Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av tehjimos »

Smutt skrev:
Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil :lol:
Då beskattas elen istället ;)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Smutt »

tehjimos skrev:
Smutt skrev:
Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil :lol:
Då beskattas elen istället ;)
Den är hårt beskattad idag och går oljan upp så går allt upp så i det lägget är nog elen fredad men inte ölen :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Verdi »

tehjimos skrev:
Smutt skrev:
Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil :lol:
Då beskattas elen istället ;)
Jag kollade upp det där. I förhållande till statsbudgeten är inte inkomsterna från bensin och dieselskatt särskilt höga. Några få procent. Visst kan elen beskattas mer men eftersom el även används till mycket annat så slår det inte så hårt mot just elbilar.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Swede1 »

Ja, men de har inte förstått det än, eller vågat eller har inte tillräckligt.med pengar. Definitivt som andrabil. Som föratabil funkar Tesla, BMW i3 Rex, Chevrolet Bolt och laddhybrider bra idag.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av joel80 »

Oljan kommer snart aldrig mer att gå upp... Den kommer att bli billigare och billigare.. Vilket gör den mindre och mindre lönsamt att utvinna.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Smutt »

joel80 skrev:
Oljan kommer snart aldrig mer att gå upp... Den kommer att bli billigare och billigare.. Vilket gör den mindre och mindre lönsamt att utvinna.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
Räcker med ett krig för att den ska hoppa upp
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av LarsL »

Bensinen och dieseln i pumpen kan mycket väl bli dyrare. Om färre ska dela på kostnaderna för bensinpumpen, transporten och raffinaderiet så kommer varje liter kosta betydligt mer. Läget blir som snabbladdare är för oss idag där vi måste betala 5kr/kWh för något som kostar 1kr/kWh för att vi är så få som ska dela på infrastrukturen i form av laddare.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av bullen »

Smutt skrev:
joel80 skrev:
Oljan kommer snart aldrig mer att gå upp... Den kommer att bli billigare och billigare.. Vilket gör den mindre och mindre lönsamt att utvinna.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
Räcker med ett krig för att den ska hoppa upp
Så man behöver inte pumpa upp den längre? Den hoppar upp av sig självBild
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av mans71 »

tehjimos skrev:
Smutt skrev:
Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil :lol:
Då beskattas elen istället ;)
Nej. Jag kan framställa el hemligt, som att "bränna hemma" typ. Blir nog super-dyrt med bilskatt i framtiden.
Model S P85DL+
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Smutt »

mans71 skrev:
tehjimos skrev:
Smutt skrev:
Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil :lol:
Då beskattas elen istället ;)
Nej. Jag kan framställa el hemligt, som att "bränna hemma" typ. Blir nog super-dyrt med bilskatt i framtiden.
Det är lugnt om 29,5 år är jag skattebefriad :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Leo »

Jag har för mig att det är klubbat ett beslut sen något år om "automatiskt årlig återkommande" skattehöjning varje årsskifte på bensin/diesel?

Därför skatten gått upp senaste årsskiftena. Genom att det är en "automatisk uppräkning" slipper man få onödig debatt/diskussion jämfört med om man behövt ta nya beslut varje år.

Låga/sjunkande råoljepriser har sen "maskerat" den här skattehöjningen så den inte märkts så mycket på bränslepriset.

Har rört sig om mellan 45-60öre/L inklusive moms.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av joel80 »

Av vad jag läst mig till kommer vi se en "oljekris" igen rätt snart. Det räcker med att efterfrågan bara minskat med ett fåtal procent så dyker priset.

Den här artikeln tror på en "oljekris" inom 5-6 år p.g.a elbilarna.
https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
We found that electric vehicles could displace oil demand of 2 million barrels a day as early as 2023. That would create a glut of oil equivalent to what triggered the 2014 oil crisis.

Dom räknar med en ökning på ca 60% ökad försäljning av elbilar per år.
Finns väl en chans att det snart börjar öka ännu snabbare?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Generalbogge »

Nej, det är den ännu inte. Och här är tre orsaker varför.

1. Det är fortfarande för omständligt att ladda. Många kan ladda hemma, men det gäller dessvärre inte alla. Ni som läste resereportaget med Zoen häromdagen fick, om ni inte redan visste, inblick i vilken planering och flexibilitet samt tålamod som detta kan kräva för tillfället.
2. De är för dyra för gemene man.
3. Det är inte bara omständligt med laddning, det finns dessutom alltför få publika ställen att ladda på, och där det finns börjar det bli underkapacitet.

För vissa elbilar är en eller i bästa fall två av dessa punkter inte ett problem, men ingen klarar av att passera alla tre. När första bilen kommer, som klarar av alla tre punkterna, så tror jag att vi kan säga att det finns en elbil för gemene man. Tror att vi är där om ett par år.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Niklas Z »

Än så länge finns det också för liten produktionskapacitet för elbilar. Elbilen kommer inte att kunna kallas för en bil för gemene man så länge produktionen av elbilar uppgår till någon enstaka procent av den totala bilproduktionen.
Mer investeringar i elbils- och batteriproduktion måste m a o till, men det går i alla fall åt rätt håll.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
tehjimos skrev:
Smutt skrev:
Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil :lol:
Då beskattas elen istället ;)
Den är hårt beskattad idag och går oljan upp så går allt upp så i det lägget är nog elen fredad men inte ölen :lol:
Ja, elen är ungefär lika hårt beskattad som bensin idag. Sen är ju en bensinbil ineffektiv så skatten blir högre per mil men det är ju inte elbilens fel ;)

Uppräkningen av skatten gäller den bara bensin eller är det en energiskatt?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av chpaulin »

Det har nämnts flera gånger i tråden men jag tycker absolut att elbilen funkar som ersättare för majoriteten av svenskarna om de har möjlighet till hemmaladdning. Det sista anser jag är det som skiljer "smooth sailing" från att man måste vara entusiast och jaga laddning i veckorna.

Jag har själv ingen hemmaladdning idag eller laddning vid jobbet. Det tog mer av krafterna i början då jag blev nervis så fort bilen gick under 50%. Klarar mig en vecka+ på en laddning till 90%. Just nu har bilen 35% kvar vilket kan låta lite men jag har fortfarande mer räckvidd än en fulladdad leaf :)

Jag får snart tillgång till hemmaladdning och även om det går utan skulle jag inte rekommendera någon att skaffa en elbil utan möjlighet att plugga in hemma.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar