Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av apkungen »

Jag kör en hel del elbil som många av er vet. Jag har testat de flesta på långkörningar, allt ifrån Renault Twizy till Tesla model s. Sättet jag kör bil på är verkligen inte något som är fördelaktigt elbilen när det kommer till att minimera problem. Jag hyr elbilar, jag har inte ständig koll på bilen och jag har inte ständig koll på laddningen och jag åker ofta till nya ställen varje gång och det är i regel resor som kräver laddning på vägen.

Nu senast körde jag elbil till Västerås för att jag hade tid hos sjukgymnasten där. Eftersom jag vet hur det kan vara med elbil så tog jag till extra tid, 2,5h för att ta mig till Västerås från Stockholm. Det skulle visa sig vara för lite tid... Kommer till Stockholm Central där Nissan leaf 30kwh ska stå. 9 % laddning på bilen. laddboxen strömlös. Det är ok tänker jag för jag ska hämta min sambo på mälarpaviljongen och bredvid är en snabbladdare, kommer dit, laddaren sönder, åker vidare, nu blinkar bara räckvidden, mindre än 6 procent laddning, åker till Frescati och kopplar in laddningen till clevers laddare, "kommunikationsfel stäng av bilen", åker till Fortum Roslagstull, två BMW i3 försöker ladda med rfid bricka, skärmen funkar inte, de åker därifrån och lämnar snällt plats till mig (de kunde ja ringt Fortum och bett dem starta laddning via internet). Jag kopplar in och skickar sms, då behövde man inte använda skärmen, "kommunikationsfel stäng av bilen". Kommer ihåg att nån har sagt att man ska sätta i sladden i bilen och sen pressa Chademo-sladden mot bilen hårt precis när den kommunicerar i början för att laddningen ska börja, speciellt när laddnivån i bilen är låg, jag provar det, det funkar! Nu har det gått en timme sen jag hämtade bilen från centralen, efter ytterligare en halvtimme kan vi åka, nu har jag 80 procent laddning och har en timme på mig till sjukgymnasten. Jag kom drygt 5 min sent. Det löste sig till slut.

Vid två tillfällen har jag kört långt i en Tesla model S. En gång till Ockelbo, då gick en säkring utan att jag märkte det och hade bara 14% laddning på morgonen men efter några timmar tog vi oss ledigt till Gävle. Lite krångel men gick ändå bra. En annan gång, Gamleby, Småland. Hade laddat Leaf där i stugan 2år tidigare, men Teslan kräver Jord för att ta laddning vilket inte vardagsrumsuttaget hade. Hade inte kabel nog att ladda från Köket. Åkte till Tindered och laddade, där krånglade laddning lite men efter att ha bytt laddstolpe gick det bättre.

En annan gång skulle jag åka Leaf till sjukgymnasten men kom inte hela vägen fram, laddaren i enköping. Ställde bilen och tog tåget. på vägen tillbaka hade jag full laddning men kom knappt till Jakobsberg 55km i 90km/h, då det var snö både på bilen och på vägen.

Hade liknande problem med en Zoe en gång. Fick ladda 11kW mitt i enköing. efter en omväg och 1h laddning kom vi tillbaka till Stockholm i sakta gemak.

Jag klarar ju av det här för jag brinner för elbilar, men är verkligen elbilar något för gemene man idag?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Smutt »

Det är hemma laddningen som gör skillnaden utan den skulle Elbil va jobbigt men nu är det enklare än fosilen som alltid har tom tank när jag inte har tid
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Pedrazzini
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
Ort: Stora Höga

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Pedrazzini »

Har kört snart 7500 mil på 20 månader och har inte upplevt några av de problem du beskriver.
Laddar säker 90% hemma men SuC på några långresor till Italien, Frankrike och Tyskland. Chademo några enstaka gånger, kan ibland vara lite krånglig att få igång.

