köpråd Nissan Leaf.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

köpråd Nissan Leaf.

Inlägg av Vasp »

I min stad har en bilfirma just nu en Nissan Leaf Tekna 30kwh till salu. 2017 årsmodell. För 289 tusen. En tidigare ägare och har gått 228 mil.

Ni som kan Leaf är det ett bra pris? Ska jag försöka slå till? Är inte så sugen på att förköpa mig innan nya Leafen visas upp. Fast är priset bra så.

https://www.blocket.se/vasterbotten/Nis ... m?ca=2&w=1
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: köpråd Nissan Leaf.

Inlägg av Zalman3 »

Jag skulle vänta till 6 september
Då nya Nissan Leaf släpps.
Den förväntas ju bli både billigare och bättre än den gamla.

Dessutom är ju Tekna versionen onödigt dyr
I mitt tycke.

Syrran betalade 170.000kr för en Tekna 2014
Som gått 5000 mil, hon är mycket nöjd.

Men om Leaf2 kostar från 220-250.000kr
Skulle jag inte betala mer än 170.000kr
För en Leaf 1.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: köpråd Nissan Leaf.

Inlägg av Torkel »

Jag håller med, vänta ett par veckor.

Jag resonerar så här: Du kan idag få en splirrans ny Tekna 30 för 330,000. Då ingår också lack (ca 6000), vinterdäck (troligtvis inget mervärde eftersom däck lär följa med bilen) och fru service i 3 år (6000 till?). Sen får du dra av 5-10% på det faktum att den är ägd och körd, kanske lite mer om du pruttar bra.

330
-6
-6
-33
= 285.

289,000 är alltså ett pris som inte sticker ut. Sen kan man ju misstänka att värdet sjunker en bit efter Leaf 2 lanseras. Då är priset rent utav högt.

Jag avvaktar själv att 24:orna ska sjunka eller reas ut.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: köpråd Nissan Leaf.

Inlägg av mati »

Får man fru service med en Leaf? Låter snuskigt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: köpråd Nissan Leaf.

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
Får man fru service med en Leaf? Låter snuskigt. ;)
Bara om man pruttar bra :P

Skämt åsido, priset är helt OK. Jag ser dock ingen direkt fördel i att vänta, jag tror inte begpriserna kommer sänkas den 6:e September. Sånt kan ta månader att slå idenom.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: köpråd Nissan Leaf.

Inlägg av vigge50 »

Tänk på att om du köper ny så får du supermiljöbilspremien på 40 000 kr plus Nissans nuvarande kampanj så är skillnaden så stor.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: köpråd Nissan Leaf.

Inlägg av LarsL »

När tittar på elbil ska man passa sig för bilar med låga miltal. När tillverkades bilen? Har den körts regelbundet sedan dess, alltså stämmer miltalen med driftmånaderna? Det är riktigt dåligt för en elbil att bli stående i en utställningshall med laddsladden i, det dödar batteriet.

Tekna har den stora fördelen att den är utrustad med halvljus. De andra modellerna har två värmeljus som lyser upp vägen några meter framför bilen. (Ja lite överdrivet men det var därför jag valde Tekna. Sen får man riktig skinnklädsel, det finns tydligen inte i alla elbilar ;) )
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: köpråd Nissan Leaf.

Inlägg av StefL »

LarsL skrev:
Tekna har den stora fördelen att den är utrustad med halvljus.
Jag trodde halvljus var lag på alla bilar ;)
Eller menar du att halvljusen på övriga utrustningsnivåer är så dåliga? Beror det på att Tekna har någon annan teknik (Xenon/LED) i strålkastarna eller är det något annat?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: köpråd Nissan Leaf.

Inlägg av LarsL »

StefL skrev:
LarsL skrev:
Tekna har den stora fördelen att den är utrustad med halvljus.
Jag trodde halvljus var lag på alla bilar ;)
Eller menar du att halvljusen på övriga utrustningsnivåer är så dåliga? Beror det på att Tekna har någon annan teknik (Xenon/LED) i strålkastarna eller är det något annat?
Ja, precis Tekna är utrustade med LED halvljus som är ungefär lika bra som ljuset på min MB. De andra modellerna har någon form av värmekälla som avger visst ljussken, tror det bygger på en glödtråd men kan också vara värmeljus.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: köpråd Nissan Leaf.

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
... De andra modellerna har någon form av värmekälla som avger visst ljussken, tror det bygger på en glödtråd men kan också vara värmeljus.
Samma som Tesla alltså. Där bygger det på förbränning av någon oljeprodukt, fotogen heter det nog.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: köpråd Nissan Leaf.

Inlägg av Vasp »

Kommer nog bli så att jag väntar ett tag till. Nya leafen verkar så pass intressant för mig så jag väntar tills man vet specifikationer och pris på den. Är ingen brådska att skaffa bil. Vill ha en till nästa års semester men hade varit skönt att ha en redan i vinter.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: köpråd Nissan Leaf.

Inlägg av Torkel »

TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Får man fru service med en Leaf? Låter snuskigt. ;)
Bara om man pruttar bra :P

Skämt åsido, priset är helt OK. Jag ser dock ingen direkt fördel i att vänta, jag tror inte begpriserna kommer sänkas den 6:e September. Sånt kan ta månader att slå idenom.
Touché. Fan fyra år språkvetenskap asså...

Fast fruservice för bara 6000 är iofs ett klipp av nästan Thailändska proportioner.
Skriv svar