Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Moderator: Redaktion
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Verdi:
Med batteri bör man kunna utjämna lite av det.
Och om dom bara körs en gång per vecka behövs det kanske inte laddas upp så snabbt heller?
Hur ofta behöver alla bilar ladda samtidigt tro?
Med batteri bör man kunna utjämna lite av det.
Och om dom bara körs en gång per vecka behövs det kanske inte laddas upp så snabbt heller?
Hur ofta behöver alla bilar ladda samtidigt tro?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Jag tycker laddnätverk är de största problemet just nu med elbilar. Ja Tesla har ju löst detta med att bygga ett eget nät men ska man lita på de publika näten (man ägen inte en Tesla) så är de alldeles för mycket jobb att köra långt. Tex vem vill skaffa ett en app bara för man köra genom Karlskrona (ja de har sin egna app för parkering och laddning av elbil) och vill ladda där. Även om man håller sig till stora nätverk i Sverige så är de ett (för stort) antal kort och abonnemang man måste ha. Om man sedan börjar titta på att köra genom Europa så är de helt ohållbart för gemena man i mina ögon.Verdi skrev:maxer skrev:När det gäller snabbladdare, alltså CCS, så tror jag problemen är kommersiella än så länge. Exempelvis så fungerar alltid Clevers laddare, detta för att dom är ett företag som försöker tjäna pengar. Andra snabbladdare som är uppsatta av olika energibolag runt om i Sverige är nog mer intresserade av "gröna poäng" än att faktiskt se till att dom fungerar. När volymen av elbilar ökar kommer flera seriösa aktörer dyka upp och "allmänna" snabbladdare kommer gå att lita på i mycket större utsträckning. Tills detta händer får man fuska för att ha elbil som enda bil, exempelvis BMW i3 Rex.
Problemet som jag ser det med t ex Clever är att laddarna står en och en. Är laddaren upptagen så får man vänta eller åka till en annan. Ofta på andra sidan stan. Har även sett laddare i anslutning till SuC. Både Slagelse i Danmark och i Löddeköpinge. Säkert på fler ställen också. Men även där, bara en laddare. Risken är ju enorm. Fördelen med SuC är att de står många på samma ställe. Det minska ev kötider och även risken för att det är fel på en laddare. Då kan man ta den bredvid bara.
Även så som skrivs ovan så är de ofta bara en laddare varje plats vilket betyder att om någon laddar redan så kanske du får vänta en 30 minuter (eller mer) innan du kan börja ladda ens.
Så
1. Testa, ja har du råd och du har möjlighet att ladda hemma eller jobbet så funkar detta utmärkt för gemene man som första bil.
2. Icke Tesla, om du kan ladda hemma eller på jobbet så funkar den som pendlar bil/andra bil men inte för långfärd på grund av praktiska problem med snabbladdare. Se ovan.
3. Inte möjlighet att ladda hemma eller på jobbet, Nej jag skulle aldrig rekommendera någon att skaffa elbil i detta fall.
Edit: Långfärd räknar jag som typ 60 mil eller mer och svaren ovan kanske inte alltid stämmer beroende på ens kör mönster...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Aldrig. Det är ju enkelt att få en bild av empiriskt genom att kolla ett större garage kopplat till bostadsförening och liknande. Det händer ju aldrig att det ens är nära helt tomt eller helt fullt. Bilar står ju stilla extremt mycket!joel80 skrev:Verdi:
Med batteri bör man kunna utjämna lite av det.
Och om dom bara körs en gång per vecka behövs det kanske inte laddas upp så snabbt heller?
Hur ofta behöver alla bilar ladda samtidigt tro?
Om man har lastbalansering så tror jag helt ärligt att man skulle ha både hängslen och livrem om man har kapacitet att ladda 25% av alla elbilar samtidigt på tex 10kw. Tror det skulle vara extremt sällan som större andel än så ville ladda samtidigt (troligen enbart efter storhelger).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Håller helt med, minst 2 st på varje plats är givet. Detta kommer också komma (till Sverige) tror jag när flera bilar finns vägarna. Körde ca 100 mil i Norge nu på semestern och klarade mig på endast Fortums "hurtigladdplass". Dessa vara alltså platser längst E-vägar med minst 2st snabbladdare, ofta 3 st. Lite tålamod så dyker nog detta upp i Sverige också. Lär också bli som med bensinmack att man kan köpa el med kreditkort för att slippa 100 olika taggar när man ska ut och resa. Det eller att något smart företag lyckas knyta ihop dom 3 största (om 5-10 år) och så kan du köra fritt fram i Europa.Verdi skrev:maxer skrev:När det gäller snabbladdare, alltså CCS, så tror jag problemen är kommersiella än så länge. Exempelvis så fungerar alltid Clevers laddare, detta för att dom är ett företag som försöker tjäna pengar. Andra snabbladdare som är uppsatta av olika energibolag runt om i Sverige är nog mer intresserade av "gröna poäng" än att faktiskt se till att dom fungerar. När volymen av elbilar ökar kommer flera seriösa aktörer dyka upp och "allmänna" snabbladdare kommer gå att lita på i mycket större utsträckning. Tills detta händer får man fuska för att ha elbil som enda bil, exempelvis BMW i3 Rex.
Problemet som jag ser det med t ex Clever är att laddarna står en och en. Är laddaren upptagen så får man vänta eller åka till en annan. Ofta på andra sidan stan. Har även sett laddare i anslutning till SuC. Både Slagelse i Danmark och i Löddeköpinge. Säkert på fler ställen också. Men även där, bara en laddare. Risken är ju enorm. Fördelen med SuC är att de står många på samma ställe. Det minska ev kötider och även risken för att det är fel på en laddare. Då kan man ta den bredvid bara.
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Jag testade på hur det var att köra min Zoe med ett litet 23 kWh batteri utan hemmaladdning i några veckor tidigare i år. Det gick alldeles utmärkt, trots att jag kör 7-8 mil om dagen. Som joel80 skrev ovan så körs genomsnittsbilen 1250 mil per år, eller ca 25 mil i veckan. Med trefasladdning på 22kW behöver man med det körmönstret ladda max två timmar under veckan. Har man bara ett batteri på 40-50 kWh kan dessa två timmars laddning fördelas på ett eller flera tillfällen, beroende på vad som passar bäst. Antingen laddar man medan man handlar mat på väg hem från jobbet, eller också laddar man lite längre medan ungarna är iväg på någon aktivitet, eller medan man besöker ett köpcentrum, café, restaurang, bio eller idrottsevenemang. Lätt som en plätt!
Jamen långresorna då undrar säkert någon. Jag tycker att vi som propagerar för elbilar får skylla oss lite själva för att den frågan dyker upp. Propagandan för elbilar handlar allt för ofta om hur billiga de är i drift, hur skönt det är att slippa tanka, och vilken fantastisk körupplevelse de ger. Visst, jag instämmer i det, men man får inte glömma bort att i grunden är elbilar bra för att de inte släpper ut växthusgaser och andra otrevligheter som är dåliga för hälsan och miljön. Med det i tanke så vore det väl tusan om ”gemene man” inte kunde offra lite av sin tid eller kanske hyra en bil som drivas av biobränslen för den årliga semesterresan, om man nu tycker det är så himla jobbigt att stanna och ladda.
Så ja, elbilen är för gemene man. Iallfall om man utgår från att gemene man inte är en egoist som bara tänker på sig själv och sin egen bekvämlighet.
Jamen långresorna då undrar säkert någon. Jag tycker att vi som propagerar för elbilar får skylla oss lite själva för att den frågan dyker upp. Propagandan för elbilar handlar allt för ofta om hur billiga de är i drift, hur skönt det är att slippa tanka, och vilken fantastisk körupplevelse de ger. Visst, jag instämmer i det, men man får inte glömma bort att i grunden är elbilar bra för att de inte släpper ut växthusgaser och andra otrevligheter som är dåliga för hälsan och miljön. Med det i tanke så vore det väl tusan om ”gemene man” inte kunde offra lite av sin tid eller kanske hyra en bil som drivas av biobränslen för den årliga semesterresan, om man nu tycker det är så himla jobbigt att stanna och ladda.
Så ja, elbilen är för gemene man. Iallfall om man utgår från att gemene man inte är en egoist som bara tänker på sig själv och sin egen bekvämlighet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Äh, tror att de där 100mila resorna utan paus bara är rena fantasier. Alla som inte dagligen åker långa sträckor i jobbet klarar sig med en bil som har 50-60kWh batteri. Det är inget problem att ta en liten paus efter 20mil, det är bara nyttigt.
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Klart de är möjlit men helt ärligt kan jag säga att mina föräldrar hade inte kommot fram till Stockholm ens då de inte är tillräckligt engagerade för att skaffa alla laddkort och annat som behövs..iAkita skrev:
Så ja, elbilen är för gemene man. Iallfall om man utgår från att gemene man inte är en egoist som bara tänker på sig själv och sin egen bekvämlighet.
Ja allt är enkelt när man kan de men man ska ha tid och vara engagerad för att köra icke tesla som de är nu...
Sedan håller jag med vi ska göra vad vi kan för miljön men Rom byggdes inte på en dag (och batterifabriker finns de inte heller så de räcker till idag om alla skulle byta idag)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Till vardags med hemmaladdning, ja då funkar det nog för gemene man.
För långresor så är det tyvärr fortfarande enbart Tesla som är vettigt, det är skälet till att många har köpt just Tesla, för att det är enda elbilen som kan matcha och vara bättre än en fossilbil utan större kompromisser.
Ett fungerande laddnätverk, av ca 13 000mil totalt i Teslor och det mesta långresor så har SuC strulat 2 ggr av flera hundra besök på SuC. Och dom 2 gångerna så löste det sig då alltid minst 1 laddare på SuC har fungerat, och toppen dygnet runt support från Tesla. Mest strul har varit Fortum och vattenfall, Clever har inte strulat än.
Ett stort batteri, Köra 2h sedan pausa i 30- 40min är något vad jag hört många är okej med, men att behöva ladda mer tid än körtiden går inte hem hos gemene man.
Bil som inte ser ut som en kartong på fyra hjul, Tesla har absolut dom snyggaste elbilarna, så är det. Sen kommer IONIQ och e-golfen, fulast är nog LEAF eller i3 i mina ögon.
Dessa 3 kriterier tror jag är viktigast för gemene man som inte är elbilsentusiast, då lockar det med en elbil.
Vi hade inte köpt en elbil om det inte var för Tesla! Kikade först på en RS6, men efter vi hörde om Tesla så lutade det bara mer o mer ditåt och tillslut blev det så. Ångrar oss inte en sekund, däremot så spöar vi RS6or vid rödljusen med fotbollsmammabilen
För långresor så är det tyvärr fortfarande enbart Tesla som är vettigt, det är skälet till att många har köpt just Tesla, för att det är enda elbilen som kan matcha och vara bättre än en fossilbil utan större kompromisser.
Ett fungerande laddnätverk, av ca 13 000mil totalt i Teslor och det mesta långresor så har SuC strulat 2 ggr av flera hundra besök på SuC. Och dom 2 gångerna så löste det sig då alltid minst 1 laddare på SuC har fungerat, och toppen dygnet runt support från Tesla. Mest strul har varit Fortum och vattenfall, Clever har inte strulat än.
Ett stort batteri, Köra 2h sedan pausa i 30- 40min är något vad jag hört många är okej med, men att behöva ladda mer tid än körtiden går inte hem hos gemene man.
Bil som inte ser ut som en kartong på fyra hjul, Tesla har absolut dom snyggaste elbilarna, så är det. Sen kommer IONIQ och e-golfen, fulast är nog LEAF eller i3 i mina ögon.
Dessa 3 kriterier tror jag är viktigast för gemene man som inte är elbilsentusiast, då lockar det med en elbil.
Vi hade inte köpt en elbil om det inte var för Tesla! Kikade först på en RS6, men efter vi hörde om Tesla så lutade det bara mer o mer ditåt och tillslut blev det så. Ångrar oss inte en sekund, däremot så spöar vi RS6or vid rödljusen med fotbollsmammabilen
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Inte ens dagens Leaf 30kWh har mer laddningstid än kör tid...tehjimos skrev:Ett stort batteri, Köra 2h sedan pausa i 30- 40min är något vad jag hört många är okej med, men att behöva ladda mer tid än körtiden går inte hem hos gemene man.
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Den är hårt beskattad idag och går oljan upp så går allt upp så i det lägget är nog elen fredad men inte ölentehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Jag kollade upp det där. I förhållande till statsbudgeten är inte inkomsterna från bensin och dieselskatt särskilt höga. Några få procent. Visst kan elen beskattas mer men eftersom el även används till mycket annat så slår det inte så hårt mot just elbilar.tehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Ja, men de har inte förstått det än, eller vågat eller har inte tillräckligt.med pengar. Definitivt som andrabil. Som föratabil funkar Tesla, BMW i3 Rex, Chevrolet Bolt och laddhybrider bra idag.
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Oljan kommer snart aldrig mer att gå upp... Den kommer att bli billigare och billigare.. Vilket gör den mindre och mindre lönsamt att utvinna.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Räcker med ett krig för att den ska hoppa uppjoel80 skrev:Oljan kommer snart aldrig mer att gå upp... Den kommer att bli billigare och billigare.. Vilket gör den mindre och mindre lönsamt att utvinna.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Bensinen och dieseln i pumpen kan mycket väl bli dyrare. Om färre ska dela på kostnaderna för bensinpumpen, transporten och raffinaderiet så kommer varje liter kosta betydligt mer. Läget blir som snabbladdare är för oss idag där vi måste betala 5kr/kWh för något som kostar 1kr/kWh för att vi är så få som ska dela på infrastrukturen i form av laddare.
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Så man behöver inte pumpa upp den längre? Den hoppar upp av sig självSmutt skrev:Räcker med ett krig för att den ska hoppa uppjoel80 skrev:Oljan kommer snart aldrig mer att gå upp... Den kommer att bli billigare och billigare.. Vilket gör den mindre och mindre lönsamt att utvinna.
Men det kommer att under en period bli billigare att köra diesel och bensinbil, om man inte fyller upp prisfallen med höjda skatter.
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Nej. Jag kan framställa el hemligt, som att "bränna hemma" typ. Blir nog super-dyrt med bilskatt i framtiden.tehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Model S P85DL+
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Det är lugnt om 29,5 år är jag skattebefriadmans71 skrev:Nej. Jag kan framställa el hemligt, som att "bränna hemma" typ. Blir nog super-dyrt med bilskatt i framtiden.tehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Jag har för mig att det är klubbat ett beslut sen något år om "automatiskt årlig återkommande" skattehöjning varje årsskifte på bensin/diesel?
Därför skatten gått upp senaste årsskiftena. Genom att det är en "automatisk uppräkning" slipper man få onödig debatt/diskussion jämfört med om man behövt ta nya beslut varje år.
Låga/sjunkande råoljepriser har sen "maskerat" den här skattehöjningen så den inte märkts så mycket på bränslepriset.
Har rört sig om mellan 45-60öre/L inklusive moms.
Därför skatten gått upp senaste årsskiftena. Genom att det är en "automatisk uppräkning" slipper man få onödig debatt/diskussion jämfört med om man behövt ta nya beslut varje år.
Låga/sjunkande råoljepriser har sen "maskerat" den här skattehöjningen så den inte märkts så mycket på bränslepriset.
Har rört sig om mellan 45-60öre/L inklusive moms.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Av vad jag läst mig till kommer vi se en "oljekris" igen rätt snart. Det räcker med att efterfrågan bara minskat med ett fåtal procent så dyker priset.
Den här artikeln tror på en "oljekris" inom 5-6 år p.g.a elbilarna.
https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
We found that electric vehicles could displace oil demand of 2 million barrels a day as early as 2023. That would create a glut of oil equivalent to what triggered the 2014 oil crisis.
Dom räknar med en ökning på ca 60% ökad försäljning av elbilar per år.
Finns väl en chans att det snart börjar öka ännu snabbare?
Den här artikeln tror på en "oljekris" inom 5-6 år p.g.a elbilarna.
https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
We found that electric vehicles could displace oil demand of 2 million barrels a day as early as 2023. That would create a glut of oil equivalent to what triggered the 2014 oil crisis.
Dom räknar med en ökning på ca 60% ökad försäljning av elbilar per år.
Finns väl en chans att det snart börjar öka ännu snabbare?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Nej, det är den ännu inte. Och här är tre orsaker varför.
1. Det är fortfarande för omständligt att ladda. Många kan ladda hemma, men det gäller dessvärre inte alla. Ni som läste resereportaget med Zoen häromdagen fick, om ni inte redan visste, inblick i vilken planering och flexibilitet samt tålamod som detta kan kräva för tillfället.
2. De är för dyra för gemene man.
3. Det är inte bara omständligt med laddning, det finns dessutom alltför få publika ställen att ladda på, och där det finns börjar det bli underkapacitet.
För vissa elbilar är en eller i bästa fall två av dessa punkter inte ett problem, men ingen klarar av att passera alla tre. När första bilen kommer, som klarar av alla tre punkterna, så tror jag att vi kan säga att det finns en elbil för gemene man. Tror att vi är där om ett par år.
1. Det är fortfarande för omständligt att ladda. Många kan ladda hemma, men det gäller dessvärre inte alla. Ni som läste resereportaget med Zoen häromdagen fick, om ni inte redan visste, inblick i vilken planering och flexibilitet samt tålamod som detta kan kräva för tillfället.
2. De är för dyra för gemene man.
3. Det är inte bara omständligt med laddning, det finns dessutom alltför få publika ställen att ladda på, och där det finns börjar det bli underkapacitet.
För vissa elbilar är en eller i bästa fall två av dessa punkter inte ett problem, men ingen klarar av att passera alla tre. När första bilen kommer, som klarar av alla tre punkterna, så tror jag att vi kan säga att det finns en elbil för gemene man. Tror att vi är där om ett par år.
Model S 90D -2017 Titanium
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Än så länge finns det också för liten produktionskapacitet för elbilar. Elbilen kommer inte att kunna kallas för en bil för gemene man så länge produktionen av elbilar uppgår till någon enstaka procent av den totala bilproduktionen.
Mer investeringar i elbils- och batteriproduktion måste m a o till, men det går i alla fall åt rätt håll.
Mer investeringar i elbils- och batteriproduktion måste m a o till, men det går i alla fall åt rätt håll.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Ja, elen är ungefär lika hårt beskattad som bensin idag. Sen är ju en bensinbil ineffektiv så skatten blir högre per mil men det är ju inte elbilens felSmutt skrev:Den är hårt beskattad idag och går oljan upp så går allt upp så i det lägget är nog elen fredad men inte ölentehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Uppräkningen av skatten gäller den bara bensin eller är det en energiskatt?