Hemmaladdningen gör ju att det är mer problemfritt än fossilen eftersom man slipper göra onödiga turer att tanka.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av LarsL »

Ja, de som bor i villa och har enkel hemma laddning kan ha elbil idag. Att förlita snabbladdare till vardags blir riktigt jobbigt och är inget att rekommendera om man inte är entusiast.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Zalman3 »

"Jag klarar ju av det här för jag brinner för elbilar, men är verkligen elbilar något för gemene man idag?"

Jag tror att väldigt många privatpersoner kommer att köpa en Nissan Leaf 2
om spekulationerna stämmer
-att det går minst 30 mil i verkligheten
-att den har 150kw laddning
-kostar under 250.000kr netto.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Jerka »

Jag har ofta ställt samma fråga och kommit fram till ett mönster i svaren: de som kör Tesla tycker sällan det är några problem medan de som kör andra elbilar upplever samma sak som du.

Ett bra snabbladdarnätverk och ett stort batteri tror jag är det som krävs för att en elbil ska upplevas som smidig. Ja, och så hemmaladdning då. Idag är det bara Tesla som har allt det.

Leaf, Zoe, i3 osv verkar fungera bäst för dem som 1) har hemmaladdning och 2) har en till bil att använda vid längre resor (fossil eller Tesla). Jag har dock inte ägt någon av dem utan det är bara min uppfattning efter att ha läst på olika forum, artiklar, tester osv.
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Nikke »

Jag kan hålla med dig till viss del. Men det är också mycket som beror på hur laddinfrastrukturen kommer byggas upp. Idag fungerar Teslas ganska bra, medan andra leverantörer(Clever, ABB, Fortum mfl) kämpar med att få till bra lösningar.
Och detta är ett av de områden som andra biltillverkare kan fördröja genomslaget av elbilen genom att hitta på egna standarden eller genom lobby ändra på idag givna förutsättningar.

Som svar på din fråga: Ja det är det, framför allt med hemma laddning. Om inte nu så om ett eller två år.

Personligen hoppas jag att staten eller motsvarande sätter ner foten och bygger laddnätverk. Typ Tibors artikel.
Model S (2023)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Remuz »

Jag laddar på jobbet och det funkar bra, men i sommarstugan har vi trefas på gården, löjligt smidigt med elbil då. Alltid 320km räckvidd på morgonen... hemma är det mer pyssel, men inte så farligt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av LarsL »

Nuförtiden finns det väldigt många laddare i hela södra Sverige. Särskilt utmed Europa vägarna går det alldeles utmärkt att åka utan större planeringsinsats. Men planerar man resan så kan den både gå fort och ganska smärtfritt.
Körde tex från Göteborg till Stockholm med familjen i min Nissan Leaf och förlorade kanske 30-40minuter på att jag var tvungen att ladda. Då låg planeringen på tre stopp på 30 minuter vardera, de två stopp var fika och lunch medan ett var ren väntan. Stoppen planerades till ställen där det fanns flera laddare på samma ort, vilket löste back-up problemet vid trasig laddare.

Den här utbyggnaden har skett på bara några få år och det kommer bara bli bättre. Det är riktigt billigt att sätta upp snabbladdare jämfört med bensin eller gasmackar. Därför tror jag inte heller att det varken krävs statlig inblandning eller att andra bilföretag måste göra om Teslas bedrift att bygga ett eget laddnätverk.
Verdi

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Verdi »

Nej det är det inte. Långt ifrån.
Användarvisningsbild
Benke
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 jun 2017 21:47

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Benke »

Nej, tyvärr är inte infrastrukturen kring laddning tillräckligt mogen.

Själv har jag endast kört och kör Tesla av elbilar. Teslas räddning är infrastrukturen (plus räckvidden) som de själva byggt upp. Jag tycker det fungerar klockrent! Att leva med Tesla är ingen utmaning.
Min fru som inte är nörd (som jag är), har inga problem att hantera navigationen med SUC, ladda vid lämpliga SuC och sköta hemmaladdningen. Med fossilbilen fick ofta jag åka och tanka, för hon inte hunnit (eller orkat).

