Nej det är korta pendlingar upp till 4-5 mil enkel resa som gäller.TiborBlomhall skrev:Har man både Tesla och Zoe tar man väl knappast Zoen på långfärder.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moderator: Redaktion
Nej det är korta pendlingar upp till 4-5 mil enkel resa som gäller.TiborBlomhall skrev:Har man både Tesla och Zoe tar man väl knappast Zoen på långfärder.
Helt rätt!Sofie skrev:Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Då tycker jag att en Zoe passar utmärkt. Vi upplever saker och ting olika och jag uppfattar Zoe inte som en billig Clio, den är ganska fin invändigt och hyfsat rymlig.Spexhult skrev:Nej det är korta pendlingar upp till 4-5 mil enkel resa som gäller.TiborBlomhall skrev:Har man både Tesla och Zoe tar man väl knappast Zoen på långfärder.
Hur kan det här stället vara så fullt av folk som vill att elbilar ska se ut som bilar gjorde förr?Sofie skrev:Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Det var trådskaparen som tycker att i3 ser ut som något katten släpat hem, jag gillar helskarpt våran I3 och tar den med glädje. Den är allt som Teslan inte är, dom kompletterar varandra perfekt.Verdi skrev:Hur kan det här stället vara så fullt av folk som vill att elbilar ska se ut som bilar gjorde förr?Sofie skrev:Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Jag tycker min mörkgrå i3 med 20" fälgar och tonade rutor är rätt snygg. Trots att modellen har några år på nacken så känns den fräsch och modern.
Jag förstår och jag håller med. Ska jag bara in till jobbet i stan tar jag hellre i3an. Den är smidigare helt enkelt. Helt perfekt för stadstrafik. Teslan är en koloss. Folk borde verkligen ge i3an en chans. Utseendet växer på en också.Sofie skrev:Det var trådskaparen som tycker att i3 ser ut som något katten släpat hem, jag gillar helskarpt våran I3 och tar den med glädje. Den är allt som Teslan inte är, dom kompletterar varandra perfekt.Verdi skrev:Hur kan det här stället vara så fullt av folk som vill att elbilar ska se ut som bilar gjorde förr?Sofie skrev:Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Jag tycker min mörkgrå i3 med 20" fälgar och tonade rutor är rätt snygg. Trots att modellen har några år på nacken så känns den fräsch och modern.
+1iAkita skrev:Jag skulle valt Zoe alla dagar i veckan, men så kör jag också en själv som jag är väldigt nöjd med. Mina två första bilar var dessutom Renault 5:or från -76 respektive -77, varav den ena var lackad i cerismetallic, hade sufflet, och så breda främfäljar så det inte gick att göra fullt rattutslag. Så jag är högst partisk - ta min input med en nypa salt!
Hur som helst, den enda möjliga fördel som Ionic har är att den laddar (mycket) snabbare. Men det är ju knappast värt någonting om ni ska köra den 10-12 mil om dagen. Förutom det så är det enligt mig en bil som försöker utge sig att vara något som den inte är. Den har för litet batteri för att vara ett och hyfsat kompromisslöst altenativ på resor över 40 mil, och den har inredning som försöker utstråla att den är ”premium” genom att ha en massa knappar och reglage överallt. Tyvär blir slutresultatet att den känns föråldrad och lite som ”Gårdagens bil imorgon, om du har tur och inte får vänta ännu längre på att faktiskt få den levererad” (vilket de flesta verkar få). Med tanke på det så känns det och det är svårt att förstå vilka behov den försöker uppfylla, så känns det som om den kommer tappa oerhört mycket i värde (i kronor räknat) de närmsta två åren.
