Kia Optima med Li-Po batterier?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Kia Optima med Li-Po batterier?

Inlägg av Leo »

Läste lite på Kias hemsida att de använder Li-Po batterier. Enligt vad jag hört/läst har de högre energiinnehåll men är lite "instabila" (läs kan lätt börja brinna). Därav att de allra flesta använder Li-Io batterier.

Någon som vet mer om detta?

Li-Po är väl numera vanligt i RC-flygplan osv just för sitt höga energiinehåll?

Prisskillnad?

Övriga egenskaper?

Eller är det "tryckfelsnisse"/tankevurpa från mig och att de har liknande batterier som övriga?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Optima med Li-Po batterier?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Leo skrev:
Läste lite på Kias hemsida att de använder Li-Po batterier. Enligt vad jag hört/läst har de högre energiinnehåll men är lite "instabila" (läs kan lätt börja brinna). Därav att de allra flesta använder Li-Io batterier.

Någon som vet mer om detta?

Li-Po är väl numera vanligt i RC-flygplan osv just för sitt höga energiinehåll?

Prisskillnad?

Övriga egenskaper?

Eller är det "tryckfelsnisse"/tankevurpa från mig och att de har liknande batterier som övriga?
Jag kör mycket RC, sedan 15år är det li-po som gäller. Men hållbarheten är låg. Jag vill inte påstå att dem brinner lättare än något annat men de puffar upp sig och slutar funka ibland helt oprovocerat. Det kan kanske bero på QC hos batteritillverkarna. LG Chem gör ju platta li-ion som liknar de li-po jag använder, men de verkar ju hålla bra i Nissan Leaf Tex.

Jag har börjat går över mer och mer till Sony VTC6 som är en li-ion 18650, främst till elektroniken i mina jetmodeller, inte så ofta som drivackar än så länge, men det kommer nog det med. Jag vill mena att dem ger bättre kapacitet per vikt än li-po gör.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Kia Optima med Li-Po batterier?

Inlägg av Feddan »

De flesta mobiltelefoner är väl Li-Po nu för tiden? Skulle gissa de är mycket mer stabila idag.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Skriv svar