Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av mati »

Det beror väl egentligen på vad man menar med gemene man. Och "är det nåt att ha?" Jag tycker inte att jag/vi har speciellt konstiga körmönster som gör det möjligt för oss att ha elbil och som gör det omöjligt eller krånligt för alla andra att inte ha elbil. Det är snarare en inställningsfråga, och om man är beredd och kapabel att ändra vissa inlärda beteendemönster som man växte upp med.
Visst, det underlättar att ha hemmaladdning. Självklart. Men det funkar lika bra att kunna ladda på jobbet. Kan man inte det heller så funkar det fortfarande om man har en snabbladdare i närheten, eller kanske en typ2 utanför affären där man brukar handla. Men det blir krångligare då, helt klart.
För oss innebär elbilen att vi inte längre behöver tänka på att fylla på bensin hela tiden. Vägguttaget är alltid tillgängligt. Men det är glest mellan mackarna. Eller så har man brottom hem/till jobbet och orkar inte tanka.
Förut så försökte jag alltid att komma så långt som möjligt på en tank utan att behöva åka till någon mack. Att tanka bilen såg jag alltid som ett nödvändigt ont, äckligt, dyrt och tidskrävande. Den tiden är förbi. För alltid. Och jag älskar det. Det faktum att det tar något längre tid (kanske) att åka längre sträckor, eftersom jag kanske behöver köra en omväg för att kunna ladda, tar jag med ett leende. Om gemene man inte klarar av det, okej. Då är det väl så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av themax »

Om hemmaladdning är ordnad; utan tvekan ja. Det är därför vi byggt laddplatser på alla pakrkeringsplatser i garagen i vår samfällighet. Det finns (vad jag vet) ännu ingen av mina grannar som skaffat elbil/plug-in, men nu vet jag att ingen behöver tveka av den anledningen.

Tänk på att ”gemene man” kör ungefär 4 mil om dagen i genomsnitt (~1200 mil per år). De behöver inte skaffa sig en Tesla för att klara all sin bilkörning. När folk börjar förstå hur enkelt det är att ladda varje natt kommer vi se många elbilar i våra garage.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av LarsL »

Det är så det är! Ja, gemene man kan ha billig elbil redan idag. Men de vet inte om det än.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Tjell »

Vi tittade egentligen aldrig seriöst på elbilar och definitivt aldrig på hybrider innan Tesla (med 4WD) kom.

Vi har lyxen att kunna ladda hemma på gården. Jag jobbar hemifrån och åker ofta lååångt i tjänsten. Med SuC och lite planering så är det aldrig (!) några problem.

Det är så otroligt skönt och även lite surrealistiskt att bara åka förbi fossilstationerna och dessutom inte behöva all ICE-service!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Niklas Z »

Så vitt jag förstått av andra människors berättelser, t ex TS beskrivning, är att driftsäkerheten och tillgängligheten är för låg, för de som inte har hemmaladdning, eller laddar sin Tesla på SuC. Alltför ofta krånglar laddstolpar, det är rfid-brickor som krävs och annat strul som egentligen inte bottnar i el kontra bensin/diesel. Att bygga driftsäkra lösningar som inte kräver mycket av användaren är inte någon nydanade teknisk uppgift. Det är bara att diverse aktörer krånglat till det i onödan. Det kan göra att elbil idag kanske inte är något för den gemene man som inte kör Tesla eller laddar hemma. Det är minst sagt otillfredsställande om övergången till elbilar sinkas av tredskande lösningar och utrustningar som inte skulle behöva ställa till med problem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Verdi »

Som andrabil funkar ju det för de flesta om man kan ladda hemma eller på jobbet. Men som förstabil för långfärd finns som jag ser det bara Tesla. Och en Tesla är lite för dyr om man inte har rätt förutsättningar. Ha egen firma är en. Att vara välbärgad en annan...
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av muran »

Beror ju väldigt mycket på körmönster och möjligheter till hemmaladdning.

Men i stort så:

Tesla: Ja

Allt annat: Nej

Eftersom Tesla med sin prislapp idag knappast är något för gemene man så blir väl det samlade svaret nej då.

Teslas SuC-nätverk är det som gör skillnaden vad gäller det praktiska.
Har för övrigt på 18 månaders körning bara råkat ut för att en enda SuC-laddare varit trasig. Tog den som stod jämte istället och ringde in en felanmälan.
Jag har heller under den här tiden _aldrig_ behövt vänta på att få ladda på en SuC.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker att erfarenheterna från grannlandet visar att elbilen fungerar fantastiskt bra för gemene man. Med ökad användning kommer en allt bättre infrastruktur. För många kanske förutsättningarna inte finns än, men för väldigt många fler än de som idag kör elbil finns det det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
Som andrabil funkar ju det för de flesta om man kan ladda hemma eller på jobbet. Men som förstabil för långfärd finns som jag ser det bara Tesla. Och en Tesla är lite för dyr om man inte har rätt förutsättningar. Ha egen firma är en. Att vara välbärgad en annan...
Precis så där är det och så tänker jag också. Vi har köpt en andrabil i sommar, en begagnad Leaf som går drygt 10 mil och kanske 12 om man snålar lite, men den är inte till för att åka långt, den är till för staden och fungerar till 100% perfekt för ändamålet. När förstabilen ska bli en elbil om cirka 1,5 år blir det ju givet Tesla för det är det enda som funkar tillförlitligt idag. Jag hade säkert kunnat köpa en ny bättre Leaf också, men det är bara att kolla en karta över Småland på uppladdning.nu så förstår man böket med att köra en elbil som inte snyter ur sig 30 mil och har laddare som funkar.

Jag tror alltså att elbilen visst är något för gemene man, men idag som andrabil till och från arbete. Som förstabil duger bara Tesla i dagsläget, mest beroende på infrastrukturen. Kan visst finnas scenarion med en icke Tesla som förstabil om man har några mil till jobbet, men åker man lite längre många gånger per år går ju det alternativet bort om man inte är lite elbilsnördig!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av joel80 »

En Hyundai Ioniq borde ju faktiskt kunna funka för de som bara åker långt några gånger per år.
Man kanske inte åker 80 mil då heller, utan ofta håller sig kring 30-40 mil. Då blir den extra tiden inte så stor, speciellt inte om man ändå är van att stanna nån gång på vägen.

Inom 2 år tror jag vi har en helt annan bild av det här.
De bilar som kommer nu (i "vanlig" prisklass) börjar ju på allvar funka som första alternativ, i allafall för en stor del av oss.

Model 3 lär ju också fungera fint att köra långt med... :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
maxer
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 mar 2017 13:04

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av maxer »

När det gäller snabbladdare, alltså CCS, så tror jag problemen är kommersiella än så länge. Exempelvis så fungerar alltid Clevers laddare, detta för att dom är ett företag som försöker tjäna pengar. Andra snabbladdare som är uppsatta av olika energibolag runt om i Sverige är nog mer intresserade av "gröna poäng" än att faktiskt se till att dom fungerar. När volymen av elbilar ökar kommer flera seriösa aktörer dyka upp och "allmänna" snabbladdare kommer gå att lita på i mycket större utsträckning. Tills detta händer får man fuska för att ha elbil som enda bil, exempelvis BMW i3 Rex.
Verdi

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Verdi »

Räckvidden är en grej som behövs. Det andra är en pålitlig och välutbyggd laddinfrastruktur.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av joel80 »

Hur mycket räckvidd behövs anser du?

Om man klarar ca 20-25 mil, men har snabbladdning som laddar 15 mil på 20 minuter, skulle inte det räcka för väldigt många då? (Inte alla såklart, men de flesta.. Okej att det kanske blir en rast mer än tidigare på de långresor som görs per år, men är det en sån stor grej att alla behöver mer räckvidd under hela året?