Zoe däremot försöker absolut inte utge sig för att vara något som den inte är. Det är en fantastiskt smidig, körglad, och okomplicerad vardags-/pendlarbil som i nödfall kan ta sig 25-30 mil utan att ladda de få gånger de behövs. Du kan dessutom klämma in massor med last i den om du mot förmodan skulle behöva det, antingen genom att fälla baksätet eller helt enkelt plocka ut det (tar bara några minuter). De få gånger man verkligen behöver fälla baksätet i en bil som Zoe så är det för att man behöver transportera ett kylskåp eller en betongblandare, och då struntar man i om det kan fällas 60/40 eller inte. Som en extra bonus får man trefasladdning, vilket innebär att man knappt behöver ladda hemma även om man har möjlighet. Nu på sommaren snittar jag 130-140 kWh/100 km i blandad körning. Det gör att 2-3 timmars ladding per vecka på gratis 22 kWh stolpar vid affärer/köpcentrum, idrottsanläggningar, osv, skulle vara nog för nästan all er körning under en vecka. Bilar med det brukarmönstret har det alltid funnits och kommer finnas, så jag tror att nya Zoe med det större batteriet som klarar allt inom 25 mil kommer ha en betydligt lägre värdeförlust i kronor räknat än Ionic. Det är en brukarbil som inte utger sig för att vara något annat, och därmed kommer den inte heller åldras lika snabbt som Ionic. Jag kan till och med se framför mig att en upphottad och mjukvarutrimmad Zoe, årsmodell -17 med 60% SOH på batteriet, kommer vara motsvarigheten till min egen cerismetallic Renault 5:a om 15 år!
Till sist, om du inte kommer välja premiumversionen av Model 3 så blir kanske Zoe en bra övergång interiört: Tygsäten (om du inte går bör BOSE-versionen), öppen förvaring i mittkonsollen, och en påklistrad skärm i mitten som visar hastigheten enligt Tom-tom navigatorn. Det enda du behöver tänka bort är de fysiska knapparna och displayen framför ratten, sen är du hemma! Med en Ionic riskerar du å andra sidan att vänja dig vid något ultramodernt i stil med detta, bara med en massa knappar och reglage, och då kan ju steget till Model 3 kännas lite väl stort kanske: https://www.mio.se/produkt/enjoy/28887139. Eller också får du känslan motsvarnde denna i Ionicen om man nu ska vara riktigt negativ: https://www.mio.se/produkt/enjoy/2888713.
Varsågod för min högst sakliga och opartiska input, och lycka till med bilen vad valet än blir! Båda skulle såklart fungera alldeles utmärkt om det viktigaste är att ni kan ta er 10-12 mil året runt.
Är den tyst vid laddning?Lurker skrev:Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Tyst? Den låter mindre än min frus Tesla vid laddning men helt tyst är den inte ett väldigt lågt högfrekvent ljudSofie skrev:
Är den tyst vid laddning?
Nej den ser faktiskt ganska bra ut, det är "ögonen" jag inte är förtjust i på nuvarande modell. Kanske man ska avvakta en månad och se vad som händer. Men det lär ju vara lite leveranstider förmodar jag. Någon som redan fått ungefärliga levtider på nya Leafen från sina bilförsäljare?tias skrev:Designen på nya Leaf är inte dum alls:
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... ealed/amp/
Ja det var faktiskt inte en så dum tanke... då bibehåller man andrahandsvärdet på ett ytterligare sätt oxå känns det som.Lurker skrev:Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Nej inte alls. Jag har haft en låne-Zoe några gånger och den har väsnats ordentligt under laddning. Ett kraftigt högfrekvent ljud som inte är trevligt att lyssna på. Jag tyckte det var extremt störande och trodde först att det var nåt fel, sambon hörde ingenting däremot. Mina öron är kanske extra känsliga för högfrekventa ljud. Jag tycker även att min solcellsväxelriktare väsnas obehagligt, fast jag verkar vara den enda som kan höra det.Sofie skrev:Är den tyst vid laddning?Lurker skrev:Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Smutt skrev:I3 är en farlig sak borde klarat sig bra i krocktest men det gjorde den inte så om du älskar alla som ska åka i bilen så köp inte I3