Vilken elbil i väntan på Model 3?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Spexhult »

Är det någon som har en Zoe i närheten av Jönköping som man skulle kunna provköra? Annars får det bli en tripp ut i landet nästa helg.
Ioniq finns en i Linköping - det ör inte så långt bort.
i3 och e-golf har jag på jobbet två kollegor som har, så då kan jag testa dem oxå bästa vecka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Smutt »

I3 är en farlig sak borde klarat sig bra i krocktest men det gjorde den inte så om du älskar alla som ska åka i bilen så köp inte I3
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av mati »

Sofie skrev:
Lurker skrev:
Tips! Köp en beg zoe 22kw med 43kw laddning och uppgradera batteriet till det stora för i runda slängar 35'.
Jag har kört min zoe från 2014 i tre år och snabbladdning är ett måste om man ska köra lite längre sträckor.
Det ryktas om att Renault kommer att ta in zoe med stora batteriet och snabbladdning, kanske för att de tröttnat på
all kritik från zoe ägare som är på väg att byta sin 3 år gamla till en ny.
Är den tyst vid laddning?
Nej inte alls. Jag har haft en låne-Zoe några gånger och den har väsnats ordentligt under laddning. Ett kraftigt högfrekvent ljud som inte är trevligt att lyssna på. Jag tyckte det var extremt störande och trodde först att det var nåt fel, sambon hörde ingenting däremot. Mina öron är kanske extra känsliga för högfrekventa ljud. Jag tycker även att min solcellsväxelriktare väsnas obehagligt, fast jag verkar vara den enda som kan höra det.
Så nej, Zoe är inte tyst, men är man tillräckligt döv så är det inte så farligt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av perkabolo »

Kör Zoe själv, och en enorm fördel som jag ser det är att det finns en andrahandsmarknad. Du kan köpa en begagnad till rimligt pris och slippa första årens värdeminskning. Ska man köra en lite längre resa någon gång finns det ju fullt med 22kW trefasladdare som i många fall dessutom är gratis. Bor man på landsbygd/norra sverige som jag så finns det ändå inga DC-laddare, men 22kW stolpar börjar dyka upp både här och där.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
P85D
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2015 11:07

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av P85D »

Smutt skrev:
I3 är en farlig sak borde klarat sig bra i krocktest men det gjorde den inte så om du älskar alla som ska åka i bilen så köp inte I3

Tror i3 är minst lika säker som zoe, zoe hamnade i en mindre klass(supermini) vid testet

https://www.euroncap.com/sv/results/bmw/i3/8863

https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/8889
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Teslaspolen »

perkabolo skrev:
Kör Zoe själv, och en enorm fördel som jag ser det är att det finns en andrahandsmarknad. Du kan köpa en begagnad till rimligt pris och slippa första årens värdeminskning. Ska man köra en lite längre resa någon gång finns det ju fullt med 22kW trefasladdare som i många fall dessutom är gratis. Bor man på landsbygd/norra sverige som jag så finns det ändå inga DC-laddare, men 22kW stolpar börjar dyka upp både här och där.
Det man får se upp med är batterihyran på Zoe.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?

Inlägg av Sofie »

P85D skrev:
Smutt skrev:
I3 är en farlig sak borde klarat sig bra i krocktest men det gjorde den inte så om du älskar alla som ska åka i bilen så köp inte I3

Tror i3 är minst lika säker som zoe, zoe hamnade i en mindre klass(supermini) vid testet

https://www.euroncap.com/sv/results/bmw/i3/8863

https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/8889
Det är väl 20% frontkollisionen som är illa för i3, jag tror mig ha läst någonstans att även model S mår dåligt av den.
Skriv svar