För oss som kör mycket i tjänsten (jag kör ca 32-35 mil runt 2 dagar i veckan, och många av er verkar köra ännu längre) kan det kanske behövas lite längre räckvidd för att det ska bli smidigt, men det är väl ändå en bra bit över hur genomsnittet av befolkningen kör.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Verdi

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Verdi »

maxer skrev:
När det gäller snabbladdare, alltså CCS, så tror jag problemen är kommersiella än så länge. Exempelvis så fungerar alltid Clevers laddare, detta för att dom är ett företag som försöker tjäna pengar. Andra snabbladdare som är uppsatta av olika energibolag runt om i Sverige är nog mer intresserade av "gröna poäng" än att faktiskt se till att dom fungerar. När volymen av elbilar ökar kommer flera seriösa aktörer dyka upp och "allmänna" snabbladdare kommer gå att lita på i mycket större utsträckning. Tills detta händer får man fuska för att ha elbil som enda bil, exempelvis BMW i3 Rex.

Problemet som jag ser det med t ex Clever är att laddarna står en och en. Är laddaren upptagen så får man vänta eller åka till en annan. Ofta på andra sidan stan. Har även sett laddare i anslutning till SuC. Både Slagelse i Danmark och i Löddeköpinge. Säkert på fler ställen också. Men även där, bara en laddare. Risken är ju enorm. Fördelen med SuC är att de står många på samma ställe. Det minska ev kötider och även risken för att det är fel på en laddare. Då kan man ta den bredvid bara.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av mickeisol »

Nej elbilen är nog inte för alla än, men det kommer succesivt att bli.
Tänker man sig att det säljs mellan 70-80 miljoner bilar i världen per år och tesla med sin gigantiska gigafactory ska klara 500 tusen bilar till att börja med och klara 1,5 miljoner runt 2020, så har vi ju en praktisk gräns redan där (även så att dom andra tillverkarna sätter fart).
Sen har vi hemmaladdning, och det funkar ju bra på landet och i villaområden, i storstäderna skulle det nog bli problem ifall alla skulle byta till elbil över en natt. Rimligtvis bör man ju klara sig med 10A 230V som stadsbo i kanske runt 10timmar=23kwh. För 20st bilar blir det en säkring på 63A, kompletterar man parkeringsplatsen med ett powerpack på 210kwh som kan buffra under dagen så kan man klara sig med 35A huvudsäkring.
Tesla har komponenterna för att detta ska lyckas.
Sen tror jag att batterierna kommer att succesivt rymma mera kwh, dels för att man inte ska behöva stoppa på varenda laddplats (tänk vilka köer det skulle bli ifall alla hade dagens elbilar nu), dels för att kunna
ladda med högre effekt (stanna mycket kortare tid) eller inte behöva stanna alls.

En sak är klar, utan tesla hade vi inte påbörjat denna utveckling än.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av boreno »

Jag är inte riktigt säker på vad som gör mig annorlunda än den något diffusa gruppen "gemene man", bortsett från att jag kör på el.

Jag kan konstatera att det faktum att jag kör på el och har fri supercharging har ändrat mitt körmönster hyfsat radikalt. Det är inte så att jag har anpassat mig, utan snarare att jag blivit en bilknarkare som tar bilen hellre än att sitta hemma - bara för att. Sedan Oktober har jag kört 5.700 mil.

När det kommer till laddning så har jag en garageplats på Södermalm, där finns det ett 30-tal laddstolpar som helt täcker mina behov. De ingår i priset för garaget och kostar alltså inget extra. Nu är det visserligen så att jag inte använder dem, jag måste promenera hela 15 sekunder extra för att nå dem, så jag använder laddstolpen på jobbet i stället. Men det hade jag ju knappast behövt. Alla platser jag övervägt att flytta till har visat sig ha laddmöjlighet i garage i närheten.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Leo »

Brukar göra en liknelse:

För 10år sen hade de allra flesta av oss en Nokia/Ericsson mobiltelefon. Där det som tillverkarna skröt om och vi gillade var att batterierna räckte så man laddade 1-2 ggr/vecka, kunde tappa de på stengolvet utan att de gick sönder. Funkade hyfsat vintertid. Priset var hyfsat högt men låg väl ofta mellan 2000-4000kr. Storleken på de blev allt mindre, likaså knapparna.

Tänk om man då frågat oss om vi var beredda att ta steget/byta till en modern smarhphone? Att man då också läste/berättade att man måste laddas varje dag, funkar riktigt dåligt i kyla, kräver ett visst handlag/kunnande och priset skulle visst också vara det dubbla, tappar man ner de är glaset dyyyyyrt att reparera...

Nu tänker du kanske -men en Smartphone kan ju så mycket meeeeer än att bara ringa! JA PRECIS!

En elbil kan ju så mycket meeeer än en fossilbil!!! Tystare, piggare, miljövänligare, oftast uppkopplade/fjärrstyra, miljövänligare osv.

Så JA vi är nog mer redo än vi tror och vi KAN tydligen ändra oss. Det finns en stor tröskel för "gemene man" men det kommer att gå fortare än vi anar. Och jag tror att en del i den mentala omställningen är laddhybridernas framgång...köra på el är gott, vill ha meeeer...

Som det sas inom militären. Du klarar dubbelt så mycket som du själv tror och 4ggr så mycket som din mamma tror att du klarar.

:D
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av joel80 »

Om man räknar i större garage och områden bör man ju kunna räkna lite på hur mycket som behövs i snitt per bil, och det blir inte speciellt mycket.

Om vi räknar på 2kwh/mil i snitt (De flesta elbilar drar ju mindre) så har vi tagit med förluster vid laddning också.

Förra året tror jag snittet per bil låg på ca 1225mil. Det har legat däromkring rätt länge.
1225mil blir 2450kwh/år. Och alltså bara kring 6,7kwh per dag och bil. För att få i 6,7kwh under 10 timmar räcker det ju att ladda med 3A!

Även om man dubblar det för att ha marginal, och sätter batteri i garaget för att utjämna så alla kan ladda under natten kommer det inte behövas så mycket.
Självklart måste man ha smarta laddare som kan ge mer till de som behöver det när andra inte laddar. (Alltså startar alla laddningen samtidigt på alla 20 platserna blir det låg hastighet... men har några laddat klar får andra höge...)

Med ett sånt system som fungerar smart tror jag inte det behöver bli så stora kostnader för massiva huvudsäkringar.

En vanlig 3-fas 16A skulle då räcka till 10 bilars hemmaladdning i ett sånt läge. (Skulle kunna leverera över 50 mil under 10h, alltså mer än snittet) Med batteri som laddas upp då det inte laddas fullt ännu fler mil under natten.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Verdi

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
Om man räknar i större garage och områden bör man ju kunna räkna lite på hur mycket som behövs i snitt per bil, och det blir inte speciellt mycket.

Om vi räknar på 2kwh/mil i snitt (De flesta elbilar drar ju mindre) så har vi tagit med förluster vid laddning också.

Förra året tror jag snittet per bil låg på ca 1225mil. Det har legat däromkring rätt länge.
1225mil blir 2450kwh/år. Och alltså bara kring 6,7kwh per dag och bil. För att få i 6,7kwh under 10 timmar räcker det ju att ladda med 3A!

Även om man dubblar det för att ha marginal, och sätter batteri i garaget för att utjämna så alla kan ladda under natten kommer det inte behövas så mycket.
Självklart måste man ha smarta laddare som kan ge mer till de som behöver det när andra inte laddar. (Alltså startar alla laddningen samtidigt på alla 20 platserna blir det låg hastighet... men har några laddat klar får andra höge...)

