Vilken elbil i väntan på Model 3?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Spexhult »

TiborBlomhall skrev:
Har man både Tesla och Zoe tar man väl knappast Zoen på långfärder.
Nej det är korta pendlingar upp till 4-5 mil enkel resa som gäller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Sofie »

Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av sch123 »

Sofie skrev:
Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Helt rätt!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av mati »

Spexhult skrev:
TiborBlomhall skrev:
Har man både Tesla och Zoe tar man väl knappast Zoen på långfärder.
Nej det är korta pendlingar upp till 4-5 mil enkel resa som gäller.
Då tycker jag att en Zoe passar utmärkt. Vi upplever saker och ting olika och jag uppfattar Zoe inte som en billig Clio, den är ganska fin invändigt och hyfsat rymlig.
Däremot så tycker jag att Ioniq är ganska plastig och översållad med knappar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Leo »

Personligen föredrar jag e-Golfen men enklast är ju att provköra och se vilka man tycker är ok? Leaf och Zoe har väl lägst pris om det är prio 1.

e-Golfen tycker jag är mycket mer "bil" och har högre säkerhet (assistanssystem osv).

"Måste" du komma "garanterat 12 mil vintertid och ev motorväg" så är det nog de senaste generationerna av alla du "måste" kolla på. Alla modeller som tidigare har officiella räckvidder på 15 till 20 mil går tyvärr inte de sträckorna utan rejäl ansträngning/extra laddning.

Har själv avverkat drygt 5500mil i e-Golf och närmare 2000 i e-up och har provkört i princip alla modeller och har dessutom kollegor som haft Leaf mfl.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Verdi »

Sofie skrev:
Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Hur kan det här stället vara så fullt av folk som vill att elbilar ska se ut som bilar gjorde förr?

Jag tycker min mörkgrå i3 med 20" fälgar och tonade rutor är rätt snygg. Trots att modellen har några år på nacken så känns den fräsch och modern.
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av tias »

Designen på nya Leaf är inte dum alls:
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... ealed/amp/
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Sofie »

Verdi skrev:
Sofie skrev:
Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Hur kan det här stället vara så fullt av folk som vill att elbilar ska se ut som bilar gjorde förr?

Jag tycker min mörkgrå i3 med 20" fälgar och tonade rutor är rätt snygg. Trots att modellen har några år på nacken så känns den fräsch och modern.
Det var trådskaparen som tycker att i3 ser ut som något katten släpat hem, jag gillar helskarpt våran I3 och tar den med glädje. Den är allt som Teslan inte är, dom kompletterar varandra perfekt.
Verdi

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Verdi »

Sofie skrev:
Verdi skrev:
Sofie skrev:
Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Hur kan det här stället vara så fullt av folk som vill att elbilar ska se ut som bilar gjorde förr?

Jag tycker min mörkgrå i3 med 20" fälgar och tonade rutor är rätt snygg. Trots att modellen har några år på nacken så känns den fräsch och modern.
Det var trådskaparen som tycker att i3 ser ut som något katten släpat hem, jag gillar helskarpt våran I3 och tar den med glädje. Den är allt som Teslan inte är, dom kompletterar varandra perfekt.
Jag förstår och jag håller med. Ska jag bara in till jobbet i stan tar jag hellre i3an. Den är smidigare helt enkelt. Helt perfekt för stadstrafik. Teslan är en koloss. Folk borde verkligen ge i3an en chans. Utseendet växer på en också.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av iAkita »

Jag skulle valt Zoe alla dagar i veckan, men så kör jag också en själv som jag är väldigt nöjd med. Mina två första bilar var dessutom Renault 5:or från -76 respektive -77, varav den ena var lackad i cerismetallic, hade sufflet, och så breda främfäljar så det inte gick att göra fullt rattutslag. Så jag är högst partisk - ta min input med en nypa salt!

Hur som helst, den enda möjliga fördel som Ionic har är att den laddar (mycket) snabbare. Men det är ju knappast värt någonting om ni ska köra den 10-12 mil om dagen. Förutom det så är det enligt mig en bil som försöker utge sig att vara något som den inte är. Den har för litet batteri för att vara ett och hyfsat kompromisslöst altenativ på resor över 40 mil, och den har inredning som försöker utstråla att den är ”premium” genom att ha en massa knappar och reglage överallt. Tyvär blir slutresultatet att den känns föråldrad och lite som ”Gårdagens bil imorgon, om du har tur och inte får vänta ännu längre på att faktiskt få den levererad” (vilket de flesta verkar få). Med tanke på det så känns det och det är svårt att förstå vilka behov den försöker uppfylla, så känns det som om den kommer tappa oerhört mycket i värde (i kronor räknat) de närmsta två åren.

Zoe däremot försöker absolut inte utge sig för att vara något som den inte är. Det är en fantastiskt smidig, körglad, och okomplicerad vardags-/pendlarbil som i nödfall kan ta sig 25-30 mil utan att ladda de få gånger de behövs. Du kan dessutom klämma in massor med last i den om du mot förmodan skulle behöva det, antingen genom att fälla baksätet eller helt enkelt plocka ut det (tar bara några minuter). De få gånger man verkligen behöver fälla baksätet i en bil som Zoe så är det för att man behöver transportera ett kylskåp eller en betongblandare, och då struntar man i om det kan fällas 60/40 eller inte. Som en extra bonus får man trefasladdning, vilket innebär att man knappt behöver ladda hemma även om man har möjlighet. Nu på sommaren snittar jag 130-140 kWh/100 km i blandad körning. Det gör att 2-3 timmars ladding per vecka på gratis 22 kWh stolpar vid affärer/köpcentrum, idrottsanläggningar, osv, skulle vara nog för nästan all er körning under en vecka. Bilar med det brukarmönstret har det alltid funnits och kommer finnas, så jag tror att nya Zoe med det större batteriet som klarar allt inom 25 mil kommer ha en betydligt lägre värdeförlust i kronor räknat än Ionic. Det är en brukarbil som inte utger sig för att vara något annat, och därmed kommer den inte heller åldras lika snabbt som Ionic. Jag kan till och med se framför mig att en upphottad och mjukvarutrimmad Zoe, årsmodell -17 med 60% SOH på batteriet, kommer vara motsvarigheten till min egen cerismetallic Renault 5:a om 15 år!

Till sist, om du inte kommer välja premiumversionen av Model 3 så blir kanske Zoe en bra övergång interiört: Tygsäten (om du inte går bör BOSE-versionen), öppen förvaring i mittkonsollen, och en påklistrad skärm i mitten som visar hastigheten enligt Tom-tom navigatorn. Det enda du behöver tänka bort är de fysiska knapparna och displayen framför ratten, sen är du hemma! Med en Ionic riskerar du å andra sidan att vänja dig vid något ultramodernt i stil med detta, bara med en massa knappar och reglage, och då kan ju steget till Model 3 kännas lite väl stort kanske: https://www.mio.se/produkt/enjoy/28887139. Eller också får du känslan motsvarnde denna i Ionicen om man nu ska vara riktigt negativ: https://www.mio.se/produkt/enjoy/2888713.

Varsågod för min högst sakliga och opartiska input, och lycka till med bilen vad valet än blir! Båda skulle såklart fungera alldeles utmärkt om det viktigaste är att ni kan ta er 10-12 mil året runt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av hakan_k »

iAkita skrev:
Jag skulle valt Zoe alla dagar i veckan, men så kör jag också en själv som jag är väldigt nöjd med. Mina två första bilar var dessutom Renault 5:or från -76 respektive -77, varav den ena var lackad i cerismetallic, hade sufflet, och så breda främfäljar så det inte gick att göra fullt rattutslag. Så jag är högst partisk - ta min input med en nypa salt!

Hur som helst, den enda möjliga fördel som Ionic har är att den laddar (mycket) snabbare. Men det är ju knappast värt någonting om ni ska köra den 10-12 mil om dagen. Förutom det så är det enligt mig en bil som försöker utge sig att vara något som den inte är. Den har för litet batteri för att vara ett och hyfsat kompromisslöst altenativ på resor över 40 mil, och den har inredning som försöker utstråla att den är ”premium” genom att ha en massa knappar och reglage överallt. Tyvär blir slutresultatet att den känns föråldrad och lite som ”Gårdagens bil imorgon, om du har tur och inte får vänta ännu längre på att faktiskt få den levererad” (vilket de flesta verkar få). Med tanke på det så känns det och det är svårt att förstå vilka behov den försöker uppfylla, så känns det som om den kommer tappa oerhört mycket i värde (i kronor räknat) de närmsta två åren.

Zoe däremot försöker absolut inte utge sig för att vara något som den inte är. Det är en fantastiskt smidig, körglad, och okomplicerad vardags-/pendlarbil som i nödfall kan ta sig 25-30 mil utan att ladda de få gånger de behövs. Du kan dessutom klämma in massor med last i den om du mot förmodan skulle behöva det, antingen genom att fälla baksätet eller helt enkelt plocka ut det (tar bara några minuter). De få gånger man verkligen behöver fälla baksätet i en bil som Zoe så är det för att man behöver transportera ett kylskåp eller en betongblandare, och då struntar man i om det kan fällas 60/40 eller inte. Som en extra bonus får man trefasladdning, vilket innebär att man knappt behöver ladda hemma även om man har möjlighet. Nu på sommaren snittar jag 130-140 kWh/100 km i blandad körning. Det gör att 2-3 timmars ladding per vecka på gratis 22 kWh stolpar vid affärer/köpcentrum, idrottsanläggningar, osv, skulle vara nog för nästan all er körning under en vecka. Bilar med det brukarmönstret har det alltid funnits och kommer finnas, så jag tror att nya Zoe med det större batteriet som klarar allt inom 25 mil kommer ha en betydligt lägre värdeförlust i kronor räknat än Ionic. Det är en brukarbil som inte utger sig för att vara något annat, och därmed kommer den inte heller åldras lika snabbt som Ionic. Jag kan till och med se framför mig att en upphottad och mjukvarutrimmad Zoe, årsmodell -17 med 60% SOH på batteriet, kommer vara motsvarigheten till min egen cerismetallic Renault 5:a om 15 år!

Till sist, om du inte kommer välja premiumversionen av Model 3 så blir kanske Zoe en bra övergång interiört: Tygsäten (om du inte går bör BOSE-versionen), öppen förvaring i mittkonsollen, och en påklistrad skärm i mitten som visar hastigheten enligt Tom-tom navigatorn. Det enda du behöver tänka bort är de fysiska knapparna och displayen framför ratten, sen är du hemma! Med en Ionic riskerar du å andra sidan att vänja dig vid något ultramodernt i stil med detta, bara med en massa knappar och reglage, och då kan ju steget till Model 3 kännas lite väl stort kanske: https://www.mio.se/produkt/enjoy/28887139. Eller också får du känslan motsvarnde denna i Ionicen om man nu ska vara riktigt negativ: https://www.mio.se/produkt/enjoy/2888713.

Varsågod för min högst sakliga och opartiska input, och lycka till med bilen vad valet än blir! Båda skulle såklart fungera alldeles utmärkt om det viktigaste är att ni kan ta er 10-12 mil året runt.
+1
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av mati »

Håller med iAkita. Utan att vara partisk. Egentligen gillar jag inte Renault ens. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Sofie »

Jag tycker att möjlighet till trefasladdning hemma är väldigt användbart, dom gånger man kommer hem med lite ström och ganska snart behöver åka igen. Då är även en Zoe riktigt bra kanske det bästa valet, trots avsaknad av snabbladdning.
Lurker
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 aug 2016 14:07

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Lurker »

Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
//Lurker (backer of Uniti)
Zoe Intence 2014 + hustruns Tesla 2015 S70
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Sofie »

Lurker skrev:
Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Är den tyst vid laddning?
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Monark1954 »

Frågan är aktuell då leasing för vår Leaf går ut mars 2018.

Säkerhet.
Vi prioriterar en säker bil då är e-golf outstanding med 5 stjärnor, adaptiv farthållare med autobroms och bra skydd mot whiplash. Hittar tre st under 250.000 på blocket.
På säkerhetstemat är Leaf och Zoe rätt lika, 5 stjärnor men inte med autobroms och dåliga på whiplash.
BMW i3 har usla 4 stjärnor så vi ratar den.

Laddning.
Snabbladdningsmöjlighet gör att enstaka längre resor går göra även med äldre elbil med mindre batteri, nackdel Zoe än så länge. Ser att några nya Typ2 laddställen har 43 kW, ett lyft för Zoe. Trefasladdning ett starkt kort för Zoe, man får noggrant leta bland nyare mindre bilar för att se om just aktuell bil kan detta. Enfasladdning fungerar men ger mer trixande med andra förbrukare och ev. den andra elbilen. Enfasproblematiken kvarstår hemma oavsett laddlösning.
För den som inte använt elbil vill jag starkt påpeka att med snabbladdare med 5-8 mils mellanrum fungerar även en äldre elbil för enstaka längre resor. I detta forum har beskrivits hur Leaf ägare slutat planera utan bara kör där det finns god tillgång på snabbladdare.

Baksäte.
Får en bra överblick genom Teslaclubsweden/Nyheter/utvalda artiklar/biltester. Skall vuxna sitta bak en längre sträcka verkar e-golf och Leaf vara vinnare.

Restvärde.
Trådförutsättningen är ju i väntan på Modell 3.
Leasa men vi skulle ju vilja leasa bara 1 år, med två år hamnar vi i mars 2020. En del av blockets begagnade e-golf verkar gå leasa. Nöjer man sig med de mindre batteripaketet kan det ge en attraktiv månadskostnad för en ny bil åtminstone i bland för Nissan. Att köpa en ny eller begagnad, med en begagnad e-golf eller Leaf eller något annat märke med 8 års effektförlustgaranti på batteriet känns det som en låg risk.

Väghållning.
Vår Leaf är som en gokart, överlägsen de flesta fosilare. Även stabil i alla farter den klarar. e-golf förutsätter jag är bra i grunden plus batteri placerat hyfsat lågt. ZOE läste jag var lite instabil i vissa landsvägsfarter men har inte provat.

ionig har jag ratat genom att läsa denna tråd men har låg kunskap själv.

En begagnad Tesla modell S eller X.
Har hört flera som säger att de aldrig ägt en billigare bil än modell S sett på totalkostnad. Detta även om bilen inte är en förmånsbil utan man kör med milersättning då S inte ryms i det stora företagets gränser för förmånsbilar. Kan vara jämfört med premiumbilar men välja en begagnad Tesla nu och hoppa över de första åren av modell 3 och tänkbara småproblem bör inte förkastas.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av LarsL »

En begagnad Tesla kanske snart är ett alternativ. Såldes ju en taxi med över 20000mil på mätare för under 500 000kr. Det kräver så klart en annan typ av köpare än de som köper nya bilar.
Lurker
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 aug 2016 14:07

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Lurker »

Sofie skrev:

Är den tyst vid laddning?
Tyst? Den låter mindre än min frus Tesla vid laddning men helt tyst är den inte ett väldigt lågt högfrekvent ljud
han höras om omgivningen är helt tyst. Efter 3 år med Zoe trots snabbladdning är laddtiderna det enda minus
jag kan komma på så idealet vore att kunna åka 50 mil, ladda fullt på tio minuter vid en laddstation som finns
i så stort antal att jag inte behöver planera varje längre resa i förväg.
//Lurker (backer of Uniti)
Zoe Intence 2014 + hustruns Tesla 2015 S70
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Spexhult »

tias skrev:
Designen på nya Leaf är inte dum alls:
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... ealed/amp/
Nej den ser faktiskt ganska bra ut, det är "ögonen" jag inte är förtjust i på nuvarande modell. Kanske man ska avvakta en månad och se vad som händer. Men det lär ju vara lite leveranstider förmodar jag. Någon som redan fått ungefärliga levtider på nya Leafen från sina bilförsäljare?
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Spexhult »

Lurker skrev:
Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Ja det var faktiskt inte en så dum tanke... då bibehåller man andrahandsvärdet på ett ytterligare sätt oxå känns det som.
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Spexhult »

Är det någon som har en Zoe i närheten av Jönköping som man skulle kunna provköra? Annars får det bli en tripp ut i landet nästa helg.
Ioniq finns en i Linköping - det ör inte så långt bort.
i3 och e-golf har jag på jobbet två kollegor som har, så då kan jag testa dem oxå bästa vecka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Smutt »

I3 är en farlig sak borde klarat sig bra i krocktest men det gjorde den inte så om du älskar alla som ska åka i bilen så köp inte I3
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av mati »

Sofie skrev:
Lurker skrev:
Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Är den tyst vid laddning?
Nej inte alls. Jag har haft en låne-Zoe några gånger och den har väsnats ordentligt under laddning. Ett kraftigt högfrekvent ljud som inte är trevligt att lyssna på. Jag tyckte det var extremt störande och trodde först att det var nåt fel, sambon hörde ingenting däremot. Mina öron är kanske extra känsliga för högfrekventa ljud. Jag tycker även att min solcellsväxelriktare väsnas obehagligt, fast jag verkar vara den enda som kan höra det.
Så nej, Zoe är inte tyst, men är man tillräckligt döv så är det inte så farligt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av perkabolo »

Kör Zoe själv, och en enorm fördel som jag ser det är att det finns en andrahandsmarknad. Du kan köpa en begagnad till rimligt pris och slippa första årens värdeminskning. Ska man köra en lite längre resa någon gång finns det ju fullt med 22kW trefasladdare som i många fall dessutom är gratis. Bor man på landsbygd/norra sverige som jag så finns det ändå inga DC-laddare, men 22kW stolpar börjar dyka upp både här och där.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
P85D
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2015 11:07

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av P85D »

Smutt skrev:
I3 är en farlig sak borde klarat sig bra i krocktest men det gjorde den inte så om du älskar alla som ska åka i bilen så köp inte I3

Tror i3 är minst lika säker som zoe, zoe hamnade i en mindre klass(supermini) vid testet

https://www.euroncap.com/sv/results/bmw/i3/8863

https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/8889
Skriv svar