Sida 1 av 2

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 12 aug 2017 13:19
av joel80
Jag är som ni vet hybridbilist än så länge, och skulle aldrig få för mig ens tanken att blocka en snabbladdare.
Typ2-uttag på parkeringsplatser däremot anser jag att jag utan att få dåligt samvete kan ladda ifrån.

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 15 aug 2017 08:07
av e5m1r
Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 15 aug 2017 08:29
av gellerstam
e5m1r skrev:
Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem
Du menar nog att har bilen enfas-ombordladdare så skall den ha TYP-1 anslutning och har bilen trefas-ombordladdare så har den TYP-2 anslutning. ? För med ditt resonemang bör det vara lika fel att en el-bil med enfasladdning som blockerar TYP-2!

Tråkigt för alla EU anpassade PHEV som då behöver ha TYP-1 och CCS (En blockerad TYP-2 i så fall? ) Många anslutningar blir det ....

Mnja, lösningen heter inte förbud! Lösningen är fler laddplatser.

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 15 aug 2017 09:00
av chaffis75
joel80 skrev:
Jag är som ni vet hybridbilist än så länge, och skulle aldrig få för mig ens tanken att blocka en snabbladdare.
Typ2-uttag på parkeringsplatser däremot anser jag att jag utan att få dåligt samvete kan ladda ifrån.
tack känns sunt....

Själv har jag stått och väntat på en outlander som cademo laddade, känns nästan löjligt de har chademo då batteriet är så litet och använder snabbladdaren nästan som en långsamladdare. Att däremot använda vanliga "långsamladdare" ser jag inga problem med även om man såklart blir besviken varje gång de är fullt vid långsamladdarna på IKEA eller annan parkering...

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 15 aug 2017 10:22
av janni
Jag brukar ladda om jag har möjlighet även om jag inte behöver just av anledningen att i Stockholm står oftast laddplatserna tomma och ända sättet att få fler laddplatser är att de som finns används.

Vad man än tycker om ladd-hybrider så är de ju faktiskt bättre att de kör på el så mycket som de går.
Blir lite imponerad om det är så många ladd-hybrider som laddar att det blir fullt på alla stolpar, i Stockholm känns de som att majoriteten inte ens laddar sina hemma utan bara har dem för att de är lågt förmånsvärde.

Värre är de dock med de som tror att de kan stå på laddplaster utan att ladda bara för att de har möjligheten.

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 15 aug 2017 21:54
av joel80
Hm..Under sista månaden av sommaren har det inte blivit några långresor, så jag har kört på nästan enbart el med min Volvo V60 senaste 34 milen. Jag gjorde en rejäl acceleration för en omkörning vid nått tillfälle så att dieslen drog igång och sen åkte på att köra diesel sista kilometrarna hem efter ca 4 mil på el.

Skulle inte riktigt klarat det utan att kunnat ladda lite under dagarna ibland på typ2-laddare här runtomkring.

Känns rätt bra att bara gjort av med typ en halvliter diesel på 34 mil i en hybrid. (Kommer såklart kännas ännu bättre sen när jag byter och inte gör av med en droppe...)

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 16 aug 2017 06:15
av mati
Jag blir nästan glad när jag ser en PHEV som laddar. Bättre än att stolparna står tomma. Jag ser alltid till att ladda på typ 2 när det finns möjlighet. Trots att jag inte behöver. Någon måste ju använda stolparna och om ingen gör det plockas de kanske bort igen. Det sitter en lapp med telefonnummer i laddluckan/på kabeln så att det alltid går att ringa mig ifall det är laddkris. Allra oftast är det dock bara jag som står och laddar. Men ibland får jag sällskap av en annan trevlig elbilist. Som senast i Lidköping. Tack för ett trevligt samtal Elmil. Igen. :)

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 16 aug 2017 07:27
av LarsL
e5m1r skrev:
Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem
Varför inte Typ2? Typ2 är ju den europeiska standarden för AC ladduttag, känns ju grymt ologiskt att bilar då ska åka runt med Typ1.

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 16 aug 2017 07:40
av e5m1r
LarsL skrev:
e5m1r skrev:
Tycker det är fel att laddhybrider har chademo och type 2 hade de haft bara type 1 skulle det vara mindre problem
Varför inte Typ2? Typ2 är ju den europeiska standarden för AC ladduttag, känns ju grymt ologiskt att bilar då ska åka runt med Typ1.
De flesta har ombord laddade där type 1 räcker. Sen har de så små batterier att en fas laddning räcker
Detta skulle i alla fall lösa problemen med stolpar med fast kabel
Lite tråkigt när man kommer till en sån och där står Volvo och en ledig type 1
När PHEV och leaf är på samma stolpe så är type 2 ledig

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 16 aug 2017 20:23
av chpaulin
Det är redan nämt men vi behöver fler laddare och smarta uttag så att effektbehovet han hållas nere och samtidigt serva fler.

Jag kopplar också in om jag ser en laddare även om jag inte behöver just för att visa att de används. Laddat ett gäng löjligt dyra kWh på Clever för sakens skull. Håller oftast utkik om nån kommer som behöver den mer.