Med ett sånt system som fungerar smart tror jag inte det behöver bli så stora kostnader för massiva huvudsäkringar.

Där tycker jag du gör en tankevurpa. Många bilar står stilla en hel vecka och sen kör de långt på helgen osv. Man kan inte räkna snittet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Svenssons »

Jag vet i alla fall att elbil funkar utmärkt och är något för Svenssons idag!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av joel80 »

Verdi:
Med batteri bör man kunna utjämna lite av det.
Och om dom bara körs en gång per vecka behövs det kanske inte laddas upp så snabbt heller?

Hur ofta behöver alla bilar ladda samtidigt tro?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
maxer skrev:
När det gäller snabbladdare, alltså CCS, så tror jag problemen är kommersiella än så länge. Exempelvis så fungerar alltid Clevers laddare, detta för att dom är ett företag som försöker tjäna pengar. Andra snabbladdare som är uppsatta av olika energibolag runt om i Sverige är nog mer intresserade av "gröna poäng" än att faktiskt se till att dom fungerar. När volymen av elbilar ökar kommer flera seriösa aktörer dyka upp och "allmänna" snabbladdare kommer gå att lita på i mycket större utsträckning. Tills detta händer får man fuska för att ha elbil som enda bil, exempelvis BMW i3 Rex.

Problemet som jag ser det med t ex Clever är att laddarna står en och en. Är laddaren upptagen så får man vänta eller åka till en annan. Ofta på andra sidan stan. Har även sett laddare i anslutning till SuC. Både Slagelse i Danmark och i Löddeköpinge. Säkert på fler ställen också. Men även där, bara en laddare. Risken är ju enorm. Fördelen med SuC är att de står många på samma ställe. Det minska ev kötider och även risken för att det är fel på en laddare. Då kan man ta den bredvid bara.
Jag tycker laddnätverk är de största problemet just nu med elbilar. Ja Tesla har ju löst detta med att bygga ett eget nät men ska man lita på de publika näten (man ägen inte en Tesla) så är de alldeles för mycket jobb att köra långt. Tex vem vill skaffa ett en app bara för man köra genom Karlskrona (ja de har sin egna app för parkering och laddning av elbil) och vill ladda där. Även om man håller sig till stora nätverk i Sverige så är de ett (för stort) antal kort och abonnemang man måste ha. Om man sedan börjar titta på att köra genom Europa så är de helt ohållbart för gemena man i mina ögon.
Även så som skrivs ovan så är de ofta bara en laddare varje plats vilket betyder att om någon laddar redan så kanske du får vänta en 30 minuter (eller mer) innan du kan börja ladda ens.


1. Testa, ja har du råd och du har möjlighet att ladda hemma eller jobbet så funkar detta utmärkt för gemene man som första bil.
2. Icke Tesla, om du kan ladda hemma eller på jobbet så funkar den som pendlar bil/andra bil men inte för långfärd på grund av praktiska problem med snabbladdare. Se ovan.
3. Inte möjlighet att ladda hemma eller på jobbet, Nej jag skulle aldrig rekommendera någon att skaffa elbil i detta fall.

Edit: Långfärd räknar jag som typ 60 mil eller mer och svaren ovan kanske inte alltid stämmer beroende på ens kör mönster...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av Legato »

joel80 skrev:
Verdi:
Med batteri bör man kunna utjämna lite av det.
Och om dom bara körs en gång per vecka behövs det kanske inte laddas upp så snabbt heller?

Hur ofta behöver alla bilar ladda samtidigt tro?
Aldrig. Det är ju enkelt att få en bild av empiriskt genom att kolla ett större garage kopplat till bostadsförening och liknande. Det händer ju aldrig att det ens är nära helt tomt eller helt fullt. Bilar står ju stilla extremt mycket!

Om man har lastbalansering så tror jag helt ärligt att man skulle ha både hängslen och livrem om man har kapacitet att ladda 25% av alla elbilar samtidigt på tex 10kw. Tror det skulle vara extremt sällan som större andel än så ville ladda samtidigt (troligen enbart efter storhelger).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
maxer
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 mar 2017 13:04

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av maxer »

Verdi skrev:
maxer skrev:
När det gäller snabbladdare, alltså CCS, så tror jag problemen är kommersiella än så länge. Exempelvis så fungerar alltid Clevers laddare, detta för att dom är ett företag som försöker tjäna pengar. Andra snabbladdare som är uppsatta av olika energibolag runt om i Sverige är nog mer intresserade av "gröna poäng" än att faktiskt se till att dom fungerar. När volymen av elbilar ökar kommer flera seriösa aktörer dyka upp och "allmänna" snabbladdare kommer gå att lita på i mycket större utsträckning. Tills detta händer får man fuska för att ha elbil som enda bil, exempelvis BMW i3 Rex.

Problemet som jag ser det med t ex Clever är att laddarna står en och en. Är laddaren upptagen så får man vänta eller åka till en annan. Ofta på andra sidan stan. Har även sett laddare i anslutning till SuC. Både Slagelse i Danmark och i Löddeköpinge. Säkert på fler ställen också. Men även där, bara en laddare. Risken är ju enorm. Fördelen med SuC är att de står många på samma ställe. Det minska ev kötider och även risken för att det är fel på en laddare. Då kan man ta den bredvid bara.
Håller helt med, minst 2 st på varje plats är givet. Detta kommer också komma (till Sverige) tror jag när flera bilar finns vägarna. Körde ca 100 mil i Norge nu på semestern och klarade mig på endast Fortums "hurtigladdplass". Dessa vara alltså platser längst E-vägar med minst 2st snabbladdare, ofta 3 st. Lite tålamod så dyker nog detta upp i Sverige också. Lär också bli som med bensinmack att man kan köpa el med kreditkort för att slippa 100 olika taggar när man ska ut och resa. Det eller att något smart företag lyckas knyta ihop dom 3 största (om 5-10 år) och så kan du köra fritt fram i Europa.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?

Inlägg av iAkita »

Jag testade på hur det var att köra min Zoe med ett litet 23 kWh batteri utan hemmaladdning i några veckor tidigare i år. Det gick alldeles utmärkt, trots att jag kör 7-8 mil om dagen. Som joel80 skrev ovan så körs genomsnittsbilen 1250 mil per år, eller ca 25 mil i veckan. Med trefasladdning på 22kW behöver man med det körmönstret ladda max två timmar under veckan. Har man bara ett batteri på 40-50 kWh kan dessa två timmars laddning fördelas på ett eller flera tillfällen, beroende på vad som passar bäst. Antingen laddar man medan man handlar mat på väg hem från jobbet, eller också laddar man lite längre medan ungarna är iväg på någon aktivitet, eller medan man besöker ett köpcentrum, café, restaurang, bio eller idrottsevenemang. Lätt som en plätt!

Jamen långresorna då undrar säkert någon. Jag tycker att vi som propagerar för elbilar får skylla oss lite själva för att den frågan dyker upp. Propagandan för elbilar handlar allt för ofta om hur billiga de är i drift, hur skönt det är att slippa tanka, och vilken fantastisk körupplevelse de ger. Visst, jag instämmer i det, men man får inte glömma bort att i grunden är elbilar bra för att de inte släpper ut växthusgaser och andra otrevligheter som är dåliga för hälsan och miljön. Med det i tanke så vore det väl tusan om ”gemene man” inte kunde offra lite av sin tid eller kanske hyra en bil som drivas av biobränslen för den årliga semesterresan, om man nu tycker det är så himla jobbigt att stanna och ladda.

Så ja, elbilen är för gemene man. Iallfall om man utgår från att gemene man inte är en egoist som bara tänker på sig själv och sin egen bekvämlighet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar