bra. Men jag vet inte. Förutom att den ser lite fräck ut utvändigt och att den kan ladda 3fas AC 22kW (om man nu har nytta för det) har jag inte mycket till övers för den. Det skulle vara om ni ofta behöver runt 18mil i motorvägsfart på vintern utan laddning. Då kan ioniq vara på håret och det kan vara trevligt med en Zoe som klarar 18 mil på motorväg på vintern med lite marginal även på vintern. Min känsla för deras räckvidd på vintern i cirka 110km/h
Ioniq: 170km
Zoe: 200km

Ioniq är riktigt trevlig tycker jag. Lugn och skön att köra snabbt och långt med, bra säten, bra inredning och kontroller, väldigt pålitlig räckvidd (nästan samma räckvidd upp till 90km/h på samma sätt som en tesla). Zoe däremot kan säkert komma upp emot 35mil om man kör den lugnt i stan i ett sammanhängande test men ned emot 180km på vintern i 120. Det gör att räckviddsuppskattaren åker jojo och det tar lång tid innan man vänjer sig vid vilen och släpper räckviddsångesten. Ioniq kommer mellan 160-240km (eller ännu mer om man kör riktigt snålt).

Den lilla extraräckvidden Zoe ger jämfört med Ioniq (typ 15%) förlorar den totalt genom sin långsamma laddning. 3-4ggr snabbare laddar ioniq upp till 80% laddning än Zoe när man kör motorväg:
Ioniq: 313km/hr - 150Wh/km och snitt 47kW laddning, och upp emot 433km/hr vid en 100kW laddare som lär vara på frammarch
Zoe: 105km/hr - 200Wh/km och snitt på 21kW

Jag tror att Ioniq kommer att stå sig riktigt bra. Tillgång/efterfrågan. Om något år kommer det inte att finnas många ioniq ute men efterfrågan på begagnade ioniq electrics lär vara hög.
Tack för informativt o underbyggt inlägg. Låtar just nu mer åt Ioniq än Zoe.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Spexhult »

Henrik Torphammar skrev:
Jag kör V70 D5 i väntan. För mig handlar det om ekonomi, där finns inte pengar att köpa en för mig oduglig elbil för Model 3 pengar. Tankar diesel och åker för totalt 20kr/mil tills model 3 kommer. Har kört Leaf innan men 350papp är liksom ett skämt för den bilen.

Model 3 kommer bli dyrare per mil, men det är den bilen jag vill ha och då får det kosta lite. Hade jag köpt en BMW eller Audi med motsvarande prestanda så hade soppakostnaden + service tillkommit.


Kanske en Kia Rio eller Ceed tills model 3?!
Tack. Men med så låga förmånsvärden blir det inte mkt dyrare (kanske tom billigare totalkostnad allt inräknat) med Ioniq/Zoe än med en begagnad V70 D5 tack vare rabatten för supermiljöbilar.
Outlandern har varit otroligt billig hittills, och jag är helt bestämd på att de ät ska bli en ren elbil till nu Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Spexhult »

TiborBlomhall skrev:
Har man både Tesla och Zoe tar man väl knappast Zoen på långfärder.
Nej det är korta pendlingar upp till 4-5 mil enkel resa som gäller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Sofie »

Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av sch123 »

Sofie skrev:
Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Helt rätt!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av mati »

Spexhult skrev:
TiborBlomhall skrev:
Har man både Tesla och Zoe tar man väl knappast Zoen på långfärder.
Nej det är korta pendlingar upp till 4-5 mil enkel resa som gäller.
Då tycker jag att en Zoe passar utmärkt. Vi upplever saker och ting olika och jag uppfattar Zoe inte som en billig Clio, den är ganska fin invändigt och hyfsat rymlig.
Däremot så tycker jag att Ioniq är ganska plastig och översållad med knappar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Leo »

Personligen föredrar jag e-Golfen men enklast är ju att provköra och se vilka man tycker är ok? Leaf och Zoe har väl lägst pris om det är prio 1.

e-Golfen tycker jag är mycket mer "bil" och har högre säkerhet (assistanssystem osv).

"Måste" du komma "garanterat 12 mil vintertid och ev motorväg" så är det nog de senaste generationerna av alla du "måste" kolla på. Alla modeller som tidigare har officiella räckvidder på 15 till 20 mil går tyvärr inte de sträckorna utan rejäl ansträngning/extra laddning.

Har själv avverkat drygt 5500mil i e-Golf och närmare 2000 i e-up och har provkört i princip alla modeller och har dessutom kollegor som haft Leaf mfl.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Verdi »

Sofie skrev:
Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Hur kan det här stället vara så fullt av folk som vill att elbilar ska se ut som bilar gjorde förr?

Jag tycker min mörkgrå i3 med 20" fälgar och tonade rutor är rätt snygg. Trots att modellen har några år på nacken så känns den fräsch och modern.
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av tias »

Designen på nya Leaf är inte dum alls:
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... ealed/amp/
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Sofie »

Verdi skrev:
Sofie skrev:
Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Hur kan det här stället vara så fullt av folk som vill att elbilar ska se ut som bilar gjorde förr?

Jag tycker min mörkgrå i3 med 20" fälgar och tonade rutor är rätt snygg. Trots att modellen har några år på nacken så känns den fräsch och modern.
Det var trådskaparen som tycker att i3 ser ut som något katten släpat hem, jag gillar helskarpt våran I3 och tar den med glädje. Den är allt som Teslan inte är, dom kompletterar varandra perfekt.
Verdi

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Verdi »

Sofie skrev:
Verdi skrev:
Sofie skrev:
Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Hur kan det här stället vara så fullt av folk som vill att elbilar ska se ut som bilar gjorde förr?

Jag tycker min mörkgrå i3 med 20" fälgar och tonade rutor är rätt snygg. Trots att modellen har några år på nacken så känns den fräsch och modern.
Det var trådskaparen som tycker att i3 ser ut som något katten släpat hem, jag gillar helskarpt våran I3 och tar den med glädje. Den är allt som Teslan inte är, dom kompletterar varandra perfekt.
Jag förstår och jag håller med. Ska jag bara in till jobbet i stan tar jag hellre i3an. Den är smidigare helt enkelt. Helt perfekt för stadstrafik. Teslan är en koloss. Folk borde verkligen ge i3an en chans. Utseendet växer på en också.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av iAkita »

Jag skulle valt Zoe alla dagar i veckan, men så kör jag också en själv som jag är väldigt nöjd med. Mina två första bilar var dessutom Renault 5:or från -76 respektive -77, varav den ena var lackad i cerismetallic, hade sufflet, och så breda främfäljar så det inte gick att göra fullt rattutslag. Så jag är högst partisk - ta min input med en nypa salt!

Hur som helst, den enda möjliga fördel som Ionic har är att den laddar (mycket) snabbare. Men det är ju knappast värt någonting om ni ska köra den 10-12 mil om dagen. Förutom det så är det enligt mig en bil som försöker utge sig att vara något som den inte är. Den har för litet batteri för att vara ett och hyfsat kompromisslöst altenativ på resor över 40 mil, och den har inredning som försöker utstråla att den är ”premium” genom att ha en massa knappar och reglage överallt. Tyvär blir slutresultatet att den känns föråldrad och lite som ”Gårdagens bil imorgon, om du har tur och inte får vänta ännu längre på att faktiskt få den levererad” (vilket de flesta verkar få). Med tanke på det så känns det och det är svårt att förstå vilka behov den försöker uppfylla, så känns det som om den kommer tappa oerhört mycket i värde (i kronor räknat) de närmsta två åren.

Zoe däremot försöker absolut inte utge sig för att vara något som den inte är. Det är en fantastiskt smidig, körglad, och okomplicerad vardags-/pendlarbil som i nödfall kan ta sig 25-30 mil utan att ladda de få gånger de behövs. Du kan dessutom klämma in massor med last i den om du mot förmodan skulle behöva det, antingen genom att fälla baksätet eller helt enkelt plocka ut det (tar bara några minuter). De få gånger man verkligen behöver fälla baksätet i en bil som Zoe så är det för att man behöver transportera ett kylskåp eller en betongblandare, och då struntar man i om det kan fällas 60/40 eller inte. Som en extra bonus får man trefasladdning, vilket innebär att man knappt behöver ladda hemma även om man har möjlighet. Nu på sommaren snittar jag 130-140 kWh/100 km i blandad körning. Det gör att 2-3 timmars ladding per vecka på gratis 22 kWh stolpar vid affärer/köpcentrum, idrottsanläggningar, osv, skulle vara nog för nästan all er körning under en vecka. Bilar med det brukarmönstret har det alltid funnits och kommer finnas, så jag tror att nya Zoe med det större batteriet som klarar allt inom 25 mil kommer ha en betydligt lägre värdeförlust i kronor räknat än Ionic. Det är en brukarbil som inte utger sig för att vara något annat, och därmed kommer den inte heller åldras lika snabbt som Ionic. Jag kan till och med se framför mig att en upphottad och mjukvarutrimmad Zoe, årsmodell -17 med 60% SOH på batteriet, kommer vara motsvarigheten till min egen cerismetallic Renault 5:a om 15 år!

Till sist, om du inte kommer välja premiumversionen av Model 3 så blir kanske Zoe en bra övergång interiört: Tygsäten (om du inte går bör BOSE-versionen), öppen förvaring i mittkonsollen, och en påklistrad skärm i mitten som visar hastigheten enligt Tom-tom navigatorn. Det enda du behöver tänka bort är de fysiska knapparna och displayen framför ratten, sen är du hemma! Med en Ionic riskerar du å andra sidan att vänja dig vid något ultramodernt i stil med detta, bara med en massa knappar och reglage, och då kan ju steget till Model 3 kännas lite väl stort kanske: https://www.mio.se/produkt/enjoy/28887139. Eller också får du känslan motsvarnde denna i Ionicen om man nu ska vara riktigt negativ: https://www.mio.se/produkt/enjoy/2888713.

Varsågod för min högst sakliga och opartiska input, och lycka till med bilen vad valet än blir! Båda skulle såklart fungera alldeles utmärkt om det viktigaste är att ni kan ta er 10-12 mil året runt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av hakan_k »

iAkita skrev:
Jag skulle valt Zoe alla dagar i veckan, men så kör jag också en själv som jag är väldigt nöjd med. Mina två första bilar var dessutom Renault 5:or från -76 respektive -77, varav den ena var lackad i cerismetallic, hade sufflet, och så breda främfäljar så det inte gick att göra fullt rattutslag. Så jag är högst partisk - ta min input med en nypa salt!

Hur som helst, den enda möjliga fördel som Ionic har är att den laddar (mycket) snabbare. Men det är ju knappast värt någonting om ni ska köra den 10-12 mil om dagen. Förutom det så är det enligt mig en bil som försöker utge sig att vara något som den inte är. Den har för litet batteri för att vara ett och hyfsat kompromisslöst altenativ på resor över 40 mil, och den har inredning som försöker utstråla att den är ”premium” genom att ha en massa knappar och reglage överallt. Tyvär blir slutresultatet att den känns föråldrad och lite som ”Gårdagens bil imorgon, om du har tur och inte får vänta ännu längre på att faktiskt få den levererad” (vilket de flesta verkar få). Med tanke på det så känns det och det är svårt att förstå vilka behov den försöker uppfylla, så känns det som om den kommer tappa oerhört mycket i värde (i kronor räknat) de närmsta två åren.

Zoe däremot försöker absolut inte utge sig för att vara något som den inte är. Det är en fantastiskt smidig, körglad, och okomplicerad vardags-/pendlarbil som i nödfall kan ta sig 25-30 mil utan att ladda de få gånger de behövs. Du kan dessutom klämma in massor med last i den om du mot förmodan skulle behöva det, antingen genom att fälla baksätet eller helt enkelt plocka ut det (tar bara några minuter). De få gånger man verkligen behöver fälla baksätet i en bil som Zoe så är det för att man behöver transportera ett kylskåp eller en betongblandare, och då struntar man i om det kan fällas 60/40 eller inte. Som en extra bonus får man trefasladdning, vilket innebär att man knappt behöver ladda hemma även om man har möjlighet. Nu på sommaren snittar jag 130-140 kWh/100 km i blandad körning. Det gör att 2-3 timmars ladding per vecka på gratis 22 kWh stolpar vid affärer/köpcentrum, idrottsanläggningar, osv, skulle vara nog för nästan all er körning under en vecka. Bilar med det brukarmönstret har det alltid funnits och kommer finnas, så jag tror att nya Zoe med det större batteriet som klarar allt inom 25 mil kommer ha en betydligt lägre värdeförlust i kronor räknat än Ionic. Det är en brukarbil som inte utger sig för att vara något annat, och därmed kommer den inte heller åldras lika snabbt som Ionic. Jag kan till och med se framför mig att en upphottad och mjukvarutrimmad Zoe, årsmodell -17 med 60% SOH på batteriet, kommer vara motsvarigheten till min egen cerismetallic Renault 5:a om 15 år!

Till sist, om du inte kommer välja premiumversionen av Model 3 så blir kanske Zoe en bra övergång interiört: Tygsäten (om du inte går bör BOSE-versionen), öppen förvaring i mittkonsollen, och en påklistrad skärm i mitten som visar hastigheten enligt Tom-tom navigatorn. Det enda du behöver tänka bort är de fysiska knapparna och displayen framför ratten, sen är du hemma! Med en Ionic riskerar du å andra sidan att vänja dig vid något ultramodernt i stil med detta, bara med en massa knappar och reglage, och då kan ju steget till Model 3 kännas lite väl stort kanske: https://www.mio.se/produkt/enjoy/28887139. Eller också får du känslan motsvarnde denna i Ionicen om man nu ska vara riktigt negativ: https://www.mio.se/produkt/enjoy/2888713.

Varsågod för min högst sakliga och opartiska input, och lycka till med bilen vad valet än blir! Båda skulle såklart fungera alldeles utmärkt om det viktigaste är att ni kan ta er 10-12 mil året runt.
+1
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av mati »

Håller med iAkita. Utan att vara partisk. Egentligen gillar jag inte Renault ens. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Sofie »

Jag tycker att möjlighet till trefasladdning hemma är väldigt användbart, dom gånger man kommer hem med lite ström och ganska snart behöver åka igen. Då är även en Zoe riktigt bra kanske det bästa valet, trots avsaknad av snabbladdning.
Lurker
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 aug 2016 14:07

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Lurker »

Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
//Lurker (backer of Uniti)
Zoe Intence 2014 + hustruns Tesla 2015 S70
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Sofie »

Lurker skrev:
Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Är den tyst vid laddning?
Skriv svar