Elmoped Vessla

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av Remuz »

Jag skulle vilka ha en elmoppe för under 10k gärna 25-moppe.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av jonas »

nicklasandersson skrev:
jonas skrev:
Vasp skrev:
Jag vill provsitta och så innan jag köper. Annars blir det som att köpa grisen i säcken.
Jag tog min Tesla och åkte till Malmö i helgen för att prova moppen. Snart är den hemma hos mig så då räcker det att köra till Linköping om du vill testa ;-).
Najs! När kommer den?
Vi är sugna på en elmoppe här, dottern fyller femton i januari.
Min kommer nästa vecka senast 22 Augusti alltså.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av jonas »

Lurker skrev:
Den är rätt lik en som heter NiU
https://www.youtube.com/watch?v=o8hrNOT3nTk
Säljs av KopEnScooter.nu
Ja det var ju samma teknik fast i skoterutförande istället. samma pris också.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
joyhan
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 okt 2014 18:49

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av joyhan »

Ja elmopeden NIU verkar prisvärd och vettig. Bara 1250 kr i 24 månader med 0 procent ränta.
http://scooterpunkten.se/mopeder/visa-1 ... 1s-civic-/
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av vigge50 »

joyhan skrev:
Ja elmopeden NIU verkar prisvärd och vettig. Bara 1250 kr i 24 månader med 0 procent ränta.
http://scooterpunkten.se/mopeder/visa-1 ... 1s-civic-/
Hur kan 30 000 kr för en moppe vara prisvärt?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av zyax »

Liten insikt om varför det är så dyrt med elmoped:

Jag har en Gobyel som ny kostar 35k. Min har några år på nacken och kostade lite drygt hälften. Kollade upp vad ett extra batteri skulle kosta i den, det ligger på 11900kr vilket är bra jäkla mycket. Det är 160st Samsung 18650 i den och dessa kostar ungefär lika mycket om man skulle importera dessa från Kina så batteriet i en elmoppe är superdyrt.
Har man ett mindre batteri så är moppen troligen mindre effekt och inget man vill åka på. 3kW är i princip ett krav för en EU-moppe om den ska gå vettigt i en uppförsbacke med en fullstor vuxen man på.

Elmoppe för 30k är inte prisvärt alls egentligen, men fan så mycket roligare att åka runt på och service tänker jag inte betala för den heller (som vanligt är det försäkring som kostar mest).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av _TonyV »

Remuz skrev:
Jag skulle vilka ha en elmoppe för under 10k gärna 25-moppe.
Wind ligger ute för 13000:- inte riktigt 10' men nära .
http://www.kopenscooter.nu/sv/moped/elm ... 5km-h.html

Annars får du gå för lite mer udda och men inte typgodkänt i Sverige
https://www.blocket.se/stockholm/Fatcru ... w=1&last=1

För övrigt begagnat..
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av jonas »

_TonyV skrev:
Remuz skrev:
Jag skulle vilka ha en elmoppe för under 10k gärna 25-moppe.
Wind ligger ute för 13000:- inte riktigt 10' men nära .
http://www.kopenscooter.nu/sv/moped/elm ... 5km-h.html

Annars får du gå för lite mer udda och men inte typgodkänt i Sverige
https://www.blocket.se/stockholm/Fatcru ... w=1&last=1

För övrigt begagnat..
Wind är bara 1kW ungefär som en "original" moppe skulle vara förr i världen. framgår inte hur stort batteri det är.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av Limbster »

zyax skrev:
Liten insikt om varför det är så dyrt med elmoped:

Jag har en Gobyel som ny kostar 35k. Min har några år på nacken och kostade lite drygt hälften. Kollade upp vad ett extra batteri skulle kosta i den, det ligger på 11900kr vilket är bra jäkla mycket. Det är 160st Samsung 18650 i den och dessa kostar ungefär lika mycket om man skulle importera dessa från Kina så batteriet i en elmoppe är superdyrt.
Har man ett mindre batteri så är moppen troligen mindre effekt och inget man vill åka på. 3kW är i princip ett krav för en EU-moppe om den ska gå vettigt i en uppförsbacke med en fullstor vuxen man på.

Elmoppe för 30k är inte prisvärt alls egentligen, men fan så mycket roligare att åka runt på och service tänker jag inte betala för den heller (som vanligt är det försäkring som kostar mest).
Din insikt är fel. Det går att köpa billiga batterier från Europa direkt. Runt 5000 kronor går det på.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av jonas »

Limbster skrev:
zyax skrev:
Liten insikt om varför det är så dyrt med elmoped:

Jag har en Gobyel som ny kostar 35k. Min har några år på nacken och kostade lite drygt hälften. Kollade upp vad ett extra batteri skulle kosta i den, det ligger på 11900kr vilket är bra jäkla mycket. Det är 160st Samsung 18650 i den och dessa kostar ungefär lika mycket om man skulle importera dessa från Kina så batteriet i en elmoppe är superdyrt.
Har man ett mindre batteri så är moppen troligen mindre effekt och inget man vill åka på. 3kW är i princip ett krav för en EU-moppe om den ska gå vettigt i en uppförsbacke med en fullstor vuxen man på.

Elmoppe för 30k är inte prisvärt alls egentligen, men fan så mycket roligare att åka runt på och service tänker jag inte betala för den heller (som vanligt är det försäkring som kostar mest).
Din insikt är fel. Det går att köpa billiga batterier från Europa direkt. Runt 5000 kronor går det på.
Intressant är det verkligen Litiumjon batterier eller är det bly? vilken kapacitet pratar vi om ? Moppar har ca 1,5-2kWh.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av Limbster »

Panasonic celler 2 kwh går på under 5 tusen https://www.nkon.nl/rechargeable/18650- ... 00mah.html
nöjd med min Ampera tillsvidare
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av Vasp »

Nu när man får pengar tillbaka av staten så blev detta betydligt intressantare. Till våren hade det varit skönt med en elmoped antingen denna eller nån annan. Ska kanske ta och beställa en Vessla om leverans datumet stämmer februari/mars så får den förvaras i föräldrarnas garage tills våren kommer en bit in i april. Om det blir försenat så spelar det ingen större roll om inte våren har kommit än.

Med premien så blir slutkostnaden 15000 kr för en Vessla. Kan vara värt det för att prova på.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av HelectriC »

Är det någon som fått leverans av en Vessla?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av hed »

Blev riktigt sugen på en Vessla. 15 papp låter för bra för att vara sant...
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av Remuz »

Jag ledsnade efter att ha läst detta
QUESTION
How the heck do I charge my Vessla?
ANSWER
It’s dead easy. Just open your saddle. Take the battery out. Carry it with you to a regular outlet. Plug it in, wait a few hours. Done!
Alltså, vad är felet med att ha en kontakt på moppen?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av HelectriC »

Remuz skrev:
Jag ledsnade efter att ha läst detta
QUESTION
How the heck do I charge my Vessla?
ANSWER
It’s dead easy. Just open your saddle. Take the battery out. Carry it with you to a regular outlet. Plug it in, wait a few hours. Done!
Alltså, vad är felet med att ha en kontakt på moppen?
Betydligt lättare att ta med batteriet in på kontoret, skolan, jobbet och ladda där istället för att tillrättalägga utomhuskontakter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av Remuz »

Kanske bara är jag som är en latmask :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av hed »

Båda alternativen borde finnas. Man borde kunna ladda med uttag på moppen och ha möjlighet att ladda direkt på batteriet om man så önskar. Kanske går att modda in den möjligheten? Kan inte va så svårt =)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av HelectriC »

hed skrev:
Båda alternativen borde finnas. Man borde kunna ladda med uttag på moppen och ha möjlighet att ladda direkt på batteriet om man så önskar. Kanske går att modda in den möjligheten? Kan inte va så svårt =)
Med tanke på att batteriet ska anslutas till ett uttag inomhus, så går det väl att ansluta till ett uttag även ute antar jag? Man får väl bara dra upp sladden från under sadeln, så är nog saken biff.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av nicklasandersson »

Jag har beställt en, hoppas på leverans inom två veckor. Bra och snabba svar på mail tycker jag.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av hed »

nicklasandersson skrev:
Jag har beställt en, hoppas på leverans inom två veckor. Bra och snabba svar på mail tycker jag.
Kul! Berätta gärna mer så fort du fått hem den!
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av Vasp »

Jag har en. Fick leverans i förra veckan. Har kört cirka en mil än så länge. Fortfarande isig och väldigt mycket sand och grus där jag bor så har ställt undan den i mina föräldrars garage. Om en 2-3 veckor är vägarna körbara.

Moppen går bra tycker jag. Rejält med acceleration orkar backarna bra känns bra i kvaliten och sånt. Räckvidden på 4-6 mil borde stämma ganska bra om jag utgår från den lilla turen jag tog.

Finns såklart småsaker att klaga på men överlag så var det ett bra köp tycker jag.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av nicklasandersson »

Kul, jag har en känsla av att dottern kommer köra mycket så jag köpte till ett extrabatteri. Skönt att höra att du är nöjd.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av Bjelke »

Vasp skrev:
Jag har en. Fick leverans i förra veckan. Har kört cirka en mil än så länge. Fortfarande isig och väldigt mycket sand och grus där jag bor så har ställt undan den i mina föräldrars garage. Om en 2-3 veckor är vägarna körbara.

Moppen går bra tycker jag. Rejält med acceleration orkar backarna bra känns bra i kvaliten och sånt. Räckvidden på 4-6 mil borde stämma ganska bra om jag utgår från den lilla turen jag tog.

Finns såklart småsaker att klaga på men överlag så var det ett bra köp tycker jag.
Då har du ju även svar på frågorna kring laddning, går
det att ladda även med batteriet på plats i moppen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Elmoped Vessla

Inlägg av Vasp »

Ja, går att ladda med batteriet i moppen. Har inte provat det än dock.
Skriv svar