Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av joel80 »

Hm..Under sista månaden av sommaren har det inte blivit några långresor, så jag har kört på nästan enbart el med min Volvo V60 senaste 34 milen. Jag gjorde en rejäl acceleration för en omkörning vid nått tillfälle så att dieslen drog igång och sen åkte på att köra diesel sista kilometrarna hem efter ca 4 mil på el.

Skulle inte riktigt klarat det utan att kunnat ladda lite under dagarna ibland på typ2-laddare här runtomkring.

Känns rätt bra att bara gjort av med typ en halvliter diesel på 34 mil i en hybrid. (Kommer såklart kännas ännu bättre sen när jag byter och inte gör av med en droppe...)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av mati »

Jag blir nästan glad när jag ser en PHEV som laddar. Bättre än att stolparna står tomma. Jag ser alltid till att ladda på typ 2 när det finns möjlighet. Trots att jag inte behöver. Någon måste ju använda stolparna och om ingen gör det plockas de kanske bort igen. Det sitter en lapp med telefonnummer i laddluckan/på kabeln så att det alltid går att ringa mig ifall det är laddkris. Allra oftast är det dock bara jag som står och laddar. Men ibland får jag sällskap av en annan trevlig elbilist. Som senast i Lidköping. Tack för ett trevligt samtal Elmil. Igen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av LarsL »

e5m1r skrev:
Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem
Varför inte Typ2? Typ2 är ju den europeiska standarden för AC ladduttag, känns ju grymt ologiskt att bilar då ska åka runt med Typ1.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av e5m1r »

LarsL skrev:
e5m1r skrev:
Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem
Varför inte Typ2? Typ2 är ju den europeiska standarden för AC ladduttag, känns ju grymt ologiskt att bilar då ska åka runt med Typ1.
De flesta har ombord laddade där type 1 räcker. Sen har de så små batterier att en fas laddning räcker
Detta skulle i alla fall lösa problemen med stolpar med fast kabel
Lite tråkigt när man kommer till en sån och där står Volvo och en ledig type 1
När PHEV och leaf är på samma stolpe så är type 2 ledig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av chpaulin »

Det är redan nämt men vi behöver fler laddare och smarta uttag så att effektbehovet han hållas nere och samtidigt serva fler.

Jag kopplar också in om jag ser en laddare även om jag inte behöver just för att visa att de används. Laddat ett gäng löjligt dyra kWh på Clever för sakens skull. Håller oftast utkik om nån kommer som behöver den mer.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av Bankiren »

iAkita skrev:
Helt ok om vi snackar långsamma enfasladdare och det gäller några timmar, men jag har till och med råkat ut för inkopplade Teslor som blockerat laddstolpar i flera dagar både i Lund och i Parkeringshuset i Hyllie. Tror till och med jag såg någon tipsa på detta forum om att man kunde passa på att ladda i Hyllie om man flög från Kastrup och skulle vara borta några dagar utan att någon protesterade!
Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bankiren skrev:
Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?
Även om man bor i Hyllie så får man ladda hur ofta, hur mycket och hur länge man vill, när man laddar hemma. 8-)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av LarsA »

Bankiren skrev:
iAkita skrev:
Helt ok om vi snackar långsamma enfasladdare och det gäller några timmar, men jag har till och med råkat ut för inkopplade Teslor som blockerat laddstolpar i flera dagar både i Lund och i Parkeringshuset i Hyllie. Tror till och med jag såg någon tipsa på detta forum om att man kunde passa på att ladda i Hyllie om man flög från Kastrup och skulle vara borta några dagar utan att någon protesterade!
Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?
Ionity har precis satt upp en snabbladdare vid Ollebovägen ( där Lorensborgsgatan ansluter till Yttre Ringvägen ), ca 600 meter från Hyllie.
Finns gott om type 2 i området.
Polestar 2 awd -21
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av Bankiren »

FE6BA0FF-7D85-4557-B939-B3F890064828.jpeg
Nicke Nyfiken skrev:
Bankiren skrev:
Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?
Även om man bor i Hyllie så får man ladda hur ofta, hur mycket och hur länge man vill, när man laddar hemma. 8-)
Jag tänkte specifikt på p-huset Hyllie. När jag pratade med P Malmö angående platsen där, så fick jag beskedet om att man ”får stå där i 4 timmar”. Kan det verkligen stämma? Man får väl stå där så länge man laddar i alla fall?

Edit: jag hittade en bild från PlugShare där det faktiskt står 4 timmar. I sådana fall blir det nog svårt att köpa en Model 3, jag kan ju inte ladda hos IONITY hela tiden.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av bylund »

Som det är skyltat så är det väl på den högra platsen det är begränsat till 4 timmar, och där är även laddhybrider välkomna. Den vänstra platsen ser inte ut att ha den tidsbegränsning.

Jag undrar vad p-skivan gör för nytta när det ändå är avgiftsbelagt. Eller tar de bara betalt vid utfart, så de inte vet vilken plats man använt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av LarsL »

Ordna laddplats hemma det är helt klart värt det. Då behöver du bara ställa max laddnivån till 80-90% och sedan bara plugga in varje gång du kommer hem på kvällen.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av pubbe »

Bankiren skrev:
FE6BA0FF-7D85-4557-B939-B3F890064828.jpeg
Nicke Nyfiken skrev:
Bankiren skrev:
Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?
Även om man bor i Hyllie så får man ladda hur ofta, hur mycket och hur länge man vill, när man laddar hemma. 8-)
Jag tänkte specifikt på p-huset Hyllie. När jag pratade med P Malmö angående platsen där, så fick jag beskedet om att man ”får stå där i 4 timmar”. Kan det verkligen stämma? Man får väl stå där så länge man laddar i alla fall?

Edit: jag hittade en bild från PlugShare där det faktiskt står 4 timmar. I sådana fall blir det nog svårt att köpa en Model 3, jag kan ju inte ladda hos IONITY hela tiden.
Clever har laddare på parkeringen utomhus, köp abb. hos dom och sen hyr en parkeringplats där. Tror inte det är tidsbegränsat men du får kolla.
Beroende på vart du jobbar i danmark så kanske du kan ladda där? Clever och Eon har ju rätt bra abb, även om det är dyrare där än i Sverige.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av LarsA »

Emporias p-hus kan man stå 0-24 för 160:-/dygn, har 20 st schuko uttag & 2 st typ2 för tesla.
P-huset Hyllie alle' 120:-/dygn, har 6 st typ 2.
P-huset Mässan 160:-/dygn(boende 800:- antar det är per månad), har 6 st typ 2.
Vet inte om det går att få boendeparkering på de andra.
Har inte huset du ska bo i någon parkering och schuko?
Polestar 2 awd -21
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av Bankiren »

LarsA skrev:
Emporias p-hus kan man stå 0-24 för 160:-/dygn, har 20 st schuko uttag & 2 st typ2 för tesla.
P-huset Hyllie alle' 120:-/dygn, har 6 st typ 2.
P-huset Mässan 160:-/dygn(boende 800:- antar det är per månad), har 6 st typ 2.
Vet inte om det går att få boendeparkering på de andra.
Har inte huset du ska bo i någon parkering och schuko?
Mitt bostadshus har strax under 40 platser totalt, och troligtvis får vi ingen plats där. Om vi inte får en plats, så blir det en parkering i p-huset Hyllie.

I p-huset Hyllie finns det, som du skriver, många platser, men om man bara får parkera i 4 timmar känns det lite begränsande.

Allt med el-bilar är nytt för mig, så man sitter ju på många nybörjarfunderingar. Det känns precis som när man som tonåring beställde sin första Mac. :D
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Inlägg av Bankiren »

pubbe skrev:
Beroende på vart du jobbar i danmark så kanske du kan ladda där? Clever och Eon har ju rätt bra abb, även om det är dyrare där än i Sverige.
E-on har laddstolpar i närheten av arbetsplatsen, vilket är bra om det krisar, men det är dessvärre lite för långt att promenera.
Skriv svar