Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

En kompis beställde idag en Nissan Leaf 2 Zero 40kwh.
Betalade 335.000kr.(295.000kr efter miljöstöd)
Vinterdäck 10.900kr.
3 års service 5.200kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av TiborBlomhall »

Ni som är intresserade av att köpa nya Nissan Leaf spana in Mobility Motors gruppköp: http://www.elbil.forum24.se/elbil-about7698.html
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Tars »

Kommer vara intresserad när nv200 kommer med 60kwh batteri.
Kanske till nästa år den lanseras?
Leverans 2019-20?.
Eller så kommer den inte alls.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Nissan vet hur man sköter produktlanseringar, levererade 3629 stycken Leaf i Japan under oktober.

https://insideevs.com/nissan-leaf-sales ... ober-2017/
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

Tydligen ska den visas upp i Göteborg i helgen och i Stockholm nästa helg.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/oJG4R/ ... issan-leaf
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Vettifanken om det inte blir en tripp till huvudstaden för att kika på den isf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

vigge50 skrev:
Tydligen ska den visas upp i Göteborg i helgen och i Stockholm nästa helg.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/oJG4R/ ... issan-leaf
Den enda bilen (högerstyrd) som finns tillgänglig reser runt i Sverige sedan en tid tillbaka. Kommer att visas hos de flesta återförsäljare och på ett antal mässor och liknande.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Aha :) så det kan finnas en pytteliten chans att få se den liiite längre norrut än sthlm? :)
Måste kolla med Nissan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Jag får säga att denna nya leaf kändes mycket bättre än den gamla... Jag fick provsitta en i Malmö för ca 2 veckor sedan och både utseende och inredning kändes mycket bättre än den gamla. Sedan finns där såklart ännu mer man kan göra men den viktigast punkten är ju att man gått från en väldigt udda design till en design som jag tror de flesta kan tycka är åtminstone bra. När vi köpte gamla leaf så var de lite en uppoffring att får en "ful" bil kan man säga.

Ska bli spännande att provköra den vid ett senare tillfälle...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av perkabolo »

Aha :) så det kan finnas en pytteliten chans att få se den liiite längre norrut än sthlm? :)
Måste kolla med Nissan...
Jadå den kommer... https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... -tour.html
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av samuelsu »

TiborBlomhall skrev:
Ni som är intresserade av att köpa nya Nissan Leaf spana in Mobility Motors gruppköp: http://www.elbil.forum24.se/elbil-about7698.html
Anmälde mitt intresse och fick villkoren. Man kommer alltså under 300 inkl vinterdäck (efter nuvarande supermiljörabatt som jag utgår ifrån gäller till juli 2018), lev i mars. Det låter som 100k billigare och minst ett år tidigare än model 3. Behövde jag en andrabil skulle jag nog slå till.
Men ...nu är det ju en förstabil jag är ute efter, så då hoppas jag nog vidare på model 3 ett tag till.

Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

Jag kan bara hålla med.
Prisförslaget är över förväntan och vi kommer beställa Leaf 2.zero som det ser ut nu.
Förmodligen svarta då den andra, spring cloud känns svårbedömd :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

samuelsu skrev:
Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av evilirish »

LarsL skrev:
samuelsu skrev:
Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Mellanstor hund (vi har Amstaff) får precis plats i hundbur som passar precis bak i en Leaf. Större hund typ Schäfer funkar inte.
Har en handduk som jag lägger över lacken när han ska hoppa upp.
Edit: fixade autocorrect/automisspell
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

evilirish skrev:
LarsL skrev:
samuelsu skrev:
Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Mellanstor hund (vi har Amstaff) får precis plats i hundbur som passar precis bak i en Leaf. Större hund typ Schäfer funkar inte.
Har en handduk som jag lägger över lacken när han ska hoppa upp.
Edit: fixade autocorrect/automisspell
Ja, naturligtvis har storleken på hund betydelse. :)
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av samuelsu »

evilirish skrev:
LarsL skrev:
samuelsu skrev:
Undra hur den är storleksmässigt invändigt (främst i baksätet) jämfört med model 3? Och hur är egentligen model 3?
Har tre barn som behöver få plats - dessutom pratar man i den här familjen om att skaffa hund, vilket kanske inte blir kompatibelt med model 3 ändå. Svårt. Lättare att behålla bilen vi har. Helst fick det bli en S istället, men just nu är den utanför budget.
Vi har har tre barn och åker i en Leaf. De ryms bra i baksätet trots att två av dem sitter på bältesstol.
Hund går nog in i bak på Leaf även om luckan sitter konstigt långt in. Men lägger man en matta över lacken så går det nog.
Mellanstor hund (vi har Amstaff) får precis plats i hundbur som passar precis bak i en Leaf. Större hund typ Schäfer funkar inte.
Har en handduk som jag lägger över lacken när han ska hoppa upp.
Edit: fixade autocorrect/automisspell
Tack för svar! Här är det jack Russell el liknande storlek som man funderar på. Vi lånade en sån i helgen och det gick ju bra... Var och skulle försöka få mig nån mer info hos Nissan här igår, men de hade bara en broschyr (iofs trevligt) och hänvisade till nätet. Ingen gammal Leaf hade de heller. Den nya skulle komma på besök i december, men MMs gruppköp går ju ut nu den 17/11.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

Fick bli en beställning igår från MM utan att kollat på bilen.
Inte orolig och priset från dom var för bra för att motstå :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Leaf versioner blir
Visia, Acenta, Connecta och Tekna.
Lanseringsversionen ska motsvara den nya Connecta varianten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Titta på den japanska videon med körning ang räckvidd och batteritemp. Laddning till 56% med 12grader ute ger ett batteri som närmar sig max temp redan :shock:

Verkar finnas 35kWh tillgängligt. Översatt till svenska blir det 13mil en dag som denna kring nollan om man kör landsväg och stannar till en gång på vägen aka jobbpendling. Det ger 19mil en försommardag om du kör exempelvis Nissanstigen Halmstad -> Jönköping. Det ger 16mil på motorvägen en sommardag tex Malmö ->Markaryd. Detta baserat på att lägga till 7kWh från dagens Leaf.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Henrik Torphammar skrev:
Titta på den japanska videon med körning ang räckvidd och batteritemp. Laddning till 56% med 12grader ute ger ett batteri som närmar sig max temp redan :shock:

Verkar finnas 35kWh tillgängligt. Översatt till svenska blir det 13mil en dag som denna kring nollan om man kör landsväg och stannar till en gång på vägen aka jobbpendling. Det ger 19mil en försommardag om du kör exempelvis Nissanstigen Halmstad -> Jönköping. Det ger 16mil på motorvägen en sommardag tex Malmö ->Markaryd. Detta baserat på att lägga till 7kWh från dagens Leaf.
Stämmer dina analys är det nog flera nya elbilar bilar som på 110 km/h väg har liknande räckvidd.

Utgår du från räckvidd på din Leaf och lägger på 7 kWh så att nya Leaf med lägre luftmotstånd når kanske något längre?

Vi har kört för lite långkörning med vår Leaf för att ange räckvidd men dina siffror stämmer med våra indikationer just på landsväg, då menar jag inte småvägar med 70-90 km/h.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Vi räknar med 12 mil vid motorvägstempo för Leaf 30. Då har vi marginaler så att det aldrig blir nervöst eller jobbigt. Med Leaf 2 borde det då bli 16mil.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av _TonyV »

Ja räckvidden blir ju efter målet.
Kör man längre än bilen kan nå så blir räckvidden till den laddaren man väljer stanna på. Dvs siktar man på 11 mil så kör man med skyltad hastighet +moms. Ska man 16 mil så kör man därefter.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Monark1954 skrev:
Stämmer dina analys är det nog flera nya elbilar bilar som på 110 km/h väg har liknande räckvidd
Det går ju att hushålla med sina kilowatt på olika sätt, Nissan får det på något magiskt vis att verka som de ligger före när de nämner 40mil. Det är ju en facelift som har samma luftmotstånd om inte sämre och som verkar ha 35kWh tillgängligt och inte 40. Zoe 40 är ju lika mycket ny bil som Leaf 2 tex och BMW i3 facelift likaså. Ioniq ligger inte långt efter pga den går snålare och laddar fortare. Tror den hade vunnit rejset Malmö - Stockholm om man inte fick åka Tesla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Jag trodde att nya Leafen skulle vara en helt ny bil, men tydligen är det en facelift.
Dörrarna är samma och tydligen kan man byta ut ett 24kWh batteri mot nya Leafens 40kWh, den passar rakt av.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Jag trodde att nya Leafen skulle vara en helt ny bil, men tydligen är det en facelift.
Dörrarna är samma och tydligen kan man byta ut ett 24kWh batteri mot nya Leafens 40kWh, den passar rakt av.
Det är samma bil, samma drivlina, samma nästan allt. Förklätt den till Pulsar bara. Det är ju iof ett steg framåt men knappast ett sätt att bygga en bra, kostnadseffektiv elbil 8år efter version 1 gjordes. Lite som om Volvo V90 skulle vara samma bil som V70 hehe.

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar