Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Moderator: Redaktion
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Bor Stockholm och har tidigare också kört Phev i ett par år. Då var det ett hysteriskt letande på ladduttag för mig när jag bara hade 2-4 mil verklig räckvidd. Det var inte av ekonomiska själ jag jagade ladduttag utan mer att jag blev så irriterad att behöva åka till bensinstationen 1-2ggr per månad. Mitsubishi phev'n brände ju bensin oavsett (och helt enl manualen) för att bensinen inte skulle bli för gammal. Eftersom jag nu både bor och jobbar (mestadels) i stor-Stockholm så klarar jag utan problem 99 % av alla dagsturer med hemmaladdning på X90D å Roadstern. Men det står många laddhybrider på gatan som bara köpt den för förmånsvärdet och som struntar att ladda pga den höga laddkostnaden på många ställen och det känns ju skit. Så jag önskar fler "billiga" långsam uttag i tätorter så fler plugin hybrider laddar på jobbet
samt fler snabbladdningsstationer på landsbygden så att jag som elbilsägare lättare kan göra långresor framförallt i norra Sveriges inland. Jag har gratis "långsam" laddning på flera ställen i Stockholm men avstår faktiskt nu att plugga in då jag hellre ser att plugin hybriderna laddar där. Summa summarum... lösningen är helt enkelt fler uttag, både långsam och snabbladdning! Förbud driver inte utvecklingen framåt!
samt fler snabbladdningsstationer på landsbygden så att jag som elbilsägare lättare kan göra långresor framförallt i norra Sveriges inland. Jag har gratis "långsam" laddning på flera ställen i Stockholm men avstår faktiskt nu att plugga in då jag hellre ser att plugin hybriderna laddar där. Summa summarum... lösningen är helt enkelt fler uttag, både långsam och snabbladdning! Förbud driver inte utvecklingen framåt!
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Ja, det är ett känsligt ämne, i synnerhet om det ska diskuteras i detta forum. För ärligt talat tycker jag att en del Teslaägare är ett större problem än PHEV-ägare när det gäller att blockera laddare. Allt som inte är superchargers betraktas som långtidsparkering. Helt ok om vi snackar långsamma enfasladdare och det gäller några timmar, men jag har till och med råkat ut för inkopplade Teslor som blockerat laddstolpar i flera dagar både i Lund och i Parkeringshuset i Hyllie. Tror till och med jag såg någon tipsa på detta forum om att man kunde passa på att ladda i Hyllie om man flög från Kastrup och skulle vara borta några dagar utan att någon protesterade!Benke skrev:Detta kan vara ett väldigt känsligt ämne, eller?
Jag har flera gånger råkat ut för att laddplatserna (ej Teslas), varit fulla med plug-in hybrider, så att jag inte kunnat ladda min Tesla för att ta mig hem. När detta inträffar, när man är ute på längre resor, kan det för oss som endast kör på el, ställa till det. Vid flera tillfällen har jag fått köra långa omvägar för att leta upp Teslas Supercharger, för att fylla på så jag kommer hem eller fått köra väldigt sakta ett antal mil för att komma hem.
Anledningen till att det är ett känsligt ämne är såklart att det ofta är helt ok enligt gällande parkeringsregler, men samtidigt ett sjukt egoistiskt beteéende jämtemot oss som väljer att köra helt eldrivvet trots att vi inte har råd med en Tesla, med alla begränsningar och kompromisser som det innebär. En PHEV som pluggar in glädjer mig däremot, eftersom det visar att man inte bara var ute efter prestanda och ett lågt förmånsvärde utan faktiskt kör den bil man kör för miljöns skull.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Jag har själv fått stå och vänta i över en timma på en outlander som laddede på sillekrogs chademo när jag va påväg mellan linköping - stockholm med leafen. Grymt irriterande!
Vist är det bra att han får nån mil (max) e4 körning på el, men när det kostar en blockad snabbladdar plats i en timma för oss som verkligen behöver det för att komma fram undrar man om det är värt det.
Att vänta i stan på en PHVE käns på nått sätt mindre jobbit än ute på motorvägen där man vet att hans ICE motor är igång igen innan södertelje ändå
Vist är det bra att han får nån mil (max) e4 körning på el, men när det kostar en blockad snabbladdar plats i en timma för oss som verkligen behöver det för att komma fram undrar man om det är värt det.