När man läser om en del som har flera abonnemang, appar och rfid-brickor för att ladda utanför teslanätet. Det är överkurs och krävs att man har intresse. Det är ungefär som att behöva ha med sig flera olika valutor plus flera giltiga passerkort för just det företaget som måste förnyas flera gånger om året inklusive ett antal olika vägatlas.
Den som har bilen som fortskaffning från punkt A till B, måste kunna stanna och ladda på vilka laddplatser som helst med enkel betalning/igångsättning. Det måste finnas tillräckligt platser att ladda på, för att alltid kunna komma intill och ladda.
Ett system liknande Teslas snabbladdare (gärna ännu snabbare) plus mängder med destinationsladdare, allt med en gemensam standard för alla typer av elbilar - då kommer det fungera för gemene man.

Om rekommenderar att köpa elbil? Ja! Det är roligt, spännande, berikande, man träffar likasinnade (vem snackar med okända personer vid fossilmacken?), man känner att man gör en insats för framtiden och miljön!
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Toja »

Absolut. Om man har laddning hemma eller på jobbet. Ska man köra långt bör man ha batteri som klarar 30 mil. Just nu är det bara Tesla som är tillräckligt bra för att vara primära bilen. Pga laddnätverket som gör att man hinner ladda tillräckligt mycket medan man ändå ska fika eller äta.
Däremot finns det ju ett antal som funkar som andra bil. Alternativt om man aldrig kör långt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Smutt »

Körde Opel Zafira biogas utan gasmack i stan tror bensin tanken var 14liter 0 till 100 17sek,oj vad frugan hatade den bilen :lol: men Teslan älskar hon vill aldrig att jag köper nåt annat
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av LarsL »

För mig skulle en bil med 60kWh ge perfekt balans mellan kör tid och laddning. Då kan jag köra längre än vad jag och ungarna pallar samtidigt som ungarna får lagom långa pauser.

Men det kommer om 10år funka lika bra med en 30kWh bil. Det är bara nu som vi har den här extrema räckviddsmanin. Ungefär som megapixel var det viktigaste på en kamera ett tag.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Torkel »

Han ställer sig upp i bänken och frågar församlingen om de är troende... ;)

TL,DR Nej.

Jag tror däremot att frågan bör brytas ned.

För pendlaren:
Utan hemmaladdning - nej. Annars ja

För semestraren:
Utan att ändra körmönster - nej. Annars tja.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19567
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Nej det är det inte. Långt ifrån.
Som ett enkelt svar på frågan så säger jag samma sak, nej det är det inte idag och inte på ett bra tag heller :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av pegs »

Tror dom som är inkörda på fossiler och inte drivs av nyfikenhet kommer att ha lite trögt att byta.
Många unga kommer nog att gå direkt till elbil, iallfall när priserna gått ner lite till.

Så om jag läser din fråga med tonvikt på "idag", så nej. Men snart, mycket snart...
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10306
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Legato »

Tesla är ju en ganska stor delmängd av frågan gällande "elbilen". För Tesla är svaret ett solklart "ja" imo. Varken jag eller min sambo hade något intresse av elbilar innan vi testade Teslan. Nu älskar vi bilen lika mycket. Tror det blir att sälja båda fossilarna till våren för byte till en till Tesla.

Övriga elbilar har jag för lite erfarenhet av, men det blir ju återigen en fråga om körmönster. Har man hemmaladdning och aldrig kör långt så är det ju självklart att det funkar prima för vem som helst... Kör man mycket långt och saknar hemmaladdning blir det såklart mer komplext.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Olof Borjesson »

Ja. Elbilar är något för gemene man i dag som är villiga att offra lite av sin personliga ekonomi och bekvämlighet för att bidra till att minska växthuseffekten. Genom att betala den extrakostnad och i viss mån planering av resor som en elbil kostar i dag så bidrar man till att ställa om fordonsflottan till att bli hållbar. Som bonus får man en bil med en överlägsen drivlina, oavsett vilken elbil man väljer.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av joel80 »

Torkel skrev:
Han ställer sig upp i bänken och frågar församlingen om de är troende... ;)

TL,DR Nej.

Jag tror däremot att frågan bör brytas ned.

För pendlaren:
Utan hemmaladdning - nej. Annars ja

För semestraren:
Utan att ändra körmönster - nej. Annars tja.
För semestraren funkar det väl utmärkt? Speciellt om man har barn och ändå måste stanna med rätt korta mellanrum.
Och på semestern brukar i allafall jag känna att det finns tid att stanna, och man kan ta då långa eller korta dagsturer man vill.
Värre då för den som reser mycket och långt i jobbet. Där är det idag bara Teslan som funkar smidigt (tidseffektivt nog) av vad jag förstått.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av mati »

Det beror väl egentligen på vad man menar med gemene man. Och "är det nåt att ha?" Jag tycker inte att jag/vi har speciellt konstiga körmönster som gör det möjligt för oss att ha elbil och som gör det omöjligt eller krånligt för alla andra att inte ha elbil. Det är snarare en inställningsfråga, och om man är beredd och kapabel att ändra vissa inlärda beteendemönster som man växte upp med.
Visst, det underlättar att ha hemmaladdning. Självklart. Men det funkar lika bra att kunna ladda på jobbet. Kan man inte det heller så funkar det fortfarande om man har en snabbladdare i närheten, eller kanske en typ2 utanför affären där man brukar handla. Men det blir krångligare då, helt klart.
För oss innebär elbilen att vi inte längre behöver tänka på att fylla på bensin hela tiden. Vägguttaget är alltid tillgängligt. Men det är glest mellan mackarna. Eller så har man brottom hem/till jobbet och orkar inte tanka.
Förut så försökte jag alltid att komma så långt som möjligt på en tank utan att behöva åka till någon mack. Att tanka bilen såg jag alltid som ett nödvändigt ont, äckligt, dyrt och tidskrävande. Den tiden är förbi. För alltid. Och jag älskar det. Det faktum att det tar något längre tid (kanske) att åka längre sträckor, eftersom jag kanske behöver köra en omväg för att kunna ladda, tar jag med ett leende. Om gemene man inte klarar av det, okej. Då är det väl så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av themax »

Om hemmaladdning är ordnad; utan tvekan ja. Det är därför vi byggt laddplatser på alla pakrkeringsplatser i garagen i vår samfällighet. Det finns (vad jag vet) ännu ingen av mina grannar som skaffat elbil/plug-in, men nu vet jag att ingen behöver tveka av den anledningen.

Tänk på att ”gemene man” kör ungefär 4 mil om dagen i genomsnitt (~1200 mil per år). De behöver inte skaffa sig en Tesla för att klara all sin bilkörning. När folk börjar förstå hur enkelt det är att ladda varje natt kommer vi se många elbilar i våra garage.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av LarsL »

Det är så det är! Ja, gemene man kan ha billig elbil redan idag. Men de vet inte om det än.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Tjell »

Vi tittade egentligen aldrig seriöst på elbilar och definitivt aldrig på hybrider innan Tesla (med 4WD) kom.

Vi har lyxen att kunna ladda hemma på gården. Jag jobbar hemifrån och åker ofta lååångt i tjänsten. Med SuC och lite planering så är det aldrig (!) några problem.

Det är så otroligt skönt och även lite surrealistiskt att bara åka förbi fossilstationerna och dessutom inte behöva all ICE-service!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Niklas Z »

Så vitt jag förstått av andra människors berättelser, t ex TS beskrivning, är att driftsäkerheten och tillgängligheten är för låg, för de som inte har hemmaladdning, eller laddar sin Tesla på SuC. Alltför ofta krånglar laddstolpar, det är rfid-brickor som krävs och annat strul som egentligen inte bottnar i el kontra bensin/diesel. Att bygga driftsäkra lösningar som inte kräver mycket av användaren är inte någon nydanade teknisk uppgift. Det är bara att diverse aktörer krånglat till det i onödan. Det kan göra att elbil idag kanske inte är något för den gemene man som inte kör Tesla eller laddar hemma. Det är minst sagt otillfredsställande om övergången till elbilar sinkas av tredskande lösningar och utrustningar som inte skulle behöva ställa till med problem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar