Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Moderator: Redaktion
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Den är hårt beskattad idag och går oljan upp så går allt upp så i det lägget är nog elen fredad men inte ölentehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Jag kollade upp det där. I förhållande till statsbudgeten är inte inkomsterna från bensin och dieselskatt särskilt höga. Några få procent. Visst kan elen beskattas mer men eftersom el även används till mycket annat så slår det inte så hårt mot just elbilar.tehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Ja, men de har inte förstått det än, eller vågat eller har inte tillräckligt.med pengar. Definitivt som andrabil. Som föratabil funkar Tesla, BMW i3 Rex, Chevrolet Bolt och laddhybrider bra idag.
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Oljan kommer snart aldrig mer att gå upp... Den kommer att bli billigare och billigare.. Vilket gör den mindre och mindre lönsamt att utvinna.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Räcker med ett krig för att den ska hoppa uppjoel80 skrev:Oljan kommer snart aldrig mer att gå upp... Den kommer att bli billigare och billigare.. Vilket gör den mindre och mindre lönsamt att utvinna.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Bensinen och dieseln i pumpen kan mycket väl bli dyrare. Om färre ska dela på kostnaderna för bensinpumpen, transporten och raffinaderiet så kommer varje liter kosta betydligt mer. Läget blir som snabbladdare är för oss idag där vi måste betala 5kr/kWh för något som kostar 1kr/kWh för att vi är så få som ska dela på infrastrukturen i form av laddare.
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Så man behöver inte pumpa upp den längre? Den hoppar upp av sig självSmutt skrev:Räcker med ett krig för att den ska hoppa uppjoel80 skrev:Oljan kommer snart aldrig mer att gå upp... Den kommer att bli billigare och billigare.. Vilket gör den mindre och mindre lönsamt att utvinna.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Nej. Jag kan framställa el hemligt, som att "bränna hemma" typ. Blir nog super-dyrt med bilskatt i framtiden.tehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Model S P85DL+
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Det är lugnt om 29,5 år är jag skattebefriadmans71 skrev:Nej. Jag kan framställa el hemligt, som att "bränna hemma" typ. Blir nog super-dyrt med bilskatt i framtiden.tehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Jag har för mig att det är klubbat ett beslut sen något år om "automatiskt årlig återkommande" skattehöjning varje årsskifte på bensin/diesel?
Därför skatten gått upp senaste årsskiftena. Genom att det är en "automatisk uppräkning" slipper man få onödig debatt/diskussion jämfört med om man behövt ta nya beslut varje år.
Låga/sjunkande råoljepriser har sen "maskerat" den här skattehöjningen så den inte märkts så mycket på bränslepriset.
Har rört sig om mellan 45-60öre/L inklusive moms.
Därför skatten gått upp senaste årsskiftena. Genom att det är en "automatisk uppräkning" slipper man få onödig debatt/diskussion jämfört med om man behövt ta nya beslut varje år.
Låga/sjunkande råoljepriser har sen "maskerat" den här skattehöjningen så den inte märkts så mycket på bränslepriset.
Har rört sig om mellan 45-60öre/L inklusive moms.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Av vad jag läst mig till kommer vi se en "oljekris" igen rätt snart. Det räcker med att efterfrågan bara minskat med ett fåtal procent så dyker priset.
Den här artikeln tror på en "oljekris" inom 5-6 år p.g.a elbilarna.
https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
We found that electric vehicles could displace oil demand of 2 million barrels a day as early as 2023. That would create a glut of oil equivalent to what triggered the 2014 oil crisis.
Dom räknar med en ökning på ca 60% ökad försäljning av elbilar per år.
Finns väl en chans att det snart börjar öka ännu snabbare?
Den här artikeln tror på en "oljekris" inom 5-6 år p.g.a elbilarna.
https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
We found that electric vehicles could displace oil demand of 2 million barrels a day as early as 2023. That would create a glut of oil equivalent to what triggered the 2014 oil crisis.
Dom räknar med en ökning på ca 60% ökad försäljning av elbilar per år.
Finns väl en chans att det snart börjar öka ännu snabbare?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Nej, det är den ännu inte. Och här är tre orsaker varför.
1. Det är fortfarande för omständligt att ladda. Många kan ladda hemma, men det gäller dessvärre inte alla. Ni som läste resereportaget med Zoen häromdagen fick, om ni inte redan visste, inblick i vilken planering och flexibilitet samt tålamod som detta kan kräva för tillfället.
2. De är för dyra för gemene man.
3. Det är inte bara omständligt med laddning, det finns dessutom alltför få publika ställen att ladda på, och där det finns börjar det bli underkapacitet.
För vissa elbilar är en eller i bästa fall två av dessa punkter inte ett problem, men ingen klarar av att passera alla tre. När första bilen kommer, som klarar av alla tre punkterna, så tror jag att vi kan säga att det finns en elbil för gemene man. Tror att vi är där om ett par år.
1. Det är fortfarande för omständligt att ladda. Många kan ladda hemma, men det gäller dessvärre inte alla. Ni som läste resereportaget med Zoen häromdagen fick, om ni inte redan visste, inblick i vilken planering och flexibilitet samt tålamod som detta kan kräva för tillfället.
2. De är för dyra för gemene man.
3. Det är inte bara omständligt med laddning, det finns dessutom alltför få publika ställen att ladda på, och där det finns börjar det bli underkapacitet.
För vissa elbilar är en eller i bästa fall två av dessa punkter inte ett problem, men ingen klarar av att passera alla tre. När första bilen kommer, som klarar av alla tre punkterna, så tror jag att vi kan säga att det finns en elbil för gemene man. Tror att vi är där om ett par år.
Model S 90D -2017 Titanium
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3260
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Än så länge finns det också för liten produktionskapacitet för elbilar. Elbilen kommer inte att kunna kallas för en bil för gemene man så länge produktionen av elbilar uppgår till någon enstaka procent av den totala bilproduktionen.
Mer investeringar i elbils- och batteriproduktion måste m a o till, men det går i alla fall åt rätt håll.
Mer investeringar i elbils- och batteriproduktion måste m a o till, men det går i alla fall åt rätt håll.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Ja, elen är ungefär lika hårt beskattad som bensin idag. Sen är ju en bensinbil ineffektiv så skatten blir högre per mil men det är ju inte elbilens felSmutt skrev:Den är hårt beskattad idag och går oljan upp så går allt upp så i det lägget är nog elen fredad men inte ölentehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Uppräkningen av skatten gäller den bara bensin eller är det en energiskatt?
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Det har nämnts flera gånger i tråden men jag tycker absolut att elbilen funkar som ersättare för majoriteten av svenskarna om de har möjlighet till hemmaladdning. Det sista anser jag är det som skiljer "smooth sailing" från att man måste vara entusiast och jaga laddning i veckorna.
Jag har själv ingen hemmaladdning idag eller laddning vid jobbet. Det tog mer av krafterna i början då jag blev nervis så fort bilen gick under 50%. Klarar mig en vecka+ på en laddning till 90%. Just nu har bilen 35% kvar vilket kan låta lite men jag har fortfarande mer räckvidd än en fulladdad leaf
Jag får snart tillgång till hemmaladdning och även om det går utan skulle jag inte rekommendera någon att skaffa en elbil utan möjlighet att plugga in hemma.
Jag har själv ingen hemmaladdning idag eller laddning vid jobbet. Det tog mer av krafterna i början då jag blev nervis så fort bilen gick under 50%. Klarar mig en vecka+ på en laddning till 90%. Just nu har bilen 35% kvar vilket kan låta lite men jag har fortfarande mer räckvidd än en fulladdad leaf
Jag får snart tillgång till hemmaladdning och även om det går utan skulle jag inte rekommendera någon att skaffa en elbil utan möjlighet att plugga in hemma.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22