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 24 apr 2019 20:03
av Bankiren
iAkita skrev:
Helt ok om vi snackar långsamma enfasladdare och det gäller några timmar, men jag har till och med råkat ut för inkopplade Teslor som blockerat laddstolpar i flera dagar både i Lund och i Parkeringshuset i Hyllie. Tror till och med jag såg någon tipsa på detta forum om att man kunde passa på att ladda i Hyllie om man flög från Kastrup och skulle vara borta några dagar utan att någon protesterade!
Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 24 apr 2019 20:08
av Nicke Nyfiken
Bankiren skrev:
Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?
Även om man bor i Hyllie så får man ladda hur ofta, hur mycket och hur länge man vill, när man laddar hemma. 8-)

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 25 apr 2019 19:41
av LarsA
Bankiren skrev:
iAkita skrev:
Helt ok om vi snackar långsamma enfasladdare och det gäller några timmar, men jag har till och med råkat ut för inkopplade Teslor som blockerat laddstolpar i flera dagar både i Lund och i Parkeringshuset i Hyllie. Tror till och med jag såg någon tipsa på detta forum om att man kunde passa på att ladda i Hyllie om man flög från Kastrup och skulle vara borta några dagar utan att någon protesterade!
Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?
Ionity har precis satt upp en snabbladdare vid Ollebovägen ( där Lorensborgsgatan ansluter till Yttre Ringvägen ), ca 600 meter från Hyllie.
Finns gott om type 2 i området.

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 26 apr 2019 21:05
av Bankiren
FE6BA0FF-7D85-4557-B939-B3F890064828.jpeg
Nicke Nyfiken skrev:
Bankiren skrev:
Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?
Även om man bor i Hyllie så får man ladda hur ofta, hur mycket och hur länge man vill, när man laddar hemma. 8-)
Jag tänkte specifikt på p-huset Hyllie. När jag pratade med P Malmö angående platsen där, så fick jag beskedet om att man ”får stå där i 4 timmar”. Kan det verkligen stämma? Man får väl stå där så länge man laddar i alla fall?

Edit: jag hittade en bild från PlugShare där det faktiskt står 4 timmar. I sådana fall blir det nog svårt att köpa en Model 3, jag kan ju inte ladda hos IONITY hela tiden.

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 27 apr 2019 09:34
av bylund
Som det är skyltat så är det väl på den högra platsen det är begränsat till 4 timmar, och där är även laddhybrider välkomna. Den vänstra platsen ser inte ut att ha den tidsbegränsning.

Jag undrar vad p-skivan gör för nytta när det ändå är avgiftsbelagt. Eller tar de bara betalt vid utfart, så de inte vet vilken plats man använt?

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 27 apr 2019 11:41
av LarsL
Ordna laddplats hemma det är helt klart värt det. Då behöver du bara ställa max laddnivån till 80-90% och sedan bara plugga in varje gång du kommer hem på kvällen.

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 27 apr 2019 12:37
av pubbe
Bankiren skrev:
FE6BA0FF-7D85-4557-B939-B3F890064828.jpeg
Nicke Nyfiken skrev:
Bankiren skrev:
Jag kommer att flytta till Hyllie inom kort och funderar på om det kommer att funka att ha en Model 3. Är en av många som pendlar till Danmark, och därför lär jag behöva ladda ofta hemma. Vet ni om det finns några begränsningar gällande hur många timmar man får ladda, eller får man alltid ladda fullt?
Även om man bor i Hyllie så får man ladda hur ofta, hur mycket och hur länge man vill, när man laddar hemma. 8-)
Jag tänkte specifikt på p-huset Hyllie. När jag pratade med P Malmö angående platsen där, så fick jag beskedet om att man ”får stå där i 4 timmar”. Kan det verkligen stämma? Man får väl stå där så länge man laddar i alla fall?

Edit: jag hittade en bild från PlugShare där det faktiskt står 4 timmar. I sådana fall blir det nog svårt att köpa en Model 3, jag kan ju inte ladda hos IONITY hela tiden.
Clever har laddare på parkeringen utomhus, köp abb. hos dom och sen hyr en parkeringplats där. Tror inte det är tidsbegränsat men du får kolla.
Beroende på vart du jobbar i danmark så kanske du kan ladda där? Clever och Eon har ju rätt bra abb, även om det är dyrare där än i Sverige.

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 27 apr 2019 20:30
av LarsA
Emporias p-hus kan man stå 0-24 för 160:-/dygn, har 20 st schuko uttag & 2 st typ2 för tesla.
P-huset Hyllie alle' 120:-/dygn, har 6 st typ 2.
P-huset Mässan 160:-/dygn(boende 800:- antar det är per månad), har 6 st typ 2.
Vet inte om det går att få boendeparkering på de andra.
Har inte huset du ska bo i någon parkering och schuko?

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 27 apr 2019 21:23
av Bankiren
LarsA skrev:
Emporias p-hus kan man stå 0-24 för 160:-/dygn, har 20 st schuko uttag & 2 st typ2 för tesla.
P-huset Hyllie alle' 120:-/dygn, har 6 st typ 2.
P-huset Mässan 160:-/dygn(boende 800:- antar det är per månad), har 6 st typ 2.
Vet inte om det går att få boendeparkering på de andra.
Har inte huset du ska bo i någon parkering och schuko?
Mitt bostadshus har strax under 40 platser totalt, och troligtvis får vi ingen plats där. Om vi inte får en plats, så blir det en parkering i p-huset Hyllie.

I p-huset Hyllie finns det, som du skriver, många platser, men om man bara får parkera i 4 timmar känns det lite begränsande.

Allt med el-bilar är nytt för mig, så man sitter ju på många nybörjarfunderingar. Det känns precis som när man som tonåring beställde sin första Mac. :D

Re: Begränsa laddplatser för plug-in hybrider?

Postat: 27 apr 2019 21:26
av Bankiren
pubbe skrev:
Beroende på vart du jobbar i danmark så kanske du kan ladda där? Clever och Eon har ju rätt bra abb, även om det är dyrare där än i Sverige.
E-on har laddstolpar i närheten av arbetsplatsen, vilket är bra om det krisar, men det är dessvärre lite för långt att promenera.