Att vänta i stan på en PHVE käns på nått sätt mindre jobbit än ute på motorvägen där man vet att hans ICE motor är igång igen innan södertelje ändå
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Fast det är ju inte sträckan som är intressant utan den insparade förbränningen av kolväten. Och den blir ju ungefär densamma i stan och på motorväg.
Problemet är ju snarare avståndet till alternativ utanför staden.
Problemet är ju snarare avståndet till alternativ utanför staden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Jag skulle efter 15 min gått in på OK och frågat vems bil som blockerar snabbladdaren.Kalle skrev:Jag har själv fått stå och vänta i över en timma på en outlander som laddede på sillekrogs chademo när jag va påväg mellan linköping - stockholm med leafen. Grymt irriterande!
Vist är det bra att han får nån mil (max) e4 körning på el, men när det kostar en blockad snabbladdar plats i en timma för oss som verkligen behöver det för att komma fram undrar man om det är värt det.
Att vänta i stan på en PHVE käns på nått sätt mindre jobbit än ute på motorvägen där man vet att hans ICE motor är igång igen innan södertelje ändå
Eller egentligen hade inte laddaren slagit av långt innan och släppt chademo sladden, bara flytta över till egna bilen?
MYLR-24
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Håller helt medLarsL skrev:Typ 2 är ju en billig lösning så det är bara upp med flera uttag. Var uppe i Stockholm med Leaf i somras och måste säga att det var fullt med laddare överallt. Jag tycker absolut inte att de ska tidsbegränsas på någotvis och ser inte riktigt behovet. Ett Typ2 vill man ju plugga in och sedan kunna gå och göra något annat utan att behöva bekymra sig om bilen och laddningen.
En lösning torde vara fler laddplatser. Ett par av starkare ström, 11-22 kW, och kanske dubbelt så många 3,7 kW uttag. Till en början alltså. Sedan får vi förbereda för att kunna göra som man gör i Norge där alla P-platser är laddplatser i vissa garage.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
En sak jag funderar på. En laddstolpe som släpper kabel när den inte levererar ström så att nästa kan ta över uttaget. Borde gå att lösa på typ2 uttag utan kabel iaf.
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Lösning med att stolpen släpper låsningen är bra, men hur skall lösa kabel skyddas när man är utomhus? Då slänge folk bara bort kabeln och kontakten går sönder över tid.
Tror på en kombination av betalning och fler stolpar. Som tex IKEA gjort på sin personal/kund parkering i Helsingborg.
14laddstolpar med 1-fas 32A. Varför sätta upp ett uttag med 3-fas 32A när man kan få 3 platser 1-fas 32A.
Oftas är det nog kostnaden för den fasta anslutnings avgiften till elnätet som styr hur mång stolpar som sätts upp.och där elnätsbolagen boven i dramat.
Tror på en kombination av betalning och fler stolpar. Som tex IKEA gjort på sin personal/kund parkering i Helsingborg.
14laddstolpar med 1-fas 32A. Varför sätta upp ett uttag med 3-fas 32A när man kan få 3 platser 1-fas 32A.
Oftas är det nog kostnaden för den fasta anslutnings avgiften till elnätet som styr hur mång stolpar som sätts upp.och där elnätsbolagen boven i dramat.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Bra input om hantering av kontakten. Om anslutninsavgiften är problemet är nog lastbalansering lösningen. I ditt exempel sätt upp 3 st 3fas 32 A med max 22 kw total last. Men fortfarande krävs fler stolpar och det är nog stolparna som upplevs för dyra.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Det tar typ lika lång tid att ladda en outlander som en Leaf, dvs en timme eller tom mer, så den laddade nog helt normalt..._TonyV skrev:Jag skulle efter 15 min gått in på OK och frågat vems bil som blockerar snabbladdaren.Kalle skrev:Jag har själv fått stå och vänta i över en timma på en outlander som laddede på sillekrogs chademo när jag va påväg mellan linköping - stockholm med leafen. Grymt irriterande!
Vist är det bra att han får nån mil (max) e4 körning på el, men när det kostar en blockad snabbladdar plats i en timma för oss som verkligen behöver det för att komma fram undrar man om det är värt det.
Att vänta i stan på en PHVE käns på nått sätt mindre jobbit än ute på motorvägen där man vet att hans ICE motor är igång igen innan södertelje ändå
Eller egentligen hade inte laddaren slagit av långt innan och släppt chademo sladden, bara flytta över till egna bilen?
Dom laddar bara på väldigt låg effekt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Jag är som ni vet hybridbilist än så länge, och skulle aldrig få för mig ens tanken att blocka en snabbladdare.
Typ2-uttag på parkeringsplatser däremot anser jag att jag utan att få dåligt samvete kan ladda ifrån.
Typ2-uttag på parkeringsplatser däremot anser jag att jag utan att få dåligt samvete kan ladda ifrån.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Du menar nog att har bilen enfas-ombordladdare så skall den ha TYP-1 anslutning och har bilen trefas-ombordladdare så har den TYP-2 anslutning. ? För med ditt resonemang bör det vara lika fel att en el-bil med enfasladdning som blockerar TYP-2!e5m1r skrev:Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem
Tråkigt för alla EU anpassade PHEV som då behöver ha TYP-1 och CCS (En blockerad TYP-2 i så fall? ) Många anslutningar blir det ....
Mnja, lösningen heter inte förbud! Lösningen är fler laddplatser.
Tesla Model Y
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
tack känns sunt....joel80 skrev:Jag är som ni vet hybridbilist än så länge, och skulle aldrig få för mig ens tanken att blocka en snabbladdare.
Typ2-uttag på parkeringsplatser däremot anser jag att jag utan att få dåligt samvete kan ladda ifrån.
Själv har jag stått och väntat på en outlander som cademo laddade, känns nästan löjligt de har chademo då batteriet är så litet och använder snabbladdaren nästan som en långsamladdare. Att däremot använda vanliga "långsamladdare" ser jag inga problem med även om man såklart blir besviken varje gång de är fullt vid långsamladdarna på IKEA eller annan parkering...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Jag brukar ladda om jag har möjlighet även om jag inte behöver just av anledningen att i Stockholm står oftast laddplatserna tomma och ända sättet att få fler laddplatser är att de som finns används.
Vad man än tycker om ladd-hybrider så är de ju faktiskt bättre att de kör på el så mycket som de går.
Blir lite imponerad om det är så många ladd-hybrider som laddar att det blir fullt på alla stolpar, i Stockholm känns de som att majoriteten inte ens laddar sina hemma utan bara har dem för att de är lågt förmånsvärde.
Värre är de dock med de som tror att de kan stå på laddplaster utan att ladda bara för att de har möjligheten.
Vad man än tycker om ladd-hybrider så är de ju faktiskt bättre att de kör på el så mycket som de går.
Blir lite imponerad om det är så många ladd-hybrider som laddar att det blir fullt på alla stolpar, i Stockholm känns de som att majoriteten inte ens laddar sina hemma utan bara har dem för att de är lågt förmånsvärde.
Värre är de dock med de som tror att de kan stå på laddplaster utan att ladda bara för att de har möjligheten.
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Hm..Under sista månaden av sommaren har det inte blivit några långresor, så jag har kört på nästan enbart el med min Volvo V60 senaste 34 milen. Jag gjorde en rejäl acceleration för en omkörning vid nått tillfälle så att dieslen drog igång och sen åkte på att köra diesel sista kilometrarna hem efter ca 4 mil på el.
Skulle inte riktigt klarat det utan att kunnat ladda lite under dagarna ibland på typ2-laddare här runtomkring.
Känns rätt bra att bara gjort av med typ en halvliter diesel på 34 mil i en hybrid. (Kommer såklart kännas ännu bättre sen när jag byter och inte gör av med en droppe...)
Skulle inte riktigt klarat det utan att kunnat ladda lite under dagarna ibland på typ2-laddare här runtomkring.
Känns rätt bra att bara gjort av med typ en halvliter diesel på 34 mil i en hybrid. (Kommer såklart kännas ännu bättre sen när jag byter och inte gör av med en droppe...)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Jag blir nästan glad när jag ser en PHEV som laddar. Bättre än att stolparna står tomma. Jag ser alltid till att ladda på typ 2 när det finns möjlighet. Trots att jag inte behöver. Någon måste ju använda stolparna och om ingen gör det plockas de kanske bort igen. Det sitter en lapp med telefonnummer i laddluckan/på kabeln så att det alltid går att ringa mig ifall det är laddkris. Allra oftast är det dock bara jag som står och laddar. Men ibland får jag sällskap av en annan trevlig elbilist. Som senast i Lidköping. Tack för ett trevligt samtal Elmil. Igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Varför inte Typ2? Typ2 är ju den europeiska standarden för AC ladduttag, känns ju grymt ologiskt att bilar då ska åka runt med Typ1.e5m1r skrev:Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
De flesta har ombord laddade där type 1 räcker. Sen har de så små batterier att en fas laddning räckerLarsL skrev:Varför inte Typ2? Typ2 är ju den europeiska standarden för AC ladduttag, känns ju grymt ologiskt att bilar då ska åka runt med Typ1.e5m1r skrev:Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem
Detta skulle i alla fall lösa problemen med stolpar med fast kabel
Lite tråkigt när man kommer till en sån och där står Volvo och en ledig type 1
När PHEV och leaf är på samma stolpe så är type 2 ledig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Det är redan nämt men vi behöver fler laddare och smarta uttag så att effektbehovet han hållas nere och samtidigt serva fler.
Jag kopplar också in om jag ser en laddare även om jag inte behöver just för att visa att de används. Laddat ett gäng löjligt dyra kWh på Clever för sakens skull. Håller oftast utkik om nån kommer som behöver den mer.
Jag kopplar också in om jag ser en laddare även om jag inte behöver just för att visa att de används. Laddat ett gäng löjligt dyra kWh på Clever för sakens skull. Håller oftast utkik om nån kommer som behöver den mer.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?iAkita skrev:Helt ok om vi snackar långsamma enfasladdare och det gäller några timmar, men jag har till och med råkat ut för inkopplade Teslor som blockerat laddstolpar i flera dagar både i Lund och i Parkeringshuset i Hyllie. Tror till och med jag såg någon tipsa på detta forum om att man kunde passa på att ladda i Hyllie om man flög från Kastrup och skulle vara borta några dagar utan att någon protesterade!
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Även om man bor i Hyllie så får man ladda hur ofta, hur mycket och hur länge man vill, när man laddar hemma.Bankiren skrev:Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Ionity har precis satt upp en snabbladdare vid Ollebovägen ( där Lorensborgsgatan ansluter till Yttre Ringvägen ), ca 600 meter från Hyllie.Bankiren skrev:Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?iAkita skrev:Helt ok om vi snackar långsamma enfasladdare och det gäller några timmar, men jag har till och med råkat ut för inkopplade Teslor som blockerat laddstolpar i flera dagar både i Lund och i Parkeringshuset i Hyllie. Tror till och med jag såg någon tipsa på detta forum om att man kunde passa på att ladda i Hyllie om man flög från Kastrup och skulle vara borta några dagar utan att någon protesterade!
Finns gott om type 2 i området.
Polestar 2 awd -21
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Jag tänkte specifikt på p-huset Hyllie. När jag pratade med P Malmö angående platsen där, så fick jag beskedet om att man ”får stå där i 4 timmar”. Kan det verkligen stämma? Man får väl stå där så länge man laddar i alla fall?Nicke Nyfiken skrev:Även om man bor i Hyllie så får man ladda hur ofta, hur mycket och hur länge man vill, när man laddar hemma.Bankiren skrev:Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?
Edit: jag hittade en bild från PlugShare där det faktiskt står 4 timmar. I sådana fall blir det nog svårt att köpa en Model 3, jag kan ju inte ladda hos IONITY hela tiden.
Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?
Som det är skyltat så är det väl på den högra platsen det är begränsat till 4 timmar, och där är även laddhybrider välkomna. Den vänstra platsen ser inte ut att ha den tidsbegränsning.
Jag undrar vad p-skivan gör för nytta när det ändå är avgiftsbelagt. Eller tar de bara betalt vid utfart, så de inte vet vilken plats man använt?
Jag undrar vad p-skivan gör för nytta när det ändå är avgiftsbelagt. Eller tar de bara betalt vid utfart, så de inte vet vilken plats man använt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS